Wat zou nou beter zijn een pad of een dekje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:07

maar hebben jullie dan wel een gelpad tussen dat dunne dekje en je zadel??

meggiemeg

Re: Wat zou nou beter zijn een pad of een dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:11

Ik heb er verder niets tussen liggen.
Bij ons komt de zadelmaker elk jaar langs om de zadels te controleren en te zien hoe de pasvorm is.
Als een zadel goed past en de het paard heeft geen rugproblemen vind hij het onzin om dat soort hulp middelen te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:16

ik heb behalve een dekje ook niets er tussen. Mijn zadel is vorige maand nog na gekeken dus ik ga er vanuit dat hij goed past :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:10

Ik heb allebei. Ik heb gewoon dunne dekjes (niet die ouderwetsem wel een leukere verdie) en dikkere pads.
Volgens mij verschilt het niet heel erg welke beter ligt.
Er ligt bij mij verder geen bontje of wat dan ook onder.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:12

Ik ben geen fan van de dikke pads.

Ze vullen teveel de kamer op, waardoor de ruggengraatvrijheid beperkt word.

Plus een zadel word aangemeten zonder dekje, een dun dekje onder het zadel is dus meer dan voldoende om het leer te beschermen tegen het zweet (waar een dekje dus ook oorspronkelijk voor bedoeld is)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:41

Ik heb geen hele dikke pads, heb wel de wat dikkere dekjes. Ik heb het idee dat het zadel daardoor soms te smal wordt. Mijn zadel is erop aangepast, de boom is ietsje breder, waardoor er die dikkere dekjes er goed onder passen zonder dat het knelt.

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:50

vind ik een hele goede
een pad is lekker dik en dus beter voor de rug
maar een dun dekje is dunner dus zomers minder warm
ik hebb een pad en ik heb er geen problemen mee dat het warm is ofzo
en het is wat zachter dus beter voor de rug en er zijn ook haast geen dunne
dekjes meer te krijgen vind ik persoonlijk dus dan is een pad toch handiger denk ik

ps. leuke vraag
ik sta er nooit bij stil
maar het is wel een goede
vraag vind ik

nou ik hoop dat je wat aan mijn gepraat hebt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:13

Een pad zorgt voor versmalling van de kamer en grotere verhitting. Het levert géén betere drukverdeling op en heeft behalve het uiterlijk géén voordelen, maar ja. De meeste mensen gaan voor het oog en zien niet de nadelen van een pad.

En ja ik zondig ook, ik heb één pad die ik een heel enkel keertje gebruik, maar dan mag het en niet te warm zijn, en een kort rondje zijn en eigenlijk ook nog foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:44

shannonh123 schreef:
vind ik een hele goede
een pad is lekker dik en dus beter voor de rug
maar een dun dekje is dunner dus zomers minder warm
ik hebb een pad en ik heb er geen problemen mee dat het warm is ofzo
en het is wat zachter dus beter voor de rug en er zijn ook haast geen dunne
dekjes meer te krijgen vind ik persoonlijk dus dan is een pad toch handiger denk ik

ps. leuke vraag
ik sta er nooit bij stil
maar het is wel een goede
vraag vind ik

nou ik hoop dat je wat aan mijn gepraat hebt

Als je zadel goed past heb je geen " zacht" dekje nodig.. Zoiezo het gewicht van het zadel ong. 5-10 kilo + ruiter (gemiddeld) 70 kilo (de eene wat zwaarder dan de ander) dan is dat dekje echt niet meer zo zacht hoor ;) en volkomen zinloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:43

Waarom is een zacht dekje beter voor de rug? Een goed passend zadel is pas goed voor de rug en als er dan een ruiter opzit die niet altijd veel bonkt is dat ook fijn voor de rug. Maar een zacht dekje is imo meer iets voor de ruiter, de ruiter vind het een zacht dekje dus het paard zal het ook fijner vinden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:55

