Bandages of peesjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:26

Janine1990 schreef:
Veel stevigheid zal het misschien geven, maar struikelen heeft toch meer te maken met een gebrek aan ondersteuning vanuit de ruiter (been geven, ben er AAN houden) dan van ondersteuning aan de benen.

Maar Jessix, als je paard schrikt (het blijven immers dieren) en het een gekke sprong maakt, ben je dan niet bang dat ze verkeerd terecht komen, kogel, bal, noem maar op?

Je hebt zeker gelijk met wei en stal, maar ik ga er vanuit dat als ik op een paard zit, ik de enige factor kan zijn die het paard uit balans brengen zal in geval van...

Nee, daar ben ik niet bang voor. Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar zoals ik al schreef dat kan ook in de wei gebeuren. Mijn paarden ravotten elke dag met elkaar en dat gaat er van tijd tot tijd behoorlijk wild aan toe. En ja, ik kan mijn paard uit balans brengen, maar zelf kunnen ze ook uit balans raken met hun gekke bokkesprongen. Alles heeft een bepaald risico natuurlijk.. Maar mijn instelling is wat dat betreft vrij relaxed.. "Een kind leert ook niet lopen zonder te vallen, maar dat is nog geen reden hem de rest van zijn leven maar in de box te houden." ;) Op dressuurwedstrijden is het verboden en ook daar kan een paard zichzelf aantikken.

Ach, ik weet niet of het wijsheid is.. Ik vond alleen dat de benen altijd zo warm en bezweet onder de bescherming vandaan kwam. En nogmaals ik heb geen paarden die strijken of wat dan ook.. Anders zou ik uiteraard wel wat gebruiken. Ik kijk de benen altijd na en constateer nooit wat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:28

Kelly_16 schreef:
ja dat zal ,misschien best dat het aan de ondersteuning ligt van de ruiter, maar als ze ook struikelt bij iemand die op deurne heeft gezeten sommige mensen doen toch ook om de enkel een band zodat ze hem minder snel verzwikken?

Deurne is geen garantie voor een goede ruiter hoor. Als het echt verzwikkingen waren, zou je ook vocht op het been hebben en een warmer been dan normaal.
Maar inderdaad, een enkelband is een goede vergelijking.

Jessix

Re: Bandages of peesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:30

Heeft je paard baat bij een bepaald middel, in dit geval dus beenbescherming, dan moet je het natuurlijk gewoon gebruiken. Als het goed gaat, dan is het ook goed.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:32

Jessix schreef:
Nee, daar ben ik niet bang voor. Het kan natuurlijk altijd gebeuren, maar zoals ik al schreef dat kan ook in de wei gebeuren. Mijn paarden ravotten elke dag met elkaar en dat gaat er van tijd tot tijd behoorlijk wild aan toe. En ja, ik kan mijn paard uit balans brengen, maar zelf kunnen ze ook uit balans raken met hun gekke bokkesprongen. Alles heeft een bepaald risico natuurlijk.. Maar mijn instelling is wat dat betreft vrij relaxed.. "Een kind leert ook niet lopen zonder te vallen, maar dat is nog geen reden hem de rest van zijn leven maar in de box te houden." ;) Op dressuurwedstrijden is het verboden en ook daar kan een paard zichzelf aantikken.

Ach, ik weet niet of het wijsheid is.. Ik vond alleen dat de benen altijd zo warm en bezweet onder de bescherming vandaan kwam. En nogmaals ik heb geen paarden die strijken of wat dan ook.. Anders zou ik uiteraard wel wat gebruiken. Ik kijk de benen altijd na en constateer nooit wat.

Ja, het risico blijft inderdaad.

Ik heb bij beide paarden ook extreem bezwete benen soms. Maar gezien dit bij de ene 2 uur per week is en de andere 3 uur (die maakt zich ook superdruk om niets), gok ik er maar op dat het weinig kwaad kan.
Het is ook wel logisch dat de benen bezweet raken, die pezen hebben het zwaar te verduren nu en dan, als wij ons opdrukken, krijgen we ook bezwete armen. :)

Kelly_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 12:33

Janine1990 schreef:
Kelly_16 schreef:
ja dat zal ,misschien best dat het aan de ondersteuning ligt van de ruiter, maar als ze ook struikelt bij iemand die op deurne heeft gezeten sommige mensen doen toch ook om de enkel een band zodat ze hem minder snel verzwikken?

