Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 15:08

Ik heb een springpaard, en als ik wedstrijden rij is het met mijn paard nogal moeilijk sturen naar een hindernis.
Bij mijn vorige pony, die gebruikte ik als recreatie, daar reed ik ook wel eens bitloos, maar daar maakte ik ook altijd bosritten mee enzo.
Ik weet niet precies wat je met je haflinger rijdt?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:11

Ik rijd Western, maak buitenritten, wil straks de springles in en vanaf maart wil ik TREC gaan starten. Maar ik geloof persoonlijk niet dat het heel erg veel uitmaakt.

Als je een parcours aan het rijden bent dan geloof ik wel dat het net wat lastiger is om een heet paard rond te sturen, maar ik weet (denk) zelf niet of een bit de oplossing is...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:16

het maakt helemaal niet uit of je een haflinger, sportpaard, volbloed of whatever hebt. Elk paard is anders, heeft een andere mond, reageert anders en vergeeft meeer of minder. Het belangrijkste is dat je weet hoe je bit inwerkt en hoe je ermee omgaat. Ik zie 100x liever iemand deskundig met een scherp/sterk bit rijden, dan iemand trekken en sleuren aan een simpele dikke watertrens. Bovendien hoeft een dun bitje niet noodzakelijk scherper te zijn, bij een paard met weinig ruimte tussen de lagen zal het juist minder scherp inwerken, mits een goede ruiterhand.

Wat het tussenstukje bij een dubbelgebroken trens betreft, dat is meer het idee, zolang jij niet super fijn bent in de hand doet de vorm van dat tussenstukje er neit veel toe, bovendien heb je er ook met een plat stukje dat ronddraait, dus afhankelijk hoe beweegelijk het paard met z'n tong is, heb je constant wisseling van platte brede kant naar smalle dunne kant.

Waarom vraag je je instructie niet om advies

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:49

Kijk Jolien, sommige paarden zijn heel duidelijk. Bij de mijne hoef ik niet met een watertrens, enkelgebroken bit of plat tussenstukje aan te komen. Het is een vreselijke zeikerd met dingen in z'n mond, wil van alles vastpakken met z'n mond (vanochtend heb ik 'm tot twee keer toe de hoevenkrabber moeten ontfutselen, springschoenen moeten met z'n mond geïnspecteerd worden, echt overal zit hij aan met z'n bakkes) en de bitten die ik net noemde leiden 'm te veel af. Maar als je paard niet heel duidelijk (positief of negatief) reageert op een bit zou ik lekker blijven rijden met wat je nu hebt, ik heb zelf een voorkeur voor bustrenzen ipv watertrenzen maar dat is iets heel persoonlijks.

Echt, je bit is het probleem niet.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:11

Jolien volgens mij lees je over mn post heen. Een een haflinger is niet iets heel anders als een sport paard. Mijn paard was ook een sport paard qua waar hij voor gefokt was enz enz. Maar ik reed hem op een touwhalster, zonder bit was hij makkelijker dan met bit. Als ik hem met een bit reed werd ie alleen maar boos.

Ik wist niet wat me over kwam toen ik voor de grap de eerste keer met een gewoon stalhalster ging rijden. Hij liep volledig ontspannen in alle gangen en liep mooi laag en rond.. Dit was met bit altijd een gevecht.

Dat je paard zo reageerd licht niet aan je bit, maar aan je rijden. Ik denk dat jij meer/betere les nodig hebt.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 16:44

@ cyntia , ik had je berichtje wel gelezen, en mijn vraag was: wat is het verschil tussen een plat stukje tussen het dubbelgebroken bit, en een bol stukje?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:50

hestejente schreef:
Kijk Jolien, sommige paarden zijn heel duidelijk. Bij de mijne hoef ik niet met een watertrens, enkelgebroken bit of plat tussenstukje aan te komen. Het is een vreselijke zeikerd met dingen in z'n mond, wil van alles vastpakken met z'n mond (vanochtend heb ik 'm tot twee keer toe de hoevenkrabber moeten ontfutselen, springschoenen moeten met z'n mond geïnspecteerd worden, echt overal zit hij aan met z'n bakkes) en de bitten die ik net noemde leiden 'm te veel af. Maar als je paard niet heel duidelijk (positief of negatief) reageert op een bit zou ik lekker blijven rijden met wat je nu hebt, ik heb zelf een voorkeur voor bustrenzen ipv watertrenzen maar dat is iets heel persoonlijks.

Echt, je bit is het probleem niet.

En bij de mijne is het precies andersom. Hij vindt een dubbelgebroken juist heel fijn. En dan een plat tussenstukje, zodat hij ruimte in zijn mond houdt. :j

TS: Elk paard is verschillend. En het ene paard heeft wel een voorkeur, bij de andere is dat minder.
Als jouw paard echt zo op bit reageert (en dus niet op jou als ruiter) dan kan het zijn dat hij last heeft van het notekrakerseffect, zoals eerder genoemd. Een dubbelgebroken bit zou dan een oplossing kunnen zijn.

