Ligt het zadel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:04

elias schreef:
Sanny_lief schreef:
Als je er niet al te veel geld aan wilt besteden kan je ook gewoon zonder zadel rijden. Deden wij ook met de shetjes!

Anders zou ik gewoon een zadelmaker laten komen. Weet je zeker dat het goed ligt!

joh, dat is pas slecht!
als je het 1 keer doet, of 2 keer in de maand oid, okee, maar gewoon geen zadel tot beschikking hebben en altijd zo rijden is ontzettend slecht voor de rug van het paard!

Het is naar mijn idee kiezen tussen twee uiterste. Of je rijd een of twee keer in de week zonder zadel en gaat gewoon lekker stappen of je koopt een zadel wat knelt of drukt en verziekt zo de rug van je pony! Naar mijn idee zijn shetjes niet echt 'bedoelt' voor fanatiek rijden. Leuke voor de kindertjes maar das dan ook alles. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk!

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 14:18

Anoniem schreef:
Even een vraagje TS ik zie dat jij 13 bent. Maar pas jij dan nog wel op je shet? Ik denk namelijk dat jij geen zadel zal vinden dat voor jou past en voor je shet past! En kwa lengte ben je denk ik ook te groot...

Want ik zie mijn zusje van 13 echt niet meer op een shet rijden! uberhaupt niet op een pony onder de 1.30M

mijn shet is 1.03m, Maarja, je kan het niet echt voluit rijden noemen. En al helemaal niet elke dag! Maar ik wil graag en zadel voor de keren dat ik "rij" en voor als ik een verzorgertje neem. ik heb dan liever dat zij/hij goed op de shet zit! ;)
Er zijn heel veel mensen bij mij in de buurt die ook op shetjes rijden. :?
Heb je deze wel eens gezien, http://www.youtube.com/watch?v=Q8ta_zJZYpQ

Anoniem

Re: Ligt het zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:23

Ja dat filmpje ken ik idd maar haar vind ik ook écht veelste groot.

Persoonlijk vind ik dat je niet meer op een shet moet gaan zitten (ook niet voor 1 keer) als je met je voeten bij zijn knieën dan vind ik je al veelste groot. Ook het gewicht speel erg mee.. 50 kilo vind al te zwaar voor een shet. 40 kilo is echt een max.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:27

Daar ben ik het ook mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:27

joliene schreef:

wij zijn het wel vaak eens met elkaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:32

XXloisieXX schreef:
Ja, de voorrijkosten zijn echt heel duur! Ik ga natuurlijk niet voluit op een shet rijden, dus ik moet dan nog even nadenken over de zadelmaker. daar ik het toch best duur voor! :o
Ik hbe wel een zadel gezien waar je de boom kan verwisselen, dan heb je voor 10 euro een grotere of kleiner boom die je er zo in kan zetten.
Wat denken jullie daarvan?

Een zadel heb je voor jaren, de rug heb je zo verkloot, als je geen 50 euro over hebt voor een zadelmaker, dan zou ik maar blijven knuffelen met je dier..Koop anders een barebackpad en ga zadelloos als je toch bijna nooit rijdt.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:33

Anoniem schreef:
joliene schreef:

wij zijn het wel vaak eens met elkaar :D

Ben ik het mee eens. :=

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 14:39

russel schreef:
XXloisieXX schreef:
Ja, de voorrijkosten zijn echt heel duur! Ik ga natuurlijk niet voluit op een shet rijden, dus ik moet dan nog even nadenken over de zadelmaker. daar ik het toch best duur voor! :o
Ik hbe wel een zadel gezien waar je de boom kan verwisselen, dan heb je voor 10 euro een grotere of kleiner boom die je er zo in kan zetten.
Wat denken jullie daarvan?

Een zadel heb je voor jaren, de rug heb je zo verkloot, als je geen 50 euro over hebt voor een zadelmaker, dan zou ik maar blijven knuffelen met je dier..Koop anders een barebackpad en ga zadelloos als je toch bijna nooit rijdt.

