bit opwarmen voor het indoen, wie vergeet dat (niet) ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:24

webster543 schreef:
Jolliegirl schreef:
Daarom..
En als ik een koud bit tegen mn mond aan doe... Niets mis mee...
ja beetje frisjes..

paard is niet van suiker hoor :=

Water wat ze drinken is kouder ;)

Fout, het water dat ze drinken is altijd warmer dan 0 graden. Het ijzer niet altijd.

Laat me neit lachen...
Hier likken ze aan bevroren water....ijs dus...
en eten ze bevroren gras....

Komop zeg := ze zijn niet van suiker.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 21:25

Zack schreef:
@webster
Oh, bevroren water is altijd boven de de 0 graden? :+ lol

Snap hem niet... :o
Het water dat paarden drinken is niet bevroren ander kunnen ze hem niet drinken. Het is dus minstens 1°C. Ijzer neemt de temperatuur aan van de omgeving.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:25

Mij is dat ook nog nooit verteld op de manege.
gelukkig had ik het zelf al bedacht en deed ik het uit mezelf.
ik vind echt dat ze dat bij de manege moeten zeggen als je net begint dat krijg je altijd van die opzadellessen dat moet gewoon gezecht worden!
bij ons is er gelukkig in de winter lau water ipv. gewoon koud zoals normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:25

Sorry hoor, maar klinkt een beetje stom. Paarden zijn niet van suiker hoor :)) Bovendien is dat bit binnen een mum van tijd warm in die paardenmond. Kijk, als je voelt dat het bit echt heel erg koud is, dan kun je het wel even opwarmen... maar als het lichtjes vriest.... Kom kom.... :))

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:26

webster543 schreef:
Zack schreef:
@webster
Oh, bevroren water is altijd boven de de 0 graden? :+ lol

Snap hem niet... :o
Het water dat paarden drinken is niet bevroren ander kunnen ze hem niet drinken. Het is dus minstens 1°C. Ijzer neemt de temperatuur aan van de omgeving.

Omdat ze aan het ijs likken? en ijs altijd onder de 0 graden is? :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:27

Ik snap dat sommige het een beetje overdreven vinden maar is het nou echt zoveel moeite om te doen? _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:27

Ik warm niet op. Mijn handen zijn altijd dusdanig koud dat mijn bit warm aan voelt als ik het vast neem dus ik vrees dat het weinig gaat helpen als ik daar mee begin :')

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 21:27

Jolliegirl schreef:
paard is niet van suiker hoor :=

Water wat ze drinken is kouder ;)

Fout, het water dat ze drinken is altijd warmer dan 0 graden. Het ijzer niet altijd.[/quote]

Laat me neit lachen...
Hier likken ze aan bevroren water....ijs dus...
en eten ze bevroren gras....

Komop zeg := ze zijn niet van suiker.[/quote]

Jij eet toch ook een ijsje?

Doe mij eens een lol, leg een metale staaf een nacht buiten (het moet wel vriezen) en steek hem 's morgens eens in je mond. Leuk is anders.
Het kost je geen moeite om het bit even op te warmen en je paard zal je dankbaar zijn.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:28

Ik kan niet eens rijden met dit weer, dus .. geen reden om het op te warmen.. maar .. als ik 't aan m'n handen al koud vind.. warm ik het zeker wel op..

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:29

Mijn spullen liggen in een zadelkamer met verwarming dus denk niet dat het nodig is haha :P

MiSz_SaNdY

bevroren gras ja das 1 sprietje met 0,1 gram aan bevroren sneeuw ga jij eens een uurtje met een bevroren bit in je ond lopen trek dr een paar x aan beweeg m s lekker en dan praten we verder oke?

en we hebben t hier over als t dus echt goed vries (neem ik aan?)
maar dan nog als ie koud is is het toch ook gewoon niet prettig om zoiets in je mond te hebben?
en tuigage wat niet prettig zit of niet goed past etc. wil gewoon niet of ze krijgen rugklachten enz.
en hierbij dus mondklachten en goh waar rij je mee? met het bit (de meeste mensen dus)
dus lijkt mij prettig als ie prettig zit :+

zoveel moeite doen?
zozo is veel moeite ja even het bit opwarmen poe poe

Jasterina

mijn hoofdstel hangt binnen(in huis)
dus het is nooit koud :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:30

webster543 : zoals ik al zei

Een koude ijzeren staaf in mijn mond... geen probleem, beetje frisjes, maar is binnen notime warm
zo'n klein bit, in een grote paardenmond van 37 graden..
is binnen 3 seconden warm....

het kost het paard minder moeite het bit zelf op te warmen :))
Laatst bijgewerkt door Revanches op 27-12-09 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Typfouten en Capslock uit titel gehaald. Dat komt iets vriendelijker over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:30

een uur met een bevroren bit ? Denk je nou daadwerkelijk dat dat een uur bevroren blijft :=

