Zadels. Is iedereen echt 'heilig'?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Zadels. Is iedereen echt 'heilig'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:51

Ik vind het heel belangrijk dat een zadel goed past, eigen paarden zal ik nooit zonder goedpassend zadel rijden. Nu heb ik wel een aantal jaar een paard gereden, had er wel een eigen zadel bij, op het laatst paste het zadel niet 100%, was aangepast geweest, maar had de indruk dat het nog niet helemaal goed las, aangezien ik toen amper nog reed, heb ik het niet opnieuw laten aanpassen, maar als er een eigen rijpaard komt, dan wordt het zadel uiteraard weer aangepast of komt er gewoon een nieuw.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:51

drukplekken had je 20 jaar geleden nog niet }>
als een zadel bleef liggen dan pastte het en pas als paard je er keer op keer af gooide begon je misschien wel es te twijfelen of het zadel misschien niet helemaal goed lag.
heb het zelf nog gepresteerd om met een Wintec-sport zadel twee totaal verschillend gebouwde paarden te rijden.
dat die tweede steeds korter ging lopen en me zowat op wilde vreten bij het aansingelen daar snapte ik echt niks van.

tot een vriendelijke stalgenoot me er op wees dat dat zadel veeeel te krap was en pony dus ontzettend veel pijn had :o
*auw*

toen ben ik me er in gaan verdiepen ( kon ook makkelijk,pony moest toch met rust vanwege de blessure door dat foute zadel)
en ben inmiddels zo ver dat ik toch best wel goed kan zeggen of een zadel past of niet.
en heb zo langzamerhand al heel wat paarden om me heen zien lopen met zadels die dus echt niet passen.

ik ben nu dus wel heilig :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:58

Ik zou zo graag nog eens z'n echt heel ouderwets zadel op de kop tikken. Zo'n bruine met niks geen zachte zitting en minstens 25 jaar oud.
Ik heb altijd het idee dat die nog het beste waren en onverslijtbaar waren. Maar ik durf dus echt niet zomaar een zadel van de marktplaats af te kopen. Het zal dus wel een soort droom blijven.

Gek want een paar jaar geleden durfde ik dat nog prima, twee tweedehansjes bij de winkel gehaald en jaren lang plezier van gehad. Later ook nog een prima westernzadel daar gehaald. Toen was de algemene opinie nog dat die niet verkeerd konden liggen op de paardenrug. En hij lag ook prima.

Enn hoewel ik dus alleen maar prima ervaringen heb durf ik het niet meer. Misschien komt dat door bangmakerij via de media en de verschillende fora waar ik geregeld lees....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:02

mrie:
ik weet dat ik toen ik 17 was een Stubben kocht..meende dat het een Stubben parcival was?
een tweedehands zadel.
ik heb bijna 10 jaar met dat zadel gereden en het toen weer verkocht.
dat zadel was toen echt wel 15 jaar oud en ik kreeg er nog 400 gulden voor :D

tweede hands koop ik nooit via internet.
heb dat 1x via bokt gedaan en krege een zadel aangeleverd waarvan de boom van voor naar achter dwars door midden lag
bewijs dan maar es dat het niet van het verzenden komt :+

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:07

Met het zadel ben ik heel heilig. Als ik het niet vertouw laat ik het nakijken.

Ik heb in een jaar tijd drie nieuwe zadels gehad.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:08

Ik heb mijn eerste zadel via marktplaats gekocht, maar er vervolgens wel een zadelmaker naar laten kijken of het goed pastte. Mijn 2e zadel heb ik echt via een zadelmaker gekocht.
Paardje is me te dierbaar om mee aan te modderen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:10

Ik heb er nog nooit een zadelmaker bijgehaald moet ik bekennen :o
Niet dat ik alles weet hoor, maar ik kan wel aardig "inschatten" of iets goed ligt als ik het erop leg.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:11

Ik weet het niet hoor......... ik heb zelf op diverse (internationale) springstallen gewerkt en daar waren 3 zadels die voor de hele stal gebruikt werden. Nooit problemen mee gehad, paste over het algemeen op alles en iedereen. Hoezo dan al die problemen bij de particuliere paarden die vaak veel minder intensief gereden worden? Ik rij zelf meerdere, wisselende paarden per dag, van D pony tot reus van 1.85, nooit drukkingen of toestanden mee gehad.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:14

Er zullen best mensen zijn die weten of een zadel past of niet.. het grote probleem is dat veel mensen het denken te weten...
Wel lijkt mij het toch belangrijk om als je dan op het oog een zadel hebt aangeschaft gewoon voor de check er een zadelmaker bij te halen.

