koper in bit waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:14

Bedankt, want ik ben nog steeds benieuwd hoe de reactie die gegeven werd plaats kan vinden. :o?

armanike

Re: koper in bit waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:30

Ik heb een arabiertje (heet hoofd) die maar niet diep ging lopen ( of ontspannen) ik heb drie jaar aan een stuk haar ( ook ingereden) gereden met een invoudig rvs enkel gebroken trensje.

2 maand geleden las ik een artikel over kk aurigan ik heb zo eentje aan geschaft:) en echt waar ik stap voor dit paard er niet meer vanaf, 3 jaar heb ik met haar geworsteld 1 stap vooruit 3 achter uit.

Nu eindelijk maken we gigantische sprongen (mede) dankzij dit bit en goede begeleiding.( die ik ervoor overigens ook had)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:36

nu vraag ik me af, wat doet mijn bit dan eigenlijk?
Ik ben op de hoogte van de werking van het rollenbit, maar ben hierop tegen.

Alleen ik heb zelf al jaren in gebruik; een dubbelgeborken trens met koperkleurig middenstuk, zoals deze: http://www.agradi.nl/productimages/4038543.jpg

Geeft dit ook stroom? :=

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:39

Nou, ik ben dus nog steeds niet op de hoogte van de exacte werking van het rollenbit.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:50

het antwoord is hier toch al medere malen gegeven?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:04

Als jij dat voldoende vindt wel, ik vind hem op zijn minst niet volledig en dus onvoldoende.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:30

ik heb even mijn boek over bitten erbij gehaald.
Hier staat de volledige en dus ENIGE werking van dit bit in.

Rollentrensen hebben een aantal rollers van staal of koper.
De bewegende delen zorgen ervoor dat het paard niet op de hand van de ruiter gaat hanger.
Er zijn twee soorten: de MC. guines trens een scherp bit met kleine rollers in een opgerwerkt mondstuk: en de gewone rollen trens met rollen rond de mondstuk die het paard aan moedigen om met het bit te gaan sprelen, zodat hij zijn mond ontspant.Door de rondere vorm van het mondstuk heeft deze laatste een zachtere inwerking dan dan de eerste/
De koperen rollen trens heeft afwisselend stalen en koperen rollen.Het koper stimuleert de speeksel productie en helpt ontspannen.

kk aurigan bit: het hh africhtings bit (dubbel gebroken van aurigan) heeft een speciale vorm die ontworpen is om de druk van de lippen weg te nemen.
Het buigt met de vorm van de mond mee en werkt dus vriendelijker in.

Zo als je het nu nog niet weet moet je maar de uitvinder bellen, of vragen of iemand er een tekeningtje bij maakt voor je.
Ik vind het een beetje grof van je , die mensen die hier reageren willen alleen maar helpen.
Is dat niet genoeg, raadpleeg het net eens mss???

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:37

ik heb ook altijd mijn paard gereden op een rvs bitje en nu heb ik een argentaan bit erin en ik wil geen ander bit meer voor dat paard veel beter knabbelen op en het bit en schuimt meer.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:59

Armanike, er is gezegd dat de speekselbevorderende werking wordt veroorzaakt door een reactie tussen het koper en het ijzer en een 'stroomstootje' in de mond van een paard. Dit is gezegd door een chemicus met bijbehorende reactievergelijking. Ik heb mijn vragen bij die reactievergelijking en dat heb ik ook aangegeven. Vervolgens wordt de uitleg gegeven het is zo, je kunt me geloven, ik ben chemicus. Nou dan moet het ook te verduidelijken zijn.
Daarna geeft iemand aan dat ie op de hoogte is van de werking en er op tegen is met de verwijzing naar de vergelijking waar ik dus mijn vraagtekens bij heb.
Als ik dan nogmaals aangeef dat ik mijn vraagtekens erbij heb, ben ik grof? Ben nogal direct, nou sorry.

Wendyke heb ook een argentaan bitje, ik vind om dezelfde redenen ook fijner.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:03

Maar als je zelf chemicus bent, weet je dat dan zelf niet?
Ik den kdat je beter internet kunt raadplegen of een boek.
Ik weet alleen de praktische werking.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 01:37

Wat ik nu niet snap, doe ik mijn paard stroomstootjes in zijn mond aan, of het ik het verkeerd begrepen. Geld dit dan ook voor koper in combi met rvs.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 08:50

Armanike: misschien moet je even goed lezen.

Sammie: de verklaring die is gegeven in dit topic over 'het stroomstootje' vind ik persoonlijk niet goed genoeg. Ik betwijfel dan ook of het klopt. Maar ik weet het dus niet zeker en wil daar graag (volledige) uitleg over van iemand die weet waarover die spreekt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:00

BarbaLala schreef:
nu vraag ik me af, wat doet mijn bit dan eigenlijk?
Ik ben op de hoogte van de werking van het rollenbit, maar ben hierop tegen.

Alleen ik heb zelf al jaren in gebruik; een dubbelgeborken trens met koperkleurig middenstuk, zoals deze: http://www.agradi.nl/productimages/4038543.jpg

Geeft dit ook stroom? :=

Ja, minder duidelijk maar ook. Toch is het principe van zo'n stroompje zo klein dat het meer als tinteling beschreven kan worden. Sommige paarden vinden het prettig. Zelf heb ik op een paard gezeten dat er helemaal gek van werd. Daar heb ik direct voor een ander bit gezocht.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:53

Ik heb gister het bit van het andere paard geprobeerd; ook dubbelgebroken, maar zonder koperenstukje.
Wat een verschil, veel stabielere hoofd-halshouding, en een veel rustiger paard :oo
Ze was altijd heel gevoelig op het bit, dook snel achter de loodlijn, maar nu eindelijk niet.
Het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik ga het vandaag weer proberen..

Wat heb ik mijn paard al die jaren aangedaan?
(heb haar 2 jaar terug met dit bit gekocht, ze heeft het al sinds haar 4e in dus, en is inmiddels 14)

Ik ga zo snel mogelijk naar Divoza om een ander bit te halen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:58

Oeh, au.

Goed dat je erachter gekomen bent. Dat is voor iedereen prettiger. (behalve dan misschien voor je schuldgevoel, maar dat moet je dan maar achter laten, jij wist het ook niet)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:59

Zo reageert ieder paard anders op een bit. De een moet, net als BarbaLala paard, er niets van hebben, de ander moet dat bit juist hebben.