Maatzadel / aangepast zadel, welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Maatzadel / aangepast zadel, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 23:46

Over een boomloos zadel had ik het ook al met nicky inderdaad.
Probleem is wel dat ikzelf ook wat comfort wil en ook wel een mooi plaatje wil. Ben zo bang dat als ik met mn bonte-met-dikke-buik met een overduidelijk-boomloos-zadel ga rijden het net lijkt alsof ik op een tinker zit en dat wil ik liever niet (I mean no disrespect :D ). Dus iets wat binnen budget valt, comfortabel is voor paard EN ruiter.
Vanaf morgen komt Wisse elders te staan, daar liggen volop boomloze zadels die ik wel even kan proberen om te kijken hoe het aanvoelt en hoe hij ermee loopt.

Die black country, wordt die aangemeten of aangepast vanuit een standaard maat?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:49

opisop_shop schreef:
Probleem is wel dat ikzelf ook wat comfort wil en ook wel een mooi plaatje wil. Ben zo bang dat als ik met mn bonte-met-dikke-buik met een overduidelijk-boomloos-zadel ga rijden het net lijkt alsof ik op een tinker zit en dat wil ik liever niet (I mean no disrespect :D ). Dus iets wat binnen budget valt, comfortabel is voor paard EN ruiter.
Vanaf morgen komt Wisse elders te staan, daar liggen volop boomloze zadels die ik wel even kan proberen om te kijken hoe het aanvoelt en hoe hij ermee loopt.

Die black country, wordt die aangemeten of aangepast vanuit een standaard maat?

Deze wordt aangemeten. Ze komen eerst je paard en jezelf opgemeten en dan wordt er een zadel voor je gemaakt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:57

Op onze ruin ligt een Albion, aangemeten door de MSFC'r van de Heuvelhoeve. Kostte 1775,00 incl. nog 1 gratis opvul/checkbeurt.
Hebben 'm nu ruim 3 jaar en zit/ligt nog steeds perfect. Wordt jaarlijks even gecheckt en indien nodig wat bijgevuld. Op onze merrie ligt een Frank Baines, dito aangemeten door een MSCF'r.
Kostte bijna 1700,00 euro. Hebben er nu 6 uur rijtijd op zitten, zadel ligt super en zit heerlijk. Bij 20 uren dito een gratis check/opvul beurt. Voor beide zadels gold dat het standaard model zeg maar. meteen perfect paste (ondanks de lastige rug van onze ruin) en das m.i. tevens het voordeel van goede kwaliteits zadels.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:47

opisop_shop schreef:
Probleem is wel dat ikzelf ook wat comfort wil en ook wel een mooi plaatje wil. Ben zo bang dat als ik met mn bonte-met-dikke-buik met een overduidelijk-boomloos-zadel ga rijden het net lijkt alsof ik op een tinker zit en dat wil ik liever niet.

Er zijn ook boomloze zadels die eruit zien als boomzadels. Maar ik zelf vind dat een mooiplaatje alles behalve belangrijk is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:34

mijn persoonlijke mening is dat ik nog geen zadel ben tegen gekomen dat zo goed aanpasbaar is als een WoW zadel.
Ja, ze zijn (zeer) prijzig maar dan heb je ook wat...

Zeker ook omdat veel zadels wel aanpasbaar zijn wat kopijzer betreft, maar dan 1 maat groter en 1 maat kleiner. Het voordeel van WoW is er een veel grotere keuze is in kopijzers, waardoor het breder worden van het paard geen probleem meer is.

jammer dat het dus buiten je budget valt.
Ik hoop dat je een goed zadel kan vinden wat ook na een paar maanden/paar jaar goed aanpasbaar blijft!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:37

als je het moeilijk vindt wat voor een zadel kan je het ook vragen aan iemand die er veel verstand van heeft! :+

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:38

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:40

Een anatomica dan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 23:26

elinedeau95 schreef:
als je het moeilijk vindt wat voor een zadel kan je het ook vragen aan iemand die er veel verstand van heeft! :+

Klopt, maar ook daarvoor moet ik dus weten wie dat zijn ;)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:53

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:56

juist dat wilde ik ook zeggen Schangah!
ik ben heeel erg blij met mijn fairfax :j aangepast door een MSCF die kan ik je echt aanbevelen.

Mijn fairfax kan nog helemaal aangepast worden (verwisselbare boom, verplaatsbare wrongen, aanpasbare singelstoten enz) en mijn vzh was 1200 euro incl aanmeten. Heel nette prijs vond ik :j
er zit onder andere een ingebouwd gelpad in voor een optimale verdeling en nog allerlei andere innovaties!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:00

Silviabol schreef:
juist dat wilde ik ook zeggen Schangah!
ik ben heeel erg blij met mijn fairfax :j aangepast door een MSCF die kan ik je echt aanbevelen.

Mijn fairfax kan nog helemaal aangepast worden (verwisselbare boom, verplaatsbare wrongen, aanpasbare singelstoten enz) en mijn vzh was 1200 euro incl aanmeten. Heel nette prijs vond ik :j
er zit onder andere een ingebouwd gelpad in voor een optimale verdeling en nog allerlei andere innovaties!

