Eens een bontje, altijd een bontje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:20

nee hoor bij een goedliggend zadel hoef je geen bontje
wat je wel kan doen als je merkt dat je paard er last van heb is een gelpad eronder leggen.

magda_90

Re: Eens een bontje, altijd een bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:21

Een zadelmaker langs laten komen is in dat geval nog altijd beter z0rr0. Het is wel duurder dan een gelpad maar voorkomen is beter dan genezen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:22

Lara_Silver schreef:
denice schreef:
Dit is dus niet waar, als je zadel goed past!

Wat praat je nu voor een onzin? Dat een bontje onder een goed zadel niets uit zou maken. Als je onder een goed passend zadel een bontje legt (en dan gaan we ervanuit dat dit zoals normaal gepast wordt zonder bontje) vult dit de ruimte onder het zadel op, dit is niet de bedoeling daar deze ruimte express is gecreerd. Die hoort daar te zitten, zodat het zadel niet gaat knellen. Met een bontje verslechter je expliciet de goede pasvorm van een zadel! Dus het maakt zeker wel uit! Je hoort enkel met bontje te rijden als je zadel is aangepast aan dit bontje.

Goh! Vriendelijk ;)

MIJN zadelmaker, waar ik supertevreden over ben, zegt dat een bontje niets uitmaakt. Het is absoluut niet nodig, maar het kan bv. voor oudere paarden stukken comfortabeler zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:27

Grappig, de zadelmakers hier zijn fel tegen bontjes. Die zeggen allemaal zo min mogelijk rotzooi eronder, als een paard last heeft van het zadel dan ligt dan a) aan het zadel en/of b) aan de ruiter.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:30

Dat is wat ik ook altijd gehoord heb. Ik gebruik zelf niets, mijn zadel ligt prima, maar voor een oud paard bijvoorbeeld zou het wel wat fijner kunnen zijn.

Iig, doe wat je het beste lijkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:35

denice schreef:
Dat is wat ik ook altijd gehoord heb. Ik gebruik zelf niets, mijn zadel ligt prima, maar voor een oud paard bijvoorbeeld zou het wel wat fijner kunnen zijn.

Iig, doe wat je het beste lijkt

Nog afgezien van het rijtechnische...
Een bontje creëert wat ruimte tussen paardenrug en zadel. Bij het zittengaan wordt het zadel naar beneden gedrukt. Bij het staangaan veert het weer iets omhoog. Het paard ervaart dus elke keer een duw van het zadel op zijn rug, veel sterker dan wanneer het zadel continu goed aangesloten op de rug ligt.

natuurlijk, als het zadel niet goed ligt en klappert, zal een bontje dat klapperen wat dempen maar bij een goed passend zadel is het effect juist averechts.

Ga zelf maar eens hardlopen met een rugzak, dan merk je wel dat de rugzak het best zo strak mogelijk tegen je lichaam kan zitten.

Wat beter is, is zorgen dat je zadelmaker de kussens wat zachter maakt. Veel kussens zijn knoeterhard en juist die kussens moeten lekker zacht zijn.
Mijn paard had vervelende drukking als gevolg van een verkeerd zadel (niet de mijne) gekregen, met een aantal bindweefselbobbeltjes die natuurlijk bij het minste of geringste opengingen. Ook bij mijn op zich goed passende zadel. Heel vervelend. Notabene gebeurde dat juist, toen ik een keer een bontje probeerde. (de eerlijkheid gebiedt mij er wel bij te zeggen dat ze toen nat uit het land kwam, zodat ik haar niet goed had kunnen poetsen. Er zal zeker zand in gezeten hebben :oo )
Natuurlijk eerst 6 weken rust en een cortisonenkuur om de zaak te genezen en ondertussen mijn zadel opnieuw laten vullen. Natuurlijk, zo'n nieuwe vulling (en nog wat andere dingetjes) kostte mij 200 euro maar je wilt ook niet weten wat de DA kostte, met die dure cortisonenkuur en 2 consulten...

Maar goed, en dan?
De DA ried mij aan om voortaan met bontje te rijden, de zadelmaker ried dat juist af (lekker dilemma :? ).

Ik heb in overleg met de zadelmaker tijdelijk (ongeveer 6 weken) een dekje met een bontlaagje gebruikt en dan het stukje bont boven de plekjes weggehaald, zodat daar geen druk kwam. Nadat er echt totaal niets meer te voelen was, kon ik weer met gewoon dekje rijden en er is nooit meer een plekje gekomen. Da's nu een jaar geleden, dus het zal echt wel goed zijn. Het leuke is, dat ze nu beter dan ooit lekker ontspant en haar rug bolt. En dat zegt wel, hoe het voor haar is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:22

denice schreef:
Goh! Vriendelijk ;)

MIJN zadelmaker, waar ik supertevreden over ben, zegt dat een bontje niets uitmaakt. Het is absoluut niet nodig, maar het kan bv. voor oudere paarden stukken comfortabeler zijn.

