Hoofddeken?? Kent iemand dit??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:20

Zoiets zou ik mijn paard nooit aan doen. is hetzelfde als met zulke vliegendekens gaan ze grazen gaat hij toch van de oren af. Ik gebruik zelf een losse fleecehals aangezien die van mij geschoren zijn. Die gaat over het hoofd dus de nek is bedekt dan loopt hij nog door over de boeg en schoft bij mij komt hij tot aan de flanken. ideaal en dient gelijk als borstbeschermer. ze zijn van fleece en zit een zachte binnenkant bij de manen. ik heb haflingers met enorm lange manen en ze zitten er nog steeds. ze zijn 25 euro en je kan ze kopen bij piaffe en horseshophorsepower. wat ik wel doe is als ze de wei opgaan het lusje door het halster heen halen zodat hij niet zover afzakt anders heeft hij nog geen nut.

Edit: sleezy gebruik ik nooit meer heb het bij mn shet gedaan alle manen weg. ik koop de halzen wel een maat groter zodat het het halster niet naarachter trekt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:07

spicegirl schreef:
jij ook niet als je nu in een toppie buiten loopt,maar wss ben je ook blij met je winterjas nu. ;)
er is geen paard die triest gaat kijken als ie m om krijgt.mijn paarden hadden nooit bezwaar ertegen.is net iets meer als een halsdeken, die hier wel veel gebruikt word.
een hood is een keuze, net als je paard zonder deken laten staan. sommige vinden het handig, anderen niet. maar zielig voor t paard is geen van beide :n

Ik heb idd een winterjas. Mijn paard heeft een vacht. Ook op haar hoofd.

En dan nog, zelfs als je ze scheert, wat wil je in hemelsnaam daar warmhouden? Zijn voorhoofd?

En ik vind het wel zielig, het belemert ontzettend in de bewegingsvrijheid, de kans dat ze ergens aan blijven haken wordt door die gaten veel en veel groter, andere paarden kunnen ze eraan vastgrijpen, als hij draait dan zitten er dichte stukken voor hun ogen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:19

Vjestagirl schreef:
Ik heb idd een winterjas. Mijn paard heeft een vacht. Ook op haar hoofd.

En dan nog, zelfs als je ze scheert, wat wil je in hemelsnaam daar warmhouden? Zijn voorhoofd?

En ik vind het wel zielig, het belemert ontzettend in de bewegingsvrijheid, de kans dat ze ergens aan blijven haken wordt door die gaten veel en veel groter, andere paarden kunnen ze eraan vastgrijpen, als hij draait dan zitten er dichte stukken voor hun ogen.

Maaar.... jij gaat nu heel erg uit van het feit dat het paard buiten loopt met zo'n ding ( ik ook!) maar ineens besefte ik me dat dat natuurlijk niet hoeft te zijn..
Op stal is er geen contact, kunnen ze niet langs bomen/hekken/palen/whatever, kúnnen niet bewegen, dus tsja......
Vraag me echt af of ze dus uberhaupt buiten komen met die dingen ;(

Janine1990

Re: Hoofddeken?? Kent iemand dit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:22

Gebruikte iemand die ik ken altijd bij de hengsten. Alleen dan als sleezy.
In het begin vinden ze het spannend, maar later kijken ze niet meer op of om als je dat ding op doet.
En ach, vliegenkap of dit, ik zie het verschil niet hoor...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:25

zo'n ding ken ik al langer, ook de sleezy's komen nu meer in gebruik hierzo.
Ik vind dat iedereen wel meteen een beetje "oh, dat ding gaat er bij mij niet op hoor, wat een onzin". Dan hoef je het dus ook niet te kopen.
Ik kan me best voorstellen dat als jij een wedstrijdpaard hebt wat het altijd presteerd om vies te worden dat jij de dag van het wassen en wedstrijd zo'n ding omgooit. Bijkomende handigheid is dat je de manen naar 1 kant kan laten duwen door zo'n deken. ook voor show paarden zou het een handig voorwerp kunnen zijn,.

