Naar mijn gevoel kantelt hij iets naar voren.
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
ellepel schreef:van een foto kunnen wij het maar voor de helft zien of een zadel goed ligt.
je moet namelijk ook de onderkant voelen.
ga met je vlakke hand onder het zadel door.(palm van je hand tegen het paard aan)
onder de kussens van voor naar achter toe.
je moet overal evenveel druk voelen.
voel je op een plek meer druk dan betekend dat dat het zadel daar knelt/drukt en dan past het dus niet.
zo te zien ligt dit zael voorover en is de boom dus te breed,dat zou betekenen dat als je met je hand gaat voelen je op die plek meer druk voelt
diana1 schreef:Als het zadel op maat is gemaakt mag je er toch vanuit gaan dat het zadel goed ligt.
Meestal moet het zadel eerst "vormen" naar het paard. Het beste is danook om na een paar maanden de zadelmaker nogmaals te laten komen kijken naar het zadel.
Hij kan goed beoordelen of het zadel goed ligt. Zo van een foto is dat moeilijk.
Pivanti schreef:Naar mijn idee ligt het zadel niet helemaal goed.
Kantelt iets voorover, dus de boom zal iets te wijd zijn misschien.
Ik denk dat t qua lengte net kan als ik dat zo inschat op de foto's
En op de derde foto lijkt het zadel wat scheef te liggen.
Ik zou toch echt even een zadelmaker er naar laten kijken. Want als je zelf geen verstand ervan hebt zie je heel veel dingen over het hoofd! En het is zo belangrijk dat je zadel helemaal goed ligt! Anders krijg je er later allemaal problemen mee als achteraf blijkt dat het toch niet goed lag.
Nu drukt het waarschijnlijk van voren, omdat het zadel naar voren kantelt. Dit betekent dat hij daardoor z'n achterhand er niet goed onder kan zetten, omdat wanneer een paard zn achterhand onder de massa plaats, de spieren bij de schoft iets opkomen, maar als het zadel daar drukt, wordt hij hierin dus belemmerd. Is maar een voorbeeld
Ik spreek uit ervaring. Mijn zadel was juist te smal van voren en drukte daar dus ook...
taffy schreef:@topicstarter: 2 vingers vind ik erg weinig en het lijkt ook te ver naar voren te liggen.