Zadel voor haflinger? Het lijkt onmogelijk!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 22:01

Ik zit nu inderdaad ook nog aan een KN symphonie te denken met zitting 45, maar ben zo bang dat ik ook bij deze voor over wordt "gedrukt".
Dat had ik namelijk ook bij de 43, maar het zou natuurlijk ook kunnen komen doordat die te klein is en dat de 45 gewoon goed zit.

Boomloos is geen optie meer.
Ik heb al een boomloos zadel op proef gehad (ideaal dat zoiets kan!) en halverwege de rit zat ik meer op de hals dan op de rug.
Niet echt geslaagd dus ;)

Mijn budget houd met een €1500 wel op, maar €1000 zou beter zijn (alles daar boven moet ik namelijk van de bank lenen en dat heeft uiteraard niet mijn voorkeur. Al heb ik nu wel heel veel over voor een goed zadel...)
WoWzadel klinkt dan ook wel goed, maar is mij toch iets te ver gegrepen.

bellenadie schreef:
over dit onderwerp zijn er al 100 topics!

Een passend zadel kost gewoon geld! Ieder paard heeft een ander zadel nodig.....
Het is verstandig om meerdere zadelmakers te laten komen! Ze geven je allemaal hun visie en jij hebt de keuze uit meerdere merken en types.
Een goedkoper zadel wat gemakkelijk op maat te maken is is een wintec zadel.......

Boomloos is een keuze die je echt doordacht moet maken.

Het kan wel zijn dat er over het onderwerp "zadels" wel 100 topics zijn, maar daar heb ik niks aan.
Het gaat er mij om dat ik nu even niet weet wat er op mijn haflinger zou kunnen passen en nog belangrijker; dat ik niet meer weet wie ik kan vertrouwen.
Hoewel Harry van den Bosch echt wel een prima zadelmaker is, was het zadel voor mij niet goed.
En omdat ik me er zo op verheugd had (en blind op had vertrouwd dat het deze keer echt goed zou zijn) was het weer een dikke tegenvaller.
En dat maakt een zadelzoektocht zo verd*md moeilijk.... |o

Thanks voor de reactie's tot nu toe, ook via PB!
Ze geven mij toch weer een beetje hoop, steun en (nieuwe) tips :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:08

Donderwolkje schreef:
Mijn budget houd met een €1500 wel op, maar €1000 zou beter zijn (alles daar boven moet ik namelijk van de bank lenen en dat heeft uiteraard niet mijn voorkeur. Al heb ik nu wel heel veel over voor een goed zadel...)

Hoera, met dat budget kun je een Massimo kopen hoor... :-)
Ik heb ook een rondgeribd paard met weinig schoft, en dit soort paarden hebben over het algemeen geen lange rug.
Ook dames met een iets vollere bips passen nog goed in dit zadel...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:10

Hier nog iemand met een onmogelijk haf hihi!

Ik heb de knoop door gehakt en na alle ellende laat ik Green Distance komen met de Massimo zadels en dan gaan we passen.\
Wodan is niet alleen erg breed maar ook erg kort, en dat werkt niet in ons voordeel want een reguliere 18'' komt voorbij zijn 18'de wervel en is dus te lang dus ik had ook weinig andere opties meer ovr.

Verder kun je een Massimo bij Greendistance in delen betalen, op afkoop dus, dus je zou het resterende te kort komende bedrag ook op afbetaling kunnn doen ;)
De meeste zitten nieuw rond de 1230 euro.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:19

Ik heb goede ervaringen met een Wintec zadel. Met als voorkeur de Isabell Werth.
Licht zadel, goede steun zonder "vast" te zitten en brede draagkussens. Ideaal bij bredere, ronde paarden. Ligt nu goed op mijn tinker en hiervoor op mijn haflinger.
Afbeelding

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:26

Heeft Greendistance een website?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:27

Ja maar als je dus een kort paard hebt dan is een Wintec isabelle werth in 18'' veels te lang.\
De totale draagvlakte is 52 cm lang en dat kunnen korte haflingers niet op hun rug kwijt.\Ik heb hem zelf gehad, hij lag idd prima op Wodan maar was te lang .

Afbeelding

Hierop kun je goed zien, als je even door het bontje heen kijkt, dat hij voorbij de 18'de rib komt en dus op de endewervels steunt en dus geen optie is voor korte paarden in een 18'' , nu weet ik natuurlijk niet of de haf van TS erg kort is?

De wintec isabelle is overigens eens heerlijk zadel.

Link na de website van green distance ;)

www.greendistance.nl

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:29

bij google intiepen eurohorse :D
komen bij je met een vrachtauto vol zadels:D
maar het is wel western...
dus denk niet dat je dat wil,
maarja ik dacht je weet maar nooit ;)

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:31

De Wintec zat voor mij als een huis, maar lag voor geen meter op mijn brede Haf. Ook op hem hebben we van alles geprobeerd. Een fijne zadelpasser vind ik De Stal in Noordwijk, ze neemt alle tijd voor je en je kunt er ook proefrijden in hun bak. Ze hebben diverse zadels, ook extreme (breedte-)maten, oa Knight Rider.

