hoofdstel voor hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:08

Lara_Silver schreef:
Gewoon een setje ponybakstukken kopen. :)* Deze zijn zowiezo een stuk korter waardoor het makkelijker is de hack op de goede hoogte te hangen en omdat ze zo kort zijn gaan de bakstukken niet bollen zoals ze doen als ze te lang zijn. Als de bakstukken kort genoeg zijn en je dus een correcte optoming hebt heb je geen last van bakstukken in het oog, en hoef je normaal gezien ook niet met riempjes aan de slag.

edit: bekijk de foto's van jodi en WendyBZ eens goed, dan zie je wat ik bedoel, zij hebben namelijk kortere bakstukken aan de hack zitten dan er op de rest van de foto's in dit topic te zien zijn.

Als de bakstukkken in het oog prikken maakt het niet uit of je ze korter of langer maakt. Je blijft op dezelfde afstand van het oog werken... De tip die bij WendyBZ eronderstaat is nog steeds het beste...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:12

_AJ_ schreef:
Lara_Silver schreef:
Gewoon een setje ponybakstukken kopen. :)* Deze zijn zowiezo een stuk korter waardoor het makkelijker is de hack op de goede hoogte te hangen en omdat ze zo kort zijn gaan de bakstukken niet bollen zoals ze doen als ze te lang zijn. Als de bakstukken kort genoeg zijn en je dus een correcte optoming hebt heb je geen last van bakstukken in het oog, en hoef je normaal gezien ook niet met riempjes aan de slag.

edit: bekijk de foto's van jodi en WendyBZ eens goed, dan zie je wat ik bedoel, zij hebben namelijk kortere bakstukken aan de hack zitten dan er op de rest van de foto's in dit topic te zien zijn.

Als de bakstukkken in het oog prikken maakt het niet uit of je ze korter of langer maakt. Je blijft op dezelfde afstand van het oog werken... De tip die bij WendyBZ eronderstaat is nog steeds het beste...

Die tip van Wendy is idd het beste maar wat ik uitleg is ook logisch als je er over nadenkt. Vaak genoeg wordt het bollen veroorzaakt door een te lang bakstuk als de hefboomwerking van de hack intreedt, kortere bakstukken helpen dan zeker wel.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:31

Klopt, het bollen wordt vaak veroorzaakt door een te lang bakstuk. Ik lees alleen niks bij de ts over 'bollen'...

pmarena

Re: hoofdstel voor hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:39

Neusriem langer maken helpt tot op zekere hoogte , maar vaak gaan de schaartjes daarvan weer wat minder stabiel liggen.

Ik blijf echt bij verlaagde bakstukken , dat is gewoon het meest comfortabel , blijven perfect uit de buurt van de ogen.

Ook al komen de bakstukken niet IN de ogen , ze zitten er veels te dicht bij te rommelen bij een normaal hoofdstel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:53

_AJ_ schreef:
Klopt, het bollen wordt vaak veroorzaakt door een te lang bakstuk. Ik lees alleen niks bij de ts over 'bollen'...

Wacht ik formuleer het fout, met bollen bedoel ik dat buigen richting de ogen.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:59

Lara_Silver schreef:
_AJ_ schreef:

Wacht ik formuleer het fout, met bollen bedoel ik dat buigen richting de ogen.

Dat snap ik, net als wanneer je bij een bit een te lang bakstuk hebt, dan gaan die bakstukken een eigen leven leiden... Maar de ts heeft hier helemaal niks over verteld... als ik het goed heb gelezen..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:21

_AJ_ schreef:
Dat snap ik, net als wanneer je bij een bit een te lang bakstuk hebt, dan gaan die bakstukken een eigen leven leiden... Maar de ts heeft hier helemaal niks over verteld... als ik het goed heb gelezen..

Jawel hoor, de tweede zin in de beginpost. :)

xxx88 schreef:
..
als je het aan een gewoon hoofdstel doet, komen door de hefboomwerking van de hackamore de bakstukken van het hoofdstel dicht tegen de ogen (of in de ogen) van het paard te zitten.
..

