Welk zadel voor iemand met zeer holle rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re: Welk zadel voor iemand met zeer holle rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:11

Holle rug hoeft zeker niet direct pijnklachten te geven. Ik heb ook een heerlijke holle rug, maar geen pijnklachten :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:15

Ik ben er al mee bij de dokter geweest hoor. Ze hebben reeds röntgenfoto's gemaakt, een scan genomen maar hier valt niets op te zien. Ze gaan nu nog wel een bloedonderzoek doen dus daar kan misschien nog iets uitkomen, maar het valt me gewoon op dat als ik tegenwoordig even in het zadel zit de pijn plots terug veel erger wordt. En pijn of niet maar ik wil wel blijven paardrijden, dus zoek ik de zo aangenaamst mogelijke oplossing voor mijn rug.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:39

Hey, ik heb ook heel veel last van een holle rug en rugklachten, maar ik moet zeggen dat een boomloos zadel voor mij een hele goede stap is geweest. Ik had ook nogal wat problemen met mijn balans, nu ik met een boomloos zadel rijd, is mijn zit echt veel beter geworden en mijn houding ook. Voorheen had ik ook vaak last van mijn onderrug na het rijden, nu merk ik dat ik meer last heb van mijn onderrug als ik niet/weinig rijd. Ik zou in ieder geval niet kiezen voor een dressuurzadel, die persen je in een bepaalde houding, maar daardoor ga je vaak veel holler zitten, als je voor een zadel kiest waarbij je voldoende ruimte hebt, dan denk ik dat je veel prettiger zult zitten. Ik zou je dus een boomloos zadel aanraden (die heb je trouwens ook in een dressuurversie), heeft bij mij heel goed geholpen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:42

Een dressuurzadel hoeft geen probleem te zijn. Wel ben ik met je eens dat de moderne versies erg uitblinken in kuipzitjes :D :D
Afhankelijk van het soort zadel wat je zoekt iig een ruime zitting en het liefst vlak.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 13:44

Zijn er meerdere mensen die rugklachten hadden tijdens het paardrijden vanwege een holle rug die nu veel baat hebben met een boomloos zadel dan?

Ik was zelf eerder aan een wintec dressuur aan het denken? Een 18 inch dan. Of dwingen deze zadels je ook in een bepaalde zit.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:49

Mijn ervaring is dat je in een wintec redelijk vrij zit.

Ervaring met boomloos heb ik niet, wel veel zonder zadel gereden en hoewel ik daarbij heel erg moet waken dat ik niet in stoelzit terecht kom (bovenbeen duidelijk terug leggen), heb ik daarmee nooit last van mijn rug gehad. Idd wel met de dressuurkuipjes.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:56

Dit komt mij zeer bekend voor! Ik reed de laatste jaren alleen nog maar op mijn springzadel (Close Contact).

Ik heb ruim een half jaar ernstige rugklachten gehad maar dit is verbeterd toen ik uiteidelijk via mijn paardendierenarts (!) naar een goede manueel therapeut ben gegaan. Ook ik mensendieck heb gehad.
Fysiotherapie en medische fitness wat ik 4 maanden geprobeerd heb liep op niks beters uit, bleef pijn houden...Daar zeiden ze mij dat ik er maar mee moest leren leven :(
Röntgenfoto's leverde ook niets op. Arts zei me: als je over 3 maanden nog rugklachten hebt zie ik je wel weer terug :( , nou die ziet mij dus nooit meer terug!

Mijn tip is dus, laat jezelf eerst eens goed nakijken door een manuele therapeut! Rijd je door met pijn wat ik deed, dan kun je daar een zware rugblessure door oplopen en kun je echt niks meer (zoals sokken, schoenen aantrekken, haar wassen, douchen, aankleden, autorijden, fietsen enz. gedutrende lange tijd)!

