Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Lara_Silver schreef:denice schreef:Dit is dus niet waar, als je zadel goed past!
Wat praat je nu voor een onzin? Dat een bontje onder een goed zadel niets uit zou maken. Als je onder een goed passend zadel een bontje legt (en dan gaan we ervanuit dat dit zoals normaal gepast wordt zonder bontje) vult dit de ruimte onder het zadel op, dit is niet de bedoeling daar deze ruimte express is gecreerd. Die hoort daar te zitten, zodat het zadel niet gaat knellen. Met een bontje verslechter je expliciet de goede pasvorm van een zadel! Dus het maakt zeker wel uit! Je hoort enkel met bontje te rijden als je zadel is aangepast aan dit bontje.

denice schreef:Dat is wat ik ook altijd gehoord heb. Ik gebruik zelf niets, mijn zadel ligt prima, maar voor een oud paard bijvoorbeeld zou het wel wat fijner kunnen zijn.
Iig, doe wat je het beste lijkt
)
). denice schreef:Goh! Vriendelijk
MIJN zadelmaker, waar ik supertevreden over ben, zegt dat een bontje niets uitmaakt. Het is absoluut niet nodig, maar het kan bv. voor oudere paarden stukken comfortabeler zijn.
Mizora schreef:Inderdaad liever geen bontje.
Maar zeer zeker liever een bontje met ruggengraatvrijheid (liefst van hipponet i.v.m. kwaliteit) dan een gelpad. Ook uit een test bleek dat dit zeer veel beter druk verdeelde dan meerdere gelpads.
magda_90 schreef:Een zadelmaker langs laten komen is in dat geval nog altijd beter z0rr0. Het is wel duurder dan een gelpad maar voorkomen is beter dan genezen.
mizzet schreef:Hoe ziet zo'n half-pad er dan uit?
Snoevie schreef:mizzet schreef:Hoe ziet zo'n half-pad er dan uit?
nou dat ziet er hetzelfde uit als een bontje,alleen dan zonder het bont aan de onderkant,dus alleen de stof,met een bontrand aan de voor en achterkant van je zadel,net als een gewone.
als je hem onder je zadel legt,zie je dus de rand aan de voor en achterkant,alleen zit er geen dikke laag tussen je paard en het zadel.
kijk eens op http://www.hipponet.be
volgens mij is dat de site van een bokker,en die verkoopt ook die halfpads van mattes,een goed merk
z0rr0 schreef:magda_90 schreef:Een zadelmaker langs laten komen is in dat geval nog altijd beter z0rr0. Het is wel duurder dan een gelpad maar voorkomen is beter dan genezen.
ik zeg ook niet dat je geen zadelmaker langs hoeft te laten komen?
ik zeg alleen dat daarna een gelpad ook een optie is
mijn paard heeft 2 scheve ruggenwervels gehad en heeft ook met het beste zadel (die ik het laten passen door de zadelmaker) toch nog altijd een gevoelige rug!
hierdoor heb ik gekozen voor een gelpad dat maakt haar minder gevoelig!
nu heb ik er een bontje onder liggen hoor dit vind ze ook prettig is net afhankelijk van je peerd.
maar een zadelmaker moet altijd komen vind ik
Zo bedoelde ik niet 
sharon80 schreef:Mizora schreef:Inderdaad liever geen bontje.
Maar zeer zeker liever een bontje met ruggengraatvrijheid (liefst van hipponet i.v.m. kwaliteit) dan een gelpad. Ook uit een test bleek dat dit zeer veel beter druk verdeelde dan meerdere gelpads.
Mee eens....
Als je zadel goed past hoef je geen bontje te gebruiken. Als je het toch mooi vindt uit zien, gebruik dan idd een met spine-free. Die maken het zadel niet smaller. Ik heb op aanraden van de zadelmaker bij mijn oude merrie (met een ouder harder zadel) een bontje eronder liggen. Bij mijn jonge paarden gebruik ik datzelfde bontje van Mattes ook ,terwijl de zadels goed liggen ,omdat ik het fijn vind...
magda_90 schreef:Wat Evie_Bandido beschrijft heb ik ook meegemaakt. Een hele tijd terug heb ik ook een bontje aangeschaft omdat ik ze mooi vond staan. Echter het zadel wat normaal altijd perfect paste, gleed nu alle kanten op met het bontje. Bontje eronder uit en het zadel paste weer perfect. Het paard liep op merkbaar anders met het bontje, niet drastisch maar gewoon niet zo lekker als normaal.
oscar1996 schreef:Mijn paard moet vanwege niet goede bespiering op aanraden van de Osteophaat met een bontje gereden worden. Hier is echter wel door de zadelmaker mijn zadel naar aangepast. Omdat het zadel anders inderdaad niet goed meer past. En mijn paard er last van zou krijgen.
Als het niet op aanraden was geweest van de Osteophaat had ik ook echt niet met een bontje gereden. Over een paar maanden word mijn paard weer gecontroleerd en als zijn bespiering dan weer optimaal is word het zadel weer zo gemaakt dat het bontje niet meer nodig is. En gaat deze ook direct weer de kast in.