Martingaal? helpt het tegen ervandoor gaan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Re: Martingaal? helpt het tegen ervandoor gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:55

En dan gewoon doorrijden alsof er niks is gebeurd.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:58

je pony kan zijn hoofd niet heel hoog doen en het kan je wel wat hulp geven om hem weer terug te krijgen. maar echt voorkomen niet. dat moet je gewoon leren aan je pony.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:02

Somebitch schreef:
Nee helpt niet. Als een paard echt wilt dan gaat hij. Met welke hulpteugel dan ook.

Daar ben ik het niet mee eens, maar daar is dit niet het juiste topic voor.
Een martingaal kan best helpen in mijn ogen.
Gooit je pony zijn hoofd omhoog als hij aan de kletter wil?
Dan is remmen een beetje lastig en zou een martingaal een uitkomst kunnen bieden.
Kwaad kan het imo niet. De martingaal werkt pas in zodra het dier zijn hoofd te hoog doet.

Een martingaal kan je in mijn ogen niet bijster veel mee fout doen als de eigenaar hem goed voor je insteld.
Een slof zou ik lekker van af blijven.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:15

moonfish13 schreef:
Somebitch schreef:
Nee helpt niet. Als een paard echt wilt dan gaat hij. Met welke hulpteugel dan ook.

Daar ben ik het niet mee eens, maar daar is dit niet het juiste topic voor.
Een martingaal kan best helpen in mijn ogen.
Gooit je pony zijn hoofd omhoog als hij aan de kletter wil?
Dan is remmen een beetje lastig en zou een martingaal een uitkomst kunnen bieden.
Kwaad kan het imo niet. De martingaal werkt pas in zodra het dier zijn hoofd te hoog doet.

Een martingaal kan je in mijn ogen niet bijster veel mee fout doen als de eigenaar hem goed voor je insteld.
Een slof zou ik lekker van af blijven.

inderdaad. of bijzetteugels. ook onzin. als ik merk dat er veel mensen in de bak rijden doe ik een martingaal om. het helpt een klein beetje, en net genoeg.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:26

Een martingaal helpt naar mijn idee wel een beetje. Misschien dat je voorlopig buiten een thiedemanteugel kunt proberen. Loopt het paard goed, dan werkt hij niet en als je paard er je kunt je paard beter bij je houden (dan werkt het ongeveer als een slofteugel).
In mijn ogen heb je dan minder risico dan bij een slofteugel dat je het fout doet en rij je toch veiliger. Het is natuurlijk niet dé oplossing, daarvoor lijkt me inderdaad investeren in goede les en veel dressuur rijden wijs.
Veel collega ruiters zullen het voor wat betreft de thiedeman niet met me eens zijn, maar soms moet je wat.
Heel veel succes!

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:42

dankje wel voor alle tips? :D

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 10:13

die ? moest een ! zijn :o

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 16:37

Een martingaal helpt zeker een beetje, maar niet altijd genoeg. ;)
Bij mijn pony werkt het dus niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:27

Ik had jaren geleden een pony die ook graag een loopje met me nam. Ik had alleen maar ervaring op manegepony's, dus wist ook niet wat er aan te doen. De instructeur op de ponyclub zei toen tegen mij: "en nu net zo hard terug!". Dus als je je pony tot stilstand hebt in de andere hoek van de bak, omdraaien, sporen erin en in volle vaart weer terug naar waar je vandaan gekomen bent. Je moet dan heel streng zijn! Bij mijn pony heeft dat goed geholpen.
Tweede optie is om het initiatief over te nemen als je dat durft. Dus pony gaat er vandoor, jij gaat in verlichte zit en probeert niet tot stilstand te komen, maar dwingt je pony een paar rondjes in volle galop door de bak te gaan. Zo hard als je durft. Je pony wou toch rennen? Nou, dan zal hij ook rennen! En als je pony terug wil komen in tempo, dan juist vaart maken!
En probeer niet aan de teugel te gaan hangen als je pony er vandoor gaat. Dat is wel je eerste reactie, en ook heel logisch, maar dan kan hij nog harder terug trekken. Probeer ophouding, los, ophouding, los. Vind je het eng, knoop dan een halstertouw om zijn hals waar je je aan vast kan houden.
Degene die het tempo bepaald is bij paarden de baas. Je moet er dus voor zorgen dat jij het tempo gaat bepalen en niet je pony.
Dus: rijtechnisch oplossen en les nemen.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:09

