Boomloos goed/slecht?? (poll)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Boomloos goed/slecht??

Ik rijd boomloos en heb nog geen enkel probleem ondervonden.
78 (40%)
Ik rijd boomloos en heb al wel eens wat problemen ondervonden. (welke problemen?)
8 (4%)
Ik heb boomloos gereden maar ben ermee gestopt door problemen. (welke problemen?)
23 (11%)
Ik heb boomloos gereden, had nooit problemen maar rijd nu toch terug met boom. (waarom?)
11 (5%)
Ik heb nog nooit boomloos gereden maar ik ken iemand die er problemen mee heeft (gehad).
14 (7%)
Ik heb nog nooit boomloos gereden maar heb van horen zeggen dat het niet goed is voor je paard.
10 (5%)
Ik heb nog nooit boomloos gereden en heb ook geen weet van problemen met boomloze zadels.
50 (25%)

Totaal aantal stemmen: 194

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:07

Ik heb boomloos gereden, maar ik had niet genoeg steun op mijn hobbelfries( :+ ) dus zijn we weer terug gegaan naar boom. Mijn vader vond het wel lekker zitten, juist omdat je meer bewegingsvrijheid hebt, maar ik vond het geen fijn idee omdat hij niet de lichtste is := dus hij rijdt ook weer met boom.

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:38

ik heb een tijdje boomloos gereden , maar ook dit paste helaas niet op mijn fjord, met verschillende singels/pads geprobeerd echt van alles, maar het bleef gewoon maar niet liggen. Toen weer terug overgegaan naar boomzadels en eindelijk een zadel gevonden wat wel past.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:44

Ik had ooit een testzadel maat 1,mijn paard werd helemaal wild,ik kon niet eens opstappen.Ik had de verkeerde maat,en heb nu een eigen boomloos zadel.Voor mijn spieren is het erg goed,en ik rijd erg ontspannen.Ik vind alleen het nadeel dat het schuift,dus als ik opstap moet er altijd iemand tegen hangen.Ik ga meer rijden dus even kijken hoe ik dat ga oplossen.

ukoldaatje

Re: Boomloos goed/slecht?? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:31

Ik heb sinds mei een nieuwe cheyenne dry-tec, en die bevalt me super.
Fjord is zo rond geen enkel boomzadel paste..(dus niet op maat gemaakt omdat ik ook puur een recreatieruiter ben en het paard dus de ene periode wat gespierder is dan de andere..)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:38

marleen_usar schreef:
Ik had ooit een testzadel maat 1,mijn paard werd helemaal wild,ik kon niet eens opstappen.Ik had de verkeerde maat,en heb nu een eigen boomloos zadel.Voor mijn spieren is het erg goed,en ik rijd erg ontspannen.Ik vind alleen het nadeel dat het schuift,dus als ik opstap moet er altijd iemand tegen hangen.Ik ga meer rijden dus even kijken hoe ik dat ga oplossen.

Goed aansingelen, maar vooral een opstapje wil ook wel helpen. Ik stap ook met een opstapje op en dat is niet omdat ik er niet op kom, maar omdat het dan minder schuift en het gewoon beter is voor de rug van het paard.
Als ik geen opstapje bij de hand heb dan stijg ik altijd heel snel op zegmaar. Zo min mogelijk proberen te hangen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:45

Ik gebruik nog steeds bijna altijd een opstapje, maar vind het ook belangrijk dat ik wel kan opstappen zonder dat het zadel te erg schuift.
Als ik op een buitenrit moet opstappen vind ik het namelijk toch wel erg fijn als ik er ook weer op kom.
Ook rij ik endurancewedstrijden en dan vind ik het ook wel handig als ik geen hulp hoef te vragen om op mijn paard te komen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:47

Snoevie schreef:
boomloos vond ik zelf wel fijn omdat je alles zo lekker kon voelen,maar voor de dressuur minder geschikt.

Hoezo?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:59

Ehhh ik mis wat in je pol TS, ik heb zowel boomloze als boomzadels, maar heb met geen van allen ooit een probleem gehad. Dus ik heb maar optie 1 aangeklikt.

Ik rij dus ook al een aantal jaar boomloos met een Bob Marshall (western) zadel. Maar ik heb ook nog 2 engelse zadels liggen, die af en toe ook gebruikt worden (als er hunter getraint wordt). Dit zijn beide Kieffer zadels die aangepast zijn aan de brede Quarterruggen. Met geen van de zadels problemen gehad. Wat de BM aangaat heb ik zelfs het gevoel dat mijn paarden het prettiger vinden. De beweging is losser, soepeler en omdat ik alles voel wat het paard doet onder het zadel kan ik met veel kleinere hulpen rijden.

