Splinter nieuw zadel...past niet meer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:58

Mijn paard stond in de zomer inderdaad op de wei. Maar toen mijn vorige zadel waar ik mijn paard mee zadelmak gemaakt heb niet meer goed lag (te klein) begon de zoektoch naar een nieuwe. Ben toen begonnen met de Ainsley die had mijn voorkeur nee te klein en zo passeerde de Kn's en de Euroridings allemaal de revu. Ze waren allemaal te smal in het midden van het zadel daar was zijn rug te dik en wipte het zadel naar voren door t bewegen van mijn paard....
Ik kreeg een leenzadel te leen wat wel goed lag (maar was oud en niet meer mooi).
Naar 6 maanden en alles gehad te hebben qua modellen van de genoemde merken was mijn paard door t trainen en het minderen van het gras afgevallen. En zijn we weer van voor af aan begonnen en dus ook weer met de Ainsley en die paste toen dus wel.

Het kan inderdaad zo een duur geintje worden zal je zien is mijn paard zo afgevallen dat we een fit maat kleiner kunnen zo blijf ik schommelen tussen fit maat 3 en 4. Hopelijk komt de zadelmaker met het nieuws dat het met opvullen goed komt dat kon hij door de telefoon nog niks overzeggen.

Ik snap wel dat dit een risico is maar Wintec was geen optie en er was niks in zijn maat 2e hands dus viel sowieso al in een nieuw zadel en nee er is mij niet verteld dat ik naar 2 maanden misschien op zoek moet naar een ander zadel omdat de kans er in kan zitten dat hij het zadel niet meer zou passen!
Hij heeft mij dit zadel verkocht en hij weet dat mijn paard 4,5 jaar is dan had ik graag wel iets meer informatie willen hebben hij is ervoor om een leek als mij met zadel's in mijn keuze te begeleiden en te informeren neem ik aan?

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:00

siskeh schreef:
Komt dat drukken rechts van de schoft niet van het links opstappen toevallig?

Mijn paard is ruim 1.78 en ik ben niet zo super lenig haha dus stap op via het hek :o !

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:02

Hopelijk red je t met opvullen, anders gewoon overleggen wat de mogelijkheden zijn, hij heeft ook liever tevreden klanten, dus wie weet kan die een mooie deal voor je maken...

Mandy_

Re: Splinter nieuw zadel...past niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:06

Hoop het ook het is niet het einde van de wereld maar baal er wel weer van. Morgen maar even afwachten.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:14

Mandy_ schreef:
Mijn paard stond in de zomer inderdaad op de wei. Maar toen mijn vorige zadel waar ik mijn paard mee zadelmak gemaakt heb niet meer goed lag (te klein) begon de zoektoch naar een nieuwe. Ben toen begonnen met de Ainsley die had mijn voorkeur nee te klein en zo passeerde de Kn's en de Euroridings allemaal de revu. Ze waren allemaal te smal in het midden van het zadel daar was zijn rug te dik en wipte het zadel naar voren door t bewegen van mijn paard....Ik kreeg een leenzadel te leen wat wel goed lag (maar was oud en niet meer mooi).
Naar 6 maanden en alles gehad te hebben qua modellen van de genoemde merken was mijn paard door t trainen en het minderen van het gras afgevallen. En zijn we weer van voor af aan begonnen en dus ook weer met de Ainsley en die paste toen dus wel.
.

Jaja, goeie zadelmaker.....
Een zadel heeft een kussen.... dat kussen is gevult met wol.... Dat kun je aanpassen aan de rug van je paard....