Denk ook eens aan de rensport: paarden moeten zo gestroomlijnd mogelijk zijn, dun in de vacht zitten om alle hitte te kunnen afvoeren. Ik zou als trainer van renpaarden zéker zo'n ding aanschaffen voor van de winter.

en wat doen wij onze paarden aan met bijv die vliegendeken en kap en hals van bucas? Daar zou ik veel meer moeite mee hebben, zeker omdat het zicht daardoor belemmerd wordt. Ontstoken ogen, nog daaraantoe, maar zo'n gaas ding voor de ogen als er niet iets medisch aan de hand is? sorry, dat belemmerd 1 van de belangrijkste dingen waar het paard op moet vertrouwen: zicht.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 19-11-09 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:26

volgens mij zit zo'n ding niet aan de deken vast, dus het gaat mee met het hoofd als het paard gaat grazen en dan vind ik er niets mis mee. Eigenlijk alleen maar beter :j
Als je je paard toch scheert..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:51

vergeet niet dat dit een amerikaans product is.
waar er inderdaad genoeg plaatsen zijn waar het in de winter -20 wordt.
vind je zo'n ding dan nog overbodig?
ik vind deze juist beter zitten dan die losse halzen. die zakken af waardoor zn korte nekkie alsnog in de kou staat.
ik vind ze cool en het is dat het hier niet zo koud wordt maar anders had mijn paard er echt wel een om!
blijft veel beter zitten en die gaten blijven wel zitten hoor, zijn immers gemaakt voor het paardenhoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:54

Janine1990 schreef:
Gebruikte iemand die ik ken altijd bij de hengsten. Alleen dan als sleezy.
In het begin vinden ze het spannend, maar later kijken ze niet meer op of om als je dat ding op doet.
En ach, vliegenkap of dit, ik zie het verschil niet hoor...

Haha bij ons vinden de paarden eerder andere paarden met een sleezy om errug interessant :') Ze schrikken zich kapot van een paard dat een enorm fel gekleurde sleezy om heeft, terwijl ze d'r zelf ook een om hebben _O-

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:04

quarterH schreef:
vergeet niet dat dit een amerikaans product is.
waar er inderdaad genoeg plaatsen zijn waar het in de winter -20 wordt.
vind je zo'n ding dan nog overbodig?
ik vind deze juist beter zitten dan die losse halzen. die zakken af waardoor zn korte nekkie alsnog in de kou staat.
ik vind ze cool en het is dat het hier niet zo koud wordt maar anders had mijn paard er echt wel een om!
blijft veel beter zitten en die gaten blijven wel zitten hoor, zijn immers gemaakt voor het paardenhoofd.

Ze zijn niet van suiker hoor ;) Paarden in IJsland, Scandinivië en alle andere landen waar het pittig koud kan worden hebben het altijd al overleefd, óók zonder die appelige hoofddekens. En als je dan met -20 nog een extra dekentje oplegt kan ik daar inkomen, maar welke vitale lichaamsdelen denk je te beschermen met zo'n 'hood'?

Ik vind het pure ijdelheid van de mensen, wat voor mooi excuus je ervoor verzint, ik zie geen geldige reden om dit een paard om te doen in het teken van zíjn welzijn :n

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:12

denk eje cht dat een paard kort in de halsharen blijft met -20 en geen deken om zn nek??
en of je dan een nekdeken neemt of een hood is kwestie van smaak, voorkeur. ik vind deze beter zitten. een ander vind een halsdeken beter zitten.
ga ik toch ook niet veroordelen. komop zeg, beetje tollerantie moet kunne n toch.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:18

Een boerka voor het paard :+

Mijn paard heeft een 220 grams deken om, zijn hele lichaam staat kort in de vacht behalve de hals.
Iedereen zei tegen mij dat zo een hals onzin is, maar ik denk er anders over...
Ik denk persoonlijk dat zo een sleezy hals comfortabeler zit bij het paard, omdat het meerekt en nauwsluit langs de hals.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:21

quarterH schreef:
denk eje cht dat een paard kort in de halsharen blijft met -20 en geen deken om zn nek??
en of je dan een nekdeken neemt of een hood is kwestie van smaak, voorkeur. ik vind deze beter zitten. een ander vind een halsdeken beter zitten.
ga ik toch ook niet veroordelen. komop zeg, beetje tollerantie moet kunne n toch.

