Dit zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:26

Daar ben ik al op gaan kijken :j (nog niet alles gelezen, komt nog :+) en daarom dat ik ook nog eens die zadelruimte voor de zekerheid ga opmeten, kan zijn dat het toch wat minder is ;)

En op die andere website ga ik ook zeker eens kijken, dank je :)

Je zegt dat je voor 50cm wel wat kan vinden, heb je misschien ook een idee qua richting of soort zadels? Want wat ik er tot nu toe heb opgehad was allemaal niks, mede door de singel .. Ik moet dus echt een zadel hebben wat de singel standaard verder naar achteren heeft dan de doorsnee-zadels, op 1 van de foto's kan je goed zien waar de singel van deze zit, dat is ongeveer de plaats waar het zou moeten uitkomen ;) Bij mijn boomloos is dat toevallig, maar is dat bij elk boomloos zadel zo? En zijn er ook zadels met boom die op die plaats uitkomen? (en niet al te moeilijk te vinden zijn en graag ook betaalbaar :Y) ). Als iemand dit toevallig weet .. je mag me altijd de juiste richting induwen.. :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:39

heel veel info over niet-engelse zadels kan je hier terugvinden: [HAR] Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

ik zal mijn beperkte kennis met je proberen delen ;)
om te beginnen moet ik zeggen dat er zo onnoemelijk veel types zadels bestaan, en nog eens enorm veel variaties binnen die types, dat het moeilijk is om te zeggen wat voor zadel je precies moet hebben.
een paar tips:
- als je een singelsysteem hebt met een V-ophanging (zoals een mcclellan), kan je de singelplek normaal zelf bijregelen
- sommige types zadels zijn over het algemeen vrij lang (ik denk aan western zadels), en andere wat korter (ijslanderzadels, portugese zadels)

misschien is de trekker pro endurance wel iets voor jou?
die is maar een centimeter of 42, dus zeker kort genoeg, heeft een V-ophanging voor de singel, en is ruim aanpasbaar.
http://www.trekker-flexible-saddles.com ... rance.html
hier ook wat informatie in het nederlands, op de site van Green Distance:
http://www.greendistance.nl/index.php?id=105
de guichard zadels zijn er ook in korte versie:
http://www.greendistance.nl/index.php?id=24
stuur anders een mailtje naar Esther van Green Distance, zij kan je via mail waarschijnlijk al heel veel goeie raad geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:14

Bedankt voor de info :)
Esther is er al bijgeweest en dat is niks geworden .. Echter heeft ze het zelf niet over die Trekker gehad als optie, nu weet ik niet of dat is omdat ik er niet achter vroeg (wilde graag een dressuurzadel) maar ze heeft er ook een ijslanderzadel op gehad en daar had ik ook niet achter gevraagd dus dan had ze die Trekker ook kunnen voorstellen .. Geen idee waarom dat niet is gebeurt.

Ik hou het in gedachte ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:15

misschien heeft ze het ijslanderzadel voorgesteld omdat die nog wat op een dressuurzadel lijkt?
bij haar ligt de nadruk op endurance en trekking zadels.
en misschien de trekker niet ook omdat je paardje niet zo extreem kort is als de mijne?
anders weet ik het ook niet ...

waarom had je eigenlijk specifiek een dressuurzadel gevraagd, als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:24

Ik rij endurance, dus ja, mag bij haar de nadruk daar ook wel op liggen :+

Specifiek een dressuurzadel niet, wel iets soortgelijks als een dressuurzadel (qua houding) en dan is een dressuurzadel altijd een goede optie natuurlijk ;) Dit wil ik graag hebben omdat ik last heb van mijn gewrichten (ook naast het paardrijden, dus het komt niet alleen van mijn houding ofzo ;) ) en mij het beste voel als ik "lang" zit, dus zoals je in een dressuurzadel zit, en niet zoals bij de vroegere boomlozen meer in een stoelzit (en zo'n boomloos ligt er nu dus op).

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:34

ik dacht al, een dressuurzadel voor endurance :? maar als het om de houding gaat, kan ik het wel begrijpen.
ik zit zelf ook liefst langer-dan-lang.
maar daarvoor heb je nog heel wat meer mogelijkheden dan met een dressuurzadel :)*

om te beginnen de iberische zadels (vaquera, camargue, portuguesa), die zijn bedoeld voor een dergelijke zit.
door de doorgaans hoge pommel en cantle zit je heerlijk vast in je zadel.
hou er wel rekening mee dat deze zadels geen wrongen hebben, dus je benen worden niet 'op hun plaats' gehouden (maar ik hou net van die beenvrijheid).
een vaquera is iets langer, vooral een portuguesa of een camargue (wel erg duur) zouden een goede optie kunnen zijn.
paardentango verdeelt zadels van sayra armenta

ik heb een specialized saddle, model eurolight.
bij deze zadels (en trouwens ook bij de trekker pro endurance) kan je de positie van de beugelophanging zelf bepalen.
veel 'engelse' zadels hebben die positie te veel naar voren, waardoor je bijna automatisch in stoelzit terecht komt.
mijn zit ziet er op het specialized saddle zadel zo uit.
dit is op mijn bolronde tinker met de enorm korte zadelruimte (36 cm).
voor hem is het zadel ietsje te lang, maar voor jouw paardje zou het zeker moeten passen.
je kan dit zadel volledig aanpassen aan de rug van je paard.
waar zit je ergens in België?
je mag anders best eens komen kijken ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:17

Een stoelzit is echt niet boomloos-gerelateerd hoor , komt bij boomloos net zo vaak voor als bij een boomzadel :)

Er zijn zoveel verschillende merken , modellen en maten dat het echt een kwestie van proberen is.

Heb je al eens een Ghost boomloos zadel geprobeerd ?
Die zitten ook heerlijk als je graag lang wilt zitten , zijn speciaal bedacht voor endurance ruiters en je kunt er veel aan verstellen :j

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:42

stoelzit of niet wordt bepaald door de positie van de beugelophanging, en door de vorm van je zadel.
de vorm van een boomloos zadel verandert met de vorm van je paard, dus in dat geval wordt je zit ook bepaald door de vorm van je paard.
met de barefoot atlanta op mijn oude ruin zit ik prima, met hetzelfde zadel op mijn ronde tinker zit ik in stoelzit ;)
met de specialized zit ik altijd goed, zowel op de oude ruin als op de tinker.