Hoelang gebruik jij een dekje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

emma525

Re: Hoelang gebruik jij een dekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:56

ik wissel meestal om de 4 dagen

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:04

Afhankelijk van de arbeid denk ik..zowiezo na elk gebruik laten luchten (mss nat van zweet) en de haren afborstelen.
Ik denk als je veel rijdt en ze redelijk zweet je het toch na een week of andrhalf een ander zou gebruiken.
Ik denk als je paard niet zweet het allemaal best kan meevallen verder wissel ik soms zo van dekje dan denk ik hmm vandaag heb ik zin in een blauw dekje en hoppa :D

wintepint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:09

maximaal 2 keer gebruiken, wij doen toch ook elke dag schoon ondergoed en sokken aan, verdient mijn paard ook

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:00

Meestal zo'n twee tot drie weken. In de zomer korter ivm zweten, maar nu in de winter loopt het niet zo'n vaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:06

Oef,ben blij dat er nog zijn dacht dat ik de enigste gek was :o .1 hooguit 2x en dan gaan ze de was in.
Ik weet niet hoe julie dekjes eruit zien ,maar die van mij zitten dan onder huidvet en dat word dan hard.Dus volgens mij schuurt dat onder het zadel.
Maar nu ben ik zo wie zo wel een muts in alles wat schoon moet zijn bij mijn paarden.Ondanks dat ze overdag buiten staan mest ik ook 2x ,en dekens worden ook iedere dag verwisseld,maar die was ik dan nog net niet iedere dag ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:33

Ik wissel iedere dag :+ Maar na ongeveer 10-12 keer gebruiken gaat hij in de was.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:10

Ik gebruik ze een keer of 5 denk ik. Meer omdat moeders niet zo blij is als ik wéér met een stapel dekjes kom dan wat anders, ik wissel namelijk wel graag.

Nu tijdens dit seizoen zijn ze wel al snel nat... erg vervelend om ze te kunnen drogen als het weer vochtiger wordt buiten! Ik hoop gewoon ooit genoeg dekjes te hebben liggen om wel eventjes vooruit te komen en dan gewoon een berg te wassen eens per maand ofzo. :p Ik heb nu 4 dekjes in mijn bezit!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:06

De ene keer een week of 2, de andere keer een week of 5.. :o Ligt er net aan hoe intensief ik met mijn pony heb gereden en hoe vies het dekje is.. En daarbij is mijn moeder ook nooit zo happy als ik wéér met een dekje thuis kom om te wassen. Die ziet liever een en het zelfde dekje er een half jaar (of langer) onder liggen. :+

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:08

Na 2 of 3x keer mag hij weer in de was. Mijn paard zweet ontzettend en dat zorgt dan voor nogal vieze sjabrakjes en dat wil ik niet. :D

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:32

Ik heb meestal 2 dekjes op stal hangen die ik afwissel. Rij gemiddeld 2-3 keer per week en als paard niet te vettig is gaan die dekjes wel een maand mee.
Na die maand doe ik ze in de was, gaan ze thuis in de kast en 2 andere mee naar stal.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:34

Tjitsbloody schreef:
Ik haal in ieder geval elke keer mijn dekjes eraf als ik heb gereden. Ik heb ongeveer 4 dekjes die ik steeds afwissel. Om de 2 of 3 weken haal ik de haren eraf. Ik was de dekjes alleen als er echt vlekken op zitten of als er harde stukken zijn ontstaan door het zweten. Ik vind dat mijn dekjes ook minder mooi en slechter worden hoe meer je ze wast. Dus ik probeer ze zo min mogelijik te wassen maar wel zo schoon mogelijk te houden.

is het niet zo dat bezwete dekjes ook paardenhuid aan kunnen tasten? heb ik wel eens gehoord. Zelf was ik ze wel vaak.. ze gaan er niet op achteruit. Alleen die haartjes in de wasmachine is wat minder.