Daar noem je het al: de smaak & voorkeur van de ruiter ;)

Mijn reactie heeft niks met tolerantie te maken, ik vind dekens an sich al vrij nutteloos, een paard is prima in staat z'n eigen temperatuur te regelen, mits hij gewoon z'n vacht behoudt :)

En áls je dan, omdat je het mooier vindt of met oog op trainen, ervoor kiest om gebruik te maken van dekens, zou ík nooit gebruik maken van zo'n hoofddeken. Ik vind het onnatuurlijk om een paard zo van boven tot onder in te pakken. Dan maar een wat dikkere vacht op de hals of een ander model scheren waarbij in ieder geval de warmte goed afgevoerd wordt :j

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:26

Mae schreef:
Ze zijn niet van suiker hoor ;) Paarden in IJsland, Scandinivië en alle andere landen waar het pittig koud kan worden hebben het altijd al overleefd, óók zonder die appelige hoofddekens. En als je dan met -20 nog een extra dekentje oplegt kan ik daar inkomen, maar welke vitale lichaamsdelen denk je te beschermen met zo'n 'hood'?

Ik vind het pure ijdelheid van de mensen, wat voor mooi excuus je ervoor verzint, ik zie geen geldige reden om dit een paard om te doen in het teken van zíjn welzijn :n

En we scheren paarden wel, waarom? juist, om te zorgen dat ze niet verkouden worden en weet ik wat wel meer door die lange haren icm werk en zweten. Als je een ijslollie hebt waar je buitenritjes mee maakt snap ik dat je geen deken opdoet. Als je een sportpaard hebt en in teken van zijn welzijn hem wel lekker in de wei zet of in de paddock van de winter, maar hij is geschoren (of niet en je wilt hem een dunne vacht laten houden) dan zou ik hem niet bloot de wei opgooien. En waarom wel de hals scheren en geen halsdeken of zo'n hood omdoen (zie ik ook vaak genoeg)? Hem van zijn natuurlijk jas ontdoen en er niets voor in de plaats opleggen? Waarom dan niet zo'n hood..kan me voorstellen dat bij sommige paarden hij beter blijft liggen dan een halsdeel.

kortom, ons gebruiksdoel van paarden is niet meer in staat om het paard zn natuurlijke vacht te laten ontwikkelen. Ook moet ik zeggen dat ik sommige paarden dermate weinig vacht aan vind maken dat ik me afvraag of het wel zo fijn voor het paard is om zonder dekentje naar buiten te doen in de winter.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:01

muiszje- +:)+ jij verwoord het goed.
men moet ook begrijpen dat een ijslander/fjord e.d. ook wat anders is als een QH of een arabier.en dat een lange wintervacht niet handig/verstandig is, als je een beetje serieus de sport beoefent.ik zie anky ook niet rijden met een ijsbeer...
dus dikke vacht is prima, maar niet altijd.en als je paard geen dikke vacht meer heeft, dan moet je hem toch een alternatief geven.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:04

Vraag ik me af of dat dezelfde stallen in de VS zijn waar het hele (reusachtig grote) binnengedeelte het hele jaar door op 15 graden celcius wordt gehouden...