Deurne is geen garantie voor een goede ruiter hoor. Als het echt verzwikkingen waren, zou je ook vocht op het been hebben en een warmer been dan normaal.
Maar inderdaad, een enkelband is een goede vergelijking.

ja ik dacht moet toch even iets ter vergelijking zeggen zodat ik wat makkelijker uit kan leggen wat ik bedoel snapt ge ;)
Maar wat gebruik jij nu dan? pees of bandages?

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:34

ik gebruik nix. Het geeft volgens mij geen van beide enige ondersteuning op de pezen, want deze worden vertikaal belast (beweeg je hand maar eens en voel wat er gebeurd in je onderarm) Ter bescherming tegen aantikken, als het nodig is, dan is het nodig. Bij mijn gelukkig niet. Ze heeft zichzelf nog nooit aangetikt en ik sjees toch ook nogal eens door het bos heen met heel af en toe een huppel over een boomstam. Voor de mooi, vind ik de grootste onzin die er bestaat en geldklopperij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:35

Meestal peesbeschermers, ik ben te lui voor bandages en geloof niet dat elke dag bandages zo geweldig zijn.

Kelly_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 12:36

haha ja het is idd wel een werkje om bandages om te doen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:38

kattekind schreef:
ik gebruik nix. Het geeft volgens mij geen van beide enige ondersteuning op de pezen, want deze worden vertikaal belast (beweeg je hand maar eens en voel wat er gebeurd in je onderarm) Ter bescherming tegen aantikken, als het nodig is, dan is het nodig. Bij mijn gelukkig niet. Ze heeft zichzelf nog nooit aangetikt en ik sjees toch ook nogal eens door het bos heen met heel af en toe een huppel over een boomstam. Voor de mooi, vind ik de grootste onzin die er bestaat en geldklopperij.

Kan je verticale belasting definiëren? Dat begrijp ik namelijk niet helemaal... :=

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:40

Ik rij met beide... (niet tegelijk natuurlijk ;) ) maar sommige paarden hebben een schiefel op hun been waardoor je ze alleen met bandages rijd, ik gebruik bij bandages wel altijd onderlappen.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:40

Dat de pees strekt in de lengte van het been, dus van knie naar voet (kogel). Daar doet volgens mij een bandage c.q. peesbeschermer nix aan qua ondersteuning. Ter bescherming tegen aantikken kan ik me een peesbeschermer voorstellen, maar niet ter ondersteuning.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:45

Aaah, nu snap ik het :P

Maar een peesbeschermer die op een goede manier vast is gemaakt zit niet te los en niet te strak en zal dus duidelijk voelbaar zit en misschien ook nog wat druk op de pezen zetten.
Voor een bandage denk ik wel dat het ondersteund, maar nu weet ik het niet zo heel zeker meer.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:50

Ik denk dat de ondersteuning van een bandage meer gericht is op het beperken van een zijwaardse beweging, meer zoals bij jezelf als je zo'n elastieke bandage om je knie ofzo, hebt, of je enkel. Zodat ie stabiel blijft. Ik geloof niet in bandage's in ieder geval. Maar ieder zijn ding.........
En als een peesbeschermer druk uitoefdend op de pees, dan beperkt dat toch ook de mate waarin deze kan strekken. Dan gaat het volgens mij knellen in de beweging. Ik vind peesbeschermers dan ook alleen nodig als het paard zichzelf aantikt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:54

Ja, het is eigenlijk wel een raadsel, die beenbescherming.
Ik blijf voorlopig wel gebruiken, wil geen ongelukjes door aantikken in ieder geval.

Ben benieuwd in ieder geval naar wat er nog meer gezegd zal worden hier. Het blijft iets om over na te denken.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:40

Janine1990 schreef:
Maar dat is toch eigenlijk hetzelfde principe als een bandage, wat betreft het warm worden van de benen.

Crossbeschemers? Bij crossen weegt het risico op tegen de nadelen. Ben fel tegen peeskappen bij crossen omdat deze alleen maar onhandig zijn (zuigen water, en beschermen amper tegen een boom).