Gisteren kwam onze zadelmaker voor controle terug omdat ik het zadel niet lekker meer vond liggen na het opvullen.
Dit had hij dan ook al aangegeven dat het kon gebeuren dat het net iets te veel ging zakken.
Toen heb ik hem gevraagd hoe of wat.
Een dunne pad is niet erg. Net als een katoenen dekje moet je de pad goed in de kamer trekken en dan is er niets aan de hand! (dus ervoor zorgen dat het dekje of de pad niet strak trekken op de schoft)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 09:58

Nadeel van veel pads is ook dat de boven- en onderlaag vaak niet aan elkaar vast zitten, behalve aan de randen. Gevolg hiervan is dat er heel snel rimpels in de bovenlaag ontstaan, wat niet fijn voor je paard is.
Doorgestikte katoenen dekjes hebben dat probleem niet, maar een doorgestikte pad heb ik nog nooit gezien.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:00

In de Paard en Spul staat deze maand een heel uitgebreid en leuk stuk over dekjes, waarin het gebruik van bontjes en pads uitgebreid word besproken, en ook word afgekeurd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:02

Lalidan schreef:
Nadeel van veel pads is ook dat de boven- en onderlaag vaak niet aan elkaar vast zitten, behalve aan de randen. Gevolg hiervan is dat er heel snel rimpels in de bovenlaag ontstaan, wat niet fijn voor je paard is.
Doorgestikte katoenen dekjes hebben dat probleem niet, maar een doorgestikte pad heb ik nog nooit gezien.

Dat probleem heb ik nooit.
Ik let er dan ook goed op dat de pad in zijn geheel goed glad ligt en op de juiste plek voordat het zadel erop komt te liggen.
Met aansingelen heb ik er ook geen last van dat de boel oprimpelt of wat dan ook.
Ik gebruik dus alleen pk pads en die zijn idd niet zo doorgestikt als een katoenen dekje maar het is ook niet zo dat ze alleen op de randen aan elkaar vast zitten. Om de zoveel ruimte zit een stiknaad over de breedte van het dekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:09

CM_ schreef:
In de Paard en Spul staat deze maand een heel uitgebreid en leuk stuk over dekjes, waarin het gebruik van bontjes en pads uitgebreid word besproken, en ook word afgekeurd.

Dat las ik van de week ook. En met hetzelfde idee stond ik laatst in de ruitersport zaak, naast dat ik geen rechte bovenlijn wou en geen dik dekje wil ik ook geen lusjes van klittenband. Dan valt het vies tegen om een leuk dekje uit te zoeken.

Het artikel is erg interessant en heeft ook duidelijke argumenten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:12

Ja precies!
Zou eigenlijk ook eens in de Paard en Sport gepubliceerd moeten worden.

Vond het een helder stukje en was het er helemaal mee eens :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:15

Heb net gekeken op de site van paard en spul en kan het artikel niet vinden..

hennadot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:10

Een dun dekje vind ik het fijnst. Als je een goed passend zadel hebt, dan hoeft er wat mij betreft ook niet zo`n dikke prop onder :=

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:46

tijdens mijn stage in Ierland werden er ook paarden gereden zonder dekjes onder het zadel.
(zadels waren wel allemaal op maat gemaakt). Dat werkte op zich ook goed, alleen poets je je wel helemaal ondersteboven aan je zadel iedere keer! :(
Zelf heb ik een pad en verders gewoon dunne dekjes, net zo goed!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:09

Eigenlijk is de form van het dekje het belangrijkste. Hij moet eigenlijk vrij kunnen liggen van de schoft, dus goed opgetrokken kunnen worden in de kamer. Bij heel veel pads kan dit niet.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:27

Even iets belangrijks:

Heb het gisteren aan mijn zadelmaker/passer etc. gevraagt en die zei dat het de allergrootste onzin ooit is dat een pad/bontje de pasvorm e.d. van je zadel verpest. Heeft er absoluut niks mee te maken. Hij verkoopt zelf ook allerlei Anky's e.d. Hij werd er zelfs een beetje pist van dat die gezegde in de wereld is gekomen := Dus geen zorgen :) Een anky/es pad o.i.d. verpest echt niet je zadel. Voor sommige paarden is het zelfs beter om met een dikkere pad te rijden! ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:39

CM_ schreef:

Ik ben benieuwd naar dat artikel, heeft iemand deze voor mij of kan iemand hem inscannen?

