Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
SaraB schreef:Een goede ruiterwinkel kan je ook bitten laten proberen. Ik mag van een ruiterwinkel een Sprenger bit uitproberen voor een week, kost 5 euro per week plus 50 euro borg. Ideal oplossing! Het lijk mij een ideal service, dat je verschillende bitten mogen uitproberen voor dat je een koopt. Ik geloof dat dit een actie van Sprenger zelf is, maar ruiterwinkels zou een soort gelijk service ook kunnen aanbieden?
Een bitten service aan huis lijkt mij ook ideal, maar met voorrijd kosten enz. kom je toch relatief duur uit.
Een paardentandarts moet gecertificeerd 'arts' zijn wil hij die titel mogen dragen. En dan nog vraag ik me af hoeveel zij leren over de anatomie van de mond en het gebruik van bitten. stef schreef:SaraB schreef:Een goede ruiterwinkel kan je ook bitten laten proberen. Ik mag van een ruiterwinkel een Sprenger bit uitproberen voor een week, kost 5 euro per week plus 50 euro borg. Ideal oplossing! Het lijk mij een ideal service, dat je verschillende bitten mogen uitproberen voor dat je een koopt. Ik geloof dat dit een actie van Sprenger zelf is, maar ruiterwinkels zou een soort gelijk service ook kunnen aanbieden?
Een bitten service aan huis lijkt mij ook ideal, maar met voorrijd kosten enz. kom je toch relatief duur uit.
Maar punt is: Heb je zelf de kennis om IN de mond te kijken of er niks in de verdrukking zit etc? testen is leuk, maar je paard kan nog steeds niet praten
Ik heb haar nu 4 keer in gereden en ze is helemaal tot rust gekomen, geen gekke dingen doen met mond, hoofd. Ik vind de pasvorm ook geweldig, het ligt heel rustig in haar mond. Ik kan haar mond nu ook voelen, ze loopt niet meer achter de bit. 
)

Vaak moeten we maar 'op de tast' een fijn bit bij ons paard zoeken. Overigens moet deze service dan wel de 'total package' hebben, dus gebaseerd op anatomie en grootte van de mond ook kijken naar de reacties het paard onder het rijden etc. etc. Jammer dat ik naar het buitenland verhuist ben anders was ik zeker geinteresseerd geweest deze langs te laten komen. Kukkie schreef:Het lijkt mij pas een meerwaarde als diegene ook bitloze optomingen meeneemt en laat proberen.

Chococo schreef:Hoe vaak heb je al niet 10 bitten gekocht die daarna de kast weer ingaan.
). Eerst reed ik alles met mijn enkelgebroken bustrens, waarvan ik twee maten heb gehad voor twee verschillende paarden. Nu rijd ik met een dubbelgebroken, omdat mijn huidige paard daar het fijnst op loopt. Daar heb ik er 1 van gekocht ( mond opgemeten aan de hand van het enkelgebroken bit ) en daar rijd ik nog steeds heel fijn mee.