Hoe passend zadel voor niet-zadelmak paard vinden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:39

Djini schreef:
anneliesdj schreef:
Daarmee kun je toch al een aardig passend zadel vinden?
Zoek een zadel voor brede paarden met lage schoft (haflingerzadel oid), die hebben meestal ook een iets bredere boommaat.

Met dat zadel maak je hem zadelmak en als hij dan gewend is aan een zadel en je kunt erop zitten zoek je een goed passend zadel.
Als je op zoek bent naar een leuk tweedehandsje heb ik nog wel wat liggen voor een klein prijsje, speciaal haflingerzadel en heeft bij ons op een pony gelegen die precies dezelfde problemen had als jij. (korte, brede rug, nul schoft).

Ik heb al een zadel van een haflinger (wel ouderwets type) geprobeerd, deze was toch net iets te breed. De kamer lag kwa afstand op schoft goed, maar was toch weer net iets te breed en zakte er dus te veel overheen, afstand tussen de kussens was wel goed.
Paard heeft geen extreem brede rug, maar is ook niet smal. Neigt dus net iets eerder richting breed dan richting smal, maar is dus ook weet niet echt heel breed te noemen. :+

Het zadel wat ik bedoel is specifiek gemaakt voor haflingers maar de pony waar hij op lag was dat niet, die is ook echt niet zo breed als een ouderwets type haf, gelukkig. Ze is heeft ronde ribben en is een tikje breder dan de gemiddelde pony van haar grootte maar het voornaamste probleem was bij haar de schoft en daarom was dit zadel uiteindelijk het best passend.

Lesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:24

ik zou even naar de countrymill bellen en vragen of het een probleem is en of hun met jou paardje aan de gang willen gaan. champ is wel angstig maar doet niks. ik verwacht dat als hij een beetje beleid heeft dat hij er best mee aan het werk kan.
:P
sorry ik vond je toppic moet wel even reageren.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:21

zadel maker laten komen
en die het zadel aan laten meten
hij kan zien ookal zit je er niet op of je kan het zadel er niet opleggen
wat min of meer zal passen

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:41

z0rr0 schreef:
zadel maker laten komen

Dat is juist het punt ;) Niet elke (goede) zadelpasser wil zijn zadels bij een onbeleerd paard passen. En een zadel zal er, wat mij betreft, echt op moeten liggen om te kijken of het past.

Lesterlover schreef:
ik zou even naar de countrymill bellen en vragen of het een probleem is en of hun met jou paardje aan de gang willen gaan. champ is wel angstig maar doet niks. ik verwacht dat als hij een beetje beleid heeft dat hij er best mee aan het werk kan.
:P
sorry ik vond je toppic moet wel even reageren.

Country Mill heb ik inmiddels contact mee gehad. ;)

Lesterlover

Re: Hoe passend zadel voor niet-zadelmak paard vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:44

ow wat zeiden ze?
ben benieuwd.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 21:17

en wat zei country mill?

goed zoeken naar de goede zadelmaker
ik vind als een zadelmaker niet wil passen vind ik hem geen goede zadelmaker

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:59

Ik zou toch voor een (goed !) 2e hands boomloosje gaan , zo spannend ziet de rug van je paardje er niet uit dat daar niks op zou passen ? Als het om die in je profiel gaat ? :)

Als je dan zover bent dat het beestje behoorlijk ingereden is en je wilt nog iets anders , dan kun je tenminste een fatsoenlijk pas- en uitprobeersessie houden.

Wil je wat zekerheid hebben dat een zadel goed past dan zal het zadel toch niet alleen op een stilstaand paard moeten passen , maar ook terwijl het paard bereden wordt , en dan kan ook pas beoordeeld worden of het zadel ook goed zit voor de ruiter. Op een zadelbokje kun je ook wel tot een redelijke afstelling komen , maar de combinatie van jouw rijden en het bewegen van het paard kan HEEL veel verschil maken vergeleken met wat zitten op een zadelbokje :)

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 20:11

Ik heb momenteel een barefoot (van vorig paard), maar dat is geen succes, het schuift heel erg door pony zijn ronde bouw.
Dat terwijl het bij mijn fjord wel altijd stevig lag, en dat was ook een redelijk rond model.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:30

Heb je een foto van het zadel op je nieuwe pony ?

