Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Somebitch schreef:Nee helpt niet. Als een paard echt wilt dan gaat hij. Met welke hulpteugel dan ook.
moonfish13 schreef:Somebitch schreef:Nee helpt niet. Als een paard echt wilt dan gaat hij. Met welke hulpteugel dan ook.
Daar ben ik het niet mee eens, maar daar is dit niet het juiste topic voor.
Een martingaal kan best helpen in mijn ogen.
Gooit je pony zijn hoofd omhoog als hij aan de kletter wil?
Dan is remmen een beetje lastig en zou een martingaal een uitkomst kunnen bieden.
Kwaad kan het imo niet. De martingaal werkt pas in zodra het dier zijn hoofd te hoog doet.
Een martingaal kan je in mijn ogen niet bijster veel mee fout doen als de eigenaar hem goed voor je insteld.
Een slof zou ik lekker van af blijven.

Roodvos schreef:Ik had jaren geleden een pony die ook graag een loopje met me nam. Ik had alleen maar ervaring op manegepony's, dus wist ook niet wat er aan te doen. De instructeur op de ponyclub zei toen tegen mij: "en nu net zo hard terug!". Dus als je je pony tot stilstand hebt in de andere hoek van de bak, omdraaien, sporen erin en in volle vaart weer terug naar waar je vandaan gekomen bent. Je moet dan heel streng zijn! Bij mijn pony heeft dat goed geholpen.
Tweede optie is om het initiatief over te nemen als je dat durft. Dus pony gaat er vandoor, jij gaat in verlichte zit en probeert niet tot stilstand te komen, maar dwingt je pony een paar rondjes in volle galop door de bak te gaan. Zo hard als je durft. Je pony wou toch rennen? Nou, dan zal hij ook rennen! En als je pony terug wil komen in tempo, dan juist vaart maken!
En probeer niet aan de teugel te gaan hangen als je pony er vandoor gaat. Dat is wel je eerste reactie, en ook heel logisch, maar dan kan hij nog harder terug trekken. Probeer ophouding, los, ophouding, los. Vind je het eng, knoop dan een halstertouw om zijn hals waar je je aan vast kan houden.
Degene die het tempo bepaald is bij paarden de baas. Je moet er dus voor zorgen dat jij het tempo gaat bepalen en niet je pony.
Dus: rijtechnisch oplossen en les nemen.
Roodvos schreef:Ik had jaren geleden een pony die ook graag een loopje met me nam. Ik had alleen maar ervaring op manegepony's, dus wist ook niet wat er aan te doen. De instructeur op de ponyclub zei toen tegen mij: "en nu net zo hard terug!". Dus als je je pony tot stilstand hebt in de andere hoek van de bak, omdraaien, sporen erin en in volle vaart weer terug naar waar je vandaan gekomen bent. Je moet dan heel streng zijn! Bij mijn pony heeft dat goed geholpen.
Tweede optie is om het initiatief over te nemen als je dat durft. Dus pony gaat er vandoor, jij gaat in verlichte zit en probeert niet tot stilstand te komen, maar dwingt je pony een paar rondjes in volle galop door de bak te gaan. Zo hard als je durft. Je pony wou toch rennen? Nou, dan zal hij ook rennen! En als je pony terug wil komen in tempo, dan juist vaart maken!
En probeer niet aan de teugel te gaan hangen als je pony er vandoor gaat. Dat is wel je eerste reactie, en ook heel logisch, maar dan kan hij nog harder terug trekken. Probeer ophouding, los, ophouding, los. Vind je het eng, knoop dan een halstertouw om zijn hals waar je je aan vast kan houden.
Degene die het tempo bepaald is bij paarden de baas. Je moet er dus voor zorgen dat jij het tempo gaat bepalen en niet je pony.
Dus: rijtechnisch oplossen en les nemen.
Natuurlijk moet je dan iets meer oppassen, dat ze het niet in hun bol krijgen, maar als een pony er vandoor gaat: Zoveel mogelijk teugel geven (als mogelijk), en scheuren maar! Dan heb je ze snel weer onder controle. 
Ambrasoft schreef:Mijn pony heeft precies het tegenovergestelde: Ze gaat niet rennen, maar ze staat stil als ze iets ziet. Levensgevaarlijk, soms wens ik dat ze wegrend in plaats van stil staan. Ik heb geleerd, dat als ze wegspringt, stil gaat staan, of eventueel wegrent, je haar zelf nog verder moet opjagen: Rennen maar!![]()
Op gegeven moment was er tuinslang naast de bak. Nouja, hij lag daar maar. Maar Marene kon haar ogen niet van hem afhouden. En elke keer als we er langs reden, stond ze stil of week ze uit. ELKE KEER. Toen zei een vrouw in de bak, die rijdt trouwens Z: 'Wat nou kijken? Doorrijden Amber! Laat haar maar eens zien hoe eng dat ding is.' Toen moest ik zo HARD als ze kon de bak rond (het was een springtuin, dus kon ruime bochten maken). Marene is een volbloedje, en ze is dus niet zo snel moe te krijgen, maar op gegeven moment liet ze wel merken dat ze het zat was. En weetje? Ze deed het nooit meer, terwijl het daarvoor dagelijkse kost was.
Ditzelfde geld voor als ze er van door gaat zei die vrouw.Natuurlijk moet je dan iets meer oppassen, dat ze het niet in hun bol krijgen, maar als een pony er vandoor gaat: Zoveel mogelijk teugel geven (als mogelijk), en scheuren maar! Dan heb je ze snel weer onder controle.
Succes!
. Wil je rennen ? Dan ga je toch lekker rennen
?