Djini schreef:anneliesdj schreef:Daarmee kun je toch al een aardig passend zadel vinden?
Zoek een zadel voor brede paarden met lage schoft (haflingerzadel oid), die hebben meestal ook een iets bredere boommaat.
Met dat zadel maak je hem zadelmak en als hij dan gewend is aan een zadel en je kunt erop zitten zoek je een goed passend zadel.
Als je op zoek bent naar een leuk tweedehandsje heb ik nog wel wat liggen voor een klein prijsje, speciaal haflingerzadel en heeft bij ons op een pony gelegen die precies dezelfde problemen had als jij. (korte, brede rug, nul schoft).
Ik heb al een zadel van een haflinger (wel ouderwets type) geprobeerd, deze was toch net iets te breed. De kamer lag kwa afstand op schoft goed, maar was toch weer net iets te breed en zakte er dus te veel overheen, afstand tussen de kussens was wel goed.
Paard heeft geen extreem brede rug, maar is ook niet smal. Neigt dus net iets eerder richting breed dan richting smal, maar is dus ook weet niet echt heel breed te noemen.
Het zadel wat ik bedoel is specifiek gemaakt voor haflingers maar de pony waar hij op lag was dat niet, die is ook echt niet zo breed als een ouderwets type haf, gelukkig. Ze is heeft ronde ribben en is een tikje breder dan de gemiddelde pony van haar grootte maar het voornaamste probleem was bij haar de schoft en daarom was dit zadel uiteindelijk het best passend.

Niet elke (goede) zadelpasser wil zijn zadels bij een onbeleerd paard passen. En een zadel zal er, wat mij betreft, echt op moeten liggen om te kijken of het past.