Bandages.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij een voorstander van bandages ?

nee,absoluut niet !
18 (22%)
nee,maar heb er ook niks tegen dat anderen het gebruiken
15 (18%)
ja en nee,...ik gebruik ze soms,maar heb er verder niks mee
27 (33%)
ja,ik gebruik ze best vaak
12 (14%)
ja, ik gebruik ze enkel eens
9 (11%)

Totaal aantal stemmen: 81

Femke16

Re: Bandages.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:09

denk toch wel iets hoger.
Vandaar toch ook de warming up?
Maar, niet veel hoger inderdaad.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:13

Ik denk toch dat de spieren rond die temp moeten kunnen functioneren. Paarden zijn vlucht dieren en moesten in het wild ook inene uit stilstaand hard weg kunnen rennen, ik neem aan dat ze daar ook niet steeds een blessure van opliepen.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:17

Dat is lichtelijk een andere discussie. Namelijk of je het wilde paard met het 'moderne' paard kan en mág vergelijken.

Imo, is t paard van nu het paard van toen niet meer.
En het staat vast, dat bij een zware training er niet aan een warming up word voldaan er eerder melk verzuring en pees blessures/aandoeningen aantreden/optreden dan wanneer dit wel het geval is. Dus ik denk toch echt wel. Dat bij mijn paard, en velen met die van mij, op een hogere, halve tot een hele graad temperatuur verschil heeft.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:26

maar het paarden lichaam werkt nog wel steeds hetzelfde als ''vroeger''.
Een goed warming up is denk ik zeker wel goed! Maar op kortere termijn zal de pees toch wel een klap op kunnen vangen van niks naar veel.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:28

Kan ik niks over zeggen. Weet ik namelijk niet.

Maar, dan ben je het er dus wel mee eens, dat op dat stuit de spieren niet optimaal presteren. Want, op korte termijn is niet uur lang hard aan het werk.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:33

Ik weet niet of het paard beter kan presteren met een goede warming up, merk zelf geen verschil (niet dat ik een uur lang op Z niveau train haha). Maar kan wel goed meekomen met het principe!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 00:36

echt niet ?? whih, dat doe ik altijd :+

nee, maar ik zal t even opzoeken. Ben wel benieuwd eigenlijk.
Zou je eigenlijk eens een objectief onderzoek naar moeten doen. Iemand die gewoon écht benieuwd is hoe en wat, betreft bandages. En niet om het tegendeel van zijn standpunt te bewijzen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:57

bij springen zitten de peesbeschermers er niet rond om de pees te ondersteunen. In vertraagde beelden zou je kunnen zien dat een paard zelfs de grond kan raken met z'n kogels. peeskappen zijn bedoeld voor het geval je paard met z'n achtervoeten op z'n voorbenen zou trappen.
De pees ondersteunen doe je alleen als je een bandage onder de kogels in V-vorm omhoog wikkelt
Echt tapen wordt tegenwoordig ook gebruikt bij paarden, maar hierbij worden de benen geschoren (anders trekt de tape op de haren, heb je een lange strips van onder de kogel tot in de de knieholte en circulaire om het geheel vast te houden. Hierbij is de dikte van de "bandage" dunnen en bijgevolg het isolerende vermogen lager, waardoor de temperatuur minder hoog oploopt.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:15

Gebruik ze nooit!
Draag ze ook nooit omdat ik heb "horen" zeggen dat het slecht ervoor is.
Of je moet een paard hebben die ze echt nodig heeft door een peesblessure etc.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:12

-> HAR

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:32

Ik heb ook nooit in de praktijk gemerkt dat benen oververhit raakte door bandages.

Ik gebruik ze soms. En dan puur ter ondersteuning van de pezen. Dat ze verder geen bescherming geven weet ik :)
Daarom wissel ik af met peescbeschermers, en soms doe ik niks om! (Alleen bij licht basis werk)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:07

Ik heb 1 set in de schuur liggen gebruikte die afentoe bij speciale gelegenheden
maar afgelopen zomer heeft paard een blessure gehad eerst werd gedacht dat dit een peesblessure was
en toen was ik zo geschrokken want ik wist dat die konden ontstaan door oververhitting door beschermers of bandages
aangezien ik altijd iets om d'r achterbenen had (meestal kogelbeschermers) omdat ze strijkt.
toen ben ik er direct op afgekapt puur om de schrik nu.

Maar andere mogen ze van mij gebruiken ik heb er verder niks tegen maar zelf doe ik het liever niet meer ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 23:05

Mellanii schreef:
Gebruik ze nooit!
Draag ze ook nooit omdat ik heb "horen" zeggen dat het slecht ervoor is.
Of je moet een paard hebben die ze echt nodig heeft door een peesblessure etc.

juist na een blessure is het af te raden.
Mijn pony is hersteld van haar peesblessure, nou die mag echt geen dingen om haar benen dragen,
dat word te heet voor die net herstelde pees :j

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:40

_Bitje_: Mijn beenbeschermers(voor)zijn helemaal dicht, ook aan de voorkant. Dat komt omdat mijn pony anders drukkingen krijgt.. ;)
Maar ik gebruik ze bijna nooit omdat dat niet nodig is, alleen met springen ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:35

Geen peesbeschermer en bandages hier ivm wamte.

En dan heb je nog dit soort beschermers die in mijn ogen het beste uit 2 kwaden zijn:
Afbeelding
De gaatjes laten echt lucht door (itt die HH dingen) en de kunstof plaat aan de achterzijde beschermt tegen aantikken.

Dus áls ik al iets om het been doe (alleen met springen en SGW) zijn het deze dingen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:36

ik rijd altijd met peesbeschermers, ik heb geen bandages.
vind het niet nodig is vaak alleen maar voor de mooi

Universely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:26

Als je slechte bandages hebt kunnen de pezen oververhit raken, en als je ze fout om doet kunnen de pezen knellen. ik gebruik ze alleen voor de foto, verder goede peesbeschermers wat goede fentilatie heeft.

gwoonRosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:43

ik gebruikte peesbeschermers tot ik vandaag een rit van paar uur maakte en toen ik thuis kwam was hij al weer droog behalve zijn benen! onder de peesbesch helemaal drijfnat.. nou was zijn hele lichaam bezweet maar dat is gewoon opgedroogt met naar huis stappen. zijn benen daar in tegen waren nog helemaal nat en daar had hij dus ook hartstikke jeuk.
geen peesbeschermers meer voor mij!!!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:48

Ik heb nee ingevuld.
Ik denk ook dat het wel érg warm wordt onder de bandage, alhoewel je tegenwoordig ook wel hele goede onderlappen hebt, die vocht opvangen en warmte reguleren.

Maar ik vind het ook zo'n gedoe...! Ik heb een hele slechte rug, en als ik ga bandageren voor ik ga rijden, kan ik het rijden wel vergeten ;(

Ook heb ik eens een paard bij ons in de les gezien, die nogal in een stoute bui was, en een bok gaf, met de bandage langs de bakrand schuurde, de bandage rolde af, en dat paard raakte in paniek. Hij kwam met zijn voorbeen op de achterbandage en sloeg over de kop.
Verder niets ernstigs hoor, maar dat beeld heb ik nog wel voor ogen....

heathfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:41

ik gebruik ze op fotoshoots en tijdens het springen.
peesjes geven geen bescherming aan de voor kant.
ik vind dat er veel vooroordelenzijn over badages.
als je ze goed omdoet moet het geen probleem zijn,
mijn poownie hooft nooit warmere benen, ik doe ze tijdens
het uitstappen af. ik doe trouwens alleen voor ;)