Welk engels zadel voor erg brede haflinger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

Re: Welk engels zadel voor erg brede haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:12

ik heb een kentaur (madea?) bijna niks ligt goed op me haffie en deze supper !

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:16

Ik heb een Equestor zadel, aangezien ik al 2 westernzadels heb gehad ;) Dit zadel heeft een verstelbare boom. www.equestor.nl
Zelf zit ik nog steeds te twijfelen of ik een Freemax westernzadel ga kopen.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:17

Equestor heb ik toen ook laten komen. Ze had alleen maar 1 zadel mee genomen. Een nieuwe afspraak maken duurde maar.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:21

Ik had een zaldi lander op mn hele brede fries. Die heb je nieuw voor nog geen 1000 euro, wordt helemaal op maat gemaakt voor jou en je paard. Echt een aanrader!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:32

Ik heb een Massimo Trail op mijn brede haflinger liggen. Al schijnt mijn haf nog smal te zijn vergeleken met de paarden waar ze deze zadels voor aanpassen :D
Ze gaan t/m boommaat 42, zitten heerlijk en liggen fijn op ronde paarden. De mijne heeft 36 en groeit nog.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:05

Er is ook een Kent&Masters voor koudbloeden.
De Euroriding is veel te smal achter de schoft en heeft een banaanvormige boom. Ik heb zelf 2 paarden met een vlakke brede rug en die hebben grote problemen gehad met euroriding zadels. Kwaliteit leer is goed maar de siderails zijn veel te smal en staan te rechtop waardoor er te veel puntdruk ontstaat.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:08

Ik heb een david de wispelaere van equestor.
Ben er heel blij mee.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:47

ik wil je even waarschuwen voor euroriding, op de echt brede, bolle paarden passen deze nl NIET! dan zou ik eerder voor een massimo gaan, of een WOW, etc, er is genoeg te vinden dat een stuk btreder gaat dan euroriding. bovendien is de vomr van het zadel total niet geschikt voor brede paarden, waardoor het zadel veel te veel zal gaan knellen. HEt heeft nl ook geen vbreed kussenkanaal en wat hierboven al is gezegd, de boom is banaanvorming, dus niet geschikt voor de wat bredere paarden

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 11:42

Vind het wel vreemd, over euroriding, mijn vriendin heeft pas een euroriding luxor gekocht bij emmers ruitersport en haar tinker is toch echt breed, nog breder dan mijn haf ;)

Ik heb intresse in de speciale koudbloedzadels zoals die massimo's, fairfax en de goedkopere ervan de kent en master.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:30

dan durf ik bijna te zeggen dat het zadel op die tinker dan niet goed ligt. Ik heb een fjord, en zelf de breedste boommaat lag zwaar beroerd op haar (maat 35) als je vriendin een tinker heeft die nog breder is dan jouw haf, zonder schoft en bolle rug, dan reken maar dat dat zadel nooit goed kan liggen!

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:00

lonnie schreef:
dan durf ik bijna te zeggen dat het zadel op die tinker dan niet goed ligt. Ik heb een fjord, en zelf de breedste boommaat lag zwaar beroerd op haar (maat 35) als je vriendin een tinker heeft die nog breder is dan jouw haf, zonder schoft en bolle rug, dan reken maar dat dat zadel nooit goed kan liggen!

Even om terug te komen hierop: het zadel ligt wel degelijk goed hoor ;) Mijn tank is inderdaad breder maar minder bol om het zo maar te zeggen.
Dit was echt het enigste zadel dat goed paste, ligt perfect, heilt nergens over, schuift en knelt nergens en ligt goed (ik wil je wel een foto zo zenden hoor ;) . Het ene ronde paard is het andere niet en per merk verschillende de types zadels ook erg!

Maar effe weer on topic :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:07

Suzanne vd schreef:
lonnie schreef:

Even om terug te komen hierop: het zadel ligt wel degelijk goed hoor ;) Mijn tank is inderdaad breder maar minder bol om het zo maar te zeggen.
Dit was echt het enigste zadel dat goed paste, ligt perfect, heilt nergens over, schuift en knelt nergens en ligt goed (ik wil je wel een foto zo zenden hoor ;) . Het ene ronde paard is het andere niet en per merk verschillende de types zadels ook erg!

Maar effe weer on topic :+

Ik vind dat dan heel erg knap, mijn beide paarden hebben tuigbloed en daar past een euroriding echt niet op. Kan zijn dat je een paard hebt met een rug die heel erg ongevoellig is. Bijna alle duitse zadel zijn niet geschikt qua boom voor brede paarden en dan bedoel ik niet in buikomvang. Een kussenkanaal zegt ook niets. De plaats waar de siderails op de kussen ligt en op welke wijze (vlak of staand) is het belangrijkst. Zo op het oog kan een zadel goed liggen, maar dat zegt niets over de drukverdeling. Met kussens kan je veel verdoezelen.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:17

lonnie schreef:

Wat is dat voor onzin?

Ik heb op mijn haflinger een Euroriding Diamant, en deze ligt als een huis! Een wintec, Kentaur, etc lag dus niet. Met de Diamant heb ik veel grip en ze loopt er heerlijk onder. Ieder paard zijn rug, schoft, etc is anders dus ik denk niet dat jij vanaf je computer kunt zeggen dat een Euroriding niet goed ligt. Misschien was dat zo op jou pony, maar op die van een ander niet.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:21

aisie schreef:
Ik had een zaldi lander op mn hele brede fries. Die heb je nieuw voor nog geen 1000 euro, wordt helemaal op maat gemaakt voor jou en je paard. Echt een aanrader!

