Wat is dit voor bit + touwtje over de neus ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:39

Joolien schreef:
Kan ook scherp zijn, maar aan de andere kant zijn de balletejs ook vriendelijk. Ze liggen fijn in de mond.

Ja dat gevoel had ik dus ook al... Moet je wel een héle zachte hand hebben !

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:39

het is niet de bedoeling offtopic te gaan!!

ruiters op dat niveau weten echt wel wat ze inhangen :j ik vind het persoonlijk goed dat de FEI dit afkeurt vanwege het touwtje, qua bit vind ik het niet onvriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:40

Biertabje schreef:

ruiters op dat niveau weten echt wel wat ze inhangen :j ik vind het persoonlijk goed dat de FEI dit afkeurt vanwege het touwtje, qua bit vind ik het niet onvriendelijk.

Hoezo niet onvriendelijk? Ik zie een bit wat bij de minste inwerking al scherp is...

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:40

Maxielover schreef:
Biertabje schreef:
maxielover: ik bedoel ook in de zin van dat de scharen niet onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. de scharen zitten gewoon aan het bit vast zeg maar :j. uiteraard kantelt het bit mee bij druk op de teugel :j

Ja dat snap ik. Maar bij een normaal bit met scharen kunnen de scharen toch ook niet onafhankelijk van elkaar of van het mondstuk bewegen ?

ik heb een Pelham waarvan de scharen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen zonder het mondstuk te laten draaien. je hebt die variatie ook in stang (en trens)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:40

Oh, bij een paardenwebshop waar ze de waterfordtrens verkopen zeggen ze dat de balletjes voorkomen dat het paard het bit vast kan pakken...

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:41

Maxielover schreef:
Biertabje schreef:
maxielover: ik bedoel ook in de zin van dat de scharen niet onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. de scharen zitten gewoon aan het bit vast zeg maar :j. uiteraard kantelt het bit mee bij druk op de teugel :j

Ja dat snap ik. Maar bij een normaal bit met scharen kunnen de scharen toch ook niet onafhankelijk van elkaar of van het mondstuk bewegen ?

ik heb een Pelham waarvan de scharen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen zonder het mondstuk te laten draaien. je hebt die variatie ook in stang (en trens)[/quote]

Oh oke, dat klinkt wel vriendelijker dan wanneer dat niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:42

Maxielover schreef:
Oh, bij een paardenwebshop waar ze de waterfordtrens verkopen zeggen ze dat de balletjes voorkomen dat het paard het bit vast kan pakken...

Klopt, ze glijden als t waren door de mond, logisch ook, omdat ze rond zijn en niet vast zitten aan elkaar. Het zijn losse schakels. Maar omdat het bit zo soepel is, werkt het wel heel sterk in. Je krijgt alleen niet het effect van een enkel gebroken bit dat deze in het gehemelte steekt oid.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:42

Joolien schreef:
Biertabje schreef:

Hoezo niet onvriendelijk? Ik zie een bit wat bij de minste inwerking al scherp is...

ik vind het persoonlijk niet! heb zelf met het bit gereden (ook zonder touw)

Anoniem

Re: Wat is dit voor bit + touwtje over de neus ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:44

Misschien heel kort door de bocht maar het feit dat jij ermee hebt gereden hoeft nog niet te zeggen dat het bit vriendelijk is :+

Nee, ik vind een bit dat kan kantelen en dan breed wordt, terwijl de mond wordt ditgeknepen heel onvriendelijk.

Biertabje

Re: Wat is dit voor bit + touwtje over de neus ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:46

ik zeg toch ook dat ik dat persoonlijk vindt ;) daar en tegen kan ik het ook omdraaien, omdat jij het een vreselijk plaatje vindt zegt het niet dat het onvriendelijk is ;)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:46

Joolien schreef:
Biertabje schreef:

Ik denk dat dat mikmar bit zonder die touwtjes niet eens een heel gemeen bit zou zijn, maar omdat het door die touwtjes zo opgetrokken kan worden en omdat die touwtjes strak kunnen trekken, vind ik het wel erg gemeen....

En wat betreft ruiters op dat niveau... De meeste ruiters weten idd wel wat ze doen. Helaas zitten er ook van die types bij die maar zó graag zó hoog mogelijk willen komen dat ze er dit soort achterlijke werktuigen bij nodig denken te hebben, om een paard van 4 jaar maar zo snel mogelijk naar het hoogste niveau te rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:48

Nee idd, zo kun je het ook zien.

