paard zwaar in de mond, welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:33

KarminaP schreef:
dank je! Het wordt dus een beetje uittesten waarschijnlijk :-)

Ik rijd een paard dat een tijd gereden is met een pelham, daarna ben ik overgestapt op een (vrij dik) enkelgebroken trensje en nu op een iets fijner dubbelgebroken trensje. En dat werkt perfect :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:38

KarminaP schreef:
@ geerke:
Dat het probleem aan de ruiter ligt wil ik best geloven. Alleen voorwaartser rijden is niet zo'n goed idee omdat hij van zichzelf al heel voorwaarts is. ik moet hem eerder wat inhouden...

Mijn ervaring is dat juist een paard dat steeds wordt ingehouden harder wil. Hij bouwt er n.l. spanning door op. Toen ik mijn paard net had was ik ook bang dat hij er vandoor zou gaan, dus teugels korter en juist dat gaf hem spanning waardoor hij harder ging. Teugels dus een heel stuk losser en hem heel scherp op mij houden door verrassend te sturen. Ik heb ongeveer elke vierkante meter van de bak gezien, maar mijn paard ontspande wel en was heel gericht op mij omdat het iedere keer een verrassing was of we links of rechts af gingen. Overigens zal dit wel lastig zijn in een groepsles ;)

geerke

Re: paard zwaar in de mond, welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:41

klopt....bij veel inhouden word een paard gestoord van en wil onder de ruiter uit rennen....maar dit probleem is wel moeilijk,aangezien het een voorwaarts paard is....je kunt dan niet echt lekker met je benen hem voorwaarts rijden,waardoor het hangen dus minder word.

Ophoudingen geven in plaats van continue inhouden...moeilijk.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:48

geerke schreef:
klopt....bij veel inhouden word een paard gestoord van en wil onder de ruiter uit rennen....maar dit probleem is wel moeilijk,aangezien het een voorwaarts paard is....je kunt dan niet echt lekker met je benen hem voorwaarts rijden,waardoor het hangen dus minder word.

Ophoudingen geven in plaats van continue inhouden...moeilijk.

Idd! Toen ik m'n bijrijpaard net reed had ik niks van rem, ik zat hem constant in te houden en wanneer hij dan uiteindelijk echt ging gaan rennen had ik al zoveel gewicht in mijn handen dat ik niks meer kon doen.

Toen ik hem losser liet (wat wel wat eng was, want hij ging effectief even sneller) vertraagde hij na een tijdje vanzelf. Wanneer hij te snel ging even een goede ophouding, of een cirkeltje draaien. Maar let erop dat je niet continu dat bit gaat vasthouden, dan maak je ze alleen maar hard in de mond. Nu staat hij bij de minste ophouding stil, terwijl ik hem met pelham pas na tien meter stil kreeg. Je kan er een zwaarder bit inhangen, maar als je blijft vasthouden worden ze daar na een tijdje ook 'dood' op.

Veel succes ermee! :)

corrie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:23

lor schreef:
Ik gebruik een KK Conrad ultra aurigan bit.
Dit is een zeer vriendelijk bit. Het is dubbelgebroken en is licht gebogen zodat het goed in de paardenmond ligt.
Het is een prijzig bit, maar het is zijn geld dubbel en dwars waard.

dit vind ook mijn paard liep er ook super op.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 19:28

Ik denk dat je de oplossing moet zoeken in het rijden en niet in het bit.
Zoals iemand al aangaf: goed dat je van het pessoabit bent afgestapt.
Bij dravers is het vaak zo dat hoe meer druk ze voelen in de mond des te harder gaan ze lopen.

Hoe gaan die groepslessen in zijn werk?
Rijdt je voor jezelf of in colonne?