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:37

Na elk gebruik hang ik mijn dekje (pads) op om te laten luchten. Ik wissel ook af per keer. Ook was ik ze regelmatig of haal ik alle vieze haren eraf en ze gaan jaren mee! :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:42

Bij mij (als ik gewoon 5 dagen in de week rijd) gaat hij 1 keer in de week in de was.. Tenzij hij heel erg heeft gezweet en m'n dekje ook echt nat is, dan gaat hij ook de was in.
Verder hangt m'n dekje altijd uit na t rijden.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:48

Na alles een beetje gelezen te hebben constateer ik dat ik niet de enige ben die zijn dekjes zo vaak wast en wisselt. Ik heb er standaar 2 in gebruik de ene dag die en de ander dag die en worden maximaal 3x gebruikt. Mijn paardje zweet flink en merk ook dat ik mijn dekjes dan beter schoon krijg mijn zadel heeft in het begin de verveelde gewoonte gehad om erg zwart aftegeven als ze veel gezweet had. Hoe langer je je dekje gebruikt des te slechter dat eruit gaat.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:12

Ik gebruik ze ongeveer 4 à 5 keer en dan gaan ze de was in.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:12

Als ik dit zo lees denk ik dat toch wel iets vaker een dekje in de was mag doen...

@ Knert: Hoe zou een bezweetdekje dan de paardehuid kunnen aantasten? Heb je daar info over?

Lot_05011992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:45

ik was mijn dekjes als ze of heel vies zijn of meerdere malen heel vochtig zijn geworden door het zweten... ik zou ze niet te vaak wassen maar spoel ze vaak uit of gooi even de tuinslang er overheen.. zo blijven je dekjes toch wel mooi...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:14

Annabella schreef:
Als ik dit zo lees denk ik dat toch wel iets vaker een dekje in de was mag doen...

@ Knert: Hoe zou een bezweetdekje dan de paardehuid kunnen aantasten? Heb je daar info over?

eigenlijk niet.. ik geloof dat ik het ooit eens gelezen heb in bit, het is me wel bijgebleven. Maar zeker weten waar ik het heb gelezen doe ik het niet. Sorry..

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:37

@ knert.

Daar heb ik nog nooit van gehoord, maar dat kan ook helemaal aan mij liggen hoor. Heb me er nooit echt in verdiept. Ik hoor soms wel mensen om me heen die zeggen dat het wassen met veel waspoeder/middel ook niet goed is. Maar dat weet ik ook niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:50

Tjitsbloody schreef:
@ knert.

Daar heb ik nog nooit van gehoord, maar dat kan ook helemaal aan mij liggen hoor. Heb me er nooit echt in verdiept. Ik hoor soms wel mensen om me heen die zeggen dat het wassen met veel waspoeder/middel ook niet goed is. Maar dat weet ik ook niet.

Bij mensen is het zo dat het de PH waarde van de huid aantast en daardoor bacterien erbij kunnen komen waardoor je ook gaat stinken. Omdat deze bacterien dus vrij spel hebben. Denk dat sommige paarden wel kunnen reageren op vaak bezwete en ongewassen dekjes.

Heb het ooit in die dokterrubriek gelezen van bit.. echt zeker weten doe ik het niet.. Dus kan het niet bewijzen ofzo.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:54

Nou in ieder geval iets om in de gaten te houden toch..
Het is nooit verkeerd om er rekening mee te houden.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:54

Als mijn paard gezweten heeft krijgt hij de volgende keer dat ik rijd een schoon dekje.
Zweet ze niet dan gebruik ik het dekje 3-4 dagen.
Ook laat ik de natte dekjes nooit onder het zadel zitten, slecht voor de wolvullingen het leer!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:24

Die natte dekjes of gwn al de dekjes onder het zadel laten , nee doe ik ook niet.
Lekker netjes zijn he :D

Ik denk als je ze na 1 keer zweten goed verlucht het wel geen kwaad kan hoor..maar ik kan degene die het wel doen ook wel begrijpen.
Dat van dat het niet goed zou zijn voor de huid had ik ook nog noooit gehoord,zo zie je maar..

lucky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:39

meestal was ik mijn dekje een keer in de week

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:47

verschillend ..

als ze heel bezweet zijn gebruik ik ze natuurlijk niet nog een keer,
als het ze beetje bezweet zijn en het is mooi weer hang ik ze buiten in de frisse lucht om te drogen ;)

ongeveer 1 á 2 weken was ik een dekje
dan heb ik ze ongeveer 2 á 3 keer gebruikt (omdat ik afwissel met verschillende dekjes snapje :P)