Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
spicegirl schreef:jij ook niet als je nu in een toppie buiten loopt,maar wss ben je ook blij met je winterjas nu.![]()
er is geen paard die triest gaat kijken als ie m om krijgt.mijn paarden hadden nooit bezwaar ertegen.is net iets meer als een halsdeken, die hier wel veel gebruikt word.
een hood is een keuze, net als je paard zonder deken laten staan. sommige vinden het handig, anderen niet. maar zielig voor t paard is geen van beide
Vjestagirl schreef:Ik heb idd een winterjas. Mijn paard heeft een vacht. Ook op haar hoofd.
En dan nog, zelfs als je ze scheert, wat wil je in hemelsnaam daar warmhouden? Zijn voorhoofd?
En ik vind het wel zielig, het belemert ontzettend in de bewegingsvrijheid, de kans dat ze ergens aan blijven haken wordt door die gaten veel en veel groter, andere paarden kunnen ze eraan vastgrijpen, als hij draait dan zitten er dichte stukken voor hun ogen.
Janine1990 schreef:Gebruikte iemand die ik ken altijd bij de hengsten. Alleen dan als sleezy.
In het begin vinden ze het spannend, maar later kijken ze niet meer op of om als je dat ding op doet.
En ach, vliegenkap of dit, ik zie het verschil niet hoor...
Ze schrikken zich kapot van een paard dat een enorm fel gekleurde sleezy om heeft, terwijl ze d'r zelf ook een om hebben
quarterH schreef:vergeet niet dat dit een amerikaans product is.
waar er inderdaad genoeg plaatsen zijn waar het in de winter -20 wordt.
vind je zo'n ding dan nog overbodig?
ik vind deze juist beter zitten dan die losse halzen. die zakken af waardoor zn korte nekkie alsnog in de kou staat.
ik vind ze cool en het is dat het hier niet zo koud wordt maar anders had mijn paard er echt wel een om!
blijft veel beter zitten en die gaten blijven wel zitten hoor, zijn immers gemaakt voor het paardenhoofd.
Paarden in IJsland, Scandinivië en alle andere landen waar het pittig koud kan worden hebben het altijd al overleefd, óók zonder die appelige hoofddekens. En als je dan met -20 nog een extra dekentje oplegt kan ik daar inkomen, maar welke vitale lichaamsdelen denk je te beschermen met zo'n 'hood'?
quarterH schreef:denk eje cht dat een paard kort in de halsharen blijft met -20 en geen deken om zn nek??
en of je dan een nekdeken neemt of een hood is kwestie van smaak, voorkeur. ik vind deze beter zitten. een ander vind een halsdeken beter zitten.
ga ik toch ook niet veroordelen. komop zeg, beetje tollerantie moet kunne n toch.

Mae schreef:Ze zijn niet van suiker hoorPaarden in IJsland, Scandinivië en alle andere landen waar het pittig koud kan worden hebben het altijd al overleefd, óók zonder die appelige hoofddekens. En als je dan met -20 nog een extra dekentje oplegt kan ik daar inkomen, maar welke vitale lichaamsdelen denk je te beschermen met zo'n 'hood'?
Ik vind het pure ijdelheid van de mensen, wat voor mooi excuus je ervoor verzint, ik zie geen geldige reden om dit een paard om te doen in het teken van zíjn welzijn
quarterH schreef:denk eje cht dat een paard kort in de halsharen blijft met -20 en geen deken om zn nek??
en of je dan een nekdeken neemt of een hood is kwestie van smaak, voorkeur. ik vind deze beter zitten. een ander vind een halsdeken beter zitten.
ga ik toch ook niet veroordelen. komop zeg, beetje tollerantie moet kunne n toch.
Janine1990 schreef:Hannah_Menno: Voor de oren hebben we scheerapparaten hoor.
Ik bedoelde eigenlijk; mensen doen dit hun paard om zodat de vacht op het hoofd niet zo snel aangroeid (of las ik dit nou verkeerd?) dan kun je net zo goed ook oorwarmertjes gaan kopen anders moet je ook telkens de oren bijscheren! ;p
)Hannah_Menno schreef:Janine1990 schreef:Hannah_Menno: Voor de oren hebben we scheerapparaten hoor.
