Paard heeft ontsteking door deken, welk deken nu op doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:28

D
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 04-07-22 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Re: Paard heeft ontsteking door deken, welk deken nu op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:33

Of een ander merk met een andere pasvorm. Het zou zomaar kunnen dat met een kortere deken de billen bloot liggen.
Even goed kijken naar je paard dus :j

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 16:34

Maar dat vind ik opzich best vreemd, want ik heb vanmorgen 2 van zijn 185cm dekens opgepast, en ze zaten beide voor heel strak..
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat zijn schoft opgezet is door de ontsteking..

Aaargh, ik wou dat het weer warmer werd! Dan kan ie weer fijn zonder deken :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:35

Ik vind het erg gevaarlijk om naar aanleiding van 1 foto dingen te gaan roepen over de pasvorm van een deken TS zoek iemand die er veel verstand van heeft en laat die ernaar kijken. Wij kunnen vanachter een com. niet alles zien. En daarnaast als jouw paard 's nachts lekker warm op stal staat kun je een 200gr. deken gerust afdoen hoor.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 16:38

[ m
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 04-07-22 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 17:11

zandvangers schreef:
Marieke_K schreef:
Deken vind ik op de foto te groot zitten, kijk maar naar de staartflap hoe ver die naar achteren hangt. De naad van de flap zou ongeveer op de kont moeten zitten, niet een stuk lager.. Al blijft van een foto beoordelen lastig.

Dit is die van mij met een 195 cm van HH http://www.mijnalbum.nl/Album=S3RFK4NZ

De deken zit wat 'strakker' dan bij die van jou. De staartflap zit recht achter zijn kont, en hangt niet zo als bij die van jou.

Je kan eens een ander merk proberen, wel 185 en kijken of die beter zit. HH heeft fijne pasvormen en zijn goed betaalbaar. Of je kan er alsnog voor kiezen om je paard zonder deken te zetten. Die van mij heeft ook altijd zonder gestaan toen hij nog niet was geschoren.

vergelijk jouwn foto eens met de foto van marieke even naar beneden scrollen dan zie je dat bij haar paard de voorkant mooi rond de hals ligt .
bij jouwn paard hangt de voorkant naar beneden en dat houd de schouder vast zeg maar , hij ligt voor tegen de borst aan .
ik zou zeker een kleinere proberen en desnoods meerdere merken passen in verschillende maten .
en zoals caira al zegt laat mensen even meekijken over de pasvorm

Ja klopt, het verschil is duidelijk te zien, dus ik ga jullie advies ook zeker meenemen hoor! Maar vorige jaren hebben we er nooit problemen mee gehad, dus het blijft echt vreemd.

Maar ik zal verschillende passen, en daarvan ook 175cm'ers denk ik! Maar misschien helpt alleen een ander merk ook al wel..

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:16

p
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 04-07-22 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:18

kijk eens naar dominick dekens. Deze staan bekend om een ruimte bij de schouders en absoluut geen schuurplekken!

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 17:24

Ja dankje! Ik hoop dat ie er snel weer boven op komt..
Eerst maar eens even een geschikt deken vinden.

@_Margarita_, bedankt voor de tip :)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:51

amillia schreef:
je deken is juist te groot waatdoor hij over de schouders valt en daar gaat klemmen.... is zou dus een maatje kleiner proberen maar zeker niet groter! 195 is een deken voor een paard van +- 1.65m! kunnen de borstsluitingen niet wat groter?

haha best grappig even off topic want mijn pony van 1.55 heeft maat 195 ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 18:55

Oehlalala schreef:
Ja klopt, het verschil is duidelijk te zien, dus ik ga jullie advies ook zeker meenemen hoor! Maar vorige jaren hebben we er nooit problemen mee gehad, dus het blijft echt vreemd.

Maar ik zal verschillende passen, en daarvan ook 175cm'ers denk ik! Maar misschien helpt alleen een ander merk ook al wel..

Ik moet ook ieder jaar opnieuw dekens passen :) Blijkbaar veranderd de bouw van een paard toch een beetje (ws door training etc.) Verschillende maten en dekens proberen is idd verstandig. Bij een goede ruitersportzaak mag je altijd je deken terug brengen als deze niet past. Ook blijven er verschillen in maten zitten bij hetzelfde merk vanwege de modellen die anders zijn.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:42

Voor de juiste maat deken, zou ik even meten: midden voorborst tot en met midden van de billen - 10 cm = onderlengte.
Horseware dekens hebben ook een zeer goede pasvorm, glad van binnen, dat voorkomt (meestal) schuren, ik zeg juist meestal want ieder dier is anders, dit geldt wel vee echt de meeste, een uitzondering daar gelaten.
Wil je minder druk aan de voorzijde dan is een deken met een halve hals een mogelijkheid (Wug).
In jou geval zou het beste zijn deken af te laten, maar dat is kennelijk niet mogelijk.
Waar op de schouder is de ontsteking precies, mag ook via PB.
Dit bepaald ook wat voor type deken het beste zou zijn.
Succes met je keuze en het passen en het herstel van je pony.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:20

z0rr0 schreef:
amillia schreef:
je deken is juist te groot waatdoor hij over de schouders valt en daar gaat klemmen.... is zou dus een maatje kleiner proberen maar zeker niet groter! 195 is een deken voor een paard van +- 1.65m! kunnen de borstsluitingen niet wat groter?

haha best grappig even off topic want mijn pony van 1.55 heeft maat 195 ;)

uitzonderingen natuurlijk daargelaten, maar dat is deze pony niet. 185 is al te groot en 195 al helemaal

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 08:12

Je zou ook een deken met langere loopsplitten kunnen proberen.
Zoals deze.

