Proefjes en Pelham

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:28

Oh nou ja, jury dan :+ Maar je hebt gelijk :j

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:49

Even een vraagje hoor.
Mag je bij de pony's dan ook met alle klassen met een pelham rijden of geld dit alleen voor paarden?

Pollewoppy

Re: Proefjes en Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:50

Volgens mij alleen bij de paarden als ik me niet vergis, of dit moet ook veranderd zijn, maar dat kan ik me niet voorstellen :n

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:52

Dat leek mij dus ook al maar kan het zo nergens vinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:15

De pelham is op de meest vreselijke manier toegestaan in de springsport.
Het moet gebroken zijn (gebroken met hefboomwerking is flinke notenkraker)
Het moet met pelhamriempje (pelhamriempje veroorzaakt behoorlijke ruis)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:21

De Pelham zou alleen in de hogere regionen toegestaan moetenn zijn, en dan alleen de ongebroken uitvoering, en met twee teugels.
De gebroken is een martelwerktuig, zeker met dat verbindingsriempje waardoor het paard kontinue een dubbele, onduidelijke inwerking krijgt.
Bit voor gevorderden.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:31

Marian0557 schreef:
Pelham is een scherper bit, en geen trens.
Paarden in de dressuur mogen alleen op trens

En trens impliceerd dat deze gebroken moet zijn, dan wel dubbelgebroken, dit zijn de meeste bekende.
Je hebt ook ongebroken trensen b.v. ongebroken bus of watertrens, scholingsbit en zie deze link:
http://www.knhs.nl//objects/00009320.pdf

Maar met een Pelham mag het niet.

En voor ieder bit geldt, wat ook al diverse keren gezegt is, het bit is zo scherp als de hand van de ruiter.

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:57

Ik vind het echt belachelijk, bij de kleine a en b pony's wordt zelfs al met pelhams gereden. Ouders moeten dan wat beter nadenken of de pony wel bij het ruitertje past. En niet zwaardere optomingen gebruiken. Ik ben trouwens helemaal geen voorstander van pessoa en pelham bitten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:29

Pessoa en pelham ik heb er bij de niets tegen.. Maar wel tegen de uitvoering waarmee gereden moet worden op knhs.. En dat het in alleklasses toe gestaan is geloof ik?

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:07

ja in alle klasses..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:44

ook bij de pony's?
Ik vind het een slechte zaak trouwens...

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:16

ja ook bij de pony's..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:06

Dat vind ik echt heel apart. zou niet moeten in mijn ogen :n

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:11

barbarossa schreef:
Dus in feite moet het Pelham niet verboden worden maar de harde hand ruiter?!?

Volgens mij is hier alles gezegd! +:)+

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:36

Pollewoppy schreef:
Dat vind ik echt heel apart. zou niet moeten in mijn ogen :n

tjah.. probeer dat maar eens duidelijk te maken...

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:37

jodi schreef:
barbarossa schreef:
Dus in feite moet het Pelham niet verboden worden maar de harde hand ruiter?!?

Volgens mij is hier alles gezegd! +:)+

Nog niet eens zozeer de harde hand ruiter, maar de meeste ruiters zijn te onervaren om met zo'n bit te rijden.. En ook al ben je ervaren vergt het nog heel veel geduld en discipline van jezelf om met zo'n bit te rijden, omdat dit zo'n scherp bit is..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:39

Juist omdat de meeste ruiters te onervaren zijn vind ik het een slechte zaak dat er tegenwoordig in alle klasse met zulke bitten gereden mag worden...

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:47

ik rijd mijn D pony met een pelham :) voor de cross en jumping
in de dressuur gebruik ik een trens met vaste ringen... maar aangezien het de laatste tijd erg koud was en hij fris stond, rij ik hem nu ong. 2maand
dressuurmatig met een pelham... en wat is ie vooruit gegaan ö egt hij loopt veel zachter in de mond en beter op de achterhand :)
natuurlijk weet ik ook dat een pelham geen oplossing is om een paard zachter in de mond te maken, integendeel zelfs . het hang er vanaf hoe je hem gebruikt hé

natuurlijk ga ik weer proberen overgaan voor dressuur naar de gewone trens... maar in het springen en cross blijf ik bij de pelham