Hahaha dat weet ik wel!Ik bedoelde eigenlijk; mensen doen dit hun paard om zodat de vacht op het hoofd niet zo snel aangroeid (of las ik dit nou verkeerd?) dan kun je net zo goed ook oorwarmertjes gaan kopen anders moet je ook telkens de oren bijscheren! ;p
muiszje schreef:Ik behandel mijn paarden absoluut niet als barbie's oid. Ik vind zelfs dat ik redelijk nuchter ben. Het enige is, dat je als mens wel moet proberen te trachten om alles wat je je paard "aandoet" voor JOUW gebruiksdoel, daarvoor iets in de plaats doet. Dus scheren? deken op.
Oren scheer ik trouwens niet, knip het wel een beetje bij zodat er geen pluisjes aankomen en geen oorsmeer blijft kleven (Want dat trekken we er zo graag uit en dat doet pijn, dan liever met de schaar het voorkomen)
Helaas ben ik ook een dressuur-miep, en er gaat bij mij waarschijnlijk, als ik een paard zou hebben, ook de scheermachine over.
Met mijn oude pony, 36 jaar, wilde ik eerst dat ze zelf haar wintervacht aanmaakte, zodat haar natuurlijke "ritme" aangesproken bleef, en daarna legde ik er een dekentje op, omdat ze ander teveel hinder zou ondervinden aan het zichzelf warmhouden (Afvallen, stijfheid icm atrose etc). En toevallig was het alsnog die pony die écht kon rillen van de kou, ookal had ze een dikke wintervacht aangemaakt. Geeft voor mij aan dat sommige paarden het écht koud kunnen hebben.
Ik zou zeggen: bekijk het van paard tot paard, houd je gebruiksdoel in acht, beslis of dit voordelen meebrengt voor het paard zelf, en schaf een hals of hood of sleezy aan of ga uberhaupt niet met dekens aan de slag.

spicegirl schreef:muiszje-jij verwoord het goed.
men moet ook begrijpen dat een ijslander/fjord e.d. ook wat anders is als een QH of een arabier.en dat een lange wintervacht niet handig/verstandig is, als je een beetje serieus de sport beoefent.ik zie anky ook niet rijden met een ijsbeer...
dus dikke vacht is prima, maar niet altijd.en als je paard geen dikke vacht meer heeft, dan moet je hem toch een alternatief geven.
Citaat:Helaas ben ik ook een dressuur-miep, en er gaat bij mij waarschijnlijk, als ik een paard zou hebben, ook de scheermachine over.
Met mijn oude pony, 36 jaar, wilde ik eerst dat ze zelf haar wintervacht aanmaakte, zodat haar natuurlijke "ritme" aangesproken bleef, en daarna legde ik er een dekentje op, omdat ze ander teveel hinder zou ondervinden aan het zichzelf warmhouden (Afvallen, stijfheid icm atrose etc). En toevallig was het alsnog die pony die écht kon rillen van de kou, ookal had ze een dikke wintervacht aangemaakt. Geeft voor mij aan dat sommige paarden het écht koud kunnen hebben.
Mae schreef:Ze zijn niet van suiker hoorPaarden in IJsland, Scandinivië en alle andere landen waar het pittig koud kan worden hebben het altijd al overleefd, óók zonder die appelige hoofddekens. En als je dan met -20 nog een extra dekentje oplegt kan ik daar inkomen, maar welke vitale lichaamsdelen denk je te beschermen met zo'n 'hood'?
Ik vind het pure ijdelheid van de mensen, wat voor mooi excuus je ervoor verzint, ik zie geen geldige reden om dit een paard om te doen in het teken van zíjn welzijn
magda_90 schreef:Mae schreef:Ze zijn niet van suiker hoorPaarden in IJsland, Scandinivië en alle andere landen waar het pittig koud kan worden hebben het altijd al overleefd, óók zonder die appelige hoofddekens. En als je dan met -20 nog een extra dekentje oplegt kan ik daar inkomen, maar welke vitale lichaamsdelen denk je te beschermen met zo'n 'hood'?
Helemaal mee eens. Kom op zeg mag een paard nog een paard zijn? Ik kan mij niet indenken dat een paard dit fijn vind zitten, nog niet te spreken over het feit hoe erg het daaronder moet gaan broeien, gezien men steeds sneller de dikkere dekens uit de kast trekt.