Moeilijk door te zitten paard --> wow zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:25

Ik heb mijn merries inmiddels langs 3 fysiotherapeuten gehad. De eerste was ik niet van onder de indruk, maar vroeg het meeste. 100 euro incl. voorrijkosten. De behandeling zelf zal dan een euro of 90 gekost hebben. De 2e moet ik zelf naartoe en ben ik heel tevreden over. Zij is ook mijn vaste paardenfysio. Ze vraagt 60 euro ongeacht de tijd die ze ermee bezig is. De 3e bleek de vroegere stagebegeleider van de 2e te zijn en omdat mijn merrie uit logeren is heb ik haar erbij gehaald. Zij vroeg voor ongeveer 5 kwartier incl. voorrijkosten 75 euro.

De tandarts die ik de laatste keer had kostte 25 euro. Geen voorrijkosten vanwege het aantal paarden en gratis controle. Er moesten wat wolfstandjes getrokken worden en dat werd natuurlijk wel in rekening gebracht.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:29

Ik heb inderdaad het probleem dat ik steeds in stoelhouding zit op mijn paard. Ik probeer wel om dit te voorkomen, maar na een tijdje zit ik automatisch opnieuw in deze houding.
Van zitlessen heb ik nog nooit gehoord, maar het zou inderdaad geen slecht idee zijn.
Ik dacht inderdaad aan een WOW door de luchtkussens om zo het gewicht in de rug van mijn paard te ontlasten enzo.
Jouw zadel heb ik nog nooit van gehoord, even verder info over opzoeken...

Woodstock schreef:
Ik zou zowieso ook een ander zadel aanschaffen. Ik heb even in je profiel gekeken, maar jou zadel zet jou heel erg in stoelzit. Om fijn door te kunnen zitten, is het belangrijk dat je van je oor, door je schouder, door je heup en door je hak 1 lijn kunt trekken. Die lijn is bij jou zadel ver te zoeken. Je lichaam zit veel verder naar achteren dan je benen. Hierdoor is je lichaam niet in balans. Als je lichaam netjes boven elkaar is, in de oor, schouder, heup, hiel lijn, dan is het makkelijker om de beweging op te vangen door te veren in al je gewrichten. Doordat je huidige zadel je uit je balans haalt, is dit vrijwel onmogelijk.

Of je dan een WOW aanschaft, is jou beslissing. Ik neem aan dat je die overweegt ivm de lucht-gevulde kussens? Ik heb er weinig ervaring mee in het rijden. Ik vind ze wel op het oog vrij hoog erop liggen. Ik heb zelf ook een paard met een hele sterke beweging. Ik rijdt op een Jaguar XKC. Die hebben een iets dikkere kniewrong, en een hele smalle zit waardoor je been makkelijk recht naar beneden afhangt. Ik vind het een heerlijk zadel, en dit is ook het enigste tot nu waarbij ik op mijn paard door kan zitten! Daarnaast is een zitlesje misschien ook niet weg, is nooit verkeerd zoiets, toch?

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:31

Hmm ok, dan zou ik toch eerst moeten uitzoeken welke mensen nu echt goeie fysio's zijn, niet makkelijk

fjordnina schreef:
Ik heb mijn merries inmiddels langs 3 fysiotherapeuten gehad. De eerste was ik niet van onder de indruk, maar vroeg het meeste. 100 euro incl. voorrijkosten. De behandeling zelf zal dan een euro of 90 gekost hebben. De 2e moet ik zelf naartoe en ben ik heel tevreden over. Zij is ook mijn vaste paardenfysio. Ze vraagt 60 euro ongeacht de tijd die ze ermee bezig is. De 3e bleek de vroegere stagebegeleider van de 2e te zijn en omdat mijn merrie uit logeren is heb ik haar erbij gehaald. Zij vroeg voor ongeveer 5 kwartier incl. voorrijkosten 75 euro.