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 18:47

ik rij gemiddeld een kleine 10 uur per week. waarvan 7 groepslessen en de rest alleen of wandelen. 1 a 2 maal per week longeren.
Ongeveer de helft van de groepslessen zijn 'losse' lessen, de andere helft zijn in colonne, alhoewel ik er dikwijls eens uit ga om een kleine volte te rijden en meestal rij ik achteraan zodat ik ook gemakkelijk eens een overgang kan rijden.
Ik heb de laatste week een goede vooruitgang geboekt qua tempo in de draf. Vroeger draafde m'n paard weg onder mij. Sinds ik regelmatig cavalleti rij gaat het steeds beter. Ik heb zaterdag voor het eerst aan een los teugeltje kunnen draven zonder dat hij versnelde, ik probeer hem dan door mijn zit op een rustig tempo te rijden en dat lukte aardig. Gisteren hetzelfde :D :D.
Ook halthouden gaat al heel goed. ik oefen veel op cirkel. Halve cirkel stappen, dan een halve cirkel draf en dan weer stappen en tenslotte halthouden. Ik herhaal dat een aantal keren en ik krijg steeds beter reactie op een steeds kleinere hulp in de mond.
Een vriendin van mij heeft een bitje waarvan ik de naam niet ken. Het is een trens met dubbel mondstuk. Zij reed er een tijdje mee met haar paard en het paard kwam er heel los van in de mond. Heeft daar iemand ervaring mee?
is dit minder zwaar of zwaarder dan een enkelgebroken trensje?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:31

Een bit met dubbel mondstuk lijkt mij een heel sterk bit. Ik heb het alleen nog maar gezien in de drafsport en moet beletten dat een paard het bit kan vastnemen.

Dat een paard versneld aan lange teugel heeft vaak met evenwicht te maken. Een paard dat nog onvoldoende draagt op de achterhand krijgt van zodra jij de teugels "loslaat" het gevoel of hij op z'n neus gaat vallen, dus versnelt je paard om z'n evenwicht te behouden.
Veel overgangen en schijnovergang en het goed voorwaarts rijden, moeten dit verhelpen.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 09:59

Ok dan kan ik dat bit al uitsluiten ;-)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:02

Weet je wat ik altijd grappig vind (niet banketstaaf ten opzichten van jou, maar in het algemeen ;) )
Zodra het paard niet loopt zoals de ruiter wilt... hangen ze er een nieuwe/andere/zwaardere/sterkere/gemenere etc... bit in! Waarom???? :?

Wat mij geleerd is als het paard hangt. Loopt ie gruwlijk op de voorhand. En aangezien het paard 2/3 gebouwt is op de voorhand is het natuurlijk extra moeilijk om het goed te hebben. Dus dat wordt oefenen, trainen en rijden. Maar achter zit te motor! En mijn instructrice zegt het altijd zo mooi; "Voor te zwaar, is achter te weinig" Ofterwijl, die achterbeentjes het werk laten doen!

Succes!

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 10:13

Ik wil er juist een zachter bit in hangen :-). En hij hangt ook niet, soms is hij heel sterk en zwaar.
Dat de achterhand er bij moet komen ben ik het 100% met je eens.

Maar als je goed leest dat ik van een pessoa-bit naar een enkel gebroken trens ben gegaan en nu op zoek ben naar nog iets zachter, dan denk ik niet dat ik bij de categorie-ruiters hoor die zeggen: "O mijn paard loopt even niet lekker, laat ik er maar een zwaarder bit in hangen"

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:29

Oké, sorry... mijn indruk was een beetje de schuld aan het paard geven. Terwijl dat altijd wordt gedaan. En een bit is al eigenlijk een beetje 'mishandeling' want die ligt op de gevoelige plek in de mond. Snap je... En ik vind het welzijn van een paard heel belangrijk. Dus ik word een beetje fel als ik dan zoiets lees.

Ikzelf heb niet super verstand van een bit. Maar ik weet natuurlijk niet hoe je rijd. Maar misschien doet hij het wel op een reactie van jou... Bijv. je handen? Laat eens kijken door iemand die er echt heel veel verstand van heeft en ook goed lesgeeft. Die zien dat vast wel.

Succes

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 10:35

Ok dank je!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:23

KarminaP schreef:
ik rij gemiddeld een kleine 10 uur per week. waarvan 7 groepslessen en de rest alleen of wandelen. 1 a 2 maal per week longeren.
Ongeveer de helft van de groepslessen zijn 'losse' lessen, de andere helft zijn in colonne, alhoewel ik er dikwijls eens uit ga om een kleine volte te rijden en meestal rij ik achteraan zodat ik ook gemakkelijk eens een overgang kan rijden.
Ik heb de laatste week een goede vooruitgang geboekt qua tempo in de draf. Vroeger draafde m'n paard weg onder mij. Sinds ik regelmatig cavalleti rij gaat het steeds beter. Ik heb zaterdag voor het eerst aan een los teugeltje kunnen draven zonder dat hij versnelde, ik probeer hem dan door mijn zit op een rustig tempo te rijden en dat lukte aardig. Gisteren hetzelfde :D :D.
Ook halthouden gaat al heel goed. ik oefen veel op cirkel. Halve cirkel stappen, dan een halve cirkel draf en dan weer stappen en tenslotte halthouden. Ik herhaal dat een aantal keren en ik krijg steeds beter reactie op een steeds kleinere hulp in de mond.
Een vriendin van mij heeft een bitje waarvan ik de naam niet ken. Het is een trens met dubbel mondstuk. Zij reed er een tijdje mee met haar paard en het paard kwam er heel los van in de mond. Heeft daar iemand ervaring mee?
is dit minder zwaar of zwaarder dan een enkelgebroken trensje?