Bontjes maken alleen niets uit als het zadel is aangepast aan het bontje! Anders maakt het wel degelijk wat uit (verslechtering van de pasvorm) en daarmee zou ik ook maar eens kritisch naar de kunde van je zadelmaker kijken, als hij dat beweert. Over dat laatste vermeld ik helemaal niets, en een bontje is ook niet slecht op zich, ze zijn schokdempend etc. Alleen een dik wollen bontje dat zomaar onder het zadel wordt gedaan, in combinatie met dekje of pad gaat zijn doel voorbij en werkt eerder tegen dan voor je paard.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:09

mijn nieuwe paard kreeg zelfs allemaal kleine allergie bultjes door zo n stom bontje, heb het er meteen onderuit gehaald, nu nergens last van!

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 22:21

Zo een hele discussie. Ik denk dat ik maar bij mijn voornemen blijf, geen bontje voor mij! Bedankt allemaal.

@Z0rr0: Ik las juist in een ander topic dat gelpads helemaal niet goed zijn omdat ze geen warmte doorlaten! :?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:25

Idd Gelpads nemen geen vocht en warmte op, waardoor het erg kan gaan broeien.

En hier zijn de zadelmakers gelukkig ook allergisch voor bontjes !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 09:28

Inderdaad liever geen bontje.
Maar zeer zeker liever een bontje met ruggengraatvrijheid (liefst van hipponet i.v.m. kwaliteit) dan een gelpad. Ook uit een test bleek dat dit zeer veel beter druk verdeelde dan meerdere gelpads.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:12

Mijn paard moet vanwege niet goede bespiering op aanraden van de Osteophaat met een bontje gereden worden. Hier is echter wel door de zadelmaker mijn zadel naar aangepast. Omdat het zadel anders inderdaad niet goed meer past. En mijn paard er last van zou krijgen.
Als het niet op aanraden was geweest van de Osteophaat had ik ook echt niet met een bontje gereden. Over een paar maanden word mijn paard weer gecontroleerd en als zijn bespiering dan weer optimaal is word het zadel weer zo gemaakt dat het bontje niet meer nodig is. En gaat deze ook direct weer de kast in.

sharon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 10:27

Mizora schreef:
Maar zeer zeker liever een bontje met ruggengraatvrijheid (liefst van hipponet i.v.m. kwaliteit) dan een gelpad. Ook uit een test bleek dat dit zeer veel beter druk verdeelde dan meerdere gelpads.

Mee eens....
Als je zadel goed past hoef je geen bontje te gebruiken. Als je het toch mooi vindt uit zien, gebruik dan idd een met spine-free. Die maken het zadel niet smaller. Ik heb op aanraden van de zadelmaker bij mijn oude merrie (met een ouder harder zadel) een bontje eronder liggen. Bij mijn jonge paarden gebruik ik datzelfde bontje van Mattes ook ,terwijl de zadels goed liggen ,omdat ik het fijn vind...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:07

nog beter zelfs,een halfpad,als je een bontje dan toch zo mooi vind,en je zadel ligt er niet anders van.

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:03

Hoe ziet zo'n half-pad er dan uit?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:10

magda_90 schreef:
Een zadelmaker langs laten komen is in dat geval nog altijd beter z0rr0. Het is wel duurder dan een gelpad maar voorkomen is beter dan genezen.

ik zeg ook niet dat je geen zadelmaker langs hoeft te laten komen?
ik zeg alleen dat daarna een gelpad ook een optie is
mijn paard heeft 2 scheve ruggenwervels gehad en heeft ook met het beste zadel (die ik het laten passen door de zadelmaker) toch nog altijd een gevoelige rug!
hierdoor heb ik gekozen voor een gelpad dat maakt haar minder gevoelig!
nu heb ik er een bontje onder liggen hoor dit vind ze ook prettig is net afhankelijk van je peerd.
maar een zadelmaker moet altijd komen vind ik

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 15:16

mizzet schreef:

nou dat ziet er hetzelfde uit als een bontje,alleen dan zonder het bont aan de onderkant,dus alleen de stof,met een bontrand aan de voor en achterkant van je zadel,net als een gewone.
als je hem onder je zadel legt,zie je dus de rand aan de voor en achterkant,alleen zit er geen dikke laag tussen je paard en het zadel.