Ga daarna op zoek naar een goed passend zadel wat dus absoluut geen gedwongen zit heeft en voldoende vrijheid geeft voor je bips.
Zelf heb ik nu een op maat gemaakt Black Country zadel, maar dat is niet voor iedere portomonee. Ik heb zelf alleen al op de bok meer dan 50 !!!!! zadels gepast. Ik voel eigenlijk al direct of het wat is ja of nee, proefrijden moet je natuurlijk altijd doen.
Begin je eens goed te verdiepen met wat je wilt (dressuur, springen, boomloos) en vraag iedereen die je kent met een zadel wat je wat lijkt of je ook even mag rijden/voelen. Dan kun je alvast een verlanglijstje maken!

meer info mag ook per pb.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:03

Ik rijd gewoon recreatief en wil hierbij een voor mijn paard goed passend zadel en waar ik ook aangenaam op kan zitten. Of dat nu een westernzadel is, een dressuurzadel, een endurancezadel, ... dat maakt mij allemaal niet uit.
Wel hebben we onze beperkingen natuurlijk (niet alleen in de portemonnee :P ) maar bijvoorbeeld een veelzijdigheidszadel kan niet voor mijn paard omdat ze overbouwd is op en vlak achter de schouders, de zweetbladen gaan dan klemmen en beperken zo haar bewegingsvrijheid. Voor mij moet het dus een vlakke ruime zit zijn (nu ik de foto zelf eens goed bekijk en jullie mij er attent op hebben gemaakt zie ik zelf ook dat ik gewoon te weinig ruimte heb in dat zadel :o ). Ik vrees dat het een hele zoektocht gaat zijn naar een zadel wat zowel voor mijn paard als mij voldoet.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:08

Mandyke schreef:
Ik rijd gewoon recreatief en wil hierbij een voor mijn paard goed passend zadel en waar ik ook aangenaam op kan zitten. Of dat nu een westernzadel is, een dressuurzadel, een endurancezadel, ... dat maakt mij allemaal niet uit.
Wel hebben we onze beperkingen natuurlijk (niet alleen in de portemonnee :P ) maar bijvoorbeeld een veelzijdigheidszadel kan niet voor mijn paard omdat ze overbouwd is op en vlak achter de schouders, de zweetbladen gaan dan klemmen en beperken zo haar bewegingsvrijheid. Voor mij moet het dus een vlakke ruime zit zijn (nu ik de foto zelf eens goed bekijk en jullie mij er attent op hebben gemaakt zie ik zelf ook dat ik gewoon te weinig ruimte heb in dat zadel :o ). Ik vrees dat het een hele zoektocht gaat zijn naar een zadel wat zowel voor mijn paard als mij voldoet.

Als je een zadelpasser laat komen dan raad ik je een msfc-er aan!

Zou je een standfoto van je paard (in een link) kunnen plaatsen? Dan kunnen mensen daar misschien ook wat advies over geven?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:14

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:19

Als het je verder niet zoveel uitmaakt en je voornamelijk recreatief rijdt, zou ik lekker voor een booloos zadel gaan, dan kun je voor western/dressuur/of een cheyenne gaan, keuze zat en ze zijn ook helemaal niet duur (ze zijn ook 2e hands ruim verkrijgbaar). Afhankelijk van je eigen maat moet je kiezen voor een maat 0/1/2, ik heb nogal een dikke kont en ik pas in de 2 :D. Kijk, die holle rug kom je nooit helemaal vanaf, maar met een knap zadel zul je er toch minder last van hebben.

Misschien is het voor jou ook wel een keer goed om langs een chiropractor te gaan, of iets dergelijks.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:24

TICKELS schreef:
Als je een zadelpasser laat komen dan raad ik je een msfc-er aan!

Zou je een standfoto van je paard (in een link) kunnen plaatsen? Dan kunnen mensen daar misschien ook wat advies over geven?

Wat wil msfc-er zeggen?

Echte standfoto's zijn het niet, maar momenteel zijn dit de beste foto's die ik heb.

