Slof voor de veiligheid gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:25

Ik ben lusitanA.

Wat er zo tegen de slof is, is dat het heel krachtig inwerkt op vier punten, naar beneden en naar achteren aan beide kanten van de mond. Daarbij heb je nog je gewone teugels. Dus ZES kracht. Terwijl paardrijden niet over kracht zou moeten gaan.
De martingaal zelf werkt niet in op de paardenmond en dat is het grote verschil. Daarbij, door het naar de borst dwingen van het hoofd kun je problemen elders in het paard opwekken en bokken uitlokken. een martingaal is er op zich niet om het hoofd naar beneden te dwingen maar er voor te zorgen dat het bit op de laggen blijft werken als het hoofd omhoog gaat, dat is een wezelijk verschil van werking.

Wel heb je absoluut gelijk dat de zijwaartse werking beperkt is en dat dit bij sommige paarden heel veel uitmaakt.
Het is een verschil van inwerking. Bij het openen van de teugel, dus zijwaarts brengen van de hand, breng je het paard voorwaarts in een bocht. Het gewicht is op de binnenkant.
Bij het naar achteren werken van een teugel, zoals bij een martingaal, breng je het paard over de andere schouder. Het gewicht is aan de buitenkant. De gewichtsverplaatsing is dus tegenovergesteld. Dit kan in draaien idd tegenwerken, maar niet als de draai in de lucht plaats vind ipv pas voor pas.

Het is dus een weten hoe te werken met welke hulpmiddelen.

Waar het vooral om gaat is dat er geen bezwaar is ALS het het probleem oplost. Maar vaak is dit niet het geval, men kan alleen het probleem te lijf met de slofteugel en het probleem is blijvend en verergerd vaak. Anders kon je ondertussen ook wel op je baldadige pony zonder slofteugel naar buiten.

Het is ook belangrijk om te weten dat het de ruiter is die de slofteugel nodig heeft, niet het paard.
De ruiter waant zich veiliger en is daarom meer ontsapnnen en effectiever dan een ruiter die angstig/onzeker is.

Dit is veel vaker de "veiligheid" dan het werkelijke gebruik ervan. Want nogmaals een paard kan ook met de kin op de borst idioot doen, bokken en op hol slaan.... dat hij dat niet doet is meestal te danken aan het feit dat de ruiter kalmer is met slofteugel dan zonder...
Maar het zou fijn zijn als de ruiter een punt bereikt dat hij dat idee van veiligheid door slofteugel niet nodig heeft.

Kijk naar het los laten lopen van een hond. Je kunt hem wel zijn hele leven aan een lijn houden, maar je kunt hem ook gewoon leren bij je te bloijven of terug te komen als je roept en dan is er geen lijn nodig...
Je hebt dus ook honden die vreselijk trekken aan de lijn. De lijn is dan een oorzaak en geen oplossing van een probleem.
Men gaat dan rukken en op ander manieren kracht uit oefenen om te proberen weer terug te komen aan normaal aan de lijn lopen....
Dit zie je ook bij slofteugels.

Het is uiteindelijk vaak een kwestie van vertrouwen, en dát mankeert best vaak bij ruiters.

Maar nogmaals, ik zeg ook dat elk individueel geval individueel beoordeeld moet worden.
Maar men mag best vraagtekens zetten bij het gebruik "voor de veiligheid".
Ik denk dat topic starter best wat heeft aan voorbeelden die hier voorbij komen, ipv dat het een welles nietes discussie wordt die we al zo vaak voorbij hebben zien komen. Dat heeft geen zin een tegenstander wordt geen voorstander en een voorstander wordt geen tegenstander. Het beste wat we kunnen doen is motiveren zodat ieder een eigen mening kan vormen.

En je kunt je afvragen waarom paarden in de eerste plaats baldadig zijn of naar huis willen....
Te weinig werk, teveel werk, te weinig respect voor de ruiter, te voorspelbaar rondje?
Het kan handig zijn om de oorzaak weg te nemen ipv alle energie te laten exploderen op een buitenrit. ;)
Dit even als algemene tip.