Helaas heb ik veel ruiters met dit bit zien rijden en meerdere keren een paard met bebloedde mond en/of neus gezien. Daardoor is mijn mening aardig gegrond ;)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 23:48

Joolien schreef:

Helaas heb ik veel ruiters met dit bit zien rijden en meerdere keren een paard met bebloedde mond en/of neus gezien. Daardoor is mijn mening aardig gegrond ;)

Poeh, bloed op de neus heb ik nooit gezien, maar dat is wel echt erg... ;(

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:48

tuurlijk heb je mensen ertussen zitten die denken met een zwaar bit meteen richting Z te kunnen ;)
maar uiteindelijk gaan die wel onderuit hoor... het is ook een stuk management. zulke mensen houden geen paard over :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:50

Maxielover schreef:
Joolien schreef:

Poeh, bloed op de neus heb ik nooit gezien, maar dat is wel echt erg... ;(

Ja maar dat heb ik ook gezien tijdens sixbarspringen vorig jaar tijdens indoor brabant of amsterdam vanwege een hackamore. Elke keer werd de neusriem maar weer wat verlegd er werd er witte zalf op het bebloedde gedeelte gesmeerd om het bloed niet te zien...
Maar goed, het ligt deels aan de ruiter hoe deze ermee om gaat...

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:51

kijk eens naar die ogen....ik wordt hier verdrietig van! |(

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:52

met gewone bitjes kun je ook schade aanrichten dusja...wat moet je er van zeggen...

maar ik erger me aan mensen die denken dat ELK paard een 1,60m pc kan springen op een simpel trensje :o die mensen leven in een droomwereldje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:54

Biertabje schreef:
met gewone bitjes kun je ook schade aanrichten dusja...wat moet je er van zeggen...

maar ik erger me aan mensen die denken dat ELK paard een 1,60m pc kan springen op een simpel trensje :o die mensen leven in een droomwereldje

Nee zo zwartwit zie ik het ook niet. Sommige paarden zijn gewoon heel goed maar te moeilijk om op een trens te rijden. Wil bijvoorbeeld niet weten waar Albert eindigt als ie Okidoki met een simpel trensje zou rijden, denk ergens boven in de dakspanten ofzo :')

_Noah

Ja ik word ook een beetje misselijk van het idee. Het is de ruiterhand die het bit scherp maakt, maar al even iets teveel contact met dit bit zorgt voor druk op zoveel punten. Het drukt volgens mij ook tegen het gehemelte aan of niet?

lauralorens

ik vind het er niet uit zien, zeker op dat tweede plaatje, waar je ziet hoe het bit er echt uit ziet.
ik denk toch dat het onvriendelijk is (zeker dat touwtje)
ze keuren het niet voor niets af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:55

Noah2006 schreef:
Ja ik word ook een beetje misselijk van het idee. Het is de ruiterhand die het bit scherp maakt, maar al even iets teveel contact met dit bit zorgt voor druk op zoveel punten. Het drukt volgens mij ook tegen het gehemelte aan of niet?

Ja, het gedeelte waar het rolletje zit wel...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:58

Joolien schreef:
Biertabje schreef:

Ik zeg niet dat ik dit bit vriendelijk eruit vindt zien, mede door het touwtje maar met zo'n bit is idd weinig inwerking nodig. Dit bit moet gebruikt worden bij paarden die alleen gereden worden op de zit, en zo nodig een lichte inwerking op de mond. Waardoor de hulpen zo klein mogelijk worden gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:01

ZusJacobs schreef:
Joolien schreef:

Ik zeg niet dat ik dit bit vriendelijk eruit vindt zien, mede door het touwtje maar met zo'n bit is idd weinig inwerking nodig. Dit bit moet gebruikt worden bij paarden die alleen gereden worden op de zit, en zo nodig een lichte inwerking op de mond. Waardoor de hulpen zo klein mogelijk worden gemaakt.

Ja maar dat geldt eigenlijk voor elk bit...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:02

Ik snap eigenlijk niet waarom je z'n bit gebruikt?

Mijn paard hoef ik dit echt niet in te hangen hoor.
Die is op 2 pinkjes te rijden met een dubbel gebroken bitje.
Die slaat achterover van z'n stellage in zijn mond.

Maar wanneer gebruik je het dan?
Als een paard hard is in de mond?
Dan gebruik je dit dus omdat het scherper kan inwerken?
Dus ik denk dat het niet vriendelijk is.

Zou je dit bit ook gebruiken als je paard fijn na te rijden is?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:03

ZusJ: vaak zijn zulke paarden zo fijn aan de hulpen dat ze zon bit niet nodig hebben ;)

maar ik vind het wel goed van de FEI dat ze dus nu iets afkeuren :j maja landelijk gezien mag het dan wel weer in de Z/ZZ, dat is dan jammer!