kijk eens op www.hipponet.be
volgens mij is dat de site van een bokker,en die verkoopt ook die halfpads van mattes,een goed merk

mizzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 18:00

Snoevie schreef:
mizzet schreef:

nou dat ziet er hetzelfde uit als een bontje,alleen dan zonder het bont aan de onderkant,dus alleen de stof,met een bontrand aan de voor en achterkant van je zadel,net als een gewone.
als je hem onder je zadel legt,zie je dus de rand aan de voor en achterkant,alleen zit er geen dikke laag tussen je paard en het zadel.

kijk eens op http://www.hipponet.be
volgens mij is dat de site van een bokker,en die verkoopt ook die halfpads van mattes,een goed merk

Bedankt! Maar ik ga mn geld toch maar niet uitgeven aan zo'n bontje als het toch nergens voor dient. Dan koop ik liever een mooie shabrak! :Y)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:08

In feite is dat een mooie shabrak voor wie er van houdt!
En ach, ieder zijn smaak...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 19:09

z0rr0 schreef:
magda_90 schreef:

ik zeg ook niet dat je geen zadelmaker langs hoeft te laten komen?
ik zeg alleen dat daarna een gelpad ook een optie is
mijn paard heeft 2 scheve ruggenwervels gehad en heeft ook met het beste zadel (die ik het laten passen door de zadelmaker) toch nog altijd een gevoelige rug!
hierdoor heb ik gekozen voor een gelpad dat maakt haar minder gevoelig!
nu heb ik er een bontje onder liggen hoor dit vind ze ook prettig is net afhankelijk van je peerd.
maar een zadelmaker moet altijd komen vind ik

Je moet je niet zo aangevallen voelen :D Zo bedoelde ik niet :)
Het kwam alleen niet zo duidelijk in je post naar voren of je dan eerst een zadelmaker laat komen of niet, snap je?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:31

sharon80 schreef:
Mizora schreef:

Mee eens....
Als je zadel goed past hoef je geen bontje te gebruiken. Als je het toch mooi vindt uit zien, gebruik dan idd een met spine-free. Die maken het zadel niet smaller. Ik heb op aanraden van de zadelmaker bij mijn oude merrie (met een ouder harder zadel) een bontje eronder liggen. Bij mijn jonge paarden gebruik ik datzelfde bontje van Mattes ook ,terwijl de zadels goed liggen ,omdat ik het fijn vind...

Sharon, ik denk dat je wat door elkaar haalt.
Als je toch een bontje gebruikt (tijdelijk, omdat je paard slecht of scheef bespierd is, of het zadel past niet 100% omdat het paard net ingereden wordt etc) dan moet je ALTIJD een spine-free hebben (in het nederlands: met ruggegraatsvrijheid).
Volledige schapenvachten horen nooit onder een zadel omdat ze de kamer altijd opvullen en dan knelt het zaakje in combi met je zadel op de schoft!
Als je iets voor de mooi wil, moet je een bontloze halfpad hebben, zoals hierboven reeds correct aangehaald. Ideale gezichtsbedrog en kost maar de helft van een "echt" bontje.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 15-01-10 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:32

magda_90 schreef:
Wat Evie_Bandido beschrijft heb ik ook meegemaakt. Een hele tijd terug heb ik ook een bontje aangeschaft omdat ik ze mooi vond staan. Echter het zadel wat normaal altijd perfect paste, gleed nu alle kanten op met het bontje. Bontje eronder uit en het zadel paste weer perfect. Het paard liep op merkbaar anders met het bontje, niet drastisch maar gewoon niet zo lekker als normaal.

Fijn dat je naar je paard hebt geluisterd, maar veel ruiters dan dat niet. Het staat mooi en dus wordt ermee gereden. Je kan beter overstappen naar een bontloze halfpad in dit geval.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:33

oscar1996 schreef:
Mijn paard moet vanwege niet goede bespiering op aanraden van de Osteophaat met een bontje gereden worden. Hier is echter wel door de zadelmaker mijn zadel naar aangepast. Omdat het zadel anders inderdaad niet goed meer past. En mijn paard er last van zou krijgen.
Als het niet op aanraden was geweest van de Osteophaat had ik ook echt niet met een bontje gereden. Over een paar maanden word mijn paard weer gecontroleerd en als zijn bespiering dan weer optimaal is word het zadel weer zo gemaakt dat het bontje niet meer nodig is. En gaat deze ook direct weer de kast in.

Heerlijk, een voorbeeld hoe het wel moet. Deskundige erbij, en bontje als TIJDELIJKE oplossing.