Afbeelding
Afbeelding

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:25

Volgens wat ik allemaal aan het lezen ben is een dressuurzadel niet zo'n al te beste keuze voor ons.
Ik kwam wel ook terecht bij zadels voor tölters, Mandy tölt dan wel niet maar blijkbaar geven deze zadels veel schoudervrijheid en hebben ze meestal een redelijke vlakke zit. Klopt dit?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:34

* meld zich
Toch rij ik met een dressuurzadel met een diepere zit,
heb er geen last van.
Als ik mijn bekken helemaal kantel, is mijn rug gewoon recht.
Ik denk dat je een zadel moet hebben die jou 'dwingt' om je
bekken zo ver mogelijk te kantelen, zodat je dit beter leert.
Je kan natuurlijk een zadel nemen met supervlakke zit, maar
of je dan ook leert je bekken te kantelen?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:37

Bij een diepe zit, kantelt mijn bekken de verkeerde kant op, niet prettig dus. Ik heb echt een vlakke zit nodig om dat te kunnen corrigeren.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:39

Maar ik kan mijn bekken echt geen uren aan een stuk gekanteld houden, de druk op mijn buik wordt dan zo groot dat ik het niet meer kan aanhouden.
Ik heb niet zomaar en hollere rug, ik heb echt een extreem holle rug. Als ik op mijn rug plat op de grond ga liggen moet ik EN mijn knieën optrekken EN mijn bekken volledig kantelen wil ik mijn onderrug de grond laten raken. Het kantelen van mijn bekken totdat ik een rechte onderrug heb voelt heel erg onnatuurlijk aan en kan ik niet lang aanhouden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:40

Töltzadels zijn natuurlijk wel specifiek gemaakt voor paarden met die extra gang (zijn vaak ijslanders, heel klein dus), dus ik weet niet of het handig is om daarvoor te kiezen, maar misschien maakt dat wel helemaal niets uit. Het is volgens mij wel een vrij vlak zadel. Maar die schoudervrijheid heb je met boomloze zadels juist ook weer, dat is wel fijn.

Je paard is ook nogal gedrongen, ik denk dat een dressuurzadel voor haar ook niet echt fijn zou zijn, een goed passend boomzadel vinden is volgens mij bij haar ook best lastig, kan dat kloppen? Niet vervelend bedoeld, maar ze is ook nogal stevig, een paar kilo's afvallen zou niet verkeerd zijn denk ik.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:43

Het is een kwestie van buikspieren trainen en kijken waar voor jou kwartje valt, wat voor jou het prettigst zit. Als ik mijn bekken te ver kantel kom ik idd ook op mijn billen terecht en ga daarbij bovendien in stoelzit zitten. Maar ik moet wel iets kantelen, omdat ik anders op mijn d**s zit en ik mezelf open rij. Ik heb echt ruimte in een zadel nodig om die prettige zit te vinden.

En dat met mijn onderrug de vloer raken als ik lig, lukt mij ook niet.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:50

hyppolyte schreef:
Töltzadels zijn natuurlijk wel specifiek gemaakt voor paarden met die extra gang (zijn vaak ijslanders, heel klein dus), dus ik weet niet of het handig is om daarvoor te kiezen, maar misschien maakt dat wel helemaal niets uit. Het is volgens mij wel een vrij vlak zadel. Maar die schoudervrijheid heb je met boomloze zadels juist ook weer, dat is wel fijn.

Je paard is ook nogal gedrongen, ik denk dat een dressuurzadel voor haar ook niet echt fijn zou zijn, een goed passend boomzadel vinden is volgens mij bij haar ook best lastig, kan dat kloppen? Niet vervelend bedoeld, maar ze is ook nogal stevig, een paar kilo's afvallen zou niet verkeerd zijn denk ik.