Ik ben het dus in zoverre met ikke eens dat een boomloos zadel niet heilig is. Het is niet voor elk paard of elke ruiter. Maar het heeft niets te maken met de eisen die een ruiter aan zijn/haar paard stelt, wel met de kennis en kunde van de ruiter. Een beginner op een boomloos zadel is imo geen goede oplossing, je moet wel in staat zijn de beweging van je paard fatsoenlijk te volgen. Maar om nou te zeggen dat mensen die serieus werk maken van correct rijden van hun paard dit alleen op een boomzadel zouden kunnen........... :O 8)7 :n Ik rijd serieus en correct maar toch met een boomloos zadel. En ik ben niet van plan om binnenkort weer over te stappen op een boomzadel, het kan nl ook boomloos serieus en correct.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 20:25

De commentaren zijn tot hiertoe veelal positief. Om de één of andere reden had ik meer reacties verwacht van mensen die met drukplekken hebben te maken gehad door de slechte drukverdeling. Maar misschien dat je daar niet meteen mee te maken krijgt als je puur recreatief rijdt (en niet traint voor endurance)

Ik heb eigenlijk nog een vraagje ivm de barefoot-zadels en het nieuwe vps systeem. Zit je nu minder 'breed' op een barefoot sinds de vps?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:57

Ik train voor Endurance en heb boomloos klasse II gereden.
Ik rij nu vooral TREC, wat minimaal zo'n 25 kilometer is, en zelfs langer te paard zitten is omdat het tempo zoveel lager is. In Wieringen heb ik, met een pauze van 30 minuten eraf, bijna 6 uur gereden op mijn Ghost.

En ik ben een "zwaar gewicht". Maar niks geen plekken hoor!

Ik denk wel dat de meeste mensen die boomloos rijden/proberen, al zadel problemen gehad hebben en dus erg alert zijn op witte haren enzo en daardoor al ver voordat een drukplek ook echt een drukking wordt, iets aanpassen/veranderen, of ophouden met dat zadel.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:02

Ik heb zo'n maand of 7 boomloos gereden met mijn Tinker.
Ik had een Bronco westernzadel, wat voor mij wel super lekker zat. Alleen de beugelophanging lag te ver naar achteren waardoor ik na ca. 1,5 uur wel pijn in mijn liezen kreeg.

Alleen mijn paard liep er niet lekker onder. Vooral bij het aanspringen in galop was het altijd flink bokken. Het zadel drukte teveel op zijn schoft bleek later.
Inmiddels rij ik weer op mijn veelzijdigheids zadel en mijn paard is weer een stuk blijer, bokt niet meer en springt weer rustig aan in galop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 08:50

Natuurlijk zijn er ook problemen met boomloze zadels , met elk type zadel zijn sommige combinaties super tevreden en andere combinaties hebben er problemen mee , dat zul je altijd houden :) Mensen die zeggen dat een boomloos zadel altijd past die liegen je gewoon voor , helaas.

Er kàn ook niet 1 zadel bestaan dat voor iedereen in elke situatie perfect werkt , daarvoor zijn er veels te veel verschillende paarden , ruiters en manieren van gebruik :)

Veel problemen bij (endurance-) combinaties zijn prima op te lossen door een ander type boomloos , ander dekje , andere singel , bredere pommel.... net zoals bij boomzadels moet je soms even sleutelen en uitzoeken wat de beste combinatie is.

Inderdaad , wat Jeddah zegt :j
Mensen die problemen hebben gehad of gewoon goed gaan nadenken over wat nu het fijnste zou moeten zijn voor hun paard , komen na een tijdje bij boomloos uit omdat dat de oplossing voor hun kan zijn. En die mensen zijn er dus ook veel meer mee bezig en witte haren e.d. vallen dan veel sneller op. Jammer genoeg komen witte haren (bij een Barefoot tenminste) veel vaker van schuren / irritatie dan van druk. Maar zodra mensen witte haren zien denken ze dat het een drukplek is , en hebben ze het gevoel dat "boomloos" tekortschiet , en gaan weer terug op boomzadels.

Op zich snap ik het wel dat ze geen risico willen nemen hoor , maar het is jammer dat veel mensen (nouja , zo vaak komen witte haren door een boomloos niet voor , maar relatief gezien dan ;) ) niet nog even verder willen kijken omdat ze bvb. met een ander dekje wèl een prima resultaat hadden kunnen behalen.

