Suggesties bit voor groot paard met een kleine mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Re: Suggesties bit voor groot paard met een kleine mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:09

Hoe belangrijk vond je de maat bij ongebroken? 11.5 voor happy/nathe ook linken? :+

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 17:12

ongebroken zou ip de maat iets minder van beland zijn aangezien je geen breekpunt hebt wat zou kunnen irriteren :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:34

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:46

Ik zou ook kijken naar ongebroken Suus, is vaak heel rustig in de mond :j

Ik heb Caylinn ingereden met deze:
Afbeelding

Maar zie dat je liever een bus- of D trens hebt :D Je zou naar iets als deze kunnen kijken:
Afbeelding

Is een halve kneveltrens en deze is toevallig leverbaar in maat 4,25" (10,8 cm)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:20

Interessant topic. Ik ben met eenzelfde worsteling bezig omdat mijn jonge paard een 13 cm bit nodig heeft dat sowieso al slecht te krijgen is en daarbij erg paniekerig kan reageren op de dubbel gebroken K&K bustrens van 13 cm die ik het eerste half jaar heb gebruikt.

Ik heb nu een tijdje een nathe gebruikt zoals hier eerder afgebeeld en dat accepteerde ze een heel stuk beter dan dubbel gebroken. Ze werd en heel stuk rustiger in haar mond, was niet meer constant aan het knagen en klapperen wat ze anders wel doet. Helaas is dit bit echt een slag te klein (en 13,5 te groot, vrees ik). Ik heb nu van de ruitersportzaak een correctietrens van Sprenger te leen en de past perfect, maar dat nodigt mijn paard enorm uit tot hangen in het bit en maakte haat mondgedrag niet rustiger.

Ik heb mijn probleem voorgelegd aan Paul versluis (http://www.paul-versluis.nl) en ik hoop dat hij binnenkort met een aanbeveling komt. Nog mooier zou zijn als hij binnenkort eens in de buurt is van mijn paard en zelf kan kijken wat past bij de vorm van haar mond (korte mondspleet), de ruimte die ze heeft (dikke tong en hangend rooster) en de gevoeligheid van de lagen en haar tong. Het schijnt dat hij een bittenbank waaruit je een bit kan lenen of huren zodat je niet meteen aan forse kosten vastzit (100 euro voor een Myler).

Bitloos heb ik nog niet geprobeerd omdat ik het gewoonweg niet aandurf in onze winderige buitenbak en met mijn uber gevoelige en actieve merrie. Maar, als ik jouw ervaring zo lees, is het wel de moeite waard om uit te proberen. Vanaf april mag je toch bitloos starten? Eerder zijn wij er nog niet klaar voor en ik zou het juist wel stoer vinden om bitloos in de ring te verschijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:22

Ik heb een myler toklat en die is niet te dun voor mijn paard die immers weinig ruimte in zijn mond heeft en het juist prettig vind.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:24

Wij rijden ook bitloos al denk ik 2 jaar.

In principe kun je alles met een bitloos hoofdstel. Dressuur Springen en buitenrijden. Ik heb zonder zadel en bitloos 80 cm gesprongen. Dressuur kan ook bitloos, er worden binnenkort ook dressuur bitloze wedstrijden gestart. Wil je wat suggesties hebben van hoofdstellen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:28

Zo ver ik weet zijn er plannen dat het mogelijk per 1 april 2010 bitloos gestart zou mogen worden, maar nog niet definitief.
Qua bitloos rijden. Ik heb verder echt een dood nuchtere ruin die van nature uit niet echt heel heethoofdig is.

Ik ga eens op de site van paul versluis kijken. Bitten lenen zou fantastisch zijn. Vind het ergens ook zonde om straks een fortuin aan bitten op de plank te hebben liggen die allemaal niet geschikt zijn.

Had ik iedereen al bedankt voor het fijne meedenken? :D

@steff_juweel: het paard wordt momenteel al bitloos gereden wat goed bevalt :j

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:30

mooi zo wat voor een hoofdstel heb je?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:34

Norton met een kaakgekruist systeem.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:36

wijhebben een touwhalster een hackamore maar die gebruiken we niet meer want flap krijgt er een grote bult van op zijn neus en we hebben iets wat op de cook lijkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:42

sjakie schreef:
Momenteel loopt hij met niks.