De tandarts die ik de laatste keer had kostte 25 euro. Geen voorrijkosten vanwege het aantal paarden en gratis controle. Er moesten wat wolfstandjes getrokken worden en dat werd natuurlijk wel in rekening gebracht.

knollentuin

Re: Moeilijk door te zitten paard --> wow zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:35

Het lekker zitten op de rug heeft ook te maken met hoe je paard loopt,als hij strak in de rug is of spant zal de rug niet fijn veren .
werk met je instrukteur aan het laten ontspannen van de bovenlijn,dus ontspannen hals en rug en lendenen,pas dan zal je lekker kunnen gaan zitten. let wel,hij zal zijn rug pas helemaal ontspannen als ook jij goed zit.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:44

Misschien kun je vragen of je dierenarts ook mondbehandelingen doet. Dat doet die bij ons in de buurt ook. Heeft mij de laatste keer iets van 26 euro gekost..
En ik heb een keer gelezen dat als de tandarts geen dierenarts is, je niet verzekerd bent als het fout gaat met verdovingen geven.. Maar dat weet ik niet zeker, heb ik een keer gelezen.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:46

Volgens mij klopt dat niet helemaal hoor stunning.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:48

Toch kunnen zitlessen wel heel erg helpen om je uit de stoelzit te krijgen.
Ik zat vroeger ook heel erg in stoelzit, maar na wat zitlessen heb ik daar dus
helemaal geen last meer van. Paard is nog hetzelfde en zadel ook, dus denk dat je
wel degelijk ook aan je eigen houding moet gaan werken. Als jij gespannen zit kan je paard
ook nooit ontspannen :)

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 15:55

Ik heb even gekeken, maar kan niemand vinden die zitlessen geeft. Is dit iets typisch voor Nederland ofzo?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:59

Het lijkt me niet iets typisch voor Nederland eigenlijk, maar ik heb
gewoon zitles genomen bij mijn eigen instructrice. Dus aan de longeerlijn zodat
je je alleen nog maar hoeft te concentreren op je eigen zit :)

Mijn zitles bestond voornamelijk uit balansoefeningen zoals sta-sta-zit, sta-sta-zit enz.
En staan in de beugels zonder in je zadel terug te vallen. Doordat je met je bovenlichaam
iets naar voren gaat, gaan je benen automatisch iets naar achteren en ben je ook meteen
van die stoelzit af. Het is natuurlijk even oefenen, maar inmiddels is mijn nieuwe houding gewoonte
in plaats van iets waar je op moet letten :)

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:05

Oh op die manier! Nu weet ik wat je bedoelt ja!
Dat ga ik toch ook wel even overwegen denk ik

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:07

Je kan gewoon vragen aan je instructeur of die dat met je wil doen.

Lot_05011992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:38

Woodstock schreef:
Ik zou zowieso ook een ander zadel aanschaffen. Ik heb even in je profiel gekeken, maar jou zadel zet jou heel erg in stoelzit. Om fijn door te kunnen zitten, is het belangrijk dat je van je oor, door je schouder, door je heup en door je hak 1 lijn kunt trekken. Die lijn is bij jou zadel ver te zoeken. Je lichaam zit veel verder naar achteren dan je benen. Hierdoor is je lichaam niet in balans. Als je lichaam netjes boven elkaar is, in de oor, schouder, heup, hiel lijn, dan is het makkelijker om de beweging op te vangen door te veren in al je gewrichten. Doordat je huidige zadel je uit je balans haalt, is dit vrijwel onmogelijk.

Of je dan een WOW aanschaft, is jou beslissing. Ik neem aan dat je die overweegt ivm de lucht-gevulde kussens? Ik heb er weinig ervaring mee in het rijden. Ik vind ze wel op het oog vrij hoog erop liggen. Ik heb zelf ook een paard met een hele sterke beweging. Ik rijdt op een Jaguar XKC. Die hebben een iets dikkere kniewrong, en een hele smalle zit waardoor je been makkelijk recht naar beneden afhangt. Ik vind het een heerlijk zadel, en dit is ook het enigste tot nu waarbij ik op mijn paard door kan zitten! Daarnaast is een zitlesje misschien ook niet weg, is nooit verkeerd zoiets, toch?

volledig mee eens! ik zou eerst goed naar je zadel laten kijken, naar de pasvorm en misschien heb je wel meer steun nodig en zou een ander zadel beter bij jou passen... maar wat hierboven staat ben ik het echt mee eens!

