ligt dit zadel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ANNASUS

Re: ligt dit zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:17

Ik vind hem inderdaad ook niet zo heel mooi liggen.
Naar mijn gevoel kantelt hij iets naar voren. ;)

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:12

Het komt idd bij een zadelpasser vandaan. De rug van mijn pony is opgemeten en het zadel is op maat gemaakt. Er kunnen wel twee vingers tussen de schoft en het zadel. Ik zit op zich we lekker en in balans maar toch zegt mijn gevoel dat ik ietsje naar voren wordt gezet. En de druk is idd van voren meer als van achter. Ga ik toch maar weer bellen. Als je een nieuw zadel koopt wil je toch wel graag dat de "schoen past". Maar ik wilde toch graag de mening van een ander hebben omdat ik nogal twijfelde en ik mezelf inmiddels wel een zeikerd ga voelen na de zoveelste keer |(

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:20

Als het zadel op maat is gemaakt mag je er toch vanuit gaan dat het zadel goed ligt.
Meestal moet het zadel eerst "vormen" naar het paard. Het beste is danook om na een paar maanden de zadelmaker nogmaals te laten komen kijken naar het zadel.
Hij kan goed beoordelen of het zadel goed ligt. Zo van een foto is dat moeilijk.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:26

ellepel schreef:
van een foto kunnen wij het maar voor de helft zien of een zadel goed ligt.
je moet namelijk ook de onderkant voelen.

ga met je vlakke hand onder het zadel door.(palm van je hand tegen het paard aan)
onder de kussens van voor naar achter toe.
je moet overal evenveel druk voelen.
voel je op een plek meer druk dan betekend dat dat het zadel daar knelt/drukt en dan past het dus niet.
zo te zien ligt dit zael voorover en is de boom dus te breed,dat zou betekenen dat als je met je hand gaat voelen je op die plek meer druk voelt

Dit vind ik een mooie uitleg!!
Je vlakke hand moet idd overal makkelijk onderdoor kunnen.

Een te brede boom welke drukt, kan een boel ellende veroorzaken.
Dit ga je merken aan de beweging van de schouder.
En dan zullen we het over de eventuele verdere gevolgen nog maar niet hebben.

Edit. Ik zie nu dat Ellepel dit ook al gezegd heeft.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:19

diana1 schreef:
Als het zadel op maat is gemaakt mag je er toch vanuit gaan dat het zadel goed ligt.
Meestal moet het zadel eerst "vormen" naar het paard. Het beste is danook om na een paar maanden de zadelmaker nogmaals te laten komen kijken naar het zadel.
Hij kan goed beoordelen of het zadel goed ligt. Zo van een foto is dat moeilijk.

Mijn ervaring is dat je er bij een zadelmaker meestal niet van uit kan gaan dat hij het weet
Het zou wel moeten maar is vaak niet zo,zadelmaker is helaas een vrij beroep :\

@topicstarter: 2 vingers vind ik erg weinig en het lijkt ook te ver naar voren te liggen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:57

Je moet daarom natuurlijk ook kiezen voor een goede zadelmaker, die goed bekend staat, via bokt alleen al kan je veel vinden over verschillende zadelmakers enz.

zo kan ik er 1 echt aanbevelen, maar ook 1 echt afraden, en 1 waarvan ik ook niet echt mega tevreden ben,

die 1ste die echt goed is, staat gewoon algemeen heeel goed bekend,

Lot_05011992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:54

Pivanti schreef:
Naar mijn idee ligt het zadel niet helemaal goed.
Kantelt iets voorover, dus de boom zal iets te wijd zijn misschien.
Ik denk dat t qua lengte net kan als ik dat zo inschat op de foto's
En op de derde foto lijkt het zadel wat scheef te liggen.

Ik zou toch echt even een zadelmaker er naar laten kijken. Want als je zelf geen verstand ervan hebt zie je heel veel dingen over het hoofd! En het is zo belangrijk dat je zadel helemaal goed ligt! Anders krijg je er later allemaal problemen mee als achteraf blijkt dat het toch niet goed lag.

Nu drukt het waarschijnlijk van voren, omdat het zadel naar voren kantelt. Dit betekent dat hij daardoor z'n achterhand er niet goed onder kan zetten, omdat wanneer een paard zn achterhand onder de massa plaats, de spieren bij de schoft iets opkomen, maar als het zadel daar drukt, wordt hij hierin dus belemmerd. Is maar een voorbeeld
Ik spreek uit ervaring. Mijn zadel was juist te smal van voren en drukte daar dus ook...

ik denk dat dit zadel inderdaad zials hierboven gezegd word niet geschikt voor jouw paard

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 11:59

Nou, de zadelpasser komt volgende week weer langs om te kijken. Als het zadel te breed is ( en ook een beetje brugt) dan kan het zadel toch niet aangepast worden neem ik aan? Volgens mij zit hij dan na korte tijd weer niet goed.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:01

een massimo kan tot 2 boommaten versmald worden

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:05

taffy schreef:
@topicstarter: 2 vingers vind ik erg weinig en het lijkt ook te ver naar voren te liggen.

Je kunt niet een uitspraak doen over het aantal vingers. Voor het ene paard worden dat er 4 en het andere maar 1. Dat hangt bijv. ook van de schofthoogte af.

Mij lijkt ook dat het zadel achter te hoog ligt; normaal gesproken ligt de lepel 2 vingerbreedtes hoger dan de voorboom.
Ook lijkt hij wat te ver naar voren te liggen, de schouder ligt niet vrij. Schuif je hem naar achteren, dan zal hij waarschijnlijk nog meer gaan kiepen.

Verder ben ik ook wat bezorgd over de lengte.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:03

Ik denk dat dit type zadel wel goed voor je pony is, het lijkt een beetje op mijn equestor. 2 vingers tussen de schoft en de boom is voor jouw pony wel weinig, want die heeft bijna geen schoft toch? Hoe lang heb je het zadel? Ben benieuwd wat je zadelpasser gaat zeggen. Is het een massimo dealer?

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 14:11

Ik heb het zadel iets langer dan een week. De maat laten versmallen ga ik zeker niet doen met een nieuw zadel.
Ik ben ook erg benieuwd wat er gezegt wordt. Dit is overigens al het derde exemplaar, de eerste twee waren te smal...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:23

Vreemd... heb je 3x een massimo gehad, of waren die andere 2 andere merken?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:39

Loes'sCorner schreef:
Ik vind hem niet te lang, dit kun je heel makkelijk voelen door de laatste wervel op te zoekn, daar mag hij niet voorbij ;)

Ik zou de laatste rib zoeken en dan kijken of je zadel niet verder dan die rib ligt. De laatste wervel...das t puntje van z'n staart toch?? ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:40

waarom laat je niet gewoon een zadelmaker er naar kijken?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:41

verder mag t zadel niet op de lendenwervels drukken ;)