Roodvos schreef:
Ik had jaren geleden een pony die ook graag een loopje met me nam. Ik had alleen maar ervaring op manegepony's, dus wist ook niet wat er aan te doen. De instructeur op de ponyclub zei toen tegen mij: "en nu net zo hard terug!". Dus als je je pony tot stilstand hebt in de andere hoek van de bak, omdraaien, sporen erin en in volle vaart weer terug naar waar je vandaan gekomen bent. Je moet dan heel streng zijn! Bij mijn pony heeft dat goed geholpen.
Tweede optie is om het initiatief over te nemen als je dat durft. Dus pony gaat er vandoor, jij gaat in verlichte zit en probeert niet tot stilstand te komen, maar dwingt je pony een paar rondjes in volle galop door de bak te gaan. Zo hard als je durft. Je pony wou toch rennen? Nou, dan zal hij ook rennen! En als je pony terug wil komen in tempo, dan juist vaart maken!
En probeer niet aan de teugel te gaan hangen als je pony er vandoor gaat. Dat is wel je eerste reactie, en ook heel logisch, maar dan kan hij nog harder terug trekken. Probeer ophouding, los, ophouding, los. Vind je het eng, knoop dan een halstertouw om zijn hals waar je je aan vast kan houden.
Degene die het tempo bepaald is bij paarden de baas. Je moet er dus voor zorgen dat jij het tempo gaat bepalen en niet je pony.

'sporen erin'. noujazeg.
kijk dat jij nou zo drijft betekent niet dat je dat mensen moet aanleren :I

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:11

Roodvos schreef:

Eigenlijk lijkt dit heel logisch. Ik had dit ook gelezen, maar wat ik ook had gelezen is dus dat je hier eigenlijk alleen maar meer conditie mee opbouwt enzo.
Als ik dit met mijn hele drukke sterke pony zou doen, weet ik zeker dat ze denkt: jippi rennen! En dat ze dat zo een kwartier volhoudt... Dus voor mij is dit geen goede oplossing.

Edit, over de martingaal. Mijn drukke pony heeft ook een martingaal, en ja het helpt. Er vandoor gaan lukt nog steeds, maar rustiger is ze er wel bij.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:10

De eigenlijke vraag of een martingaal helpt tegen het ervandoor gaan, indirect wel.

Althans, als het paard in kwestie neus in de lucht steekt en ervandoor gaat..Door de martingaal hou je het hoofd in princiepe tegen zo hoog te gaan. De martingaal komt alleen in
werking als het paard zijn hoofd in de lucht steekt.

Maar ik denk dat dit vooral een kwestie van rijden is.

Eerlijkheidshalve dien ik te zeggen dat ik buiten met thiedemann rijdt. Ik rij altijd met los teugeltje, maar mijn ouders, waar mijn paard staat, wonen naast een 80km weg. Ik moet daar pal naast rijden (zonder iets tussen de parallelweg en grote weg in van scheiding oid) een km voordat ik kan afbuigen de polder in.

Graag heb ik dan wat in handen, MOCHT er ooit wat gebeuren.. Wil niet graag opnemen tegen een vrachtwagen.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:57

Mijn pony heeft precies het tegenovergestelde: Ze gaat niet rennen, maar ze staat stil als ze iets ziet. Levensgevaarlijk, soms wens ik dat ze wegrend in plaats van stil staan. Ik heb geleerd, dat als ze wegspringt, stil gaat staan, of eventueel wegrent, je haar zelf nog verder moet opjagen: Rennen maar! :')

Op gegeven moment was er tuinslang naast de bak. Nouja, hij lag daar maar. Maar Marene kon haar ogen niet van hem afhouden. En elke keer als we er langs reden, stond ze stil of week ze uit. ELKE KEER. Toen zei een vrouw in de bak, die rijdt trouwens Z: 'Wat nou kijken? Doorrijden Amber! Laat haar maar eens zien hoe eng dat ding is.' Toen moest ik zo HARD als ze kon de bak rond (het was een springtuin, dus kon ruime bochten maken). Marene is een volbloedje, en ze is dus niet zo snel moe te krijgen, maar op gegeven moment liet ze wel merken dat ze het zat was. En weetje? Ze deed het nooit meer, terwijl het daarvoor dagelijkse kost was.

Ditzelfde geld voor als ze er van door gaat zei die vrouw. :) Natuurlijk moet je dan iets meer oppassen, dat ze het niet in hun bol krijgen, maar als een pony er vandoor gaat: Zoveel mogelijk teugel geven (als mogelijk), en scheuren maar! Dan heb je ze snel weer onder controle. :j

Succes!

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:39

dank jullie wel voor alle tips!!

