Handig stijgbeugel nieuwtje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:26

Sabinee__ schreef:
Ben ik dan de enige mogool die gewoon de beugels dan een gaatje of 2 langer maakt in plaats van het uitgeven van 2x 65 euro ? :+

Ik hou nog gewonerder mezélf in staat er van twee kanten makkelijk bij te kunnen :P

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:49

Waarom niet gewoon een krukje, bankje, strobaal, hek?! Je wordt best handig in opstapjes verzinnen hoor, en dan belast je de rug van je paard ook nog eens een heel stuk minder :j

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 07:40

DubbelDun schreef:
@wessjuhh : lijkt hetzelfde maar is toch in gebruik anders.
De door jouw getoonde beugel moet je zien als een laddertje; eerst je rechtrvoet in het lage deel, dan je linkervoet in het hoge deel.
Zou je nl je linkervoet in het lage deel zetten dan krijg je met 20 cm verschil nooit je rechterbeen meer over het zadel heen.

Bij ons op stal worden deze beugels vooral gebruikt voor de trekpaarden en iedereen stapt gewoon met de linkervoet in de ladder op, dus dat is zeker geen nadeel. Dat is maar net of je lichaamsbouw voor deze beugel mee of tegen zit. (qua lengte van je benen)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:37

Remember schreef:
Waarom niet gewoon een krukje, bankje, strobaal, hek?! Je wordt best handig in opstapjes verzinnen hoor, en dan belast je de rug van je paard ook nog eens een heel stuk minder :j

Ben ik met je eens, máár je zal maar net eens buitenrijden en er is werkelijk níets in de buurt? Zal je net gebeuren :+

TaanStippel

Re: Handig stijgbeugel nieuwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:42

Het is sowieso beter om het een krukje op te stappen, voor de rug van je paard en voor je zadel, dus ik vind dit helemaal niks.

Er stond een tijdje geleden een heel artikel met onderzoeken in het BIT.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 10:54

Ik stap altijd op met een krukje, greppel, boom oid. Maar zoals Marrit13 al zegt, soms heb je gewoon niets in de buurt :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:01

Het nadeel lijkt mij ervan dat je met je been anders over de rug heen gaat van je paard. Je beugel hangt toch een stukje lager en voor mijn gevoel moet je meer zwaai maken om in je zadel terecht te komen.
Of merk je dat hoogte verschil niet met opstijgen?
Ik stijg altijd met kruk op kom anders niet op mijn paard door mijn reuma.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 11:04

Het opstappen is makkelijker, maar ik moet idd hoger over zwaaien. Maar dat lukt nog wel :D

Om even op de reactie van wessjuhh terug te komen; vergeet niet dat een westernzadel een flinke hoge achterkant heeft waar je ook overheen moet :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:16

het zal voor sommige mensen perfect zijn. het lijkt mij helemaal niets. vind het behoorlijk wat geld en dan maak ik liever me beugels een gaatje langer. niet dat ik het nodig heb, ben gelukkig nog lenig genoeg. en ook omdat je aangeeft dat je de eerste rit die beugel voelde, danwel de 2e niet meer, maar dat wil niet zeggen dat een ander het ook niet meer voelt na 1 rit. nee voor mij zal het niks zijn, maar ongetwijfeld is het voor een ander een uitkomst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:06

Remember schreef:

Het is één ding om te proberen zo min mogelijk belastend op te stappen.
Het is een ander ding een extra hulpmiddel boven een normale stijgbeugel nódig te hebben.

Ik wil niet ingaan op de rijbelasting van het paard door minder lenig.
Het is simpelweg minder veilig als een ruiter niet overal vlot en veilig zelfstandig af- en op kan stappen.
Een opstaphulp als nóódzaak roept daar een vraag over op.
Het nadeel van een opstaphulp is dat die vraag niet altijd met evenwichtig afwegen van alle belangen beantwoord wordt.

