Dilemma; Wat voor Bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:57

Nummer 4 :j
Een billy allen bit

De ringen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen zoals een (dubbel)gebroken bit, maar het bit kan niet dubbelklappen en kan niet in het gehemelte prikken, en is daardoor heel vriendelijk :)
Bij de kaltblutshop hebben ze deze ook. Ik wil em zelf ook aanschaffen als ik mijn trekpaard krijg :D

Anoniem

Re: Dilemma; Wat voor Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:12

Jolliegirl: Ik vind bit 4 ook wel goed, maar vraag me af of haar tong(velletje) niet tussen dat rolletje kan komen.

Joolien: Dankje. :)

Doom: Je bedoeld bit 2?
Ik wil inderdaad ook niet dat mijn paard pijn in haar mond heeft omdat ik zonodig wil rijden. :n
Daarom gebruik ik ook geen sperriem, dan kan ze aangeven als het bit niet lekker ligt.

Ellepel:
Citaat:
Mijn Kimmie is op haar 3de ingereden met een enkel gebroken watertrensje van 15,5cm.
Ze is nu 5,5 en een stuk gegroeid, ook haar snuitje.

Omdat dit bit te klein is geworden dus. :)

Jolliegirl: Klopt. :j

MysticTinker: Ja klopt! Daar heb ik hem dus ook vanaf gehaald. :j
De keuze wordt steeds makkelijker. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:16

Wat je ook kan proberen, een gewone dubbelgebroken.. met rond tussenstukje Afbeelding

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:28

idd bit 2 :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:08

KoudbloedKim schreef:
Jolliegirl: Ik vind bit 4 ook wel goed, maar vraag me af of haar tong(velletje) niet tussen dat rolletje kan komen.

Daar zou ik niet bang voor zijn :) Er zit niet zo veel speling tussen het rolletje dat daar een velletje tussen kan gaan zitten, en de tong is sowieso een ontzettend dikke spier met een dikke 'leerlaag', die blijft niet snel ergens tussen zitten :) Ik heb em nu ook voor mijn tink en hij loopt er echt super op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:56

Oké bedankt +:)+ dan gaat dat hem denk ik worden. :j

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:08

Liever een bitje dat iets scherper inwerkt en je je hand mooi kan ontspannen en stil kan houden en dus hoeft te corrigeren wanneer het echt nodig is dan een zachter bit waar je paard niet op reageert en je alleen maar moet gaan zitten trekken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:19

Je kan ook je paard zo berijden dat je hand mooi ontspannen en stil is zonder correcties zonder dat scherpe bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:28

Ik probeer buiten zoveel mogelijk met een los teugeltje te rijden en maak alleen een halve ophouding als ze zonder mijn toestemming in draf gaat.
Ik hoef haar niet vaak te corrigeren en als het al nodig is, is ze heel makkelijk in te houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:37

KoudbloedKim schreef:
Omdat dit bit te klein is geworden dus. :)

ohw jaa nou ik snapte het al helemaal niet :D :o
maar het bit wat je nu hebt kun je toch ook in maatje 17,5 kopen?

als ze zo gevoelig is geeeeen rolletjesbit gebruiken!

heb ik ook gedaan vroeger en wat een drama was dat,mijn pony is ook supergevoelig.
hij was alleen maar met dat rolletje bezig en lette helemaal niet meer op mij..
vind die bitjes alleen geschikt voor dieren die wat te spelen moeten hebben in hun mond.

dubbelgebroken met plat tussenstukje was de uitkomst voor ons

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:28

[PP] > [HAR]

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:33

Als ik je een tip mag geven.. Laat Paul Versluis er eens naar kijken.
http://www.paul-versluis.nl/versluis.php

Het kost je bijna niets (een tientje en dat krijg je weer terug als je je bit bij hem koopt) en hij meet het perfect bit voor je paard aan. Ik heb hem zelf ook bij mijn paard gehad en het is echt een ontzettend groot verschil met rijden.
Hij kan je ook perfect uitleggen waarom een dikker dubbelgebroken bitje voor het ene paard inderdaad zachter is, maar voor een ander paard juist een kwelling, omdat het zo scherp is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:51

Ik denk dat ik toch voor de D-trens op de eerste pagina ga. :j
Maar bedankt voor je reactie!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:33

Ok, ieder zijn keuze natuurlijk..

Mag ik vragen waarom? Niet vervelend bedoeld.. Maar gewoon pure interesse. Ik kan me namelijk niet voorstellen waarom je het niet zo doen.
Ik vraag me namelijk af, waarom je niet het zekere voor het onzekere neemt. Het kost je niets extra, aangezien je toch een nieuw bit aan wilt schaffen.
Je kunt je voorkeur uitspreken en misschien raadt hij wel hetzelfde bit aan, maar dan weet je in ieder geval zeker dat het goed ligt in de mond van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:42

Heeft hij ook bitten in maat 18,5?
En komt hij langs om te kijken of moet je bij hem langs?
Betaal je dan ook nog voorrij-kosten of zit dat bij het 10tje inbegrepen?
En wat zijn de prijzen van zijn bitten...

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:03

Het meeste staat op zijn site.

Ik zou hem als ik jou was even mailen. Dat heb ik ook gedaan toen ik op zoek was naar een ander bit. Ik kreeg snel een erg volledige reactie. Ik heb van tevoren ook aangegeven dat ik nog student ben en dus niet ontzettend veel geld uit te geven heb. Hij heeft toen erg netjes alle kosten van tevoren bekend gemaakt.
Hij heeft bitten in alle soorten en maten, dus ik neem aan ook in 18,5. Dit kun je hem gewoon even vragen in je mail.