DeniseM schreef:
Ik heb er ook een zadelmaker bij gehad.
En het zadel ligt nu 4 maanden later voor geen meter meer!

Misschien kan je paard nu spieren ontwikkelen die hij eerst niet kon ontwikkelen.. daardoor verandert hij nu weer in zn lichaam waardoor het zadel niet meer past. Dus niet direct denken dat het aan de zadelmaker ligt, een paard kan blijven veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:15

Omdat op die springstallen de paarden waarschijnlijk voor de handel waren? Daarna krijgen die paarden wel een aangepast zadel. Problemen komen er niet na 2 of 3 maanden, maar na wat langer, laten we zeggen een klein jaartje...of zelfs wat langer en dan zijn de problemen ook vaak niet meer op te lossen..of je hebt een heel vervelend paard..of van die mooie witte plekken op de rug..of een paard dat onder zijn kunnen rijdt of springt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:18

russel schreef:
Omdat op die springstallen de paarden waarschijnlijk voor de handel waren? Daarna krijgen die paarden wel een aangepast zadel. Problemen komen er niet na 2 of 3 maanden, maar na wat langer, laten we zeggen een klein jaartje...of zelfs wat langer en dan zijn de problemen ook vaak niet meer op te lossen..of je hebt een heel vervelend paard..of van die mooie witte plekken op de rug..of een paard dat onder zijn kunnen rijdt of springt.

Tja de mooie witte plekken heeft de mijne ook, aan beide kanten en dat trwijl ik hem dus echt met een goed passend zael rijd.... Dat was ik alleen even vergeten op te laten vullen voordat we een trektocht gingen maken. God zij dank is ie grijs met witte vlekken dus het valt helemaal niet op. Maar ik voel me toch een slechte moeder...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:18

Ben ook niet voor niks gestopt om op een manege te rijden. Ik wil gewoon zeker weten dat ik een paard geen pijn doe door een zadel. En kon niet zeggen dat de zadels lekker lagen :n

Ben ook heel blij dat ik dat stuk wijsheid te danken heb aan de eigenaaresse van mn verzorgpaard, en dat er daar wel goed op gelet wordt. Mag ook hopen dat ik mijn verzorgpaard lang verzorgpaard mag noemen, denk ook niet dat ik daarna snel een verzorgpaard weer zal vinden die nu aan mijn eisen voldoet wat betreft paardenwelzijn.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:11

Ik heb van in het hele begin op zadelmakers vertrouwd. Jammer genoeg bleken die mensen zelf niet altijd even professioneel te zijn := zakken vullen was vaak belangrijker dan passend tuig af te leveren.
Ik ben me toen gaan verdiepen in Engelse zadels (en het spierstelsel van het paard, maar dit even geheel terzijde). Ik heb bij meerdere zadelmakers een dagje meegelopen en geobserveerd. Ondertussen ben ik zover dat ik zelf wel zie of een zadel netjes ligt, maar het probleem oplossen kan ik zelf niet. Daarvoor laat ik dus een zadelmaker komen. Maar ik laat me nu niet meer overdonderen door hen maar geef hen net zo hard lik op stuk :Y) Als ze een keer merken dat je er iets van kent, dan laat ze die trucjes gauw.
Ooit ga ik de MSFC-cursus nog doen, helaas heb ik daar nu geen tijd voor.

Ik ben van mening dat veel te veel ruiters véél te weinig (of zelfs geheel niks) van zadels kennen. Dat is laks zijn en dat kan imo niet! :n Dat is praktisch hetzelfde als een paard houden maar niet de basis EHBO kennen. Dat kan toch ook niet??