Als ik jouw was zou ik gewoon zo doorgaan als je nu doet, je bent op de goede weg hoor.
Werken aan je tempocontrole is prima.

Ik zou helemaal niet veranderen van bit en laat je door vriendinnen en al hun goedbedoelde raad niet gekmaken.
Wat zegt je instructeur/trice er eigenlijk van?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:52

moeilijk probleem TS,ik heb hetzelfde!

ik ben met mijn pony overgestapt van een pessoabit naar een ongebroken bustrens,na wat omwegen.

ik denk niet dat je je probleem echt kan oplossen in de groepsles door op een ander bit over te gaan.
zelf heb ik verschillende bitten bij mijn pony geprobeerd,en de simpelste ongebroken trens beviel het beste.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:25

mijn instructeur raadt verschillende dingen aan. Het is ook zo moeilijk, elk paard heeft een andere mond, elk paard reageert anders op een bit. Er zijn zoveel bitten. Heb alleen geen zin om een fortuin uit te geven aan bitten.

Ik denk dat ik een dubbel gebroken trens ga proberen.
Of het een happy-mount wordt of niet weet ik nog niet. Ook niet of het een rond of een plat tussenstuk moet hebben.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 01:04

Hmm, daar zit ook nog verschil in, bij het laatste. Dus of het een rond of plat tussenstuk is. Bij een plat stuk heb je dus een groot oppervlakte plat en een klein overvlakte wat dus erg dun is (de zijkant) dit is, denk zo'n 2 mm dik. Dit dunne stukje kom dus tegen de tong van je paard aan en sommige ervaren dit als vervelend of irritant. Het werkt dus scherper in, want het is een dunner oppervlakte. Met een 'rond' bolletje verloopt het contact met het oppervlakte van het bit op mond dus wat smoother als het ware en dus minder scherp.

Edit: je hebt dus ook nog verschil in de platte tussenstukken. Je hebt er een van Dr. Bristol (dacht ik) en dat tussenstuk is dus gewoon een rechthoekje en erg plat. Deze werkt scherper in dan een niervormig tussen stukje. Daarbij wijzen de zijkanten van de lengte naar binnen, dus lijken het soort aan elkaar gesmolten rondjes. Hoop dat je mij nog begrijpt. ;) Dat laatste, de niervormige werkt in ieder geval minder scherp in dan het hele platte stuk van Dr. Bristol.

Happy Mouth is erg vriendelijk, heb mijn paard er nu paar keer op gereden en vond haar erg fijn er op. :)

Kan mij goed voorstellen dat je geen fortuin er aan wilt uitgeven, zo'n idee had ik namelijk ook. Kan je misschien niet wat verschillende soorten bitten lenen van iemand?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 02:58

Annekeee schreef:
Weet je wat ik altijd grappig vind (niet banketstaaf ten opzichten van jou, maar in het algemeen ;) )
Zodra het paard niet loopt zoals de ruiter wilt... hangen ze er een nieuwe/andere/zwaardere/sterkere/gemenere etc... bit in! Waarom???? :?

Wat mij geleerd is als het paard hangt. Loopt ie gruwlijk op de voorhand. En aangezien het paard 2/3 gebouwt is op de voorhand is het natuurlijk extra moeilijk om het goed te hebben. Dus dat wordt oefenen, trainen en rijden. Maar achter zit te motor! En mijn instructrice zegt het altijd zo mooi; "Voor te zwaar, is achter te weinig" Ofterwijl, die achterbeentjes het werk laten doen!

Succes!

Ik ben het eens dat het over het algemeen een rijtechnisch probleem is.
Maar dat betekend niet dat je niet mag kijken of er een bitje is die fijner is voor je paard!
Ik reed de mijne met een dubbel gebroken bitje met bol tussen stukje...