Of met een ander model / andere maat zadel.

Het is ook best wel een beetje raar dat mensen problemen hebben gehad met verschillende merken / types boomzadels , dan bij een boomloos zadel terechtkomen , en zodra het bij die ene boomloze fout gaat , worden ineens alle boomloze zadels afgeschreven en gaan ze weer terug naar een boomzadel....waar ze juist nog veel meer problemen mee gehad hebben :P Ergens is dat wel een beetje vreemd natuurlijk :)

Zo'n reactie als van Diesel_09 vind ik ook super jammer.
Dan heb je een Bronco zadeltje gehad , en dat is ook gewoon een goedkoop merk dat als doel heeft zoveel mogelijk zadeltjes te verkopen en mee te varen op de goede naam die wèl goede boomloze merken verkocht hebben.

Er wordt vooral gekeken naar het uiterlijk zo aantrekkelijk mogelijk maken door het op goede merken te laten lijken , of door juist de prijs erg laag te houden. Maar het binnenwerk en de pasvorm daar wordt veels te weinig op gelet en dan krijg je zulke problemen dat het voor ruiter en / of paard niet goed werkt.

Toch zonde dat je dan meteen bij heel "boomloos" een slecht gevoel hebt....terwijl je er zoveel plezier aan had kunnen hebben als je een goed bij jullie passend zadel had gevonden.

Dat zie ik vrij veel , dat mensen beginnen met een Zadelmarkt-zadel onder de boomloze , en dan vervolgens op "boomloos" als geheel afknappen en maar weer een boomzadel aanschaffen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 09:08

Waarom gebruiken we zadels op paarden??
Waarom is het in bepaalde kringen gebruikelijk om met een zo lang mogelijke boom te rijden?

Een GOED boomzadel verdeeld de druk (gewicht) van de ruiter over een groter deel van de rug. Een boomloos zadel heeft niet of nauwelijks drukverdeling en dat verklaart voor een deel de hier beschreven problemen.

Het valt me steeds weer op dat men zeer vaak vanuit problemen met een boomzadel naar boomloos gaat. Die problemen met een boomzadel die gewoon zijn terug te voeren op een slechte pasvorm. Natuurlijk zal een goed passend boomloos zadel beter werken dan een slecht passend boomzadel. Maar daarmee is een boomloos zadel niet beter dan een boomzadel, daarmee heeft de gebruiker gewoon niet uit z'n doppen gekeken!

Tot slot kun je l*llen als Brugman, een boomloos zadel heeft veeeeel minder drukverdeling dan een boomzadel en daar MOET je rekening mee houden bij het gebruik!

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:48

pmarena schreef:
Zo'n reactie als van Diesel_09 vind ik ook super jammer.
Dan heb je een Bronco zadeltje gehad , en dat is ook gewoon een goedkoop merk dat als doel heeft zoveel mogelijk zadeltjes te verkopen en mee te varen op de goede naam die wèl goede boomloze merken verkocht hebben.

.

Mijn reactie kan misschien wel jammer zijn maar er wordt gevraagd naar de ervarigen met een boomloos zadel dus die heb ik opgeschreven.
Helaas heb ik nu even niet de middelen om diverse duurdere zadels uit te proberen dus ben ik weer terug gegaan naar mijn normale veelzijdigheidszadel.
En het was erg fijn dat ik er super lekker in zat maar het gaat me uiteindelijk toch hoe mijn paard eronder loopt en hoe fijn het voor hem is om het zadel op zijn rug te hebben.

Neemt niet weg dat ik nog steeds een voorstander ben van boomloze zadels.
Het idee en principe erachter vind ik nog steeds goed. Ik rij ook bitloos en laat hem natuurlijk bekappen dus een boomloos zadel past heel goed bij mijn manier van omgaan met mijn paard.

Maar helaas heb ik met het zadel wat ik uiteindelijk heb gekocht geen goede ervaringen.

(ik heb trouwens nog twee andere zadels uitgeprobeerd, nl de Barefoot CHeyenne en een ander onbekend merk maar die zaten bij zowel mij als mijn paard ook niet helemaal goed)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:05

Diesel : ik bedoel het ook niet vervelend naar jou toe hoor , deze dingen komen gewoon voor :j
Maar er zijn toch heel wat mensen die hierdoor direct op het hele "boomloze" afknappen.