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:20

Bij sommige modellen was de boommaat te klein en bij sommige was er geen ruimte bij de schoft maar het grootste probleem was dat hij te breed was. Ik heb er niet alle verstand van dus ga af op zijn advies en kennis hij zal het dan wel weten denk ik dan. Ik zit hier helemaal niet om mijn zadelmaker zwart te maken echt niet hij is altijd heel netjes en behulpzaam en geloof heus wel dat hij er genoeg verstand van heeft maar buiten dat moet er natuurlijk wel een oplossing komen en hopelijk komt die morgen.
Laatst bijgewerkt door Mandy_ op 18-11-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:20

Mijn eerste zadel was een wintec pro cair 2000.
Ik heb deze laten aanmeten voor mijn toen nog onbeleerde haflinger.
Toen ik zover was dat ik kon draven en galloperen aan de longeerlijn schoof het zadel alle kanten op.
De zadelmaker is er toen weer bij geweest, het probleem was mijn paard deze zou scheef zijn. Na wat aanpassingen moest het beter gaan. Uiteindelijk had hij dus het zadel scheeft opgevult en begonnen de problemen.
Binnent twee weken weer opgebeld en uiteindelijk is hij weggegaan na een behoorlijk verschil van mening.
Ik heb het niet geacepteerd en heb toen een aangetekende brief gestuurd, hierin heb ik gevraagt om een passende oplossing binnen twee weken.
Een dag voor de twee weken verstreken waren heeft hij me opgebeld (hij had het druk). Hij is opnieuw langs gekomen met een aantal zadels ( hij heeft me wel lekker af zitten te kraken) en uiteindelijk heeft hij toch de wintec terug genomen.
Ik heb in een jaar 3 zadels gehad met mijn laatste aankoop een Fryso classic ben ik nog steeds tevreden. Omdat ik binnen een jaar al zoveel kosten heb gehad aan zadels en de osteopaat heb ik de Fryso twee weken op proef gekregen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:30

LisaB schreef:
Jaja, goeie zadelmaker.....
Een zadel heeft een kussen.... dat kussen is gevult met wol.... Dat kun je aanpassen aan de rug van je paard....

Daar zit nog wel verschil in hoor het ene kussen heeft een breder kussenkanaal als de ander.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:33

Om dan al meteen aan een slinter nieuw zadel te knutselen, dan gaat mijn voorkeur liever uit naar een ander zadel waar niet meteen aan geknutseld hoeft te worden maar naar 1 die meteen goed ligt. (En dan hopen dat dat ff zo blijft)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:35

vullen is toch niet knutselen?
Als de boommaat goed is maar verder niet helemaal goed licht kan hij daar misschien nog wat aan doen?
Wie heb je maarten?
Hij heeft mijn 2e hands kn perfect passend gemaakt op mijn merrie.
En hij heeft ook mijn nieuwe springzadel besteld en gaat die ook passend maken.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:43

Ik bedoelde als 1e keer zeg maar niet nu.(en was een verdere reactie meer op jou reactie van lisab) Hij vertelde mij dat hij liever een meteen goed passend zadel adviseerd dan al meteen een heel nieuw zadel veel te moeten aan passen door opvullen oid dan toch liever verder kijken naar een zadel wat iets minder bewerkelijk is. Nogmaal probeer niemand zwart te maken!!Hij is niet voor niks zovaak bij me geweest....maar ik heb ook niet overal verstand van en vraag gewoon advies.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:49

hij zal vast wel een goede oplossing voor je vinden! hij is een eerlijke man hij heeft al bij een aantal vrienden van me zadels aangemeten en is ook zeer eerlijk in inruil dus komt vast wel goed!

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:53

Ik loop ook erg met hem weg heb niks negatiefs over hem. En weet hoe eerlijk hij is met inruil en alles we komen er vast wel uit hopelijk is het met een opvul beurt zo weer gemaakt. We zien t morgen wel!
(Mooi paard heb je trouwens)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:58

Met opvullen zal dit probleem waarschijnlijk opgelost worden..

Zadels moet je regelmatig opnieuw laten opvullen, paard word dunner/dikker, word beter bespierd etc..
Je kan er niet vanuit gaan dat je met 1 x per jaar opvullen klaar bent :)
Ik ben hier overigens ook maar een 10tje voor kwijt..

