welk bit voor een moeilijk in te houden paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mistid

Re: welk bit voor een moeilijk in te houden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:31

Mijn super heetgeblakerde springpony loopt gewoon op een enkelgebroken bushtrensje van HH. Ze kijken mij vaak heeeeeeeeeeel raar aan in het Z, om maar te zwijgen over het ZZ omdat ik met zo'n 'simpel' bit rijd.
Met die scherpe bitten doe je een dier geen plezier, en dat vind ik belangrijk. Mensen met zware bitten van heb ik jou daar zitten regelmatig in de stop (imo hebben die dieren geen plezier), ik heb met Kino nog nooit in de stop gezeten, gewoon omdat ze het leuk vind en er volop van geniet zonder pijn wat niet nodig is. We hebben wel in een dipje gezeten ivm een val, maar zelfs toen reden we nog elke wedstrijd winst en prijs.

Inhouden doe je op je zit, niet met een bit. Het bit is voornamelijk een hulpje.
Nou wil ik niet zeggen dat ik ze nooit een keer op de handrem zet met mijn hand (dus bit), maar dit probeer ik zo weinig mogelijk te doen en vooral met gevaarlijke situaties. Want die kom je ook erg veel tegen tegenwoordig, vooral op wedstrijden...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:13

probeer eens overgangen te rijden met je handen op je rug, dat hoor je op élk paard te kunnen. Kan dat niet zit er iets in de africhting niet goed. Tempocontrole en overgangen mogen niet afhankelijk zijn van welk bit je gebruikt omdat je daar je bit niet voor hoort te gebruiken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:16

Toen de pessoa niet werkte, op welke ring had je die toen. Je kunt die ook op de eerste ring doen of op de grote, dan werkt het toch niet zo heftig? Hier wordt altijd zo overdreven gereageerd op dit soort dingen. Ik rijd mijn paard dat heel sterk is ook met pessoa en zit hem nu juist veel minder aan zijn mond dan met een gewoon bit.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:38

aan het 2e ringetje.. ik wil hem juist niét teveel belasten en we zijn druk bezig om hem beter naar mijn zit te laten luisteren, en afentoe gebruik ik mijn handjes nog wat teveel omdat ie gauw te snel gaat :o

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 06:29

Yunomi schreef:
Horse & More Dangerbit?
Dubbel gebroken bit, die als je paard tegenwerkt functioneert als stang.

hoe kan dit bit bij tegenwerking nou inwerken als stang?volgens mij kan hij alleen niet geheel 'dubbelklappen' bij meer druk,maar een stang kan het nooit worden.

voor mijn heftige pony heb ik een simpele ongebroken bustrens.
maar of dat ook voor jouw pony werkt,dat moet je echt even proberen met je begeleiding erbij.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:46

De pony die ik rij ging er heel vaak vandoor met het hoofd in de lucht zodat ik niets meer te vertellen had.
Gevaarlijk!
Ik had er een enkelgebroken watertrensje inhangen en nu een ongebroken.
In het begin liep hij er niet zo fijn op, maar nu wel.
Ik kan hem houden en hij heeft nu een beetje geleerd dat weglopen niet helpt, dus ik denk dat het wel een oplossing is. Nu gaat hij er namelijk bijna nooit meer vandoor en is hij veel rustiger en gemakkelijker...

Ik heb hem trouwens wel gebruikt met een (lange) martingaal die alleen inwerkt als hij zijn hoofd echt abnormaal hoog houd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:20

Bloodymary schreef:
Hier wordt altijd zo overdreven gereageerd op dit soort dingen. Ik rijd mijn paard dat heel sterk is ook met pessoa en zit hem nu juist veel minder aan zijn mond dan met een gewoon bit.

En wat doet hij wanneer je veel minder aan zijn mond zit met een gewoon trensje? Want het lijkt me toch dat je paard protesteert omdat je 'm steeds aan die kop zit te trekken. Scherpere bitten kunnen best, maar dan als verfijning. En nee, niet verfijning van het paard. Maar van de ruiter.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:44

als een paard een bit echt vast wil pakken, maakt het hem geen moer uit of het gebroken is of recht, scherp of zacht. ik spreek uit ervaring. ik heb een draver gehad die heel erg heet was. uiteindelijk op mijn zit en stem terug gekregen, veel oefenen en veeeeel geduld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:49

ik heb een heet, rennerig, drammerig paard en rij hem op een dubbelgebroken aurigan trens. Vrij dun, hij heeft heel weinig ruimte in de mond.