Ik heb dus ook de zaldi lander op mijn erg brede fries liggen.
Ik was een van de eersten die hem had gekocht vorig jaar en ben er nog steeds dik tevreden over.
Heb hiervoor vier verschillende zadels gehad en geen van allen bleek goed te liggen.
Ben dus erg blij met dit zadel

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:27

2 MSFC (NED+BE) + 1 zadel expert hebben er tegelijkertijd naar gekeken en waren allen van mening dat dit zadel bijna perfect ligt!

Er hebben zadels opgelegen die speciaal voor koudbloeden waren die totaal niet paste.

Waarschijnlijk heb ik een koudbloedje met een warmbloed rug.

Maar ongevoelig is zijn rug niet hoor!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 16:23

Ha dies Suzanne!!!! Dinnie!!!

Ja dat is dus wat ik zei, de luxor ligt wel degelijk goed op Ches maar het ene paard is het andere niet en ik denk dat je dus niet dat op die manier kunt vergelijken!
Ches heeft wel niet die standaard vlakke rug als Wodan bijvoorbeeld, toch Suzanne?

Zie je straks op stal!

Ik had toen Wodan net zadelmak was idd de isabel van Wintec, maar die werd al snel te smal en ik vrees dat die nu ook giga zou gaan knellen.

Ik heb ook niet direct een idee welke boommaat, hierin ben ik niet zo thuis in dat engels, bij western heeft hij laatst de full quarter gehad maar die was te smal geworden dus zou nu de extra full quarter moeten hebben en dat is het breedste wat ze bij westernzadels verkopen :+ dus dan weten jullie wel genoeg!

@ haffielover, leuke foto maar mijn haf is wel wat breder gebouwd dan de jouwe ;)

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:06

Ik heb zelf de KN Allegro, die kun je in veel wijdes ;$ en die kun je nagenoeg op bijna alle soorten paarden gooien,
hij lag op een Lusitano (die heeft nu een athur kottas) en nu op mijn KWPN
en had op mijn brede bonte een Wintec maar naar een tijdje begon die ook de schuiven

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:53

tegenwoordig kun je bij massimo ook een testzadel proberen, misschien iets voor jou?

Ik heb zelf twee massimo's, ook 1 voor mijn brede x tinker, die overigens ook op mijn brede haf past.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 20:19

@Timokyana, kun je ze echt uitproberen?
Waar dan, weet je dat toevallig ook?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:29

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal berichten verwijderd waarin zadels te koop werden aangeboden. Dit is een informatief topic, alle verkoop reacties vallen onder spam. In de Boktregels is te lezen dat het spammen op geen enkele wijze is toegestaan, graag alleen reageren indien je iets nuttigs toe kan voegen aan dit topic, om een zadel te verkopen kan een topic aangemaakt worden op EA

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 20:30

Iemand toeallig ervaring met de volgende zadelmaker?

www.dezadelmaker.nl

Die verkoopt dus ook de kent and maste ren massimo en nog enkele zadels speciaal voor brede paarden?

Lot_05011992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:44

als je een zadel als voorlopig neemt zou ik eens kijken naar wintec zadels... prima zadels en dan gewoon met een brede boom passen... maar ik zou een zadelmaker met wat paszadels laten komen, die kan jou precies vertellen wat wel/niet geschikt voor jou en je paard is en dan heb je ook gewoon een goed zadel maar betaal je wel wat meer

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:58

Idd gewoon een goede zadelmaker laten komen. Een wintec bijvoorbeeld lag op mijn haf heel beroerd, maar op een andere juist goed. Verschilt altijd per paard weer.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:04

Ook ik heb al zóóóveel zadels geprobeerd op mijn rondgebouwde Haf met korte rug en
platte ronde schoft. Niets lag goed |(
Gelukkig had ik nog een gloednieuwe Wintec 500 dressuur met Cair liggen, de zadelpasser is geweest
om de boel te checken en tadááá: met een rode (!) boom bleek hij dus perfekt te passen!!
Zo breed blijkt mijn "bulldozer" dus helemaal niet te zijn, ondanks de indruk die iedereen toch van haar heeft.
(Als ik haar een zadel met een boommaat groter dan 35 op haar rug leg verdrinkt ze er zowat in.)
Bijkomend voordeel is dat ik het zelf ook een prettig zadel vind dus mijn pony en ik zijn dik tevreden :D
Voor mijn IJslander ga ik deze week trouwens ook een Wintec 500 aanschaffen, vzh model.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 07:45

@Lot_05011992 /Paulusjuh :

AUB goed het topic door lezen alvorens te antwoorden!

Het is de bedoeling dat er een zadelmaker/passer komt maar ik zal research moeten doen naar bepaalde merken aangezien niet iedere doorsnee zqadelpasser zadels heeft voor brede paarden en ik heb geen zin om er 10 te laten komen.
Weet ik wat ik ongeveer wil en welke merken ik zou willen dan kan ik me daar op orienteren ;)

@Lot_05011992 : als je dus even gelezen had dan had je begrepen dat de Wintec's te smal zijn voor Wodan, en de wide is geen optie want dat vind ik geen mooi zadel en verder heb ik liever 1 die meer naar dressuur is geneigd ;)

@Nelflobo, Winec is voor Wodan echt te smal is.
En in princiepe is dat jammer want de dressuurzadels zijn mooi, heb zelf de isabelle gehad.