Maar er word ook gezegt dat zonder zadel slecht is voor de rug van je pony, maar wat is daar eigenlijk zo slecht aan , want ook met bijv. rijles ga je weleens zonder zadel, en Natural Horsemanship? :?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:41

Zonder zadel rijden is niet heel erg slecht hoor (met een slecht passend zadel rijden is veel slechter). Maar je moet niet elke dag gaan rijden zonder zadel. Als je 1 a 2 keer in de week een kleine 20 minuutjes (niet intensief) rijdt is er niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:43

XXloisieXX schreef:
russel schreef:

Maar er word ook gezegt dat zonder zadel slecht is voor de rug van je pony, maar wat is daar eigenlijk zo slecht aan , want ook met bijv. rijles ga je weleens zonder zadel, en Natural Horsemanship? :?

De rede dat ZZ (zonder zadel) rijden slecht is is omdat je op de ruggegraat zit en dat is niet goed voor het paard. Als je dit af en toe eens doet is het geen probleem maar iedere dag een uur is echt niet fijn voor je paard.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:45

Het ligt er ook aan hoe je gebouwd bent. Als je heel dun bent dan heb je natuurlijk eerder kans op druk plekken dan als je wat zwaarder gebouwd bent. Dat komt omdat je dan met een groter oppervlakte de druk verdeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:47

joliene schreef:
Het ligt er ook aan hoe je gebouwd bent. Als je heel dun bent dan heb je natuurlijk eerder kans op druk plekken dan als je wat zwaarder gebouwd bent. Dat komt omdat je dan met een groter oppervlakte de druk verdeeld.

Daar heb je ook een punt idd.

Maargoed wat ik me afblijf vragen is of de TS uberhaupt op dr shet past...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:48

Ik denk het haast niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:53

Anoniem schreef:
Ja dat filmpje ken ik idd maar haar vind ik ook écht veelste groot.

Persoonlijk vind ik dat je niet meer op een shet moet gaan zitten (ook niet voor 1 keer) als je met je voeten bij zijn knieën dan vind ik je al veelste groot. Ook het gewicht speel erg mee.. 50 kilo vind al te zwaar voor een shet. 40 kilo is echt een max.

Ben het hier ook mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:02

joliene schreef:
Ik denk het haast niet.

Idd dat is ook mijn gedachten!

Maargoed het is uiteindelijk de keus van de TS zelf om wel of niet op de shet te rijden..

Lot_05011992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:44

Anoniem schreef:
Even een vraagje TS ik zie dat jij 13 bent. Maar pas jij dan nog wel op je shet? Ik denk namelijk dat jij geen zadel zal vinden dat voor jou past en voor je shet past! En kwa lengte ben je denk ik ook te groot...

Want ik zie mijn zusje van 13 echt niet meer op een shet rijden! uberhaupt niet op een pony onder de 1.30M

hier ben ik het niet helemaal mee eens... ik zou misschien ook niet meer op een shetje stappen maar ben 17 en net aan 1m60 en korte beentjes dus wat dat betreft zou ik nog gewoon op een B/C-pony of een hele stevige shet stappen hoor! toen ik 13 was was ik ook echt nog heel klein en licht hoor! vind dit altijd zooo een vooroordeel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:15

Lot_05011992 schreef:
Anoniem schreef:

hier ben ik het niet helemaal mee eens... ik zou misschien ook niet meer op een shetje stappen maar ben 17 en net aan 1m60 en korte beentjes dus wat dat betreft zou ik nog gewoon op een B/C-pony of een hele stevige shet stappen hoor! toen ik 13 was was ik ook echt nog heel klein en licht hoor! vind dit altijd zooo een vooroordeel...

Dan ben jij gewoon erg klein ;) mijn zusje is 1.71M en die zou echt niet meer op een shet stappen hoor. Ik zelf ook niet ik ben namelijk.1.75M
En mijn zusje is echt niet extreem groot hoor voor haar leeftijd. als ik haar vriendinnetjes zie..

Maargoed nogmaals het gewicht maakt heel veel uit. Maar ook je bovenlijf maakt veel uit! als je 1.75M bent en je hebt echt korte pootjes zou je wat mij betreft echt niet meer op een shet mogen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:29

1.71 voor een meisje van 13 :oo vind ik dus wel heel groot, ik ben 168 en echt niet klein of de kleinste, integendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 20:32

Is dat echt zo groot? als ik haar vriendinnen zie zijn ze vaak wel iets kleiner maar echt niet rond de 1.60 hoor. Uitzonderingen daar gelaten uiteraart. Meestal rond de 1.65 tot 1.70

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:20

Ik ben zelf 1.65m, 1.72 is idd wel groot zeg!
;)