(naderhand typefouten verwijderd)

KiWiKo

Re: Slof voor de veiligheid gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:35

Ik kan je niet meer dan gelijk geven LusitinA :D

Ik kreeg op een gegeven moment (omdat je dus steeds beter word in je werk) de meest rare paarden onder het zadel. Dan word je kunnen ernstig op de proef gesteld. Daarvan zakt je vertrouwen in je eigen kunnen. Om toch zelfverzekerd op het paard te stappen, wetend dat ik dan een toch best grof inkomend hulpmiddel heb, hing ik de slof eraan.

Dit gaf mij tussen mijn oren de boost om gewoon aan het werk te gaan zonder dat ik mezelf inhield op het moment supreme zegmaar omdat ik dan makkelijk minder snel door zou pakken om het paard zijn reactie (beetje onduidelijk opgeschreven denk ik)

Bij mij werkte het dus vooral voor tussen MIJN oren :D Dressuurmatig heb ik het ding niet nodig.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:38

idefix4 schreef:
Ja, je kan je paard letterlijk op de handrem trekken. Nadeel is dat zo'n ruiter de handrem er dan toch wel op heeft zitten en dat is voor het paard niet fijn. Voor mijn idee is het dan een visieuze circel. Als het alleen om het omhoog gooien van hoofd van het paard gaat, is een martingaaltje al voldoende en veel minder gemeen voor je paard.

Ik ben wel tegen het gebruik van een slof, want ik heb er nog nooit iemand 'goed' mee zien rijden. Naar mijn mening kunnen alleen echte topruiters dat die weten waar ze mee bezig zijn. En dan nog heb ik mijn twijfels.

Je ziet soms bokkers met een slof rijden die er gewoon los bijhangt, zie niet wat daar slecht aan is. En niet alleen echte topruiters weten waar ze mee bezig zijn, sommige mensen rijden gewoon geen wedstrijden maar rijden net zo 'goed' als sommige belangrijke/bekende dressuur ruiters ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:40

Lusitana schreef:
of pelham geprobeerd?

Een Pelham :wow:

Nou dat vind ik een stuk heftiger dan een slofje die je losjes om hebt hangen en alleen inzet als het nodig is.

Maar goed...das mijn mening.

Ik heb ook een paard gehad waarbij ik als ik de weg op ging een slof, losjes, omhing. Die kon nogal eens schrikken van tegemoet komende vrachtwagens en er dan van weg springen. Met een beetje pech sprong ze dan voor een achterop komende auto...

Als ik dan een vrachtwagen zag gaf ik been en nam ik de slof aan. Probeerde ik lang en laag te rijden(niet rolkur) tot dat "het gevaar"geweken was en liet ik de slof weer lekker los. Op deze manier sprong ze niet de weg op.

Na verloop van tijd was ze niet meer bang voor de vrachtwagens en was de slof ook niet meer nodig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:44

bij mij ook geen rare bitten :) peerd schrikt zich de klere als je eens een keer met een pelham inkomt :)

doe mij maar gewoon een slof :)

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:47

liever een slof die ik los erbij heb hangen dan een pelham hoor!
niet te veel en te streng in zijn mond, gewoon slof er losjes bij en oppakken als het nodig is.

maar das mijn mening..

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:48

pelham is zo gemeen dat naar mijn mening geen enkele ruiter hiermee mag rijden.

daarbij heb ik ook gelezen dat iemand hier vind dat je de slof aan de prof ruiters moet overlaten. dat zijn juíst de ruiters de hem verkeerd gebruiken!

Ik ben onpartijdig wat de oorlog om wel/geen slof betreft. Zelf vind ik het dusdanig onhandig dat ik het nooit gebruik, maar vind er zeker niets slechts aan, de inwerking is hetzelfde als touwtjes! (ligt er dan wel ff aan hoe je die bevestigd). en als je de slof goed gebruikt is er niets aan de hand

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:59

Lusitana schreef:
En je kunt je afvragen waarom paarden in de eerste plaats baldadig zijn of naar huis willen....
Te weinig werk, teveel werk, te weinig respect voor de ruiter, te voorspelbaar rondje?
Het kan handig zijn om de oorzaak weg te nemen ipv alle energie te laten exploderen op een buitenrit. ;)
Dit even als algemene tip.