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:32

dat zei ik ook niet de meeste rijden een uur toch? nou gaan jullie ook maar een uur buiten rennen met dat bit in lol

enne 3 seconden is dus naja lichtelijk overdreven zelfs op de verwarming haal je binnen 3 seconden niet uit de bevroren staat

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:33

wat doen mensen hier moeilijk om even het bit op te warmen? := is dat nou zo'n grote moeite?
en óókal zou het binnen een paar sec. ''warm'' zijn, dan heeft je paard toch even iets heel erg kouds in zijn mond? ik denk ook niet dat het bit binnen 3 sec. al opgewarmd is hoor..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:34

MiSz_SaNdY schreef:
dat zei ik ook niet de meeste rijden een uur toch? nou gaan jullie ook maar een uur buiten rennen met dat bit in lol

enne 3 seconden is dus naja lichtelijk overdreven zelfs op de verwarming haal je binnen 3 seconden niet uit de bevroren staat

Geloof je het niet??
ik nodig je uit :j mag jij t bit indoen, en je hand er na 2 /3 seconden bij in steken

Wat heeft een uur rijden nouweer met het opwarmen van een bit te maken.
je springt van de hak op de tak.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 21:35

Een klein filmpje met maar 1 seconde in contact te komen met een ijzere paal

http://www.youtube.com/watch?v=8yM5X9m1TYk

De temperatuur past zich aan na een paar seconden, dat klopt. Maar het kost je ook maar even om het op te warmen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:35

maakt trouwens wel verschil of je een hol bitje hebt of een volledig gevult bitje :)
Ik rij met een hol lichtgewicht trens. Die is echt met 3 seconden warm.

MRIIIS

Da's een goeie, dat vergeten wij nog welleens.

Janientje

Geloof me, de mond van mijn paard is waarschijnlijk 20 graden warmer dan mijn handen :')
Mijn handen zijn 's winters ijsklompen, dus ik maak het bit dan waarschijnlijk alleen maar kouder :+

Froexiie

Zack schreef:
MiSz_SaNdY schreef:
ga jij eens een uurtje met een bevroren bit in je ond lopen trek dr een paar x aan beweeg m s lekker en dan praten we verder oke?

Hilarisch!!
Denk jij serieus, dat het bit zooo lang koud blijft?
Pis in mn broek van t lachen hier :+ :D

Kan ook wel wat vriendelijker toch ;)
Tuurlijk blijft het bit niet een uur koud, maar om dat nou zo duidelijk te maken..

Shadow0

Over ijsjes gesproken: ik ben met mijn tong wel eens vastgevroren aan waterijsjes of lepels waar ijs mee is opgeschept, en heb daar ook mijn tong mee opengehaald. Niet erg, maar fijn is het ook niet echt. Het zou dus best kunnen. (Als je dan niet beweegt smelt het ook wel weer los, maar als je instinctief je tong wegtrekt is het iets minder succesvol.)

Het bit is na niet te lang wel warm, maar dat eerste moment is toch niet prettig, dat merk ik heel duidelijk aan de paarden. (Nou vergeet ik het regelmatig en merk ik pas aan de reactie van het paard dat ik het vergeten ben, maar als het even kan is het wel zo aardig.)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:38

Shadow0 schreef:
Over ijsjes gesproken: ik ben met mijn tong wel eens vastgevroren aan waterijsjes of lepels waar ijs mee is opgeschept, en heb daar ook mijn tong mee opengehaald. Niet erg, maar fijn is het ook niet echt. Het zou dus best kunnen. (Als je dan niet beweegt smelt het ook wel weer los, maar als je instinctief je tong wegtrekt is het iets minder succesvol.)

Het bit is na niet te lang wel warm, maar dat eerste moment is toch niet prettig, dat merk ik heel duidelijk aan de paarden. (Nou vergeet ik het regelmatig en merk ik pas aan de reactie van het paard dat ik het vergeten ben, maar als het even kan is het wel zo aardig.)

Omdat jij die lepel niet geheel in je mond kan nemen, waarbij er dan speeksel bij kan komen.
Daarom blijf je vastzitten :)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 21:40

Jolliegirl schreef:
webster543 schreef:
Een klein filmpje met maar 1 seconde in contact te komen met een ijzere paal

http://www.youtube.com/watch?v=8yM5X9m1TYk

De temperatuur past zich aan na een paar seconden, dat klopt. Maar het kost je ook maar even om het op te warmen.

JUIST
wat doen ze?? lauw Water eroverheen....

Wat heeft een paard?? :)) warm speeksel :D :D

Tadaaa... raadsel opgelost :)

Mijn voorlaatste zin...
De eerste seconde in contact met het bit kan, zeker bij jonge paarden, een schrikreactie opleveren die veel langer duurt om op te lossen dan dat eventjes opwarmen. En als hij zich dan ook nog eens pijn doet bij het contact, zoals hoger aangehaald, bij het wegtrekken en hij zou toch vastplakken. Outch!