Ik heb er een tijdje over zitten twijfelen: deken met of zonder hals. Uiteindelijk gekozen voor eentje zonder, zo intensief rij ik nu ook weer niet, maar je ziet wel duidelijk het verschil in vacht op de hals vergeleken met de rest van het lichaam!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:05

Mm, ik wist niet dat zoiets bestond.
Maar ik vind dit wel een beetje raar, dit ga ik mijn paarden niet aan doen. Dan schher je toch niet het hoofd? Ik vin scheren normaal, maar hoofd hou ik liever zoals het is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:07

:n

Straks gaan we ook oor'hoesjes' gebruiken, want anders groeit het haar op de oren weer aan.. Kom op zeg! Het is een paard! Geen barbie o.i.d.!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:11

quarterH schreef:

Reken maar :P
Ik zie het nu al met twee jonge hengsten die gewoon een deken met hals hebben, lang zo kort in haar niet als met een sleezy om. Met name op het hoofd.

Hannah_Menno: Voor de oren hebben we scheerapparaten hoor. :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:13

Janine1990 schreef:

Hahaha dat weet ik wel! _O- Ik bedoelde eigenlijk; mensen doen dit hun paard om zodat de vacht op het hoofd niet zo snel aangroeid (of las ik dit nou verkeerd?) dan kun je net zo goed ook oorwarmertjes gaan kopen anders moet je ook telkens de oren bijscheren! ;p

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:16

Ik behandel mijn paarden absoluut niet als barbie's oid. Ik vind zelfs dat ik redelijk nuchter ben. Het enige is, dat je als mens wel moet proberen te trachten om alles wat je je paard "aandoet" voor JOUW gebruiksdoel, daarvoor iets in de plaats doet. Dus scheren? deken op.
Oren scheer ik trouwens niet, knip het wel een beetje bij zodat er geen pluisjes aankomen en geen oorsmeer blijft kleven (Want dat trekken we er zo graag uit en dat doet pijn, dan liever met de schaar het voorkomen) Paarden hebben nou eenmaal een heeel gevoelig gehoor, en als je de haren weghaald kan dit de functie naar mijn idee behoorlijk beschadigen (en zeker als je dicht bij een snelweg woont of een disco,, denk aan de perseptie van ultra-sound van paarden, dan lijkt het net alsof ik muziek vol-luid zet met TE hoge tonen dat mn oren het er niet levend vanaf brengen denk ik.. en ohja, misschien is het ook niet zo handig als je al een "schrikkerig" paard hebt :Y) )

Helaas ben ik ook een dressuur-miep, en er gaat bij mij waarschijnlijk, als ik een paard zou hebben, ook de scheermachine over.
Met mijn oude pony, 36 jaar, wilde ik eerst dat ze zelf haar wintervacht aanmaakte, zodat haar natuurlijke "ritme" aangesproken bleef, en daarna legde ik er een dekentje op, omdat ze ander teveel hinder zou ondervinden aan het zichzelf warmhouden (Afvallen, stijfheid icm atrose etc). En toevallig was het alsnog die pony die écht kon rillen van de kou, ookal had ze een dikke wintervacht aangemaakt. Geeft voor mij aan dat sommige paarden het écht koud kunnen hebben.

Ik zou zeggen: bekijk het van paard tot paard, houd je gebruiksdoel in acht, beslis of dit voordelen meebrengt voor het paard zelf, en schaf een hals of hood of sleezy aan of ga uberhaupt niet met dekens aan de slag.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 19-11-09 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:16

Hannah_Menno schreef:
Janine1990 schreef:

Hahaha dat weet ik wel! _O- Ik bedoelde eigenlijk; mensen doen dit hun paard om zodat de vacht op het hoofd niet zo snel aangroeid (of las ik dit nou verkeerd?) dan kun je net zo goed ook oorwarmertjes gaan kopen anders moet je ook telkens de oren bijscheren! ;p