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:25

Ik heb ook een klein wit plekje op de rug van mijn paard, door de deken die achter de schoft schuurde.
Verder heb ik mijn paard circa 8 jaar, toen ik hem kocht werd mijn oude zadel ingeruild tegen een kieffer, en ik rij nog steeds met hetzelfde zadel, het wordt nu een beetje krap, ben ook aan het kijken voor wat anders.
Heb vorig jaar een dressuurzadel ernaast gekocht, na drie jaar zoeken naar iets passends. Veel zelf gekeken, als ik dacht dat iets paste dan ging ik naar een zadelmaker. Vaak zag ik het zelf al wel dat het niet paste.
Nu aan het kijken voor een nieuw springzadel, heb eerst zelf eens gekeken en geinformeerd, voordat ik de zadelmaker laat opdraven. Verschillende zadels heb ik zelf al opgezeten, en direct last van mijn rug. Zo'n zadel hoef ik niet te proberen. Op een paard met een te goed ontwikkelde rug is het in nederland veel te moeilijk een passend zadel te krijgen.
Veel zadels zijn te smal voor de paarden waar het zadel op ligt. En er zijn altijd mensen die zonder te passen zeker weten de juiste maat te hebben, deze komen nooit terug of je nou een breed of een smal zadel meegeeft het past altijd.
En een zadelmaker die een zadel op mijn paard legt, aansingelt en het paard komt zwaar in verzet. En dan nog zeggen dit zadel moet je voelen, kruip er eens op. Terwijl het paard nooit in verzet komt of enigszins boos doet. Daar snapte ik ook de logica niet van.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:52

russel schreef:

Uiteindelijk werden sommige paarden natuurlijk wel verkocht. Maar het waren geen standaard handelsstallen hoor, gemiddeld 6-8 hengsten voor de hengstencompetitie en het merendeel van die paarden werd uitgebracht in de nationale en internationale springrubrieken. Die paarden stonden daar soms jaren aan stuk in training. En eerlijk waar, er was zelden of nooit iets aan de hand.
Ik ga hier geen namen noemen maar het betreft ruiters die je wekelijks in de Hoefslag en op Eurosport ed. terugziet.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:55

Oreo schreef:
Ik weet het niet hoor......... ik heb zelf op diverse (internationale) springstallen gewerkt en daar waren 3 zadels die voor de hele stal gebruikt werden. Nooit problemen mee gehad, paste over het algemeen op alles en iedereen. Hoezo dan al die problemen bij de particuliere paarden die vaak veel minder intensief gereden worden? Ik rij zelf meerdere, wisselende paarden per dag, van D pony tot reus van 1.85, nooit drukkingen of toestanden mee gehad.

Ja dat kan idd met SPRINGzadels. Die zijn anders van vorm, andere belasting enzenz[teveel om op te noemen :D ]. Voor dressuurzadels geldt dit helaas niet. Een goed passends zadel van een Dpony kan echt niet goed passen op een reus van 1.85.
Overigens kan een paard over het algemeen best een tijdje een niet perfect passend zadel verdragen. Maar op den duur kan het problemen geven, ofschoon dit ook afhangt van het dier, de training van de ruiter en misschien zelfs wel de natuurlijke bouw, flexibiliteit, spiermassa en pijngrens van het paard.

Ook is het vaak zo dat rugproblemen pas later tot uiting komen. Soms pas na jaren onder een slecht zittend zadel. Op een stal waar paarden voor de handel kort verblijven, zal het voor de paarden niet veel uitmaken of het zadel perfect zit of niet. De duur is te kort en mochten er wel 'problemen' ontstaan, komen die vaak later pas tot uiting. Probleem dus van de nieuwe eigenaar.

Zelf laat ik een zadelmaker mijn zadels nakijken.
Allereerst: schoenmaker blijf bij je leest. Waarom zou ik gaan prutsen als iemand die dit dagelijks doet het beter kan dan ik? [ben ook niet mijn eigen hoefsmid/dierenarts/fysio enz]
Ten tweede: mocht het zadel opgevuld moeten worden, heb ik de zadelmaker toch nodig.

Wel is het handig om je er zelf idd in te verdiepen. Ik laat niet iedere maand iemand komen om te kijken of het allemaal nog goed ligt. Zie zelf wel als iets niet goed ligt. Maar 1 keer per jaar laten nakijken door GOEDE zadelmaker vind ik zelf erg belangrijk.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:42

Ik vind alles rondom zadels erg interessant en lees er ook graag over.

En nee, ik ben ook niet heilig.. Mijn eerste zadel kwam zelfs bij zadelmarkt vandaan.. Ik heb bij een fokker veel verschillende paarden gereden, toen liet ik er ook niet steeds iemand naar kijken omdat ik dat gewoon niet kon betalen en de eigenaar er geen geld in stak. En daar heb ik best wel grote spijt van gehad..