(naderhand typefouten verwijderd)

Sorry LusitanA. Om even te reageren op dit stukje, bij mijn pony had dit niks te maken met de punten die je noemt. Mijn pony is op weg naar huis (we kwamen van les) enorm geschrokken buiten (waarvan geen idee), het ging maar net goed met de auto die achter ons reed en ik was blij dat ik heelhuids op stal ben aangekomen. Het gevolg was dat ik niet nauwelijks meer het pad afkwam en dat op alles wat we zagen (of dat nu een lantaarnpaal, een auto, een hek of weet ik veel wat was) ze reageerd met opzij wegrennen en omdraaien en richting stal galopperen. Het was voor mij het doel het opzij wegrennen te proberen te voorkomen (en daarvoor werkte de martingaal mij dus idd tegen), zodat ze iig met de neus de goede kant op bleef staan en daarvoor heb ik zeker de slof gebruikt :j. Op die manier kon ik haar naar boven begrenzen (iets waar ik mij overigens ook aan irriteer bij sommige is dat het gebruik van een slof NIET gelijk staat met een paard met zijn kin op zijn borst ;), zo heb ik de slof gebruikt om te zorgen dat ze haar hoofd niet zover omhoog/opzij kon trekken dat ze onbestuurbaar was ;) ) en opzij. Toen zij idd met haar hoofd naar het 'enge' gedeelte stond en ik haar zo kon laten staan dat ze bleef staan hebben we dat zo kunnen uitbouwen tot het weer gewoon de weg op durven. Laatste stuk was een eitje (ze kan moeilijk stil staan en ze zal altijd een keer gaan lopen, puur een kwestie van zorgen dat ze alleen naar voren kan en maar wachten op haar eigen voorwaartse reactie. Dit in combinatie met goed belonen en steeds meer zelf initiatief nemen mbt wanneer we wegstappen heeft haar weer de weg op geholpen :j), het haar niet weg laten rennen was het moeilijkste :j.

En over de andere, ja inderdaad, het zit ook zeker tussen mijn oren als ik deze dagen de weg op ga met een slof. Als mensen er op die reden een slof omhangen zie ik het probleem al helemaal niet. Slof is dan vaak niet eens nodig, dus wat is dan het punt?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:07

Ik heb niets tegen hulpteugels als ze op de juiste wijze gebruikt worden.
Zelf gebruik ik een thiedemann als ik met mijn fjord naar buiten ga.
Ik doe dat puur voor zelfbehoud, mijn ouders waar mijn paard staat wonen naast een 80km weg, en ook al is mijn paard 100% verkeersmak, ze kan schrikken van iets wat op het land naast de weg gebeurt..
Ik wil dan gewoon wat meer te vertellen hebben, we winnen het niet van een vrachtwagen namelijk!!

Overigens rij ik altijd met een losse teugel, dus die thieman doet niets zonder dat ik echt ingrijp!

Ik heb een zacht bitje in!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:09

Mendy15 schreef:
liever een slof die ik los erbij heb hangen dan een pelham hoor!
niet te veel en te streng in zijn mond, gewoon slof er losjes bij en oppakken als het nodig is.

maar das mijn mening..

Dat kun je dus precies ook met de pelham. Die is, bij normaal contact niet anders dan een gewoon bit. Maar op het moment dat je even meer nodig hebt, kun je iets meer inwerken zonder echt kracht te zetten.
Grote verschil is dat je niet persee met dubbele teugels hoeft te werken (kan wel) en het hoofd wordt niet op dezelfde manier gedwongen wat bokken en boren kan opwekken. En er hangt niks voor de borst te bengelen (met name met zo'n losjes gebruikte slofteugel!) waar een paard een been in kan zetten of mee kan blijven hangen achter iets en het paard kan zijn hoofd gebruiken om vallen bij struikelen te voorkomen.
Ook kunen slofteugels soms onbedoeld totaal ongelijk inwerken omdat men soms geen notie heeft waar alle vier de teugels exact zijn. Het werken met vier teugels is niet voor iedereen.

