FRA elastische singel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: FRA elastische singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:44

Je kunt ze ook gewoon in alle maten bestellen hoor , maar net als ik bvb. de 75 en 85 cm erop heb staan , dat is gewoon omdat ik het niet nodig vindt om ze per 5 cm te laten verspringen.

Als je een 80 cm singel wilt , is een 85 cm singel zo weinig verschil....aan elke kant 2,5 cm , dat is in de meeste gevallen te verwaarlozen :)

Op een gegeven moment moet je toch ergens een grens trekken in je voorraad want je opslagruimte is niet onbeperkt :)

Maar ze kunnen gewoon bij FRA / Westip besteld worden hoor.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:38

Is er iemand die ervaring heeft met een FRA singel bij een Wow zadel?

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:47

Ik heb een lange singel (130) bij mijn springzadel. Op zich heel tevreden over de singel, maar de gespen gaan onder dit zadel over elkaar liggen. Niet fijn voor mij of mijn paard zo'n flink blok onder mn kuit... Heel erg jammer, want ben verder tevreden.
De singel heb ik overigens nog te koop ;-)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:48

Ik heb er ook een gehad, ik was zeker niet ontevreden, maar kan ook niet zeggen dat ik het een super singel vind. Ik kan niet echt uitleggen waarom, het was het voor ons gewoon niet.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:02

pmarena schreef:
Je kunt ze ook gewoon in alle maten bestellen hoor , maar net als ik bvb. de 75 en 85 cm erop heb staan , dat is gewoon omdat ik het niet nodig vindt om ze per 5 cm te laten verspringen.
Als je een 80 cm singel wilt , is een 85 cm singel zo weinig verschil....aan elke kant 2,5 cm , dat is in de meeste gevallen te verwaarlozen :)

Ja ik twijfel heel erg, want ik heb nu een 85 cm Barefoot en die past wel, zit op gaatje 8. Dus heb nu nog één gaatje over gaatje 9 om aan te singelen, strakker kan tie niet. Dus als ik een FRA zou kopen, 85 cm denk ik dat ie iets te groot zal zijn ook omdat ie elastisch is... (ik heb een merkloze 75 cm die is echt te krap) Dus vandaar dat ik dacht 80 cm...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:28

Gaatje 8 :P

Ik begrijp dat je bedoelt dat je nu op het op 1 na bovenste gaatje zit met je 85 cm Barefoot singel ?

Waarom is een 75 cm dan ineens echt te krap , dan zit je op beide kanten op ongeveer het 3e / 4e gaatje van boven neem ik aan ? :)

Dat is op zich nog best okee hoor , ik zie een singel het liefst op ongeveer het 3e gaatje van boven.

Maar een elastische singel hoort sowieso eigenlijk niet "strakker" te zitten dan een niet-elastische. Een elastische singel hoort gewoon aangesingeld te zijn , en de "rek" blijft dan behouden voor het uitzetten van de borstkas van het paard.

Ga je de rek er al uit singelen dan heeft het ook weinig nut en staat de borstkas van het paard alleen maar de hele tijd onder een vervelende extra spanning ten opzichte van een singel zonder elastiek. En het was nu juist de bedoeling om het dier wat meer ruimte te geven , in plaats van minder :)

En een Barefoot singel is ook al elastisch. Dus je zou gewoon dezelfde maat aan moeten houden.

Maar als je aan beide kanten al op het 1 na bovenste gaatje zit , en het kan zijn dat het beestje nog wat afslankt , dan zou ik voor een korter maatje gaan inderdaad :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:20

De off-billet van de Missoula Nut (rechterkant) is errug kort. Dus moet ie aan de linkerkant ook mooi in evenwicht, dus 'hoog' zitten. Gaatje (2) 3 of 4 zit, zou het mooi zijn. Dus vandaar dat ik dacht aan een 80, omdat ie bij een 75 helemaal uit evenwicht zit.