Katoenen dekjes vind ik het fijnste (en mooiste), maar ik heb ook een PK pad en een TRS Comfort pad van HH. De laatste van HH is nu een fractie dikker dan een katoenen dekje en vindt ik dan ook erg fijn in gebruik. Die van PK is naar mijn mening nog steeds wat te dik, maar ik ben gevallen voor het kleurtje (Apple Green).

Mijn mening is dan ook dat, wanneer het zadel past, je met zo min mogelijk rotzooi eronder moet rijden.

NicoleHorses, dat hoor je vaker, vooral als ze Anky's oid ernaast verkopen. :+ Maar denk eens na, je hebt schoenen die perfect voor jou voet zijn aangemeten, met dunnen sokken. En je doet ineens geiten wollen sokken aan, dan zitten de schoenen toch wel erg krap.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:40

Och nee ik heb lekker dikke pads :D Eurostar, Anky, Dikke HH's, en noem het allemaal maar op :D (heb uiteraard niks tegen wat dunnere, die heb ik namelijk óók :j )
EN mijn zadels passen perfect of ik nou met een dunne scapa rijd of me dikke ES pad! En weetje? M'n zadelmaker moedigt het nog aan ook :j

Anoniem schreef:
kimmie1 schreef:
Grappig dat bijna iedereen het er over eens is dat dunne dekjes beter zijn maar bijna iedereen met een (Anky) pad en bondje (want dat staat toch zo mooi, waar dient zo een ding eigenlijk voor? een nog krapper zadel en minder gevoel creeren?) rijdt.
Geef mij maar de gewone ouderwetse dunne dekjes, het contact met mijn paard is beter, ik voel meer en mn paard krijgt geen rugklachten omdat mn goed passende zadel ineens niet meer zo goed past.

Komt waarschijnlijk omdat die mensen hier niet durven te reageren ;) omdat ze ook wel weten dat een dun dekje beter is, Maargoed dan ben je niet in de mode en mode gaat helaas voor veel mensen toch voor ;(

Maargoed als je in mijn profiel kijkt zul je alleen maar dekjes zien en geen pad's

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:41

Nouja het is een zadelmaker die toevallig sinds kort anky's verkoopt.
Maar geloof me een zadelmaker gaat echt geen anky's verkopen 'als het je zadelvorm verspilt'.
hy had er namelijk ook nog nooit van gehoord :)
magda_90 schreef:
CM_ schreef:

Ik ben benieuwd naar dat artikel, heeft iemand deze voor mij of kan iemand hem inscannen?

Katoenen dekjes vind ik het fijnste (en mooiste), maar ik heb ook een PK pad en een TRS Comfort pad van HH. De laatste van HH is nu een fractie dikker dan een katoenen dekje en vindt ik dan ook erg fijn in gebruik. Die van PK is naar mijn mening nog steeds wat te dik, maar ik ben gevallen voor het kleurtje (Apple Green).

Mijn mening is dan ook dat, wanneer het zadel past, je met zo min mogelijk rotzooi eronder moet rijden.

NicoleHorses, dat hoor je vaker, vooral als ze Anky's oid ernaast verkopen. :+ Maar denk eens na, je hebt schoenen die perfect voor jou voet zijn aangemeten, met dunnen sokken. En je doet ineens geiten wollen sokken aan, dan zitten de schoenen toch wel erg krap.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:44

De zadelmakers die ik ken bevestigen mijn mening, zo min mogelijk troep eronder en een goed passend zadel, dat is het beste.