Verder is het een kwestie van rijden. Als de mijne écht drammerig wordt, zet ik hem weer even op zn plaats, en dan weet hij weer waar hij staat. Het is echt een kwestie van africhten. Sterker dan een paard van 500 kg ben je toch nooit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 06:38

klopt,het is inderdaad een kwestie van rijden.
maar een goed passend bit kan daarbij wel helpen.
paarden kunnen ook erg onrustig worden van een bit wat niet fijn voor ze is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 08:58

Dan is het dus een kwestie van een bosje verschillende bitten lenen en observeren wat het paard doet. En daaruit je conclusies trekken over wat het beste bit is. Pessoabitten vind ik persoonlijk echt geen fijne bitten, ze hebben nogal een heftige inwerking voor hoe ze eruitzien en dan zijn ze vaak ook nog gebroken. Zoiets wil ik niet eens bij mijn paard in de buurt hebben :n Dan leer ik liever gewoon goed paardrijden :Y)

Jootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:15

Kan het zijn dat je pony gaat rennen omdat het bit pijn doet?
Gaat hij regelmatig naar de tandarts?

Mijn paardje bleek bij haar eerste tandarts bezoek (sinds ze van mij was dan..)
erg gevoelig te zijn op de plek waar het bit lag (door te hard trekken van vorige
eigenaren). De tandarts heeft haar gebit toen iets aangepast en kon het bit toen
wat verder achter in de mond leggen, wat de pijn dus oploste.

Misschien vergezocht..maar kan het zoiets zijn?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:47

hestejente schreef:
Bloodymary schreef:
Hier wordt altijd zo overdreven gereageerd op dit soort dingen. Ik rijd mijn paard dat heel sterk is ook met pessoa en zit hem nu juist veel minder aan zijn mond dan met een gewoon bit.

En wat doet hij wanneer je veel minder aan zijn mond zit met een gewoon trensje? Want het lijkt me toch dat je paard protesteert omdat je 'm steeds aan die kop zit te trekken. Scherpere bitten kunnen best, maar dan als verfijning. En nee, niet verfijning van het paard. Maar van de ruiter.

Hij heeft nooit geprotesteerd. Hij is gewoon ontzettend sterk en stug. Ben eigenlijk met pessoa gaan rijden voor de veiligheid, hij kan ontzettend schrikken en er dan vandoor gaan, dan had ik hem pas na 50 meter terug of zo en nu na enkele meters al. En heb gemerkt dat het met dressuur ook goed werkt. Hij is er veel rustiger door, voelt zich zekerder ook. Dat merk je goed met buitenrijden, schrikt niet meer zo snel. Ik ben zelf ook niet zo van sterke bitten (scherp is het niet), maar bij dit paard past dit prima. Het scheelt trouwens ook veel hoe strak je alles doet (omdat het bit doorwerkt in het kopstuk achter de oren) en aan welke ring je de teugel hangt. Het is echt niet zo dat een pessoa per definitie gemeen is tegenover het paard. Die van mij hapt nog steeds zelf naar het bit als ik het voorhoud bij het hoofdstel aan doen, dus dat zit wel goed.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:52

NicoleHorses schreef:
waar staat dat ik er een zwaarder bitje in wil hangen?
ik wil er een ander bit in hangen, en ben niet van plan om bitloos te gaan ;)
aerdenhout1 schreef:
Je pony is moeilijk in zijn mond, maar je wil er een zwaarder bit in hangen??
Ik ben niet zozeer voor bitloos, maar in jou geval........

En waarom dan niet?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 19:59

Gewoon niet, dat lijkt mij niks. :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:07

ik vind het wel altijd apart dat mensen zich moeten verantwoorden als ze bitloos niks vinden.

proberen kan altijd uiteraard,dat wel

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:15

Ik vind het toch zo knap he, van die mensen die zo'n paard als wat Bloodymary heeft (en waarvan ik er ook één heb), zo'n paard dat ontzettend kan schrikken en het dan op een lopen zet, dat ze die gewoon op hun zit terug kunnen nemen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:18

Gaat het alleen om als hij schrikt en gaat rennen of in meer gevallen? Het schrikken en rennen is niet af te leren met een bit, maar door de manier van rijden. In het beste geval zou je het rennen over moeten nemen met je benen, maar dat valt niet mee.