Misschien zie ik er iets aan waardoor je door een simpele aanpassing er gewoon een fijn zadel aan hebt , dat is heel vaak het geval :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:37

Ik wou idd ook zegen 'boomloos'.
Dat die iets te lang lijken maakt volgens mij niets uit aangezien het bij die zadels echt gaat om waar je zit?
Heb zojuist voor mijn 3jarige ook een boomloze besteld, nadat hij door zijn boomzadel rugklachten heeft gekregen en ik niet het risico wilde lopen dat hij weer klachten kreeg, en ook ik vind hem te jong voor een maatzadel.
Heb de BF Lexington besteld, als hij is uitgegroeid zien we wel weer verder :)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:42

Peelie schreef:
John Kool heeft de rug van mijn paard helemaal verpest. Als je wil weten wat er is gebeurd kan je me altijd pb'en.

je zou iemand van de countrymill kunnen laten komen ( http://www.countrymill.nl ) die zijn wel echt goed. Heeeeeeel klant vriendelijk, en heel geduldig met de paarden :) ook al het even wat minder gaat. Ze hebben een groot aanbod van 2ehans zadels. Ze zijn erg kundig :)

Mijn zadel was ook niet goed opgevuld door hem, spieren waren bekneld geraakt bij haar schoft.
Hij is juist niet zo lang bezig vind ik, bij een andere echt goede zadelmaker ging ze steeds kijken hoe het zadel na het opvullen zat.
En ik moest in de bak rijden en dan keek ze steeds hoe het zadel lag en zag dat het zadel dan weer ergens anders extra of minder vulling nodig had.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 14:36

pmarena schreef:
Heb je een foto van het zadel op je nieuwe pony ?

Misschien zie ik er iets aan waardoor je door een simpele aanpassing er gewoon een fijn zadel aan hebt , dat is heel vaak het geval :)

Heb momenteel geen foto, maar die kan ik misschien van de week nog even maken. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd; andere pommel, dekje met sympanova, banaansingel/neopreen/barefootsingel.
Maar er is echt gewoon te weinig aan mijn pony om iets 'aan vast te hangen' zegmaar. Dat zal met zowel boomzadel als boomloos toch een probleem blijven, ben ik bang.

Ik heb gister nog een prachtig IJslanderzadel moeten terugbrengen, paste helaas ook niet. En het was zo'n heerlijk zadel.. ;(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:30

Djini schreef:
z0rr0 schreef:
zadel maker laten komen

Dat is juist het punt ;) Niet elke (goede) zadelpasser wil zijn zadels bij een onbeleerd paard passen. En een zadel zal er, wat mij betreft, echt op moeten liggen om te kijken of het past.

Daar heb je gelijk in maar houd je er ook rekening mee dat je paard nu nog onbespierd is?
Je kunt wel een zadel op maat laten maken maar als je 2 maanden goed aan het trainen gaat past het niet meer omdat de bespiering van je paard is veranderd en kun je dus een nieuw zadel laten maken.
Dus nogmaals; je kunt beter nu een tweedehands nemen om hem mee in te rijden en wanneer de bespiering wat beter is voor een zadel op maat gaan, dat scheelt je aanzienlijk in de kosten.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:32

beginnen met en pinokkio of een pannekoek?

wijzinging: tot hij uit gegroeit is, weet niet hoe oud hij/zij is ;)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:38

Olster4ever schreef:
beginnen met en pinokkio of een pannekoek?

wijzinging: tot hij uit gegroeit is, weet niet hoe oud hij/zij is ;)

Lijkt me niet echt een goed idee. Zo'n zadel belast de rug van je paard totaal verkeerd omdat er geen ruggegraat vrijheid is. Plus dat je een enorme puntbelasting krijgt door de beugels met zulke zadels...

Even offtopic: wat een vreselijk irritant lettertype in je profiel...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:10

kan je niet dat haflingerzadeltje wat aan laten passen (bij laten vullen) zodat hij van voren wat smaller wordt?
wat ook zou kunnen helpen is er een gelpad of bontje tussen leggen.
je paard veranderd nog totaal van vorm, dus ik zou voor een goedkoop zadeltje gaan wat redelijk past en als je paard dan is uitgegroei kwa vorm zou ik pas voor een mooi duur zadel gaan die geweldig past.
die leensevice wat ik hier eerder heb gelezen zou ook een goed idee zijn.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:30

anneliesdj schreef:
Daar heb je gelijk in maar houd je er ook rekening mee dat je paard nu nog onbespierd is?
Je kunt wel een zadel op maat laten maken maar als je 2 maanden goed aan het trainen gaat past het niet meer omdat de bespiering van je paard is veranderd en kun je dus een nieuw zadel laten maken.
Dus nogmaals; je kunt beter nu een tweedehands nemen om hem mee in te rijden en wanneer de bespiering wat beter is voor een zadel op maat gaan, dat scheelt je aanzienlijk in de kosten.