Ik heb zelf voor een van mijn paarden een Kent&Masters. Ben er tevreden over. Prijs was 895 euro.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:01

kent en masters had toevallig niet de boom die de mijne nodig had. De Fairfax wel. Een gemiddelde MSCF zal beide verkopen/meenemen.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:03

misschien is daaleman een optie. ik heb totaal al 2 zadels gekocht bij hem omdat mijn eerste gestolen is.

elke keer legde ik mijn zadel op mijn paard en lag perfect. mijn vorige zadel is ook aangepast van mijn pony naar mijn paard.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:10

Ik heb zelf een Black Country dressuurzadel. Wordt opgemeten naar je paard en je kunt je eigen kleur/ledersoort kiezen.
Ook kun je zelf kiezen hoe dik je de wrong wilt hebben.
Ik vind het een super zadel!!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:15

Mijn grote voorkeur gaat uit naar een maatzadel, waarbij het paard dus eerst echt goed opgemeten wordt en je na een wachttijd van 10 a 12 weken ofzo het zadel kunt verwachten met de nodige nazorg (controle, bijvullen enz).
Uiteraard ben ik ook benieuwd naar het prijskaartje dat eraan hing toen je het zadel bestelde ;) :o :D

hier haak ik ff op in, ik heb ook een 3 en een half jarige en heb ook heel veel problemen gehad bij het zoeken naar een passend zadel. heb zelfs mijn eigen zadel helemaal laten aanpassen door een goede zadelmaker. maar nog paste het zadel niet helemaal goed. met de da overlegt en hij zei missch is je zadel gewoon niet geschikt voor dit paard door de bouw van het zadel. ( passier dressuur) dus ik ben op zoek gegaan, echt heeel veel zadels uitgeprobeerd, ik denk wel een stuk of 20 ( tweedehands) uiteindelijk heb ik een zadel gevonden wat perfect past, een kieffer aachen. heb mijn eigen zadel nog wel, als mijn paard wat ouder is en wat meer uitgegroeid is hoop ik dat mijn zadel ook goed past. het is heel moeilijk om een passend zadel te vinden voor een jong paard dat nog zoveel veranderd. dus een zadel helemaal op maat laten maken zou ik niet doen, want de kans is groot dat ie na een jaar niet meer past. ik had het geluk dat ik veel zadels kon passen van andere mensen. en daar zat dus de kieffer aachen tussen. uiteindelijk na lang zoeken op internet heb ik zelf een kieffer aachen kunnen vinden en kopen. tuurlijk loop ik het ricico dat dit zadel over een jaar ook niet meer past, maar daar ga ik niet van uit, althans ik hoop van niet.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:19

Black Country heeft trouwens een levertijd van 4 weken!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 14:42

Bedankt voor de reacties, super :D

criollolover schreef:
het is heel moeilijk om een passend zadel te vinden voor een jong paard dat nog zoveel veranderd. dus een zadel helemaal op maat laten maken zou ik niet doen, want de kans is groot dat ie na een jaar niet meer past.

Maar als je een maatzadel neemt dat nog op vele fronten aangepast kan worden, dan kunnen ze dan met een andere boom/vulling het zadel toch weer beter passend maken?

Ben me inmiddels ook wat aan het verdiepen in boomloze zadels, voordeel daarvan lijkt me dat het beter passend is voor het paard -met name paarden die nog flink in ontwikkeling zijn, je hoeft dan niet iedere keer het zadel aan te laten passen- en het prijskaartje is ook nog niet eens de helft van mijn max. budget ;)
Nadeel vind ik het uiterlijk en de vraag of het me wel ligt qua houding&zit.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:47

Mijn hulsebos is vorige week aangepast aan mn 4 jarige, die ook nog enorm zal gaan veranderen :)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:51

ik heb mij ook wat verdiept in boomloze zadels, heb zelfs op 1jte kunnen rijden en echt overwogen om er 1tje te kopen. maarrr, hoe moet ik dat zeggen, ik vind het niet echt een zadel, het rijdt wel goed en het zit ook wel oke, maar wat je zelf ook noemt, het oog wil ook wel wat, dat heb ik dus ook, mijn paardje ( zie profiel) met een boomloze zadel dan denk ik ook aan een tinker efect, is niks mis hoor zo bedoel ik dat niet , maar ik wil dat gewoon niet, in mijn ogen mis ik dan iets.
bijna elk zadel kan wel goed worden aangepast dmv de boom te veranderen en de vulling aan te passen. maar ik heb nu de ervaring dat dus mijn eigen zadel niet aan te passen valt. het is een keuze die moeilijk is. ik was al bijna wanhopig, en ben blij dat ik nu een goed zadel heb. was al bijna overgestapt op boomloos. maar dat is echt het allerlaatste wat ik zou doen. kwa uiterlijk vind ik een boomloos zadel helemaal niets

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:01

Je zou eens kunnen kijken op www.happyhorseadvies.nl.

Ik heb hier veel goede verhalen over gehoord. En de prijs valt mij reuze mee.

Succes

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:17

Aangezien mijn paard ook nog eens bont is, ben ik met een boomlooszadel ook bang voor een tinker-effect, dus ik snap wat je bedoelt ;)
'Voordeel' is, dat bij ons op stal alle manegepaarden met boomloos zadel gereden worden, dus ik spring niet eruit met als enige een boomlooszadel, als ik daar voor zou kiezen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:18

de nieuwe lexington vind ik er wel vrij normaal uitzien :o
heeft ook wel wat voordelen op de london

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 15:20

Klopt, die vind ik wel oke :)
Vind trouwens de Startrekk dressuur ook mooi, daarvan zie je het niet eens vanaf de zijkant als je het niet weet!
Maar ja, die zijn dan wel weer duur en ik vraag me af in hoeverre die volledig het boomloos-effect heeft qua ligging op het paard?

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:24

een "ideal equistrian" is ook aan alle kanten aan te passen, misschien is dat een optie ? pb maar voor meer info