Ik heb ervaring met een loperig paard en dat is niet op te lossen met bitten. Hoe meer druk er op de mond komt, hoe harder ze daar tegenin gaan. Zodra je een paard op je zit en been kan rijden kan je er een bit in hangen waar je wat meer mee te zeggen hebt (in mijn geval een stang en trens)
Welke hulpteugel gebruikte je? Want een pessoa is om mee te longeren. Of bedoel je een andere?
Als hij sterk en stug is moet je er juist geen strenger bit in hangen, dan wordt dat alleen maar erger.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:03

@kev: ze bedoelde een pessoabit ;) Niet de hulpteugel waarmee je longeert :)

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:08

Mijn fries wilde nog wel is door mij heen rennen op buitenrit, die heb ik een tijdje gereden op een Myler. Deze:

http://www.yourhorse.co.uk/upload/4474/images/Myler%20Comfort%20Snaffle.jpg

Als je wat meer druk hierop zet, werkt hij als een stang. Dat had hij gauw door, ik heb denk ik een week of drie deze gebruikt en daarna weer verder op mijn dubbelgebroken watertrens.
Maar ik heb op zich een relaxed paard die alleen een beetje :+ drammerig is, hij heeft geen paniekerige aanleg dus reageerde ook goed op dit bit. Hij rende niet meer door mij heen, dus doel bereikt :D

*Ik heb er trouwens eentje met een lichte tongboog, hij is te koop*

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:20

Ik snap nooit zo goed waarom mensen problemen op willen lossen door het te verbloemen.
Je kunt er een scherper bit in hangen inderdaad. Zal prima helpen.
Maar ondertussen doe jij niks aan je rij-vaardigheid, hét punt waar het fout gaat.
Dus het paard leert niet omgaan met de situatie waardoor je over enkele weken tot maanden weer een scherper bit moet hebben, en daarna weer. En zo los het probleem niet op, maar maak je het enkel erger. Ergens stoppen de scherpe bitten, dan loop je vast omdat je niet meer scherper kunt. Al die tijd lijkt het probleem opgeslost te zijn (want er komt toch elke keer wel een reden waarom je weer een scherper bit moet) maar uiteindelijk komt ooit de aap uit de mouw, dat het helemaal niet opgelost is, maar al die tijd in een hoekje weggestopt is.

Je kunt beter werken aan de oorsprong van het probleem.
Als je instructeur enkel een scherper bit aanraad, maar jou verder niet begeleid in de rij-vaardigheid zul je dus snel weer vastlopen.

Je kunt dus best gaan uitzoeken of er andere bitjes beter werken (en dat hoeft niet per definitie een een scherper te zijn, ander materiaal of dikte kan ook al een mega verschil maken), maar zoek dan ook iemand die jou helpt om dit probleem op te lossen op rij-technisch gebied.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:41

Het grappige is dat iedereen zegt dat de mond van ieder paard/pony anders is, maar dat ondertussen wel iedereen geacht wordt om met hetzelfde bitje te kunnen rijden....

Je gebruikt nu een dubbel gebroken en hebt een pessoa geprobeerd, maar die was te sterk. Een gewoon enkel gebroken bitje?
Aurigan enkel gebroken?

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:49

Silence schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen problemen op willen lossen door het te verbloemen.
Je kunt er een scherper bit in hangen inderdaad. Zal prima helpen.
Maar ondertussen doe jij niks aan je rij-vaardigheid, hét punt waar het fout gaat.
Dus het paard leert niet omgaan met de situatie waardoor je over enkele weken tot maanden weer een scherper bit moet hebben, en daarna weer. En zo los het probleem niet op, maar maak je het enkel erger. Ergens stoppen de scherpe bitten, dan loop je vast omdat je niet meer scherper kunt. Al die tijd lijkt het probleem opgeslost te zijn (want er komt toch elke keer wel een reden waarom je weer een scherper bit moet) maar uiteindelijk komt ooit de aap uit de mouw, dat het helemaal niet opgelost is, maar al die tijd in een hoekje weggestopt is.

Zoals je kan lezen in mijn bericht hierboven, is dit dus niet altijd het geval. Bij ons heeft het prima geholpen en is het probleem wel degelijk helemaal opgelost.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:56

:j maar jij hebt het tijdelijk gebruikt. Krijg niet de indruk dat dit voor de TS ook geldt ;)

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:58

Silence schreef:
:j maar jij hebt het tijdelijk gebruikt. Krijg niet de indruk dat dit voor de TS ook geldt ;)

Laten we wachten op antwoord van de TS :D