Maar voor je bitten gaat uitproberen is het belangrijk dat jijzelf een stille, duidelijke en nette ruiterhand hebt. Anders zul je met elk bit problemen krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:55

Dubbelgebroken bitten kunnen ook notenkrakeren ;) Dubbelgebroken bitje gebruik ik alleen om mee te longeren (aangezien ik dan met snoepjes werk, en een bit waarmee hij kan kauwen en slikken dan wel zo handig is. Toen ik 'm eens met de kimblewick gelongeerd had vielen toen ik het hoofdstel af deed alle snoepjes die ik eerder gegeven had uit zijn mond. Geen succes dus }:0 ) Rijden doe ik met een mylerbitje (MB04), gegarandeerd notenkrakervrij en je kunt er toch onafhankelijk links en rechts mee inwerken. Het is ook lekker dun. En een ongebroken kimblewick met tongboogje ter afwisseling. De oplossing voor mijn paard bleek tongvrijheid te zijn. Alleen was ik wel al een bit of 8 verder voordat ik bij de myler uitkwam. Dus TS, ja, dat is helaas soms nodig, verschillende bitten proberen. Alleen in jouw geval dus gelukkig niet ;)

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 17:06

@hestejente, waarom is het in mijn geval niet nodig om verschillende bitten te proberen??
@Amanda, maar wat is dan precies het verschil tussen een plat tussenstukje en een bol tussenstukje?

Ik ging net ff kijken op www.ej.nl daar ga ik binnenkort heen.
Ik zit dus te twijfelen tussen een plat tussenstukje of een bol tussenstukje.
Zie hieronder 2 linken:
Plat tussenstukje:
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2500006
Bol tussenstukje:
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2500026

En nu moet ik de lengte van het bit ook nog weten, hoe bepalen jullie die?

Nog ff een centrale vraag: Wat is het voordeel/nadeel van een rubber bit??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:18

de drukverdeling is anders en de "tongvrijheid is anders.
bij het platte stukje is de drukverdeling afhankelijk van hoe het bit in de mond ligt en dat hangt af van jou hand en de hoofdhouding van je paard. de platte kant verdeeld de druk meer dan de smalle kant. Maar ik heb nog nooit in de mond van m'n paard gekeken om te zien hoe het tussenstukje nu precies ligt.

ik heb zelf een dubbelgebroken watertrens met bol tussenstuk (niet ovaal, precies een napoleon snoepje) en een robart pessoabit dit heeft een plat tussenstuk, maar dit kan zowel links als rechts draaien (robart systeem, ook in enkelgebroken.)

de lengte van het bit wordt bepaald door de breedte van je paad z'n mond. Je kan altijd een meetlint in z'n mond stoppen, maar meestal neem ik een "standaard" bitmaat en kijk, als ik langs beide kanten een (dunne)vinger tussen bitring en mondhoek krijg, dan zit het goed, is dit meer en kan je zelfs als je licht trekt aan een kant het scharnierpunt zien, dan is het te groot en als de ringen de mondhoeken naar binnen duwen/trekken is het te klein. frequente maat voor een paard is 13.5cm

ik ben niet voor rubber bitten, 't kan warm worden en schuren/brandwonden veroorzaken, heeft naar mijn persoonlijke mening geen duidelijke inwerking.
't enige voordeel vind ik dat een jong paard bij het wennen aan een bit er echt kan op bijten zonder dat het z'n tanden beschadigd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:26

Jooliieen schreef:
@hestejente, waarom is het in mijn geval niet nodig om verschillende bitten te proberen??

Omdat het niet aan je bit ligt. Maar aan jouw manier van rijden.
Citaat:
@Amanda, maar wat is dan precies het verschil tussen een plat tussenstukje en een bol tussenstukje?

Dat heb ik je op de vorige pagina al uitgelegd. Maar dat heb je misschien over het hoofd gezien? ;) Aangezien je ook het belangrijkste over het hoofd ziet: HET LIGT NIET AAN JE BIT. Zeg dan gewoon dat je zin hebt om een nieuw bit te kopen, aangezien je al aan het uitzoeken bent zonder te weten hoe de bitten die je op het oog hebt werken, zonder de zoekfunctie te gebruiken (by the way, dank je wel Amanda, ik had even geen zin om ze weer allemaal op te zoeken)

Ik bedoel: wat snap je er nou niet aan? :roll:

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 19:02

Bedankt voor de links, en de tips!! :D

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:35

Jolien, volgens mij wil jij gewoon van bit wisselen en daar advies over, terwijl het waarschijnlijk niet aan het bit licht waar jouw paard op reageerd maar aan je rijden.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 20:37

Ja klopt, ik wil wel een x eens een ander bit proberen ;)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:27

Als je van bit wilt wisselen doe er dan een dubbelgebroken bustrensje in. Meest vriendelijk voor je paard. een een dik of plat stukje is vooral aan je paard zn mond..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:33

Jooliieen schreef:
Ja klopt, ik wil wel een x eens een ander bit proberen ;)

Maar waarom, als het bit dat je nu gebruikt geen problemen oplevert? Je gaat toch niet voor de fun met bitten lopen rommelen?