Maar op mijn eigen 2,5 jarige komt geen zadel waar eerst een zadelmaker naar heeft gekeken. :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:45

Met mijn shetten ben ik niet zo heilig. Hun zadels pas ik vooral op gevoel. Bij Amber heb ik het vroeger ook op gevoel gedaan en ik zat er niet vaak naast. Het zadel dat ik nu heb, is met een kale boom gepast en dat laat ik ieder jaar een keer nakijken.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:52

Ook ik ben niet heilig geweest. Vorig jaar toch maar laten checken door de zadelmaker en gelukkig lag ie goed. Maar ik betwijfel of mijn andere zadel toen goed lag := Die hadden we voor de pony gekocht en later op een paard gelegd.. := Gelukkig is dat al weer een heel aantal jaar geleden. Ik koop nu alleen maar zadels via een zadelmaker :D

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:53

goh ja, omgekeerd bestaat ook.
Hoeveel topics zie je niet voorbijkomen: paard bokt, paard staat niet stil bij opstappen,paard stijgerd/blokkeerd/staakt, singelnijd,staat te trappelen bij opzadelen.
Maar het ligt zeker niet aan het zadel hoor, want 'EEN' zadelmaker is er bij geweest :)*

Dus ik zeg, volg je eigen gevoel en ben je niet 100% zeker van je stuk, haal er een goede zadelmaker bij,
zegt de zadelmaker dat alles in orde is maar je gevoel niet? haal er nog een andere zadelmaker bij. 2de opinie, 3de opinie, maar op de aller eerste plaats: KIJK naar je paard. Dan zou ieder moeten kunnen zien of een zadel prettig ligt of niet, helaas kijken veel te weinig mensen naar de lichaamstaal van hun paard, heel jammer, want het is het eenigste hoe een paard kan communiceren

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:55

Al doende leert men...
Mijn eerste paard kreeg een 2e hands zadel op waarvan de instructrice vond dat het goed lag. Alleen was zij de verkoopster...
Na verloop van tijd een nieuwe bij Divoza gekocht. Daarvoor kwam wel een passervice, maar ik vraag me de zin er een beetje van aangezien er toen maar 1 maat boom verkrijgbaar was...
Na een paar maanden bij laten vullen omdat dat zo hoorde. Geen idee of het nodig was.
Inmiddels een paar paarden verder, dat zadel lag op een KWPN'er en daarna op een middelzware tinker. Alleen de boom werd wat aangepast door de zadelmaker van Divoza.
Er kwam een 2e paard bij dus ook een tweede zadel, weliswaar via internet maar het was een goed zadel. Lag goed op tinker 1, niet op tinker 2. Dus tinker 2 kreeg zadel 1, wat goed leek te passen.

Toen gaf een zadelmaker een lezing op de rijvereniging. Dat was wel een eye-opener!
Wat ik wel shocking vond, was het verhaal dat Divoza niet de moeite neemt om stiksels los te halen maar gewoon het mes in een nieuw zadel zet om het op te vullen. Ik eens goed gekeken bij mijn eigen zadel en ja hoor...er stak zelfs een plukje vulling uit. Dat was geen wol overigens...
Zadelmaker laten komen en zadel 1 aan laten passen. Tot redelijke tevredenheid, maar nog niet echt een YES-gevoel.

Toen ik een nieuwe tinker kocht, heb ik een keigoeie zadelmaker gevonden, ze heeft eerst voor de nieuwe het zadel aangepast voor mij en het paard echt anders lopen, kon ineens over de rug lopen.
overigens hebben we 1 tinker weer verkocht, en het zadel meeverkocht. We hebben dus weer 1 paard en 1 zadel.