Ik weet nog wel dat de kosten van de bitten echt ontzettend ver uit elkaar lagen. Van simpele bitjes van een euro of 20 tot de duurder Myler bitjes van 100 euro.
Hij zegt dat als het bit maar goed past, dat de prijs dan niet uitmaakt. Dan kan een paard veel beter lopen op een bit van 10 euro, dan op een bit 100 euro.

Oh ja, nog iets wat heel fijn is, als het bit je toch niet bevalt, kun je het bit weer terug sturen en kun je je geld terug krijgen, of een nieuw bit bestellen.

Ik kan je wel meer info geven, maar ik denk dat het echt beter is als je hem even mailt. Ik wil geen verdraaide of verkeerde blik op zijn manier van werken geven namelijk.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:07

Ik zou voor de 3e gaan !
Ben je zeker dat er geen huid/mond plooi tussen het bitring gebeuren komt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:10

Bit 4
Ik heb persoonlijk liever een dubbel- dan enkelgebroken trens. Geen kans op notenkraker effect (waar overigens lang niet elk paard last van heeft, kwestie van proberen)
Persoonlijk vind ik een D-trens fijn omdat die stabieler in de mond ligt dan een watertrens.
Extra voordeel; de lip kan er niet klem tussen komen.
Ook heb ik bij een koudbloed liever een wat dunnere trens, omdat ze met die groffe lippen en ook vaak tong, niet al te veel ruimte in de mond hebben. Dun is niet noodzakelijkerwijs scherper, mijn Jody vindt het ook prettiger.
Die vierringtrens moet je zeker niet doen, die werkt scherp in.

Als jouw paard het nu goed doet op enkelgebroken, is 3 ook altijd goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:13

Nina88: Ik heb op zijn site gekeken en kon de antwoorden op mijn vragen niet vinden...
Ik zal hem morgen even een mailtje sturen. :) Of als ik tijd heb vanavond nog.

Tmara: Bedankt voor je keuze. :j

Beantsje: Oké bedankt, ik vroeg me al een beetje af waar die laatste nou precies voor was.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:18

Da's een vierringtrens of Wilsonbit, die wordt bij het mennen gebruikt.
De losse ringen gaan aan de bakstukken, de gewone aan de teugels.
Trek je nu aan een teugel, dan wordt de losse ring aan de andere kant tegen het hoofd getrokken en geeft zo aan die kant extra druk. Bij het aannemen van beide teugels krijg je wat druk achter de oren.
Niet zo zacht dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:26

Dat is dan absoluut geen optie. :n

Nina88: Ik heb hem een mailtje gestuurd.
Ben benieuwd naar zijn antwoord. :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:31

misschien een keer naar een bittenclinic waar je ze kunt passen en proberen? ik geloof dat ze dat met myler bitten organiseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:15

Ik heb een mailtje terug gekregen op mijn bit-vragen aan Paul Versluis.

Hallo [naam],

Hellaas zijn er niet veel bitten in grote maten. De keuze is dus wat beperkt. Als het paard op het bit wat u nu gebruikt goed loopt zou ik exact hetzelfde bit zoeken, maar dan een maat groter. Ik krijg de foto om de één of andere reden niet geopend. Loopt het paard niet goed op dit bit, moet ik een goede omschrijving hebben van de aanleuning.

Met vriendelijke groet,
Paul Versluis

Ik denk dat ik toch voor bit 4 ga of hetzelfde bit, maar dan groter. :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:24

Mijn paard is altijd bitloos gereden en toen ik graag wedstrijden wilde gaan rijden, moest hij (helaas) wel een bitje gaan leren dragen. Ik heb me er enorm schuldig over gevoeld en lang gelezen en informatie gezocht over het vriendelijkste bitje. Uiteindelijk ben ik bij een enorm goedkoop happy mouth bitje van Harry's Horse uitgekomen en hij doet het er súper op! Ongebroken, dus wat veel mensen een stang noemen, maar het zéker niet is! Zonder hefboomwerking natuurlijk, met een zacht mondstuk, geen 'notekrakereffect' en geen gewiebel in zijn mond.
Heb later nog een keer een dubbelgebroken bitje geleend van iemand om te proberen, maar hij is zó gevoelig in zijn mond, dat hij al dat gewiebel helemaal niks vond, daarbij ging hij schudden met zijn hoofd. Onrustig in mond = onrustig in aanleuning.

Ik kan echt met enorm licht contact rijden, op één van de zachtste bitjes die er zijn. Denk dus dat hun mondjes qua gevoeligheid te vergelijken zijn. Ik raad 'iedereen' met een gevoelig paard en een onrustige aanleuning echt een ongebroken trensje aan. Heel simpel en dat doet 't hem juist.

Al die bitten met tongvrijheid, lagenvrijheid, bogen, rolletjes, gebroken stukjes, verschillende stukjes metaal, etc etc zijn mijns inziens helemaal niet nodig, voor 9 van de 10 paarden. Hoe simpeler, hoe beter. Je gaat er ook geen slof en sporen omhangen, als het zonder ook gaat, zeg maar. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:16

Myukii schreef:
Hoe simpeler, hoe beter. Je gaat er ook geen slof en sporen omhangen, als het zonder ook gaat, zeg maar. :D

Dus Cook optoming?
Nee, serieus. Bit/bitloos is niet het ts.

@ts: er is een fraai boekje over bitten in het Nederlands geschreven door Gertrud Jetten.
Dat is helder en zonder natte-apen-verhalen.
Een licht gebogen, ongebroken trens is een ´milde´ trens.