Voor de goede orde; ik schrijf NIETS over de ts want wellicht heeft zij alle belangen wél evenwichtig gewogen.
Het is gewoon een nadeel van een opstaphulp dat daardoor ook ruiters die alles opgeteld beter niet rijden opstappen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:57

Omdat ik dus niet meer op de normale manier vlot op mijn paard kan komen moet ik meteen maar niet meer rijden???
Sorry maar waar haalt iemand het recht vandaan om dat te beoordelen en veroordelen!
Tijdens het opstijgen draai je op een bepaalde manier in je heupkom/knie en dat kan ik dus niet meer zo prettig, door op een gelijke hoogte te gaan staan als de stijgbeugel hoef ik die draai niet meer te maken en kan ik pijnvrij opstappen en hinder ik mijn paard absoluut niet.
Verder ben ik mobiel genoeg in mijn lichaam en zit mijn paard absoluut niet tegen tijdens het rijden.
Vind de opmerking van Huertecilla dan ook niet gepast om te maken en ja ik voel me aangesproken!

Soy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:02

Gaan ze dan niet omlaag als je gaat lichtrijden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:07

Nee hoor, ze blijven netjes zitten zoals het hoort :D

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:11

DubbelDun schreef:
@HC: ik verwacht op mijn leeftijd met mijn lichamelijk probleem niet leniger te worden, eerder het tegenovergestelde.
Dank zij dit ding kan ik iig blijven rijden omdat ik weet dat ik er in een noodgeval (als er geen boom in de buurt is) iig weer op kom :D

Idd, het is voor jou een uitkomst, kan me voorstellen dat je er blij mee bent!

Ik heb het niet nodig maar erg leuk bedacht voor mensen die het nodig hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:49

meggiemeg schreef:
Vind de opmerking van Huertecilla dan ook niet gepast om te maken en ja ik voel me aangesproken!

Ik geef slechts aan dat ook dit voordeel een nadeel heeft en dat ís zo. Hierdoor is het opstappen niet meer inherent een hindernis voor die ruiters die door fysieke beperkingen niets op een paard in de wijde wereld te zoeken hebben. Als je daar niet toe behoort, wat is het probleem dan?
Ik SCHRIJF nota bene letterlijk 'NIETS over de ts want wellicht heeft zij alle belangen wél evenwichtig gewogen'.

Tsk.
Ik begrijp prima waarom de modale ruiter met de feitelijk mallote, onveilige traditionele stijgbeugelvorm blijft rijden: geeft onbeperkt ruimte aan lange tenen :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:52

@HC: misschien een stijgbeugel met ingebouwde guilotine ontwerpen ;)
Laat ik even duidelijk zijn dat deze stijgbeugel mij alleen het opstijgen vergemakkelijkt in noodsituaties. Zodra ik er op zit is het net of ik nog gewoon goed kan rijden :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:15

DubbelDun schreef:
@wessjuhh : lijkt hetzelfde maar is toch in gebruik anders.
De door jouw getoonde beugel moet je zien als een laddertje; eerst je rechtrvoet in het lage deel, dan je linkervoet in het hoge deel.
Zou je nl je linkervoet in het lage deel zetten dan krijg je met 20 cm verschil nooit je rechterbeen meer over het zadel heen.

Je spreekt jezelf ietwat tegen denk ik?
Het is absoluut geen 20cm, amper 10.
Dus gewoon een opstijgbeugel die je kunt uitvouwen is goedkoper, en even handig. :Y)
Alleen heb je die voor western natuurlijk niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 21:18

@melanieB: wessjuhh beschrijft een ander stijgbeugel als ik ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:28

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:50

Huertecilla ben jij dan nog zo jong of ben je erg lenig

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:12

Huertecilla schreef:
Voor de goede orde; ik schrijf NIETS over de ts want wellicht heeft zij alle belangen wél evenwichtig gewogen.
Het is gewoon een nadeel van een opstaphulp dat daardoor ook ruiters die alles opgeteld beter niet rijden opstappen.