Lot_05011992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:39

ProudJustify schreef:
Het lijkt me niet iets typisch voor Nederland eigenlijk, maar ik heb
gewoon zitles genomen bij mijn eigen instructrice. Dus aan de longeerlijn zodat
je je alleen nog maar hoeft te concentreren op je eigen zit :)

Mijn zitles bestond voornamelijk uit balansoefeningen zoals sta-sta-zit, sta-sta-zit enz.
En staan in de beugels zonder in je zadel terug te vallen. Doordat je met je bovenlichaam
iets naar voren gaat, gaan je benen automatisch iets naar achteren en ben je ook meteen
van die stoelzit af. Het is natuurlijk even oefenen, maar inmiddels is mijn nieuwe houding gewoonte
in plaats van iets waar je op moet letten :)

en zitlessen zijn inderdaad nooit slecht, als je zadel goed ligt dan zal het aan jou liggen... je kan het altijd eens proberen met een zitles :)

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 16:46

Ja inderdaad het zou geen kwaad kunnen. Alleen weet ik niet of ik dit wel op mijn paard zou doen. Ze is pas zadelmak sinds augustus...

Lot_05011992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:50

GenteDiMare schreef:
Ja inderdaad het zou geen kwaad kunnen. Alleen weet ik niet of ik dit wel op mijn paard zou doen. Ze is pas zadelmak sinds augustus...

hmm ik zou eens overleggen met je instructeur (als je lest) en dan kijken wat die voor jou kan betekenen,,, het is sowieso lastig om in te schatten hoe ver je paardje is en hoe ver jij bent met je paardje...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:56

GenteDiMare schreef:

Mijn ervaring met zitlessen is dat het weinig belastend is voor het paard. Mijn jonkie met nog 0 conditie loopt ze met gemak. Veel doe je in stap en kleine stukjes draf en galop. Iig bij mijn zitlessen :D

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:41

joliene schreef:

Nee, ik wist het ook niet zeker of dat precies zo is, maar ik heb het een keer gehoord.. ;)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:42

stunning schreef:
joliene schreef:

Nee, ik wist het ook niet zeker of dat precies zo is, maar ik heb het een keer gehoord.. ;)

Ik weet het ook niet zeker, hoor.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 18:44

Ik heb inmiddels een tandarts geraadpleegd:
Zijn mail:
Ik behandel de paarden steeds waar ze gestald staan , het is vaak ook makkelijker omdat de paarden rustiger zijn in hun eigen vertrouwelijke omgeving , ik werk bijna volledig elektrisch , de paarden worden heel licht gesedeerd ( dit is vooral omdat het veiliger is en je veel beter werk kan leveren ) De kostprijs is voor een standaard behandeling 100 euro ( verdoving uitbalanceren, bitseats,scherpe punten en eventuele snijtandcorrectie inbegrepen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:05

Ik heb vaak gehoord dat elektrisch werken niet echt handig is (ivm met de warmte die vrij komt). Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee!

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 20:12

Dat zou wel eens kunnen! Ik vind het ook nogal erg veel geld (100 euro)

Anoniem schreef:
Ik heb vaak gehoord dat elektrisch werken niet echt handig is (ivm met de warmte die vrij komt). Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:24

Dat is idd veel geld. Elektrisch heeft ook niet mijn voorkeur. Je haalt er heel snel te veel vanaf omdat het zo makkelijk gaat. Zo hebben ze de tanden van mijn paard een paar jaar terug ook ver****

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 20:26

Ow das inderdaad niet goed! Even op zoek naar een andere tandarts

Woodstock schreef:
Dat is idd veel geld. Elektrisch heeft ook niet mijn voorkeur. Je haalt er heel snel te veel vanaf omdat het zo makkelijk gaat. Zo hebben ze de tanden van mijn paard een paar jaar terug ook ver****

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:30

Ik zou ook niet voor elektrisch gaan. Gewoon een tandarts zoeken die het met hand en vijl doet! Ook vindt ik het aardig aan de prijs (wat waarschijnlijk komt omdat de tandarts duur matriaal gebruikt).

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:01

GenteDiMare schreef:

Je gaat doorzitten op een paard wat zadelmak ik sinds augustus! Ongeloofelijk. Ik vind het niet zo verwondelijk dat ze dan met haar hoofd gaat slaan. Dit is een teken van rugpijn. De eerste 2 jaar is het zoveel mogelijk lichtrijden om de rug van je paard te ontzien. Niet voor niets heeft een jong paard 2 jaar nodig om zijn spieren te ontwikkelen en de ruiter te leren dragen. De rug van je paard is een van de laatste delen van het lichaam die pas volgroeid zijn op een leeftijd van 6-7 jaar!!!
Ik kan echt ontzettend verdrietig worden van dit soort zaken.