Heb je een "echt" Cheyenne testzadel via een officiële verkoper geprobeerd of alleen iets van iemand geleend ? :)

Ikke : Nope , ben ik het niet mee eens :)

De drukverdeling wordt bepaald door de pasvorm van het zadel en de zit van de ruiter.

Bij een boomzadel is de kans op een slechte drukverdeling veel groter dan bij een flexibele boomloze.

Juist omdat die boomloze geen vaste vorm heeft die ergens teveel of juist te weinig aan kan sluiten. En dat aansluiten gaat al heel vaak mis bij een stilstaand paard , ook al komen er allerlei experts bij , dat zijn namelijk ook maar mensen en maken helaas ook fouten.

Enorm veel zadels sluiten op een stilstaand paard al niet goed aan , en dan heb je dus GEEN goede drukverdeling , niet die "plank op het ijs" zeg maar want dat werkt alleen met 2 volledig aansluitende vlakken. Zodra er ergens een holling of bolling zit wordt de drukverdeling juist slechter dan bij een simpel boomloosje waar de druk nog altijd helemaal onder de billen + bovenbenen + beugelophanging gedragen wordt :)

Stel dat je al de bijzondere situatie hebt dat je boomzadel wèl goed aansluit bij een stilstaand paard , dan nog gaat dat paard bewegen , links en rechts inbuigen , de rug holler of boller maken , de ruiter gaat staan in de beugels waardoor er meer druk op de voorkant komt , of de ruiter zit juist teveel op de achterkant waardoor er meer druk op de achterkant komt....als er maar het kleinste dingetje afwijkt dan is die drukverdeling helemaal niet netjes over de gehele onderkant van de kussens.

En dan daarbij nog dat bij de meeste boomzadels de beugelophanging tever naar voren zit , en mensen al snel meer "naar het zadel" dan "naar het paard" en zijn bewegingen gaan zitten , waardoor de last ook vervelender te dragen is.

Ik heb op mijn paardje ook echt liever een beginner of een wat vollere ruiter op een boomloosje dan op een boomzadel !

De beginner voelt de bewegingen van het paard veel beter en wordt niet in een houding gedwongen door het zadel , maar juist door de bewegingen van het paard aangeleerd om een houding te zoeken die voor allebei zo min mogelijk storend werkt.
En die houding is ook makkelijker te vinden door het directere contact , ruiters worden ook niet als een pingpongballetje op een pingpongbatje omhoog gestuiterd door die boom elke keer , en dat scheelt ook enorm :)

Een boomloos zadel is ook niet per definitie beter dan een boomzadel , dat is echt per combinatie en gebruik verschillend :j

Maar èlk zadel heeft zijn eigen voordelen , nadelen , en punten die in theorie en / of praktijk sterker of zwakker zijn.

Het is dan ieder voor zich om te bepalen welke punten voor jou het zwaarst wegen. En als je de sterke en zwakke punten van "boomzadels" en "boomloze zadels" naast elkaar zet , dan is het voor mij duidelijk dat een boomloze met kop en schouders wint.

Maar voor een ander kan dat weer een boomzadel zijn :j

Tot slot vind ik datt altijd een waar-de-loze uitspraak : een boomloos zadel heeft veeeeeel minder drukverdeling dan een boomzadel.

Er zijn genoeg mensen die zelf weinig inzicht hebben , dat lezen , en dan in plaats van een voor hun prima boomloos zadeltje , ervoor kiezen om dan maar het eerste de beste boomzadeltje op hun paard te leggen , met het gevoel dat ze dan de beste keus maken.

Terwijl ze met dat boomzadel dikke kans hebben dat het maar op een paar cm goed draagt , en voor de rest los van de rug ligt of juist gemeen drukt en knijpt.....

Je kunt hooguit zeggen : een perfect passend boomzadel geeft onder de perfecte omstandigheden een betere drukverdeling dan een boomloos zadel.

Maar gezien de omstandigheden niet perfect zijn kies ik zelf liever voor een boomloosje dat me veel meer zekerheid geeft qua pasvorm en comfort :)

En bovendien zijn er zoveel verschillende soorten boom- en boomloos....kijk naar sommige boomloosjes , die zou ik niet eens willen omdat ze weer veels te stijf zijn geworden en dus weer de onzekere pasvorm geven van boomzadels.

Maar zoiets als een WoW-zadel dat het paard veel meer vrijheid geeft , dat zou ik best kunnen overwegen :j

Alleen zit je dan wel weer met het grote nadeel dat je van anderen afhankelijk bent en maar moet hopen dat het voor de rest goed aangemeten wordt. Dan kun je het wel weer (laten) aanpassen maar je loopt altijd wat achter de feiten aan.

