Onbekend bit, wie kent deze

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 13:26

Paintlinger schreef:
Maar Lunaa: Als de haflinger er niet lekker mee loopt, is het met behoorlijke zekerheid veilig om te zeggen dat dit niet het juiste bit is voor hem......ongeacht wat voor bit het dan ook blijkt te zijn.

Opzich heb je daar gelijk in, maar wij zouden graag willen weten wat de inwerking is van dit bit, zodat we kunnen kijken waar het probleem zou kunnen liggen.
Ze hebben er wel eens een ander bit in gehad en toen ging hij direct overeind.
Ik ken de pony pas sinds 2 dagen en heb hem nog nooit zien lopen, vandaar dat ik graag zou willen weten wat voor een bit het is. Het liefste zou ik er gewoon een enkel of dubbel gebroken watertrens of bustrensje inhangen, maar dit bit zal er naar alle waarschijnlijkheid niet voor niets inhangen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:46

Misschien dat de pony een gebroken mondstuk te veel gewiebel in zijn mond vindt? Want het bit dat hij nu heeft is ongebroken, toch?

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:04

Zoals beloofd de foto's. Ik heb ze met mijn telefoon gemaakt, dus hoop dat ze een beetje helder van kwaliteit zijn.
Nou kom maar op met jullie ervaringen en welk bit het is. En waar het voor dient, ben zo benieuwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Desiree

Re: Onbekend bit, wie kent deze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:25

ik heb nog even het internet afgespeurd, maar kan geen zelfde bit vinden. Wie o wie weet het?

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:07

Dat is dus een Kimblewick ;)
(Ook wel Thiedemann bit)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:45

oef zou deze niet in mijn mond willen!
niet dat ik een ander bit wel in mijn mond wil.
Is het ook niet zo dat die koper rol schokjes kan opwekken of is dat een fabeltje?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:59

Dat is inderdaad een kimblewickbit, het koperen stukje in het midden lijkt me daar te zitten om het paard aan het speekselen te krijgen. Koper vinden veel paarden lekker smaken. Is het een rolletje (dus: kun je het middelste stukje ronddraaien?)

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:30

Ja inderdaad dat middelste stuk kun je rond draaien.
Maar als iedereen zegt dat ze dat bit niet in hun mond willen hebben ( vind ik het wel erg vreemd dat mijntje er vrij wel niet op reageert) Zelfs buiten is hij niet te houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:33

Dat hij niet te houden is lijkt me niet aan het bit liggen maar aan de rijvaardigheden van de ruiter.

Wanneer ik een dubbelgebroken bit in mijn paard zijn mond hang wil ik juist wel dat het middelste stukje kan rollen, wanneer je dan namelijk aan de teugels zit rolt het bit over de tong in plaats van dat het de tong optrekt. Ook een kimblewick kan een heel fijn bit zijn als je weet hoe het werkt. Ben alleen niet heel erg weg van de combinatie kimblewick + gebroken mondstuk. Ook vind ik het rolletje in het midden te dik.

Sowieso lijkt het me niet de bedoeling om te proberen het paard te laten stoppen met een strenger bit. Leer nou maar gewoon rijden, dan kun je ook een gewoon trensje gebruiken.

Edit: ik zie dat de teugels gelukkig wel op de bovenste sleuf zitten, heeft het paard dit bit niet alleen maar vanwege het mondstuk, dus dat er niet zo'n bit als trens maar alleen als kimblewick bestaat?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:40

maar waarom zou je paard niet te houden zijn, Wat kan jij doen ok te zorgen dat het paard wel, of juist niet reageert en waar ligt dan de oorzaak?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:47

Het lijkt mij ook inderdaad eerder een rijtechnisch probleem dan een bitprobleem.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:48

Dat is een Myler bit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:50

Mariekyy schreef:
Dat is een Myler bit.

:roll: Altijd zo fijn als mensen even de moeite willen nemen om twee paginaatjes te lezen :Y)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 23:00

ze heeft wel gelijk die op pagina 1 had een myler kunnen zijn.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:48

Het blijkt dus een Kimblewick bit te zijn (dubbel gebroken met rolletje).
Nu zou ik graag willen weten hoe dit bit precies werkt, ik ken dit bit namelijk echt totaal niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:05

Lees m'n link dan, die over het baucherbit. Daar staat ook veel over kimblewicks in, uitgelegd door anneliesdj.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 00:28

hestejente schreef:
Lees m'n link dan, die over het baucherbit. Daar staat ook veel over kimblewicks in, uitgelegd door anneliesdj.

en dan snap ik er nog niets van :o :o
Foto met pijltjes is weg, waarschijnlijk dat die het duidelijk maakt, als ik de reakties zo lees.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:30

Het komt er in het kort op neer dat het bit wanneer je de teugels aan de bovenste sleuven vastmaakt (zoals ik op de foto kan zien) net zo inwerkt als een gewone trens, tenzij het paard zijn hoofd overdreven hoog heeft. De kinketting kan er ook gerust af, aangezien het bit geen hefboomwerking heeft (tenzij hij zijn hoofd dus heel hoog heeft)