Maar alle hulpmiddelen zijn niet het ideale, het enige dat ik zeg is dat een slof vele malen krachtiger direct op de mond inwerkt en dan hoeft de ruiter niet eens wat te doen, als hij bv zo gehouden wordt dat hij alleen in werking komt als het hoofd omhoog komt.
En de vraag is, waarom zou men echt zoveel kracht op alleen de mond gebruiken gebruiken, al is het maar in een seconde, als het streven is om een gevoelige mond te houden, want dat zorgt voor de optimale controle.
en waar is de rest van de ruiter eigenlijk mee bezig? Worden problemen nog wel voorwaarts rijdend opgelost als men vertrouwt op een rem (in welke vorm dan ook)?

Zorgen dat een paard een fatsoenlijke opleiding krijgt is altijd beter dan achteraf oplossen van problemen, maar als die er dan zijn, is het handig om meerdere opties te overwegen ipv meteen maar naar het meest gebruikte/bekende te grijpen omdat de buurman dat ook doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:20

zap schreef:
Sorry LusitanA. Om even te reageren op dit stukje, bij mijn pony had dit niks te maken met de punten die je noemt. Mijn pony is op weg naar huis (we kwamen van les) enorm geschrokken buiten (waarvan geen idee), het ging maar net goed met de auto die achter ons reed en ik was blij dat ik heelhuids op stal ben aangekomen. Het gevolg was dat ik niet nauwelijks meer het pad afkwam en dat op alles wat we zagen (of dat nu een lantaarnpaal, een auto, een hek of weet ik veel wat was) ze reageerd met opzij wegrennen en omdraaien en richting stal galopperen.
Met andere woorden, de omgeving was belangrijker dan de ruiter, gebrek aan contact met jou. dit is een conclusie, geen oplossing of aaanval, maar wel de oorzaak waarom zo vaak naar een slofteugel wordt gegrepen om dit dan weer te bewerkstelligen (de aandacht bij jou) terwijl dat ook zonder kan, alleen kost het meer moeite en lef. En dat is waar we in grote lijnen verschillen van gedachten. Ik vind het niet nodig om een onnodig stuk tuig dat opzich gevaar kan opleveren (als er een been in raakt) om te hangen.
Citaat:
Het was voor mij het doel het opzij wegrennen te proberen te voorkomen (en daarvoor werkte de martingaal mij dus idd tegen), zodat ze iig met de neus de goede kant op bleef staan en daarvoor heb ik zeker de slof gebruikt :j. Op die manier kon ik haar naar boven begrenzen (iets waar ik mij overigens ook aan irriteer bij sommige is dat het gebruik van een slof NIET gelijk staat met een paard met zijn kin op zijn borst ;), zo heb ik de slof gebruikt om te zorgen dat ze haar hoofd niet zover omhoog/opzij kon trekken dat ze onbestuurbaar was ;) ) en opzij. Toen zij idd met haar hoofd naar het 'enge' gedeelte stond en ik haar zo kon laten staan dat ze bleef staan hebben we dat zo kunnen uitbouwen tot het weer gewoon de weg op durven. Laatste stuk was een eitje (ze kan moeilijk stil staan en ze zal altijd een keer gaan lopen, puur een kwestie van zorgen dat ze alleen naar voren kan en maar wachten op haar eigen voorwaartse reactie. Dit in combinatie met goed belonen en steeds meer zelf initiatief nemen mbt wanneer we wegstappen heeft haar weer de weg op geholpen :j), het haar niet weg laten rennen was het moeilijkste :j.
In dit geval heb je dus wel een probleem (waar je gelukkig de oorzaak van wist) opgelost en dat is dus wanneer ik echt geen bezwaar heb tegen wat voor een (tijdelijk) hulpmiddel dan ook. Als je van te voren een plan hebt, weet hoe je het aan moet pakken en weet wat de uitkomst is en het belonen niet onderschat, gebruik je een hulpmiddel op de correcte manier.

Citaat:
En over de andere, ja inderdaad, het zit ook zeker tussen mijn oren als ik deze dagen de weg op ga met een slof. Als mensen er op die reden een slof omhangen zie ik het probleem al helemaal niet. Slof is dan vaak niet eens nodig, dus wat is dan het punt?