Dan heb ik liever een wat simpeler zadeltje waarvan ik gewoon weet hoe het zit :)

Die in theorie perfecte drukverdeling krijg je in de praktijk toch niet voor elkaar , dan heb ik liever het profijt van de andere voordelen , maar dat bepaald gewoon ieder voor zich , dat mag gelukkig :j

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:13

Het Cheyenne zadel heb ik van een kennis geleend die hem zelf net 5 maanden daarvoor nieuw had gekocht via barefoot.
Zij heeft ook een tinker en zij was er heel happy mee maar ik vond het geen succes.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:27

Ik rij al jaar of 8 boomloos (en ook met boom hoor) en nog nooit problemen ondervonden. Rij al jaren met een BF Cheyenne en BF Arizona in verschillende diciplines.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:49

pmarena schreef:

Natuurlijk ben je het niet met mij eens en natuurlijk doe ik waardeloze uitspraken. Ze steunen jouw niet in je handel en dat is niet leuk.
Helaas voor jou ben ik een techneut die eerst en vooral doorgrond wat er werkelijk gebeurt op die paardenrug en daar conclusies aan verbindt. Immers, antwoord op mijn eerste twee vragen geef je niet. Doe dat eerst eens, praten we daarna verder op basis van feiten.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:52

ik heb een cheyenne getest, maar dit was geen fijn zadel voor ons. Ik wil volgend jaar nog eens een ghost gaan proberen en anders blijf ik gewoon lekker met mijn boomzadel rijden denk ik :j

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:00

Ik rij een aantal jaar boomloos op de Starrtrekk Comfort. Maar daarnaast heb ik ook een boomzadel, een IJslanderzadel.
Beide zadels wissel ik af. Met echt dressuur heb ik voorkeur voor het boomzadel (omdat de zit daar beter is). Voor de lekkere buitenritten heb ik de voorkeur voor de Starrtrekk.

Laatst reed ik de Randolls van mijn vriendin. Die vond ik lekkerder zitten dan de Starrtrekk en ik wil dit zadel toch eens uitproberen op mijn paard.

Ik heb trouwens de indruk dat mijn paard het boomloze zadel fijner vindt. Daar loopt ze wat soepeler onder! En geen irritaties bij het aansingelen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:01

Maar ikke, als jij dan zo'n techneut bent, leg mij dan eens uit hoe een boomzadel goed kan passen als ik (volgens de huidige dressuur inzichten) een correcte wending rijdt. Het is volgens mij volstrekt onmogelijk om dan nog over een goede drukverdeling te praten aangezien mijn paard dan dus over de gehele rug gebogen is. Boom blijft dan gewoon recht!

Paarden met een korte rug, zullen hier meer problemen mee hebben dan paarden met een lange rug.

Maar ik denk dat daar toch het euvel zit waarom het veel mensen niet lukt een fatsoenlijk wending te rijden (lees het paard als een blok door de bocht gaat).

Zolang ik maar rechtdoor ga en geen buiging vraag, kan ik ook met een zadel met een lange boom uit de voeten, tuurlijk, dan verdeeld het het gewicht beter over de rug. Maar zodra je gaat wenden, kleine voltes rijden en zijgangen gaat doen, gaat dat verhaal technisch gezien volledig mank.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:03

Ik heb 'Ik rijd boomloos en heb nog geen enkel probleem ondervonden.' ingevuld :)

Enige probleem dat ik heb ondervonden is het schuiven idd, maar dat is volgens mij niet het soort probleem dat de TS bedoelt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:34

ikke schreef:
pmarena schreef:

Natuurlijk ben je het niet met mij eens en natuurlijk doe ik waardeloze uitspraken. Ze steunen jouw niet in je handel en dat is niet leuk.
Helaas voor jou ben ik een techneut die eerst en vooral doorgrond wat er werkelijk gebeurt op die paardenrug en daar conclusies aan verbindt. Immers, antwoord op mijn eerste twee vragen geef je niet. Doe dat eerst eens, praten we daarna verder op basis van feiten.

Ah komop , dat is een hele flauwe en kortzichtige uitspraak :)

Ik ben eerst een privé-persoon met een eigen paard , zo ben ik ook op Bokt gekomen.
Vervolgens zelf ook de zoektocht naar een fijn zadel gehad , uitgekomen bij boomloos , uiteindelijk bij Barefoot en ondanks veel andere zadels proberen omdat het natuurlijk altijd beter kan , vind ik de Barefoots nog steeds de fijnste zadeltjes.

