Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

, nou die ziet mij dus nooit meer terug!
) maar bijvoorbeeld een veelzijdigheidszadel kan niet voor mijn paard omdat ze overbouwd is op en vlak achter de schouders, de zweetbladen gaan dan klemmen en beperken zo haar bewegingsvrijheid. Voor mij moet het dus een vlakke ruime zit zijn (nu ik de foto zelf eens goed bekijk en jullie mij er attent op hebben gemaakt zie ik zelf ook dat ik gewoon te weinig ruimte heb in dat zadel
). Ik vrees dat het een hele zoektocht gaat zijn naar een zadel wat zowel voor mijn paard als mij voldoet. Mandyke schreef:Ik rijd gewoon recreatief en wil hierbij een voor mijn paard goed passend zadel en waar ik ook aangenaam op kan zitten. Of dat nu een westernzadel is, een dressuurzadel, een endurancezadel, ... dat maakt mij allemaal niet uit.
Wel hebben we onze beperkingen natuurlijk (niet alleen in de portemonnee) maar bijvoorbeeld een veelzijdigheidszadel kan niet voor mijn paard omdat ze overbouwd is op en vlak achter de schouders, de zweetbladen gaan dan klemmen en beperken zo haar bewegingsvrijheid. Voor mij moet het dus een vlakke ruime zit zijn (nu ik de foto zelf eens goed bekijk en jullie mij er attent op hebben gemaakt zie ik zelf ook dat ik gewoon te weinig ruimte heb in dat zadel
). Ik vrees dat het een hele zoektocht gaat zijn naar een zadel wat zowel voor mijn paard als mij voldoet.
. Kijk, die holle rug kom je nooit helemaal vanaf, maar met een knap zadel zul je er toch minder last van hebben. 
TICKELS schreef:Als je een zadelpasser laat komen dan raad ik je een msfc-er aan!
Zou je een standfoto van je paard (in een link) kunnen plaatsen? Dan kunnen mensen daar misschien ook wat advies over geven?

hyppolyte schreef:Töltzadels zijn natuurlijk wel specifiek gemaakt voor paarden met die extra gang (zijn vaak ijslanders, heel klein dus), dus ik weet niet of het handig is om daarvoor te kiezen, maar misschien maakt dat wel helemaal niets uit. Het is volgens mij wel een vrij vlak zadel. Maar die schoudervrijheid heb je met boomloze zadels juist ook weer, dat is wel fijn.
Je paard is ook nogal gedrongen, ik denk dat een dressuurzadel voor haar ook niet echt fijn zou zijn, een goed passend boomzadel vinden is volgens mij bij haar ook best lastig, kan dat kloppen? Niet vervelend bedoeld, maar ze is ook nogal stevig, een paar kilo's afvallen zou niet verkeerd zijn denk ik.
, of valt daar een mouw aan te passen?
mijn oude Anky zadel
mijn Black Country Adelinda zadel!