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:31

Vriendin van mij heeft ook een ontelbaar aantal zadel gepast voor haar haf, uiteindelijk was de enige die er super op
lag een Euroriding Diamant. Ligt er echt perfect op, en daarbij ook een super fijn zadel :) (vind ik persoonlijk dan he...)

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:34

Marlou_ schreef:
Ik heb een WoW, in mijn profiel staan fotos.. ligt als een wolkje en loopt er super op.. zit wel een prijs kaartje aan maar nooit meer passen niet passen wel passen blabla ;)!

Zelfde verhaal :) Ik heb ook een WOW, past super, zit heerlijk en nooit klachten. Inderdaad aardig duur, en je moet er lang op wachten en wennen aan hoe het zit de eerste paar weken, maar daarna ben je wel van al je problemen af *D

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 22:40

Loes'sCorner schreef:
.....
Hierop kun je goed zien, als je even door het bontje heen kijkt, dat hij voorbij de 18'de rib komt en dus op de endewervels steunt en dus geen optie is voor korte paarden in een 18'' , nu weet ik natuurlijk niet of de haf van TS erg kort is?

De wintec isabelle is overigens eens heerlijk zadel.

Link na de website van green distance ;)

http://www.greendistance.nl

yep, Stan heeft ook een erg korte rug.
Dus behalve dat het zadel niet over het schouder mag schuiven,moet het ook nog eens groot genoeg zijn voor mijn achterwerk en kort genoeg zijn voor Stan zijn rug.
En de combinatie van deze voorwaarden lijkt allemaal erg lastig te zijn....

AdnerB

Re: Zadel voor haflinger? Het lijkt onmogelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:43

ik heb een thorrowgood griffin dressuur op mijn rondgeribte haflinger liggen en dat past super..mischien een idee??

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:34

Donderwolkje schreef:
yep, Stan heeft ook een erg korte rug.
Dus behalve dat het zadel niet over het schouder mag schuiven,moet het ook nog eens groot genoeg zijn voor mijn achterwerk en kort genoeg zijn voor Stan zijn rug.
En de combinatie van deze voorwaarden lijkt allemaal erg lastig te zijn....

De Massimo komt gevaarlijk dicht bij je eisenpakket hoor ;) :D
Ik weet dat ik erg enthousiast over kom, maar ik ben er dan ook zooooo blij mee.... en lopen dat ze deed nadat ik dit zadel
erop had!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:37

Zeker geen bollige haflinger maar ik rij hem met een spaulding en een prestiege.
Spaulding ben ik zeeeer tevreden over, zit er heerlijk op en ook voor Asra een super fijn zadel.

Paar mensen hebben m'n zadel uitgeprobeert en waren er zeer tevreden over

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:44

Een meisje bij mij heeft een Eurostar dressage, ik weet niet precies welk model. Maar ze heeft er al lange tijd plezier van:) die is volgens mij ook niet heel belachelijk duur

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 06:46

Ik heb dit jaar een zadel op maat laten maken voor mijn haf en mij. Ik kon voor hem ook geen geschikt zadel vinden. Ik heb het zadel laten maken door Ninon Schutte van het zadelatelier. Ik ben er zeer tevreden over, het ligt perfect en zit voor mij goed. De service van Ninon is ook super. Als je interesse hebt in een foto dan hoor ik het wel.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 07:35

Hier ga ik straks denk ik ook last van krijgen met mijn highland pony, die van Marlou_ vind ik wel erg mooi.
Handig om dit dan nog eens te kunnen lezen (vandaar mijn berichtje)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 07:55

@TS, dan zou ik toch echt de Massimo's overwegen en Green Distance bellen.
Op hun site staan verschillende modellen en prijzen, je kunt kopen op afbetaling en zij is zekrr weten kundig.
Hier op Bokt kun je er met de zoekfunctie vast heel vee over vinden ;)

www.greendistance.nl

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 08:22

Ik kan je zadelmaker Feike Bruinsma aanbevelen. Wie weet kan hij je zadel aanpassen. Mijn ronde korte tinker is ook een lastige met zadel. Ik heb een heerlijk frysozadel, maar helaas gaat die echt niet op haar passen omdat ze daar een te korte rug voor heeft. Hij raadde aan om op zoek te gaan naar een pagony haflingerzadel. Die kon hij goed op maat maken.
Boomloos past ook niet standaard op alle brede paarden. Het pommeltje van mijn barefood wordt momenteel aangepast om mijn barefood passend te maken. Toch wil ik graag een boomzadel. Feike is erg kundig, weet er veel van te vertellen en het klinkt heel logisch. Je moet even wennen aan zijn vreemde manier van praten (hij kijkt je niet aan) maar hij heeft veel kennis. En je hoeft niet per se dure zadels te kopen, tweedehandsjes kan hij prima op maat maken. Je kunt hem laten komen voor advies en dan zoeken naar een zadel wat bij je paard past.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:19