(ik gebruik overigens een tussenverbinding tussen de hefboom en ring)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:55

florence123 schreef:
in de dressuur gebruik ik een trens met vaste ringen... maar aangezien het de laatste tijd erg koud was en hij fris stond, rij ik hem nu ong. 2maand
dressuurmatig met een pelham... en wat is ie vooruit gegaan ö egt hij loopt veel zachter in de mond en beter op de achterhand :)
natuurlijk weet ik ook dat een pelham geen oplossing is om een paard zachter in de mond te maken, integendeel zelfs . het hang er vanaf hoe je hem gebruikt hé

natuurlijk ga ik weer proberen overgaan voor dressuur naar de gewone trens... maar in het springen en cross blijf ik bij de pelham

als jij je paard door middel van een scherper bit hem "op de achterhand" rijd rijd je enorm verkeerd.. op het achterbeen rijden komt voort uit verzameling, En verzameling kun je alleen verkrijgen door het achterbeen te trainen ;) Dus hem met een bit op het achterbeen zetten kan niet ;) het eenig wat je dan doet is hem in elkaar trekken..

En de rede dat hij zo zacht is, is omdat hij weet dat het pijn doet! dan wijkt hij al voor de minste druk. Net als een paard en een stroomdraad, De meeste paarden weten donders goed dat ze daar vanaf moeten blijven omdat het pijn doet.

En een tussen riempje geeft alleen maar ruis en is dus infeiten slechter dan op 2 teugels rijden. Maargoed 90% van de paarden wereld kan niet op 2 teugels rijden en met springen en Cross vind ik op 2 teugels rijden gevaarlijk.. Dus eigenlijk is een pelham echt een mislukte uitvinding...

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:01

Anoniem schreef:
florence123 schreef:

als jij je paard door middel van een scherper bit hem "op de achterhand" rijd rijd je enorm verkeerd.. op het achterbeen rijden komt voort uit verzameling, En verzameling kun je alleen verkrijgen door het achterbeen te trainen ;) Dus hem met een bit op het achterbeen zetten kan niet ;) het eenig wat je dan doet is hem in elkaar trekken..

En de rede dat hij zo zacht is, is omdat hij weet dat het pijn doet! dan wijkt hij al voor de minste druk. Net als een paard en een stroomdraad, De meeste paarden weten donders goed dat ze daar vanaf moeten blijven omdat het pijn doet.

En een tussen riempje geeft alleen maar ruis en is dus infeiten slechter dan op 2 teugels rijden. Maargoed 90% van de paarden wereld kan niet op 2 teugels rijden en met springen en Cross vind ik op 2 teugels rijden gevaarlijk.. Dus eigenlijk is een pelham echt een mislukte uitvinding...

Precies het klopt wat hier gezegt wordt. De pelham wordt echt verkeerd gebruikt zoals je hier boven kan zien. Mensen die geen ervaring hebben moeten niet met zulke bitten komen als ze het paard niet op de juiste manier kunnen rijden. Een ander bit is niet de oplossing maar beter leren rijden en geduld hebben met het beestje..

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:19

Dus hier wordt ook duidelijk gemaakt dat het dus wel mag bij pony's?
Ik snap er niks meer van, eerder zeiden ze van niet? :P
Maar goed, je hebt ook rubberen pelhams he?
Ik vraag me af of die ook zo scherp zijn.

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:38

Tsplendid schreef:
Dus hier wordt ook duidelijk gemaakt dat het dus wel mag bij pony's?
Ik snap er niks meer van, eerder zeiden ze van niet? :P
Maar goed, je hebt ook rubberen pelhams he?
Ik vraag me af of die ook zo scherp zijn.

Een rubberen pelham is ook scherp, het gaat om het hefboomeffect en niet echt om het bit zelf. Je mag wel bij de pony's rijden met een pelham alleen moet je verbindingsriempje gebruiken en je mag de teugels niet aan alle ringetjes vastmaken. Maar het is een heeeeel scherp bit en als je het niet goed gebruikt dan breek je je pony erg af in de rug, vooral bij het springen.

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:42

Ja dat snap en weet ik ook, maar mij ging het erom of je het ook bij de pony's in alle klassen mag gebruiken :)

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:49

Mijns inziens moeten deze bitten allemaal afgeschaft worden en moet men weer leren paardrijden. In ieder geval voor de lagere springklasses en pony's.

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:54

Tsplendid schreef:
Ja dat snap en weet ik ook, maar mij ging het erom of je het ook bij de pony's in alle klassen mag gebruiken :)

jaa..