Als alles in orde is, zadel hoofdstel, geen lichamelijke problemen en alleen maar ondeugd. Zelf zit je correct. Op het moment dat hij omhoog wil, omtrekken naar de niet graag buigende kant (dat is zijn bolle kant en waar meestal de aanleuning het zwaarst is) en laten tollen, daar vanuit met je benen vooruit schoppen. De meeste doen het na 2 of 3 keer niet weer. Niet te kort houden in de stap.
Laat hem flink voorwaarts gaan. Zet hem aan het werk. Iedere keer dat hij stijgert gaat dan betekenen dat hij moet werken. Een beloning is rust als hij niet stijgert in stap.
Met steigeren en hulpteugels zou ik toch wel oppassen als ik jou was, wat het probleem ook is, op het moment het paard steigert, en hij heeft een hulpteugel om (bv slof of elastiek) moet je zien dat zn evenwicht niet belemmert wordt. Ik zou het iig niet om een steigerend paard hangen. Lijkt me iets te gevaarlijk. vooruit zetten, goed aan het werk, hou hem bezig, zolang hij vooruit gaat kan hij niet omhoog.
shannonh123
Geplaatst: 23-02-10 18:51
een tik tussen de oren is idd niet de beste en diervriendelijkste manier maar als het gevaarlijk word(bijv hij klapt bijna achterover) dan is het wel de snelste manier het zakje water en de ei zou ook best een goede manier zijn!!
superwoman
Geplaatst: 23-02-10 18:58
Vind zo'n zakje met water ook levensgevaarlijk, net als de hulpteugels voor gebruik tegen het stijgeren. Met een zakje water op z'n hoofd (als je dat al voor elkaar krijgt) dan kan hij ook vanallles gaan doen vanuit paniek, bijv rennen, opzij springen, achterwaarts gaan etc
Met hulpteugels stijgeren is vragen om om te vallen, maar dat is vaker aangehaald.
Goed voorwaarts houden zodat hij niet kan stijgeren is imo de beste oplossing (mits het niet een reactie is op pijn)
ILoveEvelien
Geplaatst: 23-02-10 21:00
Ik zou eerst even uitzoeken waarom hij stijgert, dan kan je het ook oplossen. En ik denk al helemaal niet dat steigeren met hulpteugels is op te lossen
En over dat zakje water, wat wil je dan gaan doen, rijden met 1 hand en dan met dat zakje in de andere? Lijkt me nou niet prettig rijden, vooral niet bij een paard dat gaat stijgeren, daar wil je toch 2 handen voor kunnen gebruiken. En (zoals superwoman ook al zei)je weet niet hoe het paard erop reageert.
zoek uit waarom hij steigert,,, een paard doet dat namelijk niet zomaar ook al beweren sommige mensen dat wel, en zoals meerdere hier al in dit topic hebben gezegt, begin niet aan hulpteugels,maar rijd je paard goed voorwaarts en laat hem niet stil staan uit zichzelf