Dubbel gebroken rammelt hij als een tierelier op. Het huidige bitje is heel dun. Bitringen vind ik geen structurele optie aangezien die na de L2 niet meer mogen.

Een halve maat te groot vindt hij ontzettend vervelend en loopt daar direct op te bekkentrekken :=

Ik ga eens bij sprenger, myler en kunststof bitjes kijken.

Voor kunststof kan ik je Nathe bitten aanraden. ik gebruik de Nathe dubbelgebroken watertrens met french link afwisselend met een robart dubbelgebroken watertrens met french link. Beide bitten zijn mondvriendelijk. Met andere bitten rammelt mijn paard. Met deze twee is ze veel rustiger (ik heb er ook al heel veel uitgeprobeerd)
Laatst bijgewerkt door Schangah op 04-12-09 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 22:44

French link? :o?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:50

Als alternatief voor een Myler, is een Billy Alan bit ook heel prima. Ik bedacht me dat ik die ooit heb gekocht voor mijn vorige paard bij justwestern.nl. Scheelt een hoop geld (al hoop ik dat ik er een kan huren van Paul).

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:51

sjakie schreef:
French link? :o?

Afbeelding

Plat tussenstuk

De Robart heeft nog als voordeel dat beide kanten onafhankelijk van elkaar draaien.

IbonnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 01:00

Ik heb goede ervaringen met een recht bit met vaste ringen (bustrens). Ook mijn paard (nu 11) heeft een hangend rooster en kleine mond, erfenis van zijn ox-voorouders. Zijn hangend rooster is het grootste probleem, dat neemt zoveel ruimte in dat als hij een bit inkrijgt, zijn tong aan beide kanten uit zijn mond zichtbaar is. Zijn lippen passen dan niet meer op elkaar lijkt het :+ Dit geeft natuurlijk veel problemen met wedstrijden rijden want dat wordt klakkeloos afgestraft. toch gaf het de eerste jaren niet veel problemen, die begonnen pas toen we serieus aan het werk gingen, tot en met steigeren toe toen we met S&T gingen rijden in de Z. Nu rij ik Z1 op een ongebroken dunne onderlegtrens en spring ik met een dubbel gebroken onderlegtrens, allebei zo dun mogelijk om hem ruimte in zijn mond te geven. Hier reageert hij heel fijn op, hij schuimt nu veel meer en hij heeft geen pijn meer tijdens het rijden.

TS: probeer eens met een lamp te kijken naar zijn gehemelte, mijn paard had daar gewoon een flinke bloeduitstorting zitten die we gelukkig tijdens een tandartsconsult vonden toen we het over zijn hangend rooster hadden. Die blauwe plek werd veroorzaakt door het scharnierpunt van het bit. Dat werkt duidelijk niet alleen in op de lagen en kan veel pijn veroorzaken...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 09:17

Die van mij heeft geen hangend rooster. Of hij een bloeduitstorting heeft gehad durf ik niet te zeggen. Hij is 2 wk geleden gecontroleerd en had geen bijzonderheden in de mond. Maar dat hij ineens zoveel paniek vertoonde was al even daarvoor. Ben toen direct overgestapt op niks en daarna bitloos. Wellicht heeft het er wel gezeten en was het al hersteld.

Momenteel voel ik ook het meeste bij een dunne ongebroken bus of Dtrens.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:01

CaylinnMae schreef:
Ik zou ook kijken naar ongebroken Suus, is vaak heel rustig in de mond :j

Ik heb Caylinn ingereden met deze:
Afbeelding

Maar zie dat je liever een bus- of D trens hebt :D Je zou naar iets als deze kunnen kijken:
Afbeelding

Is een halve kneveltrens en deze is toevallig leverbaar in maat 4,25" (10,8 cm)

Waar is het laatste bit te verkrijgen?
Sorry ts dat ik dit topic hiermee verstoor! Ik ben opzoek naar zo'n bit.

groetjes

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 12:03

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:09

Bedankt Sjakie!