Paar vraagjes over 'mijn' zadel aub!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukNicole

Re: Paar vraagjes over 'mijn' zadel aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:41

Zo.... He Natasja dat wist ik niet eens!

AnoukNicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:44

Umphff, ik had nog meer willen typen, maar drukte op een verkeerde toets.. :+ blond en het is al laat.... ;) Ben dus maar blij dat ik via een krukje opstap... Tjeempie, x 5? :o Arm paardje van me...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 00:25

Citaat:
Een goed passend zadel kan echt wel opzij schuiven indien er erg zwaar wordt opgestegen. Zeker als die persoon nog zwaar is ook.

Een goed passend zadel hoort te blijven liggen, ongeacht hoe je erop stapt. Ik ben zelf absoluut niet de lichtste (daarom stap ik ook altijd op via een krukje), maar als ik vanaf de grond opstap (in het geval van gebrek aan opstapje) dan ligt mijn zadel evengoed stil. Kijk het beweegt natuurlijk wel een klein beetje omdat je gewicht aan 1 kant hangt, maar het moet wel op z'n plek blijven liggen hoor :j.

@ts, wat ik jou zou aanraden is een toch een andere zadelpasser, of misschien een boomloos zadel, zeker voor de wat bollere paarden met weinig schoft is dat een aanrader, boomzadels blijven dan vaak gewoon niet goed liggen.
Wat ik ervan begrijp is dat je nu een VZH zadel hebt, het is ook een idee om langere stoten te laten bevestigen, juist omdat er van die korte stoten opzitten, is het lastig om alles echt goed aan te laten sluiten, dressuurstoten/singel kan al flink schelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:29

Boomloze zadels zijn voor zwaardere mensen niet echt fijn weet ik uit ervaring :o
Langere singelstoten is wel een goed idee.
En verder blijf ik erbij dat nakijken geen kwaad kan. Ook boomzadels zijn gewoon passend te maken ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:05

Waarom vind jij boomloze zadels niet fijn voor zwaardere mensen, ben wel benieuwd naar de ervaring die jij ermee hebt? Verder ben ik het met je eens, een zadel dat goed past hoort niet te schuiven, punt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:10

Ik vond het niet prettig in ieder geval. En dat verweet ik eigenlijk aan mijn lichaamsbouw. Onder andere vanwege de drukverdeling. En ik kreeg er last van mijn rug van.
Er was laatst ook nog een topic over. Even zoeken.

Edit: [HAR] boomloos NIET VOOR DIKKE MENSEN???

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:00

Als je een wat ronder paard hebt, vind ik het niet gek dat je zadel opzij schuift met opstijgen. Ik singel dan ook niet strak aan, ik geef mijn pony graag nog wat ruimte. Als ik naar buiten ga, singel ik een gat strakker aan, want anders wordt het wel erg "spannend". Verder ligt mijn zadel ook niet strak om de schoft, zoals bij de veel paarden. Dit zou heel goed kunnen helpen tegen zijwaarts schuiven, maar is absoluut niet wenselijk.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:18

Welke zadelmaker in Antwerpen bedoel je ?
Dat je zadel verschuift kan ook met de bouw vd pony te maken hebben, maar dit zou je zadelmaker eigenlijk hebben moeten zien. Heb je een foto van je zadel en van de rug van je pony ?
Hoe zwaar ben je dan ?

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:36

Heb zadelmaker van clerck laten komen.Zadel schruift dus niet als mijn verzogster op stapt (55kg) wel als ik opstap (75kg) allebei zijn we 1m70 groot.Wel bij allebei schuift het aknky dekje iets naar achter tijdens het rijden ongeveer zo een 2-3cm.Probeer dus op te stappen met opstapje maar ze loopt altijd vooruit wat niet zo gemakkelijk is maar ja dat zijn gwn manieren dat ze moet leren.Zadelmaker komt volg week terug omdat ik echt geen gevoel heb op het zadel mijn linkerzitbeenknobbel doet pijn en mijn zadel helt precies altijd beetje naar rechts.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:09

Ik heb ook een zadel gehad waarbij het dekje naar achteren schoof tijdens het rijden en wat ook schoof met opstappen, inderdaad niet bij iemand die heel licht is, maar wel bij mij. Dat zadel PASTE DUS NIET!!!

IK weet niet hoe vaak je het nog te horen moet krijgen, maar je zadel past niet, als je zadelmaker zegt van wel, dan moet je dus naar een ander zoeken.

Als je er zelf ook nog eens last van hebt dan snap ik niet waarom je niets van ons aanneemt.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:35

@Omarlove85, ik heb zelf niet echt super ervaringen met de genoemde zadelmaker, als je meer informatie over deze mensen wil kan je mij pb'en, ik wil het hier niet open en bloot plaatsen maar is toch de moeite ;)

Ik zou je aanraden om eens iemand met een Master Saddle Fitting diploma te komen laten kijken.
Ik kan je www.hetwaterhof.com ontzettend hard aanbevelen.
Mijn zadel, gemaakt door de clerck dus, lag volgens hen helemaal niet zo goed en is dus aangepast door hen.
Hier na heb ik nooit meer last gehad van een schuivend zadel of dergelijke, mijn paard liep ook honderd keer beter.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 22:33

@hyppolyte: excuseer??!! Ik neem niets aan van jullie... waar haal je dat uit!Ik geef alleen extra informatie op mensen die een vraag stellen en als ik het gewoon zou laten waarom zou ik dan hulp hier inroepen en zoals je daarvoor kon lezen heb ik de zadelmaker terug opgebeld!!!!Ik laat hem eerst terug komen omdat het zijn taak is om het zadel juist te laten passen omdat ik het bij hem gekocht heb en dan moet hij gewoon voor die prijs zorgen dat het past!Als ik er niet mee in zat zou ik geen hulp zoeken!Ik zeg alleen maar dat het niet schuift bij mijn verzorgster en bij mij wel en dat ik dus wel naar een opl zoek ik vraag alleen jullie ervaring en mening ok! Epona ik PB je!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:02

Omdat je toch steeds weer terugkomt op die zadelmaker en zegt dat je zadel bij je bijrijdster niet schuift, bovendien, als je zelf ook al niet eens lekker zit, dan zou ik dus naar een andere zadelmaker op zoek gaan, aangezien deze al meerdere keren naar het zadel heeft gekeken.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:32

Ik zou ook een andere zadelmaker proberen. Ik ken ook een zadelmaker waarvan hij zadels 'opmeet' die vervolgens nog steeds te krap of te breed liggen.

Mijn advies: Laat er een andere naar kijken als 2nd opinion.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:38

Ts; met 75 kilo hoef je toch eigenlijk geen 19" zadel?
Veel succes met het zoeken naar een oplossing

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:45

Of het zadel wel of niet past laat ik me niet over uit.
Bij mij glijden de Anky dekjes ook onder het zadel door.
De PK dekjes doen dat weer niet, die blijven mooi liggen en hebben als groot voordeel dat ze bij de schoft zijn voorgevormd.
Wellicht dat je zo'n pad een keer kunt proberen?
De prijs van een PK vind ik ook heel wat gunstiger dan een Anky.
Wat betreft het stilstaan tijdens het opstijgen is het een kwestie van manieren leren aan de pony en zelf heel erg concequent er in zijn, stil staan is stil staan en dat met alles ook met poetsen enzovoorts. Als ze dat eenmaal weten en ze doen het is het aan jou wat je toelaat. Blijf jij ook strak dat plan volgen zal het wel goed komen en blijven ze staan.
In het begin even iemand ervoor zodat ze niet weg kan lopen?