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 19:39

ik ga het proberen als de bak weer goed is :D

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:43

Ambrasoft schreef:
Mijn pony heeft precies het tegenovergestelde: Ze gaat niet rennen, maar ze staat stil als ze iets ziet. Levensgevaarlijk, soms wens ik dat ze wegrend in plaats van stil staan. Ik heb geleerd, dat als ze wegspringt, stil gaat staan, of eventueel wegrent, je haar zelf nog verder moet opjagen: Rennen maar! :')

Op gegeven moment was er tuinslang naast de bak. Nouja, hij lag daar maar. Maar Marene kon haar ogen niet van hem afhouden. En elke keer als we er langs reden, stond ze stil of week ze uit. ELKE KEER. Toen zei een vrouw in de bak, die rijdt trouwens Z: 'Wat nou kijken? Doorrijden Amber! Laat haar maar eens zien hoe eng dat ding is.' Toen moest ik zo HARD als ze kon de bak rond (het was een springtuin, dus kon ruime bochten maken). Marene is een volbloedje, en ze is dus niet zo snel moe te krijgen, maar op gegeven moment liet ze wel merken dat ze het zat was. En weetje? Ze deed het nooit meer, terwijl het daarvoor dagelijkse kost was.

Ditzelfde geld voor als ze er van door gaat zei die vrouw. :) Natuurlijk moet je dan iets meer oppassen, dat ze het niet in hun bol krijgen, maar als een pony er vandoor gaat: Zoveel mogelijk teugel geven (als mogelijk), en scheuren maar! Dan heb je ze snel weer onder controle. :j

Succes!

:j . Wil je rennen ? Dan ga je toch lekker rennen :+: ?

susasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:35

Bij mijn pony helpt het wel
Maar mijn pony is heel erg sterk en daar helpt het wel tegen
Dus waarschijnlijk ook wel met er vandoor gaan :D

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:40

In plaats van het symptoom bestrijden met allemaal hulpmiddelen is het misschien een idee om erachter te komen waarom je verzorg pony het doet. Dan hoef je niet met steeds maar zwaardere hulpteugels of andere in mijn ogen niet echt paardvriendelijke "oplossingen" aan te komen.

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:52

Doet je pony dit omdat ze gespannen is of uit lolligheid?
Mischien moet je wat grondwerk met je pony gaan doen zodat deze ziet dat het op jou kan vertrouwen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:56

nooit bijzet of slof eraan om ze tegen te houden. slof trek je kop omlaag en gaan ze uiteindelijk over de kop dit net zo met bijzet pas hier goed voor op.
ga kijken of het geen oorzaak heeft. is het zadel goed?
hoe ver is ze met de dracht?
misschien doet het zeer als je op der rug zit?
misschien heeft ze teveel energie als je naar buiten gaat?
is ze goed verkeersmak?
past het zadel goed?
geen last van der tanden?

enz ga voor jezelf eens een heel rijtje af wat er mis kan zijn. laat het ook controleren door ervaren/gediplomeerde mensen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:06

Nou dan helpt een martingaal echt niet hoor. Als je paard gaat dan gaat ie en zal een martingaal je echt niet helpen. Oke kan hij kan zijn hoofd dan minder hoog doen, maar of dat helpt? In mijn ogen niet hoor, een paard kan een zijn hoofd helemaal naar beneden gooien en heeeeel hard gaan(ja ik heb ervaring) en persoonlijk vind dat 100x erger als wanneer ze hetzelfde doen met het hoofd omhoog.

Ik denk dat je het dan toch anders op moet gaan lossen en niet toevlucht moet nemen tot een hulpmiddel.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:08

bij mijn merrie helpt het super maar als die er vandoor gaat gooit ze haar hoofd omhoog en kaken op het bit! en door deze hulpteugel gaat dit dus niet en is ze gewoon goed bij mij te houden!

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:08

Haha dat helpt niet tegen ervandoor gaan alleen zodat die neit steeds zijn hooft omhoog kan gooien.
Ervaring mijn paard vliegde er ook mee op de kletter achter elkaar.

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:30

hai :)

Ik heb ook ongeveer 3kwart jaar een martingaal gebruikt bij mijn toen 4jarige paard.
Ze ging er inderdaad vandoor, maar dan met haar hoofd zo hoog dat ik niks meer te zeggen had.
De martingaal heeft mij geholpen omdat ik mijn teugels weer kon gebruiken, weer een stuur en een rem had om het grof te zeggen.
Achteraf, nu heb ik er spijt van. Als je de martingaal niet goed gebruikt ontwikkelt het de onderhals spier van je paard, wat niet de bedoeling is.
Ik had het anders op kunnen lossen, en ik heb nu, bijna 1,5 jaar later, pas weer mijn paard waar ik haar wil hebben.\
Dus nee,
voor mij was de martingaal niet een oplossing. als je er een aanschaft, zorg dat je hem kundig gebruikt, vraag gewoon hulp en zoek een goede instructie!
je paard kan met martingaal er net zo hard vandoor gaan als zonder martingaal ;)

xCarolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:22

Hmm, ik rijd ermee omdat ze soms zo vrolijk zijn of irritant at ze hun neus zo ver in de lucht steken dat teugels vast houden geen nut meer heeft xd.
Nu met martingaal kunnen ze niet zo hoog komen :).

Overigens rijd ik alleen met springen met martingaal, en ook nog wel eens zonder.