Sommige paarden zijn niet alleen rijpaard, maar ook fysiotherapeut. Een aantal van hun "patienten" hebben inderdaad een hulpje nodig om de therapie te kunnen volgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:38

tamary schreef:
Sommige paarden zijn niet alleen rijpaard, maar ook fysiotherapeut. Een aantal van hun "patienten" hebben inderdaad een hulpje nodig om de therapie te kunnen volgen.

Daar kan je dan weer ethische vragen bij stellen: of dit het probleem van het paard is/ mag zijn....
Ík vind van niet. Een paard is geen geen fysiotoestel, geen gebruiksvoorwerp, maar heeft zelf welzijnsrechten. Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid voor die welzijnsrechten.
Ik kan uiteraard over niemand persoonlijk iets vinden want geen data.

@Quincy.
Ík ben naar níemand persoonlijk. Dat is nergens voor nodig. Dat hoeft dus ook niet naar mij.
Ik geef hier een heel heldere en onderbouwde mening.
Of iemand die persoonlijk op meent te moeten vatten is een kwestie van een passende schoen, of niet.

Er rijden veel ruiters paard terwijl dat fysiek eigenlijk onverantwoord is voor het paard en/of de omgeving (en ruiter zelf).
Een opstaphulp verlaagt de drempel nog verder en dat kan een slechte zaak zijn. Helemáál in de openbare ruimte.
Of dat in een individuele situatie zo is, schrijf ik nergens.

Een opstaphulp als nóódzaak om boven te komen kan een onverantwoorde zaak zijn voor paard, omgeving en de ruiter zelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:43

DubbelDun schreef:
@HC: misschien een stijgbeugel met ingebouwde guilotine ontwerpen ;)
Laat ik even duidelijk zijn dat deze stijgbeugel mij alleen het opstijgen vergemakkelijkt in noodsituaties. Zodra ik er op zit is het net of ik nog gewoon goed kan rijden :+

Stijgbeugels met een inherente selectie zijn een goede zaak. Dat is het hele punt ;)

Je hoeft je nergens voor te verantwoorden. Ik uit geen persoonlijke kritiek.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:06

Huertecilla schreef:
tamary schreef:

Daar kan je dan weer ethische vragen bij stellen: of dit het probleem van het paard is/ mag zijn....
Ík vind van niet. Een paard is geen geen fysiotoestel, geen gebruiksvoorwerp, maar heeft zelf welzijnsrechten. Paardrijden is geen recht maar een verantwoordelijkheid voor die welzijnsrechten.
Ik kan uiteraard over niemand persoonlijk iets vinden want geen data.

@Quincy.
Ík ben naar níemand persoonlijk. Dat is nergens voor nodig. Dat hoeft dus ook niet naar mij.
Ik geef hier een heel heldere en onderbouwde mening.
Of iemand die persoonlijk op meent te moeten vatten is een kwestie van een passende schoen, of niet.

Er rijden veel ruiters paard terwijl dat fysiek eigenlijk onverantwoord is voor het paard en/of de omgeving (en ruiter zelf).
Een opstaphulp verlaagt de drempel nog verder en dat kan een slechte zaak zijn. Helemáál in de openbare ruimte.
Of dat in een individuele situatie zo is, schrijf ik nergens.

Een opstaphulp als nóódzaak om boven te komen kan een onverantwoorde zaak zijn voor paard, omgeving en de ruiter zelf.

HC je bent schijnbaar onbewust wél degelijk erg persoonlijk. Hoeveel ervaring met de enorme variëteit aan beperkingen heb je eigenlijk? Een beperking om te kunnen opstijgen hoeft helemaal níets te zeggen over je rijvaardigheid.

De amazone op de foto zou op geen enkele manier zelf kunnen opstijgen. Maar kan uitstekend rijden én heeft als toetje therapeutisch voordeel van het rijden...
Afbeelding

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:16

@ DubbelDun. Ziet er heel handig uit die beugels! Idd mooie uitkomst als je onderweg opnieuw zou moeten opstijgen.

@HC, heb je site even bekeken en begrijp het al...