Afbeelding

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:50

onze paarden krijgen altijd lelijke plekken van dekens op de schouders en kapotte schoften.
nu leggen we er alleen nog Harry's horse highliners op en andere highneck (bijvoorbeeld hh thor highneck) en highliners dekens.

zilano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:02

Ik zou zeker een deken nemen met een nylon voering. Doordat deze glad zijn schuren ze niet en glijdt het over zijn lijf heen in tegenstelling tot een katoenen of fleece voering.

Kijk eens op de site van Paardenboulevard. Deze hebben mooie deken voor een stuk betere prijs dan Horseware enz. Ze zijn ook gevoerd met een gladde nylon voering.

Wellicht dat de silvano wug iets is voor je paard. De heeft een halve vaste hals. Ook de borstsluiting zijn te verstellen, zodat je zijn borst gedeelte altijd passend kunt maken.

De maand zitten er op de 200 en 350 grams dekens 20% korting. Hierbij de link voor de wug:
http://www.paardenboulevard.nl/shop/art ... 02bc7ed7e5

Succes ermee!

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:22

beantsje schreef:
Misschien een walker-deken, zodat de schouders volop bewegen kunnen?
Afbeelding

ik heb zo´n deken zijn heel erg handig, maa echt te koud om nu mee opstal te zetten.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:09

?
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 04-07-22 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:32

xx_tassjuhh schreef:
ik heb zo´n deken zijn heel erg handig, maa echt te koud om nu mee opstal te zetten.

Is ie geschoren? Zo niet, dan kan hij wel zonder deken op stal. Dus zeker ook wel met zo'n deken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:44

taverno schreef:
Je zou ook een deken met langere loopsplitten kunnen proberen.
Zoals deze.

http://myshop.s3-external-3.amazonaws.c ... 0groot.JPG

Ik wilde precies hetzelfde zeggen :j. Ik heb de ervaring met dekens dat deze (bijna) allemaal knellen op de schouders bij mijn pony. En ik heb echt heel veel dekens geprobeerd. Wat er bij jouw beestje moet gebeuren is dat de druk van de schouders af is, of in ieder geval zo klein mogelijk is. Dit verkrijg je door een deken op te leggen die echt (maar dan dus ook echt!) schoudervrijheid heeft. De deken die die nu op heeft (en daarbij ook de vele andere dekens) hebben imo de loopsplitten gewoon op de verkeerde plek, namelijk veel te veel naar achteren en halen de druk niet van de schouders af. De loopsplitten van de foto van hierboven zitten net wat meer naar voren en zijn een stuk groter, waardoor deze de druk van de schouders afhaalt! Ook horze heeft deze dekens :j.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:40

Misschien dat een Rambo Quarter deken niet zo strak om de schouders zit? Die zijn speciaal gemaakt voor Quarters omdat ze voor zo breed zijn gebouwd.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:16

Als ik de foto zie van kerst, heeft hij geen grotere deken nodig maar een ander model, die voor bij de schouderbladen beter zit. De Harry Horse Highliner is een hele fijne deken met een goede pasvorm. De walkliner vind ik persoonlijk ook een mooie deken die de schouderbladen vrij houdt, maar wellicht toch te weinig warm houdt. Het lijkt me niet verstandig om de pony geen deken meer op te doen.
We hebben laatst bij Hypoweert een bruine global deken met een fleece halskraag gekocht, met een halve hals. Deze ligt meer naar voren dan de Highliner... weet niet of deze nog te krijgen is. Was met de dekenfestival van Horselover.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:08

Als ik naar die foto van die walker kijk dan snap ik niet hoe het de schouderbladen vrij houdt hoor! Het heeft juist als enige drukpunt...de schouder.... De deken zit 'strak' om de schouder heen naar achter, dus hoe kan die nou vrij liggen? Helemaal als het paard gaat bewegen, dan komt er juist waar de schouder vrij moet liggen imo (boven en vooraan de schouders) juist de druk van de deken....

Roos1603

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:09

Heeft hij een beetje wintervacht? Staat hij buiten of op stal?
Ik zou probeer ZONDER DEKEN!!

het is zoveel beter voor een paard. 24/7 buiten zonder deken kan prima.
Maar om dat nu midden in de winter te doen, lijkt mij niet goed. Maar weet niet wat hij gewend is.

zie paardnatuuurlijk.nl

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:32

Of eens een tussenmaat proberen. Mijn paardje draagt 190 van Bucas te koop bij de paardendrogist. Ook super fijne service.