Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Woodstock schreef:Ik zou zowieso ook een ander zadel aanschaffen. Ik heb even in je profiel gekeken, maar jou zadel zet jou heel erg in stoelzit. Om fijn door te kunnen zitten, is het belangrijk dat je van je oor, door je schouder, door je heup en door je hak 1 lijn kunt trekken. Die lijn is bij jou zadel ver te zoeken. Je lichaam zit veel verder naar achteren dan je benen. Hierdoor is je lichaam niet in balans. Als je lichaam netjes boven elkaar is, in de oor, schouder, heup, hiel lijn, dan is het makkelijker om de beweging op te vangen door te veren in al je gewrichten. Doordat je huidige zadel je uit je balans haalt, is dit vrijwel onmogelijk.
Of je dan een WOW aanschaft, is jou beslissing. Ik neem aan dat je die overweegt ivm de lucht-gevulde kussens? Ik heb er weinig ervaring mee in het rijden. Ik vind ze wel op het oog vrij hoog erop liggen. Ik heb zelf ook een paard met een hele sterke beweging. Ik rijdt op een Jaguar XKC. Die hebben een iets dikkere kniewrong, en een hele smalle zit waardoor je been makkelijk recht naar beneden afhangt. Ik vind het een heerlijk zadel, en dit is ook het enigste tot nu waarbij ik op mijn paard door kan zitten! Daarnaast is een zitlesje misschien ook niet weg, is nooit verkeerd zoiets, toch?
fjordnina schreef:Ik heb mijn merries inmiddels langs 3 fysiotherapeuten gehad. De eerste was ik niet van onder de indruk, maar vroeg het meeste. 100 euro incl. voorrijkosten. De behandeling zelf zal dan een euro of 90 gekost hebben. De 2e moet ik zelf naartoe en ben ik heel tevreden over. Zij is ook mijn vaste paardenfysio. Ze vraagt 60 euro ongeacht de tijd die ze ermee bezig is. De 3e bleek de vroegere stagebegeleider van de 2e te zijn en omdat mijn merrie uit logeren is heb ik haar erbij gehaald. Zij vroeg voor ongeveer 5 kwartier incl. voorrijkosten 75 euro.
De tandarts die ik de laatste keer had kostte 25 euro. Geen voorrijkosten vanwege het aantal paarden en gratis controle. Er moesten wat wolfstandjes getrokken worden en dat werd natuurlijk wel in rekening gebracht.

Woodstock schreef:Ik zou zowieso ook een ander zadel aanschaffen. Ik heb even in je profiel gekeken, maar jou zadel zet jou heel erg in stoelzit. Om fijn door te kunnen zitten, is het belangrijk dat je van je oor, door je schouder, door je heup en door je hak 1 lijn kunt trekken. Die lijn is bij jou zadel ver te zoeken. Je lichaam zit veel verder naar achteren dan je benen. Hierdoor is je lichaam niet in balans. Als je lichaam netjes boven elkaar is, in de oor, schouder, heup, hiel lijn, dan is het makkelijker om de beweging op te vangen door te veren in al je gewrichten. Doordat je huidige zadel je uit je balans haalt, is dit vrijwel onmogelijk.
Of je dan een WOW aanschaft, is jou beslissing. Ik neem aan dat je die overweegt ivm de lucht-gevulde kussens? Ik heb er weinig ervaring mee in het rijden. Ik vind ze wel op het oog vrij hoog erop liggen. Ik heb zelf ook een paard met een hele sterke beweging. Ik rijdt op een Jaguar XKC. Die hebben een iets dikkere kniewrong, en een hele smalle zit waardoor je been makkelijk recht naar beneden afhangt. Ik vind het een heerlijk zadel, en dit is ook het enigste tot nu waarbij ik op mijn paard door kan zitten! Daarnaast is een zitlesje misschien ook niet weg, is nooit verkeerd zoiets, toch?
ProudJustify schreef:Het lijkt me niet iets typisch voor Nederland eigenlijk, maar ik heb
gewoon zitles genomen bij mijn eigen instructrice. Dus aan de longeerlijn zodat
je je alleen nog maar hoeft te concentreren op je eigen zit
Mijn zitles bestond voornamelijk uit balansoefeningen zoals sta-sta-zit, sta-sta-zit enz.
En staan in de beugels zonder in je zadel terug te vallen. Doordat je met je bovenlichaam
iets naar voren gaat, gaan je benen automatisch iets naar achteren en ben je ook meteen
van die stoelzit af. Het is natuurlijk even oefenen, maar inmiddels is mijn nieuwe houding gewoonte
in plaats van iets waar je op moet letten
GenteDiMare schreef:Ja inderdaad het zou geen kwaad kunnen. Alleen weet ik niet of ik dit wel op mijn paard zou doen. Ze is pas zadelmak sinds augustus...
GenteDiMare schreef:Ja inderdaad het zou geen kwaad kunnen. Alleen weet ik niet of ik dit wel op mijn paard zou doen. Ze is pas zadelmak sinds augustus...