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:24

Ach, ik haal het er nog steeds niet uit, dat het door het bollen of buigen in de ogen komt... Maar maakt niet uit...! Ben heel benieuwd wat ze nu precies gaat doen en hoe het uitpakt... ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 13:28

_AJ_ schreef:
Ach, ik haal het er nog steeds niet uit, dat het door het bollen of buigen in de ogen komt... Maar maakt niet uit...! Ben heel benieuwd wat ze nu precies gaat doen en hoe het uitpakt... ;)

Inderdaad. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:19

Ik heb ook geen problemen met de bakstukken. Kwestie van de neusriem op maat laten maken en de bakstukken in korten. Persoonlijk vind ik het geen acceptabele oplossing om de hack dan maar lager te hangen :n . Dat doe je met een bit toch ook niet?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JT3RLFMR.jpg

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:37

Als je een goed passend hoofdstel hebt, maakt het niet uit of je er een bit in hangt of een hackamore.
Voor zowel het bit als de hackamore geldt dat ze juist afgesteld dienen te zijn.
Zaals al goed verwoord is hangen de hackamores veel te laag (op 1 na dan), dan krijg je ook problemen.
Een hackamore moet met de bovenkant van de neusriem bij het begin van het zachte gedeelte liggen van de neus, deze kun je heel goed voelen. Het komt ongeveer overeen met 2 vingers onder het jukbeen, maar is bij ieder paard net ietjes anders, vandaar dat je dat ook moet voelen. Daarnaast moeten er 2 vingers onder de neus, dan wel kinriem kunnen.
Je kunt het e.e.a. afstellen door de lengte van de neusriem en kinriem te veranderen.
Als je dat juist doet, dan heb je geen last van bakstukken die bijna in de ogen zouden prikken...............
Maar wellicht is de multibridle of competition bridle van Horseware iets voor je, als je al een ander hoofdstel wil?
Deze heeft het e.e.a. al standaard anders zitten.
http://www.horseware.com/aw09%20site/fo ... bridle.asp
http://www.horseware.com/aw09%20site/fo ... tition.asp

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:51

josie schreef:
Als je een goed passend hoofdstel hebt, maakt het niet uit of je er een bit in hangt of een hackamore.
Voor zowel het bit als de hackamore geldt dat ze juist afgesteld dienen te zijn.
Zaals al goed verwoord is hangen de hackamores veel te laag (op 1 na dan), dan krijg je ook problemen.
Een hackamore moet met de bovenkant van de neusriem bij het begin van het zachte gedeelte liggen van de neus, deze kun je heel goed voelen. Het komt ongeveer overeen met 2 vingers onder het jukbeen, maar is bij ieder paard net ietjes anders, vandaar dat je dat ook moet voelen. Daarnaast moeten er 2 vingers onder de neus, dan wel kinriem kunnen.
Je kunt het e.e.a. afstellen door de lengte van de neusriem en kinriem te veranderen.
Als je dat juist doet, dan heb je geen last van bakstukken die bijna in de ogen zouden prikken...............
Maar wellicht is de multibridle of competition bridle van Horseware iets voor je, als je al een ander hoofdstel wil?
Deze heeft het e.e.a. al standaard anders zitten.
http://www.horseware.com/aw09%20site/fo ... bridle.asp
http://www.horseware.com/aw09%20site/fo ... tition.asp

Lijkt dat ze een ander hoofdstel voor haar hackamore wil, althans dat begrijp ik uit de beginpost. Hoewel de multibridle ook als bitloos hoofdstel kan dienen zijn beide micklems totaal ongeschikt voor een hackamore, wil je dat deze op de juiste hoogte hangt (als je hem al eraan kan bevestigen) zal hij net op de neusriem uitkomen, die je niet van dit hoofdstel af kan halen. Lijkt me behoorlijk veel gepruts alleen omdat deze dat ene riempje heeft. (overigens niet om het micklem hoofdstel af te kraken, ben er zelf in geïnteresseerd, maar denk alleen dat de combinatie met een hack niet echt geweldig is)

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:37

Je kan aan het horseware hoofdstel zelfs de hackamore niet eens bevestigen...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 02:01

_AJ_ schreef:
Je kan aan het horseware hoofdstel zelfs de hackamore niet eens bevestigen...

Nou als je goed kijkt zou het in principe kunnen er is een bevestigingriempje die normaal voor het bit dient, maar dan loopt de hackamore over de neusriem en over de kinriem heen, geen doen dus.