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:06

hestejente schreef:
Het komt er in het kort op neer dat het bit wanneer je de teugels aan de bovenste sleuven vastmaakt (zoals ik op de foto kan zien) net zo inwerkt als een gewone trens, tenzij het paard zijn hoofd overdreven hoog heeft. De kinketting kan er ook gerust af, aangezien het bit geen hefboomwerking heeft (tenzij hij zijn hoofd dus heel hoog heeft)

Oke dan, maar als dit bit geen bijzondere werking heeft dan kan er toch net zo goed een "normaal" dubbelgebroken bitje in, hetzij met een rolletje of een tussenstukje?
Ik begrijp gewoon niet waarom de eigenaar van dit paard dit bit er in heeft zitten en volgens mij weten ze het zelf namelijk ook niet.
Wat is de inwerking van dit bit als het paard zijn hoofd hoog heeft ?
En al zou je dit paard lang en laag kunnen rijden wat voor inwerking heeft dit bit dan ?

Je ziet het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk (misschien toch te :o? :o )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:14

Waaltje schreef:
Oke dan, maar als dit bit geen bijzondere werking heeft dan kan er toch net zo goed een "normaal" dubbelgebroken bitje in, hetzij met een rolletje of een tussenstukje?
Ik begrijp gewoon niet waarom de eigenaar van dit paard dit bit er in heeft zitten en volgens mij weten ze het zelf namelijk ook niet.
Wat is de inwerking van dit bit als het paard zijn hoofd hoog heeft ?
En al zou je dit paard lang en laag kunnen rijden wat voor inwerking heeft dit bit dan ?

Je ziet het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk (misschien toch te :o? :o )

Wanneer het paard zijn hoofd heel hoog heeft geeft dit bit wel iets hefboomwerking. Maar voor zover ik er wat zinnigs over kan zeggen zou je inderdaad ook een dubbelgebroken trens kunnen gebruiken voor het paard. Lijkt me ook dat je gerust aan de eigenaar kunt vragen of ze een speciale reden hebben om dit bit te gebruiken :)

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:19

Intessant, mag zo'n Myler bit ook op wedstrijden?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:31

hestejente schreef:
Wanneer ik een dubbelgebroken bit in mijn paard zijn mond hang wil ik juist wel dat het middelste stukje kan rollen, wanneer je dan namelijk aan de teugels zit rolt het bit over de tong in plaats van dat het de tong optrekt.

Wat is dat toch voor prachtige onzin? Je trekt de tong helemaal niet naar achter (alleen als je paard een hele krappe onderkaak heeft, waardoor de tong niet in kan zinken dit heeft slechts ongeveer 1 op de 100 paarden), het bit ligt op de tong en de lagen en ligt op zijn plek (dankzij de mondhoeken), hang jij aan het bit dan trek je de mondhoeken vooral naar achter en een beetje de tong en beschadig je de lagen. Maar rij je enigzins 'normaal' dan is dat totaal niet aan de orde.
Ddat rolletje op het midden is er vooral voor om ervoor te zorgen dat het bit niet schaart en het paard eventueel met zijn tong langs het rolletje rolt/gliijd en daarbij ontspant, hij ord uitgenodigd om het bit te accepteren. Voor paarden met een erg dikke tong of een paard waarbij de tong niet tussen de 2 onderkaak-gedeeltes kan zakken erkt het wel als rol over de tong.

De eerste foto die je liet zien ts is een myler bitje, dus dat hadden de meeste goed gezien, het bit wat je nu laat zien is een thiedemanbit, met mijn inziens een te dik tussenstukje (vind het gehemelte van het paard niet fijn).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:11

Bucas schreef:
Intessant, mag zo'n Myler bit ook op wedstrijden?

Ervan uitgaande dat je door de KNHS gereglementeerde wedstrijden bedoelt: de mylers met sleuven in de bitringen mogen niet, ook moeten bij de KNHS de bitten minimaal 10 mm dik zijn.

Bonita_Bon: ja hoor, ik verkondig graag onzin :roll: De meeste paarden hebben veel minder ruimte in de mond dan wij denken. Het rolletje van de myler zorgt ervoor dat de boel minder rammelt, en ook dat het bit makkelijk over de tong rolt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:14

Deze Kimblewick werkt als een dubbelgebroken D-trens met rolletje (met koper wat ze vaak lekker vinden). Het bit heeft een lichte hefboomwerking, afhankelijk van in welk gat je de teugels vast maakt.

Ik denk trouwens dat deze specefieke Kimblewick vaak wordt gebruikt in de western rubriek 'hunter under saddle' gezien het mondstuk bij western veel gebruikt wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:21

Paintlinger schreef:
Deze Kimblewick werkt als een dubbelgebroken D-trens met rolletje (met koper wat ze vaak lekker vinden). Het bit heeft een lichte hefboomwerking, afhankelijk van in welk gat je de teugels vast maakt.

En afhankelijk van de hoofd/halshouding van het paard icm hoe de teugels aan het bit vastzitten :)