Het punt is dat het fijner is als je op jezelf vertrouwd en het biedt minder weerstand bij tegenstanders (ook wel handig soms :D ) en het is dus ergens een gevaar om van die bengelende dingen voor een paardenborst te hebben, ondanks het feit dat het meestal wel goed gaat, en het kan dus ongelijk in werken als ruiters niet echt met vier teugels om kunnen gaan.
En áls hij inwerkt is het byzonder krachtig.

Maar nogmaals ik zit hier niet om iedereen uit de slofteugel te praten, maar wel om goed over het gebruik en het waarom en hoe het anders kan na te denken. En na te denken wat die veiligheid nou eigenlijk is dan.

En hoe meer normale gemotiveerde discussie, hoe duidelijker dingen worden voor iedereen die het leest. ;)

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:46

Lusitana je hebt gelijk over de pelham.
maar toch heb ik bij dat bit niet zo'n goed gevoel. ik weet niet..
de slof laat je gewoon net niet zo los hangen dat ie er niet in kan blijven hangen en de pelham
zit toch in z'n mond..

maarja iedereen heeft toch zijn eigen mening over alles! :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:01

Maar een gewoon bit zit toch ook gewoon altijd in de mond als je rijdt? Het paard voelt alleen verschil in werking als je er mee in wilt werken, net als met slof. En het verschil in werking is dat er druk op de kin en op de nek ontstaat, waardoor het paard even gevangen zit met zijn hele hoofd, zeg maar, ipv dat er een ongelooflijke kracht op zijn mond komt zoals bij een hulpteugel.

Overigens schijnt, bij een proef om renpaarden, de kineton neusriem geweldig te helpen om paarden snel en rustig/gecontroleerd tot stilstand te brengen.
Deze werkt dus ook niet als het paard niks doet, het bit rust er in zeg maar, maar als je aan het bit trekt, druk je meteen ook de neusriem aan en komt het bit juist niet zo sterk op de lagen (overigens is het in te stellen hoe de druk verdeeld wordt op bit en neusriem).
De proef zelf staat helaas niet online, maar goed info is hier te vinden. Ook over de werking van andere neusriemen, bitten en hulpmiddelen.
kineton
Deze neemt de angst voor het bit weg ipv kracht uit te oefenen op de mond wat dingen kán verergeren, met name bij op hol slaanders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:04

Bij een pelham heb je de kinketting die inwerkt........ en die komt grof in op zo een moment :)

en dat is waar paarden zich helemaal de klere van schrikken

met een slof ben je slechts sterker door de hefboomwerking :)

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:09

het kan beide bij verkeerd gebruik schadelijk zijn vind ik.
maar toch ben ik gewoon niet voor de pelham, maar meer voor de slof gewoon omdat ik op zo'n moment net iets meer te vertellen hebt en
je niet allemaal in z'n mond hoeft te gaan trekken met als gevolg een bloedende mond of iets snap je?

en met die kinketting dat vind ik ook maar een eng idee.
ik werk er niet graag mee..

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:16

(heb niet alles doorgelezen meeste wel)

Wat ik al eerder voorbij zag komen was waarom niet martingaal proberen. ik zou indd ook eerder en martingaal of tiedenman probeeren. ik zie HEEL vaak mensen die een slof verkeerd gebruiken. een slof is uiteindelijk een hefboom effect en je trekt je paard gewoon bij elkaar. het is tenslotte de boedoeling dat je paard op eigen benen loopt en lekker onspannen. en met slof krijgt hij juist heel veel druk in zijn mond. Voor de veiligheid zou een slof mischien wel kunnen helpen maar ook trek je hem dan bij elkaar (heb wel eens mee gemaakt dat bij iemand de slof oplaatst knapte, zo wil je toch niet:S) Als je paard met buitenrit ofzo er vandoor gaan en je wilt hem terug pakken zou een tiedeman heel erg geschikt zijn deze werkt als een slof alleen als het paard erg zijn hoofd om hoog doet en jij je teugels korter pakt. op buiten rit is't vaak toch niet de bedoeling dat je paard strak in de krul loopt. (dit is mijn mening) als je wel met slof rijd is dat een eigen keus;) Maar dan zou'k wel goed om denken "hoe" je de slof gebruikt. het is namenlijk erg verlijkdelijk deze snel te strak te trekken omdat het erg makkelijk is. maar voor het paard word het dan een groot gewicht in zijn mond, vervolg, zonder slof willen ze steeds minder..

