hestejente schreef:Je paard heeft een gevoelige mond, wat is er gevoelig? Waar reageert ze op? Je schrijft dat ze op zich goed loopt op het bit dat je nu hebt. Dat dacht ik ook van mijn paard, ik had een dubbelgebroken bustrens voor hem. Tot ik een keer een ongebroken bit gebruikte, een heel verschil. Het gevoelige ligt bij hem dus aan het gewiebel van het mondstuk, hoe minder dat beweegt hoe rustiger hij is. Dus ik denk dat het zaak is om eerst uit te zoeken waar je paard gevoelig op is.
Ze heeft een hele fijne mond, om het zo even te zeggen. Ze reageert heel fijn op de allerkleinste hulpen, maar zodra ik ga pielen met mijn handen wordt ze onrustig in het hoofd. Of ze verbreekt de verbinding of ze duikt naar beneden, een enkele keer heb ik meegemaakt dat het bit vastpakt. Dit gebeurd vaak als ik te veel kleine hulpen geef in een keer (pielen noem ik het altijd maar) of te veel druk geef. Ook als ik een losse ophouding maak met 1 hand kan ze onrustig worden. In de bak rij ik met heel weinig druk en probeer mijn handen zo stil mogelijk te houden, hier loopt ze dan ook echt fijn. (Over het algemeen rij ik buiten met losse teugels). Maar zodra er teveel gebeurd wordt ze onrustig, het gebeurd weinig, maar hierdoor had ik het idee dat het wel eens zou kunnen zijn dat ze inderdaad niet van teveel gewiebel houdt. Ik had mij verdiepd in bitten en had nog het vermoeden dat een stabiel liggender bit (ongebroken) met ander materiaal wel eens veel prettiger voor haar zou kunnen zijn. Wie weet heb ik het helemaal verkeerd en dan zoek ik door wat de oorzaak is en wat voor een oplossing er kan zijn.
Ik dacht bij mijzelf, ik kan er niet vanuit gaan dat dit het beste bit voor haar is en aangezien ze soms zo onrustig kan reageren, alsof ze iets als onprettigs ervaart bij teveel. Ondertussen heb ik wel geleerd dat je bijna niets als vanzelfsprekend of normaal kan beschouwen. 
Haar mond is trouwens in orde, ze is laatst naar de tandarts geweest. Sorry voor dit lange verhaal. 
Nouvel: Bedankt! Ik heb hem ergens op een site uit Belgie gevonden. 
Marloez: hmm, weer een ander verhaal van dat bit.
Ik ga er nog eens goed overna denken, goed dat je het in ieder geval zegt!
Bedankt voor jullie reacties, ik heb er zeker wat aan.