DAAROM verkoop ik ze , omdat ik ze zelf het fijnste vind en het meest all-round inzetbaar , het is gewoon leuk om andere mensen paarden er ook kennis mee te laten maken :)

Je haalt nu oorzaak en gevolg door elkaar :)*

Ik verkoop ze omdat ik ze fijn vindt , je insinueert nu dat ik ze alleen maar zeg fijn te vinden , omdat ik ze verkoop :P
Zo zit ik niet in elkaar. Ik ben ook heel eerlijk over wat er wel of niet deugt en als iets mij niet aanstaat dan zeg ik dat eerlijk.
En wat mij ècht niet aanstaat dat verkoop ik ook niet , zo lever ik ook niet het gehele Barefoot-assortiment , en lever ik ook geen goedkope boomloosjes die mensen toch wel heel graag willen hebben. Zou er zat op kunnen verdienen (meer dan op Barefoot) maar ik sta er niet achter en doe dat dan ook niet.

Dus hou je insinuaties maar voor je a.u.b. want dat is echt nergens voor nodig :)

Je eerste 2 vragen :?

Ik zal eens even opzoeken of ik zie wat dat was en kijken of ik daar een antwoord op kan geven , als je dat blijkbaar graag wilt :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:38

Ik heb 2 jaar boomloos gereden.
Mijn paard kreeg last van zijn rug, ging zijn rug wegdrukken etc etc.
Het probleem: Zadel is te soepel, werkt teveel mee.
Die van mij heeft een weke rug, hij heeft meer steun nodig.
Met andere woorden, ik heb zijn rug behoorlijk de klote in gereden door mijn boomloos.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:49

Ikke , heb even terug gekeken en ik neem aan dat je deze "vragen" bedoelt , ik zag het als een retorische vraag waar verder iedereen de bedoeling wel van snapt , daar hoef ik volgens mij niet wijsneuzerig op in te gaan toch :)

Citaat:
Waarom gebruiken we zadels op paarden??
Waarom is het in bepaalde kringen gebruikelijk om met een zo lang mogelijke boom te rijden?

Overigens : dat ik het een waardeloze opmerking vind als mensen zeggen "een boomzadel verdeelt de druk altijd beter dan een boomloze" geldt uiteraard op al die keren dat ik die tenenkrommend incomplete opmerking tegenkom , niet alleen op jou :)

En nogmaals : je mag vinden wat je vindt , maar IK ben het er niet geheel mee eens.

Als jij een lijstje maakt met voordelen en nadelen dan is je conclusie blijkbaar dat een boomzadel voor jou het beste te bieden heeft , dat mag toch :)

Ik kom alleen tot een andere conclusie , en dat mag ook en dat mag ik ook verdedigen. Daar is het nu eenmaal een forum voor om verschillende meningen naast elkaar te leggen.

En ik ben nu eenmaal VOOR boomloos , hèhè dat spreekt voor zich :P

Op het moment dat ik zoveel slechte ervaring zou hebben / horen / meemaken dat het duidelijk is dat boomloos niet werkt , dan keer ik me er ook tegen hoor en rij ik er zeker zelf niet meer mee. Ik wil geen troep gebruiken òf verkopen.

Maar de ervaringen en reacties zijn gewoon hartstikke goed.
Op een paar ervaringen na waarbij het niet werkt , maar waarbij dan ook niet heel goed uitgezocht is hoe het verbeterd kon worden.

Dat heb je bij boomzadels ook , dat men verteld dat een zadel X niet fijn was. Terwijl een net iets andere maat , model , of anders opgevuld exemplaar gewoon wel heel goed had kunnen liggen.

En dan zijn er ook nog combinaties waar de ruiter wèl vanalles geprobeerd heeft om het te laten werken , en het gewoon niet werkt uiteindelijk. Tja dat is hartstikke jammer maar dat heb je bij boomzadels net zo goed !

Dus de negatieve ervaringen met boomloze zadels zie je minstens zoveel bij boomzadels , plus dan nog eens heel veel problemen meer.

Het kàn goed werken met een boom , maar het is gewoonweg veel moeilijker te realiseren dat je daarmee een goede pasvorm vindt , dan met een fijn boomloosje.

Zo denk ik erover omdat ik dat al honderden keren gezien heb , ik kan er ook niks anders van maken :)

Alle types zadels kunnen (grote) problemen geven , dat houd je toch , een zadel blijft altijd linke soep....