Ja, ze moet afvallen, deze foto's zijn wel deze zomer genomen en dat verschilt al wel erg met hoe ze nu is hoor. Ze heeft een jojo-gewicht al zal ze nooit echt slank zijn. Ik ben deze zomer gewoon te laat begonnen met haar graas-korf maar dat gaan we volgende zomer zeker niet meer vergeten! ;)

Het is een breed (en voor haar grootte) redelijk kort paard. Het westernzadel wat ik nu heb is een 16" en het is een korter zadel dan de standaard (stopt bijna vlak achter de seat) maar meer kan er niet meer bij, dus een 17" westernzadel gaat voor haar niet meer fijn zijn vrees ik.
Een boomloos zou wellicht het ideaal zijn voor haar zeker gezien haar jojo-gewicht, maar om de één of andere reden blijf ik er zo mijn twijfels bij houden. Weet niet goed waarom hoor. Plus dat ik zelf op een boomloos nog breder zit dan ik al zit, dan moet ik al bijna beginnen oefenen op spreidstand := , of valt daar een mouw aan te passen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:53

linky schreef:
Een dressuurzadel is voor deze bouw uit den boze helaas.

Dat is echt de grootste onzin.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:55

Hier nog iemand met een flink achterwerk en holle rug.
Ik zit inderdaad ook het beste op een zadel met een vlakke zit. Dat is het enige waar ik geen rugklachten van krijg. Plus dat ik in andere zadels snel voorover zit.

Een Euroriding Diamant dressuurzadel ging goed. Verder zadels van Wintec, die hebben een hele vlakke zit.

En ik heb nu een Massimo Trail waar ik nergens last van heb. Dit is een comfortabel zadel gemaakt voor lange afstanden. Het is qua bouw vergelijkbaar met een vzh zadel richting dressuur. Wat kortere, maar wel rechte zweetbladen. Ik rij er overigens ook gewoon dressuur mee.

http://i37.tinypic.com/29ejerm.jpg
http://i35.tinypic.com/2rw0o6s.jpg

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:03

Hier nog eentje met een holle rug maar hebben jullie ook het probleem dat je de galop niet kan uitzitten en zoiezo doorzitten in draf moeilijk uit te zitten is doordat je niet goed op je kont zit. Ik heb ook zeer veel moeite met mijn bekken te kantelen. Maar mijn fisio zegt dat paardrijden hiervoor een goede oefening is om je buikspieren aan te spannen en je rug bol te maken.

Groetjes

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:05

Galop heb ik ook moeite mee inderdaad.
Doorzitten gaat wel goed, maar dat komt omdat ik vroeger veel zonder zadel of zonder beugels heb gereden. Ik heb juist meer moeite met balans houden met lichtrijden. Dan ga ik voorover zitten.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:14

Eigenlijk alle bewegingen in het paardrijden van je op met je bekken cq bekkenkanteling. Het is van belang dat je een goede startbalans hebt. Voor het lichtrijden van je een hoop op met je onderste buikspieren en je bovenbeen spieren.
Voor holle rugmensjes is het doorzitten vaak lastiger. Je moet je bekken er goed bij kunnen trekken.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:41

Jouw paard is idd kort en breed!
Een msfc-er is iemand die een speciale opleiding heeft gedaan tot zadelpasser. Kijk maar eens op www.msfc.nl ook op bokt is er genoeg te vinden.

Ik voeg even een foto toe van mijn nieuwe dressuurzadel waarvan het dieptepunt wat meer naar achteren ligt, ideaal voor de holle rug mensen! Ook kon ik goed op de oude Anky zadels zitten, maar die paste helaas niet meer op mijn paard.
Afbeelding mijn oude Anky zadel

Afbeelding mijn Black Country Adelinda zadel!
(zadel ligt op deze balk wel voorover)

Wat jij vertelt over je holle rug, je zou echt eens mensendiek of cesar moeten doen. Bij mij konden ze met zo'n dubbeldekker London bus (speelgoedautootje van ong 10 cm) zo onder mijn rug door rijden.
Na 3 weken trainen met oefeningen was dat nog maar 3 cm!!!
Als ik nu stijf/last van mijn rug heb train ik de oefeningen weer en dan gaat het weer een stuk beter!
Tevens leer je allerlei technieken die je in je dagelijkse leven beter/anders moet doen.