Hackemore aanschaffen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 16:30

Ah ok :j Dat geloof ik best, het zal er wel snel 'rommelig' uitzien met die scharen zo bewegend.

Peelie

Re: Hackemore aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:34

het is ook helemaal niet de bedoeling dat de scharen bewegen, niet als de teugels los hangen, nog met contact...

In het begin bewoog er alles. De scharen het hoofdstel alles, ik was toen veeeel ste streng met mijn handen (ook met bit) nu gaat het super, Ik heb andere instructie en ben rutig met mijn handen geworden. De hackamore hangt gewoon om het hoofd maar schuift niet meer en de bakstukken van het hoofdstel komen ook niet meer in haar ogen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:35

NHevaVD schreef:
Ah ok :j Dat geloof ik best, het zal er wel snel 'rommelig' uitzien met die scharen zo bewegend.

Bovendien denk ik dat je voor ieder systeem met hefboom werking een rustige/zachte hand moet hebben. Als je dat niet hebt kun je beter even wachten tot je er klaar voor bent. Gewoon omdat een klein foutje toch harder aan komt bij je paard.

Heb je les, misschien kan je instructrice je advies geven?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 16:38

Citaat:
Bovendien denk ik dat je voor ieder systeem met hefboom werking een rustige/zachte hand moet hebben. Als je dat niet hebt kun je beter even wachten tot je er klaar voor bent.

Ik had les, nu niet meer :n Verders heb ik de stille hand wel, haha, dat is geen probleem :) Probeer altijd zo stil mogelijk te houden en
dat gaat prima! :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:49

NHevaVD schreef:
Citaat:
Bovendien denk ik dat je voor ieder systeem met hefboom werking een rustige/zachte hand moet hebben. Als je dat niet hebt kun je beter even wachten tot je er klaar voor bent.

Ik had les, nu niet meer :n Verders heb ik de stille hand wel, haha, dat is geen probleem :) Probeer altijd zo stil mogelijk te houden en
dat gaat prima! :)

Wel jammer vaak heb je veel aan het advies an een lesgever. Maar ik denk dat je gewoon moet gaan proberen wat het best werkt voor jou en je paardje. Misschien kun je iets lenen, of eerst een tweede hands hoofstel kopen om het een tijdje mee te proberen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:52

tip: een goedkopere uitvoering van 't glucksrad is de bloemhackamore (bijvoorbeeld te bestellen via de site van goedhard)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:52

Ik vind een echte hackamore fijner dan een bloem o.i.d. , omdat schaartjes wel prettig werken , geven net wat meer "rem" als je dat eens nodig hebt.

Bij zo'n bloem-constructie heb je bovendien je teugels zo bevestigd dat ze eigenlijk net zo zitten als je bij het vastmaken van teugels aan de zijringen van een halster zou hebben , dat haalt niks uit. OF je doet de teugel naar voren , voor de kinriem ipv. erachter , en dan zitten je teugels weer zo raar in een knik bevestigd. Mijn ding is het niet , ik hou sowieso niet van teugels aan de zijkanten van het hoofd , heb ze liever dmv. schaartjes iets onder hoofd omdat dat gewoon veel fijner en duidelijker werkt :)

Ik heb zelf eerse een normale hackamore gebruikt zoals hierboven afgebeeld staat , dat standaard dingetje met de korte scharen. Die beviel op zich wel , maar paardje en ik vonden het beiden wat storend dat de schaartjes zo naar voren gebogen stonden en tegen te lippen aan wiebelden.

Ook komt het bakstuk een eindje omhoog richting het oog als je spanning zet op je teugels , dat is ook niet echt diervriendelijk.

Dus eerst een ander hoofdstel geregeld , meet halstermodel zodat het bakstuk naar beneden knikt onder het oog en het oog mooi vrij blijft liggen. Dan bleven alleen nog de schaartjes tegen de mondhoeken wiebelen.

Hack met lange scharen geprobeerd , fijn ding !! +:)+
Tenminste niet dat gewiebel en de scharen steken veel meer naar beneden , fijn !

Wel weer het nadeel dat paardje in de zomer wel een haar koppie af wilde vegen aan haar been (vlieg , zweet , wat dan ook) en dan ketsten die scharen zo gemeen tegen haar been.

Zelfde met grazen , steeds die scharen zo tegen haar hoeven aan. Dat vond ik dus ook niet helemaal okee.

Toen een S-hackamore gekocht : al een heel stuk beter !
Korte schaartjes , anders gebogen zodat de mondhoeken en lippen mooi vrij bleven liggen. Alleen...het ding was erg instabiel. Ik heb toen een aangepaste versie laten maken : de Comfort Hackamore. Met een extra sleufje voor de teugels zodat het geheel goed bevestigd kon worden en niet zo instabiel was. Ook de schaartjes nog iets anders gebogen zodat het nog niet iets fijner ging zitten allemaal.

Perfect ding , hier rij ik zelf nu altijd mee als ik de met hack wil rijden. Tegenwoordig hebben de standaard S-hacks ook steeds vaker een oogje voor de teugels , dus die zullen nu ook wel een stuk fijner zijn geworden :j