Ik ben ook absoluut niet van plan om nu iets op maat te laten maken. Ik wil een goed passende tweedehands, die liefst iets flexibeler/aanpasbaarder is dan de meeste goedkopere boomzadels en die de eerste paar maanden dus een beetje 'meegroeit' om het maar zo te zeggen.

@ Olster4ever; Pannekoekzadels ben ik niet zo'n fan van. Ik geef liever iets teveel uit, dan dat ik dat op mijn pony leg ;)

@barbar; Knoeien met pads, bontjes en kussenvulling vind ik ook niet ideaal, ben altijd een beetje bang dat het probleem dan wat minder zichtbaar wordt, maar niet helemaal verdwijnt. Het is toch de vorm van het zadel/boom die bepaalt of iets wel/niet past.

Die leenservice met massimo zadels lijkt me wel wat, daarover ben ik nu wat info aan het verzamelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:33

Peelie schreef:
John Kool heeft de rug van mijn paard helemaal verpest. Als je wil weten wat er is gebeurd kan je me altijd pb'en.

je zou iemand van de countrymill kunnen laten komen ( http://www.countrymill.nl ) die zijn wel echt goed. Heeeeeeel klant vriendelijk, en heel geduldig met de paarden :) ook al het even wat minder gaat. Ze hebben een groot aanbod van 2ehans zadels. Ze zijn erg kundig :)

Herman van Country Mill werkt nauw samen met John Kool.\

Wat mij betreft zijn ze beide een aanrader, samen met Green distance.

nickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:18

Probeer ééns een testzadel van Barefoot. Ben ook niet weg van John Kool. Heb een zadel door hem laten aanmeten, maar mijn paard heeft door dat zadel nu wel drukplekken gekregen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:20

ik ken mensen die om die reden beginnen met boomloos.

Maar ik weet niet wat voor paard het is. Is hij potentieel een bommetje, dan zou ik t niet doen!

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:54

Nogmaals; ik heb momenteel een barefoot ;) (en dat werkt niet) Mede omdat het een bommetje is, en omdat hij totaal geen evenwicht nog heeft met ruiter, en omdat hij écht heel overdreven organisch gevormd is :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:57

Djini schreef:
anneliesdj schreef:

Ik ben ook absoluut niet van plan om nu iets op maat te laten maken. Ik wil een goed passende tweedehands, die liefst iets flexibeler/aanpasbaarder is dan de meeste goedkopere boomzadels en die de eerste paar maanden dus een beetje 'meegroeit' om het maar zo te zeggen.

Dan kun je toch gewoon een tweedehands zoeken bij je zadelmaker of via internet? Elk zadel kan bijgevuld worden en daarmee kun je altijd wel iets aanpassen, als je dan een Wintec neemt kun je de boom ook nog vervangen, kan me niet voorstellen dat je het dan nog niet passend kunt krijgen. (iig acceptabel)

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:51

ik heb nog een wintec dressuur pro liggen! Heb ik ook op mijn jonge paard gehad dus ideaal voor inrijden van paarden. Hij is nog maar een halfjaar oud.
als je geintreseert ben pb.:)
Laatst bijgewerkt door XxXchaXxX op 19-01-10 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:53

Wat dacht je van een IJslanderzadel? Klinkt misschien gek, maar die zijn gemaakt voor korte ruggen, brede paarden en paarden met weinig schoft :)

Aangezien je ook een gangenpaard hebt (tof!) lijkt mij dit een goede oplossing, en IJslanderzadels zijn er ook in het zogenaamde "dressuurmodel".

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 17:22

Ik heb inmiddels 2 IJslanderzadel geprobeerd, deze waren helaas ook nog te smal. :(
Zometeen ga ik de Country Mill nog maar even bellen, een Massimo zadel lijkt me ook wel wat. Helaas liggen deze (nieuw) toch een beetje boven budget momenteel, dus dat wordt sparen...
Het zou dan toch wel héél jammer zijn als pony er uit groeit. Maar een 2e hands gaat het, vrees ik, toch niet worden. Een wintec extra wide houd ik ook nog even in gedachten.