Crossbeschermers hebben een duidelijke functie, zorgen dat er geen scherpe onderdelen tegen het paardenbeen/pees kunnen komen, vandaar de harde waterdichte stof, de niet water zuigende stof en de harde platen erin.

3 in 1 beschemers daarin tegen zijn zacht, omvatten alleen maar het been zonder te luchten, en zuigen water. Dus wat dat voor nut heeft?

Overigens rijd ik zonder omdat mijn paard zelf op zijn benen kan passen, springen vind ik een ander verhaal, heeft dan waarschijnlijk ook te maken met de adrenaline, de korte bochten, de mogelijke noodsprongen. Maar dressuur? In de wei gaat mijn paard ook uit haar dak, los in de bak ook. Ze leren zonder bescherming wel op hun benen te letten, die weten dondersgoed hoe ze daar mee om moeten gaan hoor. Waarom zou ik dan mijn paard in pakken omdat wie weet mijn paard wel schrikt (kan je vertellen dat ik er zo 1 heb, dus het is niet zo dat ik een koele kikker heb) en haar benen dan misschien niet zoals normaal neer zet. en o wee, ze loopt een dagje stijf. De meeste peesblesures houd je oa toch niet tegen met een peesbeschermer of bandage.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:45

Beenbeschermers zijn om de benen van het dier te beschermen, volgens mij hebben bandages niet echt nut, meer voor de show, ik vind ze altijd heel mooi staan! Ik rijd met dressuur meestal zonder pees, en met springen met pees. Bandages heb ik nooit om!

xx

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:46

Crossbeschermer lijkt me uitgevoerd met die waterwerende stof omdat ze vaak door het water moeten. :+
En ik doelde op de gewone 3-in-1, ik heb nog nooit crossbeschermers gezien, moet ik eerlijk zijn. Maar ze zullen even min luchten als de 3-in-1. Al moeten die van ATC wel luchten, zag ik....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:50

Slijtage tegenhouden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:57

Eh geen van beide nemen....

Arabesk schreef:
Afbeelding

De temperatuur kan zo hoog oplopen dat eiwitten gaan stollen.... :\

http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/10 ... eschermers

Citaat:
De Engelse onderzoeker David Marlin onderzocht onlangs in opdracht van de Britse peesbeschermerproducent Equilibrium het effect van bandages en peesbeschermers. Hij ontdekte dat het beschermingseffect in veel gevallen gering is. Sterker nog, peesbeschermers en bandages brengen vaak juist schade toe aan de paardenbenen.

en

http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... emperatuur

Citaat:
In rust is de temperatuur in de pees ongeveer 34 graden, bij grote belasting kan de temperatuur echter oplopen tot ver boven de 40 graden. Rond de 45 graden raakt de pees zwaar beschadigd, omdat het collageen dat de vezels bijeenhoudt afbreekt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:25

Hmm, interessant onderzoek.
Nu nog een onderzoek naar de verschillende beenbeschermers.

En als dit allemaal in de Bit heeft gestaan, waarom rijden we er dan nog steeds massaal (kan je wel zeggen) mee?
Ik zal graag de Bit-artikelen nog eens lezen.

Kan wel zeggen dat het artikel over bandages op het laatst behoorlijk zijn toon verliest, waardoor de lezer de ernst waarvan het artikel eerder spreekt zal onderschatten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 07:42

RT --> HAR

Ijsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:57

Geen van beide, heb niet echt het idee dat mijn paard er baat bij heeft. Bandage zijn vaak alleen voor de mooi, past mooi bij het dekje.

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:54

Ik rijd ALTIJD met peesbeschermers. Verreweg beschermd het beter dan bandages, en bovendien heb ik voor bandages geen geduld. Ik denk niet dat mijn paard 'beter' loopt met iets om. Ze strijkt veel en tikt ook regelmatig aan, vandaar.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:11

ik train me shet altijd met peesjes om ;)ik heb nog geens eens bandages , ook omdat ze zo snel vies worden .. :(

Edit: en nat :o

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:18

Ik longeer de paarden altijd met peesjes en strijklappen, omdat ze zich nog wel eens willen uitleven.
Met rijden gebruik ik geen peesbescherming of bandages.