Maar dat het zadel zo veranderd is, ja dier kan scheef zijn.. jij kan scheef zitten, je paard word weer rechter waardoor het zadel niet goed ligt, hij is wat afgevallen..

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:02

heeft je paard soms een hoge schoft of zo ik heb namelijk ook z`n paard die al verschillende zadels gehad heeft en niks paste en toen had ik ook een ainsley vaguard gekocht en lag perfect nog geen half jaar naderhand paste het voor geen meter meer op laten vullen even heeft het geholpen en na een paar weken weer nie goed toch maar besloten om een ander zadel te kopen en nu heb ik er 1 gevonden die denk ik wel vort goed blijft passen. Maar mijn paard heeft ook een redelijke schoft en de zadels schoven daardoor ook naar achteren.
Succes ermee

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 23:10

@MaaikeMo. Ga daar ook niet van uit weet dat een zadel regelmatig opgevult moet worden. Ben overigens wel iets meer kwijt.
@Wendyke. Mijn paard heeft niet een super hoge schoft, hij heeft wel wat schoft maar niet heel erg aanwezig. Zijn rug loopt aardig recht gewoon "normaal".
Bedankt!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:43

Mandy_ schreef:
Ik bedoelde als 1e keer zeg maar niet nu.(en was een verdere reactie meer op jou reactie van lisab) Hij vertelde mij dat hij liever een meteen goed passend zadel adviseerd dan al meteen een heel nieuw zadel veel te moeten aan passen door opvullen oid dan toch liever verder kijken naar een zadel wat iets minder bewerkelijk is. Nogmaal probeer niemand zwart te maken!!Hij is niet voor niks zovaak bij me geweest....maar ik heb ook niet overal verstand van en vraag gewoon advies.

Het is zelfs heel normaal dat een nieuw zadel bij afleveren, dmv vulling eruit of erbij op bepaalde plekken, pas gemaakt wordt op het paard. De zadels worden op een zadelmakerij opgevult, dus niet aangepast aan het desbetreffende paard. Dat moet ter plekke gebeuren door de zadelmaker. Zodat het kussen mooi meeloopt met de rug van het paard. (Natuurlijk heb ik het wel over een zadel wat kwa boommaat en type goed past op het paard)

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:16

ik heb dit probleem ook gehad met mijn paardje (nu 4jaar)
heb nu alweer mijn 3e zadel voor haar.
het was gewoon puur omdat ze zo extreem veranderde in haar spier ontwikkeling enzo waardoor de zadels te smal werden.
heb nu eindelijk weer een goed passend zadel voor haar waar ik nu met even afkloppen een halfjaar mee doe en nog steeds perfect lig op haar (en dat is in dit jaar tijd toch echt een record.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:53

Hij heeft er een keer vullen gratis bij zitten dus ga er vanuit dat je niet hoeft te betalen :)

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 15:37

De zadelmaker is gisteren geweest en mijn zadel is met hem mee om opgevult te worden. Gelukkig is het zadel na het opvullen weer helemaal goed! Klopt dat de eerste keer vullen er gratis bij zit. Nu maar weer afwachten hoelang hij goed blijft :D

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:41

mooi zo!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:37

Maar hij neemt het zadel mee om opgevult te worden??
Waarom doet hij dit niet terplekke, dan kan hij gelijk controleren of het dan goed aansluit of dat er nog iets meer in of uit moet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:41

Hij vult niet ter plekken daar heeft hij geen mogelijkheid toe.
Hij komt gewoon weer opnieuw passen.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:49

Hoezo niet? Daar heb je toch niet zoveel voor nodig?
Je hebt dan een veel betere controle over wat je doet, omdat het paard erbij is, en je tussentijds evt. nog kunt passen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:06

Ben je zelf zadelmaker?