Schijnt niet een heel scherp bit te zijn.
Mijn paard is ook wel fijn nageeflijk, maar toch met op onthoudingen was hij wat drammerig in de mond.
Natuurlijk moet je hier rij techtnisch mee bezig gaan.
Maar ik heb wel even verder gekeken.
Hij heeft nogal een nauw mondje (met hangend rooster)
Ik heb nu een dubbel gebroken bitje met plat stukje zodat er iets meer ruimte in de mond over blijft.
Ook heb ik een iets dunner bitje (ook vanwege de ruimte in zijn mond)
Dit heb ik overleg met de DA gedaan na het trekken van een wolfskiesje.

Natuurlijk moet je rijtechnisch blijven werken, maar ik merk wel dat dit bitje veel fijner voor hem is.
Hij schuimd meer, koud af en toe eens lekker op zijn bitje.
Durft mijn hand meer mee te nemen.

Dus waarom mag je dan niet experimenteren?
Natuurlijk moet je niet direct naar een of ander bouwstuk voor in de mond zoeken.
Maar soms kan een kleine verandering (kan dus ook een zachter bitje zijn) van bit grote veranderingen in ontspanning veroorzaken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 02:59

KarminaP schreef:
mijn instructeur raadt verschillende dingen aan. Het is ook zo moeilijk, elk paard heeft een andere mond, elk paard reageert anders op een bit. Er zijn zoveel bitten. Heb alleen geen zin om een fortuin uit te geven aan bitten.

Ik denk dat ik een dubbel gebroken trens ga proberen.
Of het een happy-mount wordt of niet weet ik nog niet. Ook niet of het een rond of een plat tussenstuk moet hebben.

Kan je niet wat her en der lenen om uit te proberen.
Dat heb ik ook gedaan.
Heb er een stuk of 5 uitgeprobeert.
En heb ze wel een week gebruikt.
Je moet ze de tijd geven om er aan te wennen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 06:33

mensen grijpen vaak meteen naar dubbelgebroken omdat ze denken dat dat altijd het vriendelijkste bit is.
nu kan dat natuurlijk,maar inderdaad is niet ieder paard hetzelfde qua voorkeur.

is de bittenbank niet iets?ze kunnen je ook adviseren,en volgens mij kan je een bit dan ook 'huren' zegmaar

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 07:55

hebben ze dat ook in België?
bedankt voor de tips

996880

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:18

Rolletjes bit is meer voor paarden die het bit vastpakken en als ze dat doen dat lukt niet want dan rolt het zegmaar weg
Ik heb zelf nu een K&K bit en merk wel een beetje verschil, mijn paard is vrij stuk in de mond, maar gaat wel steeds beter, mischien kun je ook gewoon een simpel dubbelgebroken bit proberen in plaats van enkel

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 13:21

@996880: ben ik ook van plan :-).
bedankt voor de tips

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:06

Ts je heb wel een leuke uitdaging op je genomen. :D
Ik heb een aantal dravers omgeschoolt om als rijpaard te verkopen. Mijn ervaring, en dit is moeilijker dan het lijkt, met losse (weinig/geen druk) teugel rijden en veel met de zit hulpen sturen en om langzamer te gaan, dus diep zitten.
Het kost veel tijd om het aangeleerde gedrag er uit te krijgen. Maar het is wel mogelijk. Een dubbelgebroken bit zal hierbij ook goed helpen, ik reed niet anders. Vaak kennen ze dit niet, het geeft een andere druk in de mond wat ze (schijnbaar) niet snel koppelen aan het bit waar ze altijd mee getraint zijn. Deze zijn bijna altijd enkel gebroken.
Als tip, gooit hij erg zijn hoofd op om dan de benen te nemen is een staande matringaal (nylon koord) een optie (gebruikte ik ook) niet strak, maar wel zo dat hij zijn neus niet ver boven jou handen kan plaatsen en het bit vast pakken. Je kan hier voor het beste een halster over het hoofdstel doen, deze is breed genoeg om verwondingen tegen te gaan, nooit aan het bit vast maken, word hij alleen maar zwaarder door.

Veel suc6 er mee.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 22:20

Aikon, lijkt me een goed idee.
Mijn instructeur is heel positief over onze vorderingen.
2 maand geleden zag hij mijn paard en wees me er op dat mijn paard nog niet eens goed kon stappen.
Nu rijden we al ontspannen in stap en draf, grote passen, los.
Binnen en buitenstelling beginnen beter en beter te lukken.
Ons plan is nu op de stap en de draf zo perfect mogelijk te krijgen.
Daarna gaan we werken aan de galop.
Eerst zo veel mogelijk balans krijgen.