Voorgenoemde mensen zullen best kundig zijn. Maar ook ik heb destijds veel mensen laten komen en uiteindelijk alleen met Green Distance zaken gedaan.
Het feit dat Esther zelf ruiter is, weet wat er nodig is voor een goede zit en goed contact met je paard, heel kritisch is en het behoudt van het paard voorop zet, maakt dat ik voor haar kies. Zij wil het zadel aanpassen, bekijkt hoe het paard beweegt, wil het paard onder de ruiter zien... ze is erg grondig.
Als ze niets geschikts voor het paard heeft, verkoopt ze liever niets... terwijl veel andere verkopers je dan maar iets verkopen wat 'ongeveer' goed ligt.
Ik vond het ook heel lastig om hier iemand in te kunnen vertrouwen.
Uiteindelijk kunnen mensen allemaal merken noemen hier, maar geen enkel paard is gelijk... het belangrijkste is dat een kundig iemand je verder helpt. Ik weet hoe frustrerend zo'n zoektocht kan zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:21

Ik denk dat Ninon Schutte ook erg goed is, maar die is echt weer even een hele stap duurder.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:28

Ook ik heb een hele zoektocht achter de rug...

Eerste zadel werd een Kieffer Genf, lag toen erg goed en zat nog beter. Maar nog een jonge haf die aan het groeien was en dus, na een goed half jaar, lag het zadel niet meer zo goed. Ik heb dan verschillende zadels 2dehands gepast, en ik had héél graag de wintec isabelle werth gehad, ware het niet dat die ook te smal was. ;) En de andere wintecs vond ik niet zo.. Vervolgens ook iemand laten komen, en met een JC Onyx thuis gekomen. Ik vond het voor mezelf van begin af aan geen fijn zadel, maar als dat het enige is wat na lange duur op je pony past.. Daarbij werd een dressuur me toen afgeraden wanneer ik veel zou gaan wandelen (onzin vind ik nu). Deze zomer ben ik dan beginnen kijken achter een dressuurzadel, de JC lag ook niet meer optimaal en ik zat er niet fijn op.. Uiteindelijk ben ik bij de thorrowgood T6 uitgekomen, en heel blij mee. Maar als ik de centjes bij elkaar heb, kijk ik ook graag naar een Massimo zadel. :)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:36

Hou op schei uit..ik heb een mega ronde schoftloze fjord.
Zadels passen gewoonweg niet!!
En omdat ik zelf onregelmatig rij, de ene periode dagelijks, de andere stukken minder, ben ik op een dry-tex cheyenne uitgekomen. Barefoot.

Je had de boomloos al getest, maar alle soorten? Er zijn zo veel verschillende mogelijkheden, net als bij boomzadels, kan de ene wel goed liggen en de andere niet!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:40

Ik heb nog een boomloos zadel liggen.Had ik voor mijn kwpn-er gekocht maar die is er te smal voor+ hoge schoft.Op onze fjord (zèèr rond) lag hij prima.Niks geen schuiverij.Aangezien mijn dochters op de fjord rijden en niet al te zuinig zijn op hun spulletjes,gaat dit zadel de verkoop in.Bij belangstelling mag je me wel pb-en.
Zadels.........grrrrrrr

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:50

Boomloos is voor weinig mensen echt geschikt.
Je geeft alles 'ongefilterd' door. Als je een hele mooie, rustige en stabiele zit hebt... en dus een zeer kundige ruiter bent, dan kun je naar boomloos kijken.
Bij de meeste mensen brengt een boomloos zadel juist veel storing met zich mee, omdat het paard alles meekrijgt van de ruiter... en dus niet altijd in positieve zin.
Los daarvan zit bijv een barefoot uiteraard een stuk breder dan een boomzadel, waardoor iemand met wat minder lange benen zijn benen minder goed kan aanleggen. Dat is wel lastig als je je paard ook dressuurmatig een beetje wil bijspijkeren.
Iedereen heeft het altijd maar over dat mooie 'directe' contact met het paard, maar dat lijkt me nu juist helemaal niet altijd even fijn voor het paard wanneer je een ruiter hebt (en dat hebben we bijna allemaal) die niet 100% correct zit.
De paardenrug is deels rigide, deels flexibel.... Als we op een kat reden zou het logisch zijn om altijd naar boomloos te grijpen, die hebben een beweeglijke rug over de hele linie. Een paard lijkt mij vaak meer gebaat bij een zadel met dezelfde mate van rigiditeit en flexibiliteit.
Nogmaals, niks mis met boomloos! Maar voor weinig mensen echt geschikt vind ik.