Door ziekte kon ik een poos niet rijden en toen is tinker 2 meegegaan met ponykampritten...met een zadel met klonterige vulling dus toen kreeg ik ineens de mededeling dat mijn paard een zwelling wondjes op de rug had. De manegehoudster vond dat er maar een dekje met gaten op moest om ze te ontlasten en dat "de huid eraan moest wennen"... ook vond ze het vervelend dat mijn paard de laatste tijd zo snel stapte, niet fijn voor beginners. |o
Nou niet dus. Ze is meteen de wei op gegaan. Bleek dat ze de laatste x ook nog een ander zadel had opgehad, waarschijnlijk een vergissing maar veel te krap dus toen had ze 2 eieren naast de schoft en kreeg ze daar witte haren.
Ondertussen zelf het rijden weer opgepakt na 6 weken rust en paard verhuisd. De wondjes waren 5 nare bindweefselbultjes geworden die op een kwade dag weer opengingen. |( |(
Nogmaals 8 week rust, een dure cortisonenkuur en een volledig nieuwe vulling voor mijn eigen zadel, die nu superzacht werd opgevuld. De DA adviseerde een bontje, de zadelmaker juist niet en ik heb uiteindelijk tijdelijk met een dekje met bont gereden, dat ik ter hoogte van de plekjes heb weggehaald. Toen de bultjes volledig waren verdwenen (duurde echt wel even hoor!) weer overgestapt op normale dunne dekjes. Ook is het zadel weer iets bijgevuld want het zakte toch wel erg.
Maar.... de witte haren zijn na 2 verhaarbeurten helemaal verdwenen en de bindweefselbultjes zijn definitief weg. En ze loopt zo ontspannen, als nooit tevoren.

Helaas is ze er net mee op gehouden...ze heeft me doorverwezen naar een collega maar het is maar hopen dat die net zo goed is...
maar nogmaals..Sandra bedankt!!

Overigens vind ik dat het met wat basiskennis best verantwoord is om zelf een zadel aan te schaffen bijv. via internet. Je kunt dan best ongeveer beoordelen of het gaat lukken. Maar stap 2 moet dan wel zijn dat je hem netjes passend laat maken door een goede zadelmaker.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 19-11-09 23:15, in het totaal 3 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:02

Het ergste vind ik dat je van bijna geen zadelmaker op aan kan
Dat zou niet moeten kunnen met zo iets belangrijks als een zadel
Het paard betaald uiteindelijk altijd de prijs als het niet past

Vorige week was ik bij een paard voor een onderhouds massage
Paard had veel problemen in de schoft en de rugspier
De klant had net 2 zadels (2e hands dressuur overgenomen van een stalgenoot) en een springzadel (Nieuw aan laten meten) beide prestige
Beide waren 4 weken geleden goedgekeurd/aangepast voor het desbetreffende paard op dezelfde dag door dezelfde zadelmaker
Dressuurzadel lag prima, maar spring zadel lag veel te krap
Bleek bij nadere inspectie het springzadel minstens 2 boommaten kleiner te zijn :+
Hoe kunnen er in vredesnaam 2 zadels gepast en goed bevonden op dezelfde dag worden
als ze 2 maten verschillen in de boom :+
Dit was overgens een "goed bekend" staand zadelmaker

Waar kijken ze dan naar en met welke logica???

Bijvullen is ook zoiets,
Er zijn er maar een paar die dat echt goed kunnen!
Bijvullen of meer bijproppen doen de meeste, zodat de vulling keihard word
Was er helemaal klaar mee
Voor mij alleen nog een WOW en een boomloos zadel 8-)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:33

ik ben helemaal niet heilig,
me eerste zadel heb ik gekregen van een vriendin. deze lag gelukkig goed (ik heb wel meerdere mensen ernaar laten kijken)
en me 2e zadel heb ik zo uit de winkel meegenomen (wintec pro) eerst passen en door verschillende mensen laten kijken.
daarna gekocht. nu 2 jaar later ligt het zadel nog steeds goed. paard loopt goed en hij zit lekker.
achteraf misschien niet zo slim van me maar ik denk dat ik mazzel heb gehad

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:26

Ik ben ook niet altijd heilig geweest. Maar ik heb ervan geleerd en haal er nu altijd een zadelmaker bij! Ook laat ik mijn zadel standaard minimaal één keer per half jaar controleren. De rug van mijn paard is namelijk heel belangrijk. :)

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:44

Ook een zadelmnaker erbij halen is geen garantie. Ik had een duur merkzadel, aangepast door een zeer bekende zadelmaker. Resultaat: paard met ernstige rugklachten. Ik weet er zelf wel wat van af maar niet genoeg, ik ben toch afhankelijk van een deskundige. Alleen moet je maar hopen dat die dan ook echt deskundig is....