owja, als je paard er vandoor vliegt o.i.d en begint te bokken doen ze het hoofd tussen de voorbenen. met hulpteugel kun je het hoofd dan niet omhoog trekken en kun je raar in de knoei komen ..

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:19

je hebt gelijk lisanniek ook met dat bokken. maar bij de mijne is het gewoon het schrikken en ervandoorgaan omdat hij dat zo sterk is.
en dan werkt slof echt goed. en zolang je hem goed gebruikt is er niets mis mee toch?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:21

oke slof voor je veiligheid. tja slecht punt.
als je paard ervandoor wil en jij pakt je slof erbij trek je zn hoofd naar beneden en vlieg je dus over de kop. ja heb het vaak genoeg zien gebeuren bij mensen die voor de veiligheid de slof eraan hadden.
waarom niet zorgen dat je het paard onder controle hebt voor je ermee op buitenrit gaat/erop gaat.
nee ik vind het gewoonweg gevaarlijk om er een slof aan te hangen. paard doet het niet zonder rede zoek de rede en los dat op.

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:23

bij de mijne werkt het gewoon super en hij is heel braaf op buitenrit, maar het is gewoon ALS tie er vandoorgaat dat ik gewoon
maar even een beetje de slof op maat hoef te pakken en hij is terug.
voor de rest hangt hij gewoon los.

ik zie het probleem niet?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:25

je kan er ook voor zorgen dat hij er gewoon niet vandoor gaat. heb je geen slof nodig.

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:27

je weet toch nooit vantevoren of je paard wel of niet schrikt dit keer?
voorzorgsmaatregelen heb ik liever dan een gebroken nek..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:33

klopt weet je niet van te voren maar je paard hoeft er niet vandoor te gaan als hij schrikt. kwestie van het hem leren niet te doen.
en als je voorzorgsmaatregelen liever hebt dan een gebroken nek kan je beter niets meer doen ;)
zelfs als je hele dag in bed ligt kan het huis instorten of je je nek breken over stoeprandje daar neem je ook geen voorzorgsmaatregelen voor.

ik vind het gevaarlijker dat je de slof erbij pkat want op dat moment trek je zn koppie omlaag/naar zn borst en gaat hij dus heel gemakkelijk koppeltje duikelen en ja daarmee kan je erg makkelijk je nek breken

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:38

hahaha, je huis instort :D

ja dat klopt, maar ik trek mijn slof niet gelijk zo aan dat z'n kin meteen helemaal op z'n borst getrokken wordt! gewoon een paar
centimeter strakker! dan heeft het gewoon het effect dat nodig is om hem terug te nemen.
hij schrikt niet altijd door ervandoor te gaan, meestal blijft ie ineens stilstaan of springt ie opzij, maar als ik langs de weg rij en hij gaat..
dan gaat ie goed!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:39

ikke20 schreef:
klopt weet je niet van te voren maar je paard hoeft er niet vandoor te gaan als hij schrikt. kwestie van het hem leren niet te doen.
en als je voorzorgsmaatregelen liever hebt dan een gebroken nek kan je beter niets meer doen ;)
zelfs als je hele dag in bed ligt kan het huis instorten of je je nek breken over stoeprandje daar neem je ook geen voorzorgsmaatregelen voor.

ik vind het gevaarlijker dat je de slof erbij pkat want op dat moment trek je zn koppie omlaag/naar zn borst en gaat hij dus heel gemakkelijk koppeltje duikelen en ja daarmee kan je erg makkelijk je nek breken

en hoe ga jij dat doen als jij morgen een paard binnenkrijgt die je moet corrigeren? en je hebt slechts de info van de eigenaar die er niet meer op durft?

Mendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:42

inderdaad ja!