Scheren is goedkoper dan oorwarmes kopen die ze telkens kwijtraken? :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:17

muiszje schreef:
Ik behandel mijn paarden absoluut niet als barbie's oid. Ik vind zelfs dat ik redelijk nuchter ben. Het enige is, dat je als mens wel moet proberen te trachten om alles wat je je paard "aandoet" voor JOUW gebruiksdoel, daarvoor iets in de plaats doet. Dus scheren? deken op.
Oren scheer ik trouwens niet, knip het wel een beetje bij zodat er geen pluisjes aankomen en geen oorsmeer blijft kleven (Want dat trekken we er zo graag uit en dat doet pijn, dan liever met de schaar het voorkomen)

Helaas ben ik ook een dressuur-miep, en er gaat bij mij waarschijnlijk, als ik een paard zou hebben, ook de scheermachine over.
Met mijn oude pony, 36 jaar, wilde ik eerst dat ze zelf haar wintervacht aanmaakte, zodat haar natuurlijke "ritme" aangesproken bleef, en daarna legde ik er een dekentje op, omdat ze ander teveel hinder zou ondervinden aan het zichzelf warmhouden (Afvallen, stijfheid icm atrose etc). En toevallig was het alsnog die pony die écht kon rillen van de kou, ookal had ze een dikke wintervacht aangemaakt. Geeft voor mij aan dat sommige paarden het écht koud kunnen hebben.

Ik zou zeggen: bekijk het van paard tot paard, houd je gebruiksdoel in acht, beslis of dit voordelen meebrengt voor het paard zelf, en schaf een hals of hood of sleezy aan of ga uberhaupt niet met dekens aan de slag.

Mensen vergeten ook vaak dat een wintervacht wordt aangemaakt op basis van aantal lichturen per dag, niet op basis van de temperatuur. Want dan zouden alle paarden nu weer in de rui zijn...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:21

spicegirl schreef:
muiszje- +:)+ jij verwoord het goed.
men moet ook begrijpen dat een ijslander/fjord e.d. ook wat anders is als een QH of een arabier.en dat een lange wintervacht niet handig/verstandig is, als je een beetje serieus de sport beoefent.ik zie anky ook niet rijden met een ijsbeer...
dus dikke vacht is prima, maar niet altijd.en als je paard geen dikke vacht meer heeft, dan moet je hem toch een alternatief geven.

Ik heb op zich helemaal geen moeite met scheren omdat er dusdanig veel patronen zijn waardoor je en kunt blijven trainen en je paard nog een degelijke winterjas aan kan houden.

Een deken...ook geen moeite mee als je echt heel veel rijd maar je paard helemaal van top tot teen inpakken vind ik echt helemaal niks.

Citaat:

Dan heb je het ook wel over een pony van 36 jaar oud!
Dan vind ik het helemaal niet gek dat de wintervacht niet meer zo functioneert als toen hij 10 was. Dan zou ik zelf ook zeker het scheerapparaat pakken als de pony daar mee beter af is. Oudjes hebben gewoon wat extra's nodig :D

Paardje van een vriendin kan erg slecht tegen nattigheid ondanks dat hij nu echt een lekker vachtje heeft(20 jaar). Hij krijgt voor die slechte dagen dan een dekentje op...pony happy baas happy omdat pownie niet ziek wordt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:49

Mae schreef:

Helemaal mee eens. Kom op zeg mag een paard nog een paard zijn? Ik kan mij niet indenken dat een paard dit fijn vind zitten, nog niet te spreken over het feit hoe erg het daaronder moet gaan broeien, gezien men steeds sneller de dikkere dekens uit de kast trekt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:51

magda_90 schreef:
Mae schreef:

Helemaal mee eens. Kom op zeg mag een paard nog een paard zijn? Ik kan mij niet indenken dat een paard dit fijn vind zitten, nog niet te spreken over het feit hoe erg het daaronder moet gaan broeien, gezien men steeds sneller de dikkere dekens uit de kast trekt.

Vergelijk het met een legging, een sleezy bijvoorbeeld heeft meer bewegingsvrijheid dan de weatherbeeta's die staan afgebeeld in de beginpost.