Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:43

die vaquera is mooi op welke site staat die

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:49

Ik volg dit topic ook even.
wat een prachtige zadels zeg.
zijn die er ook in ponymaat???? (even blonde vraag)

@Huertecilla, woon je in nederland en doen ze dit veel in nederland??
boogschieten te paard spreekt me namelijk wel erg aan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:58

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:03

mariska32 schreef:
op dit moment rij ik mijn paard met een westernzadel.
het is de bedoeling dat ik hem staks origineel optoom.
dat word een recado kopen dus. ;)

http://farm4.static.flickr.com/3124/256 ... a0.jpg?v=0

ja leuk en waar ga je zo iets kopen vind je dat niet eng om bijv. via buitenland zo iets te bestellen en dat je niet zeker weet of het past

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:39

ja kan ze via het buitenland bestellen maar soms vind je ze ook gewoon in nederland.

mijn paard is met recado gereden dus ik weet hoe hij eronder loopt.
bovendien stel je ze helemaal af.
ze hebben geen boom maar zijn opgebouwd uit o.a. meerdere lagen wol en leer. ;)

ik had er toen 1 bij mijn paard kunnen kopen.
voor mij was het een hele andere wereld en ik heb het niet gedaan.
nu heb ik spijt. :o

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:46

ja dat wil ik wel geloven mischien hebben ze het zadel nog :P

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:50

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:52

caj2008 schreef:
ja beetje raar maar alles is nog nieuw mijn paardjes zijn nog te jong om te rijden :( maar kon het niet laten liggen :P

Haha dat klinkt als een verslaving :P

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:54

ja dat denk ik oo wel eens :p en mijn vriend ook ;)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:23

http://i137.photobucket.com/albums/q207 ... CI0196.jpg
Dit is mijn 17 jarige Rosslyn, aan mij verkocht als gangenpaard (en dat is ze!!), ze zou een Tennessee Walker zijn. Mij maakt het niet uit, ze heeft een snelle (draf?)tölt/walk die goed zit, en de andere gangen zijn ook goed uit te zitten. Op haar ligt een zuid Amerikaans gangenpaardenzadel, mij is het verkocht geworden als een Braziliaans type, maar ik heb al verschillende namen gelezen op internet. Oorspronkelijk zitten er 6 cm brede beugelriemen aan, met westernbeugels. Helaas heb ik voor mijn versleten knieën verende beugels nodig, dus ik heb er nu 'engelse riemen' aan.. Eronder ligt een oude westernpad, die ik al had, ik weet niet wat oorspronkelijk onder dit zadel hoort.. Haar hoofdstel is een westerntype, met frontriem en losse westernneusriem.
Ze loopt ook beter onder dit zadel dan onder het veelzijdigheidszadel wat ik mocht lenen van mijn stalgenote (als tussenoplossing in mijn zadelzoektocht), veel ruimere passen, haar schouders hebben meer vrijheid in dit zadel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 01:53

minikatje schreef:
@Huertecilla, woon je in nederland en doen ze dit veel in nederland??
boogschieten te paard spreekt me namelijk wel erg aan.

Nee, al bijna 10 jaar niet, dus geen idee.
Ik schiet op eigen land of in de bergen hier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:36

caj2008 schreef:
mijn paardjes zijn nog te jong om te rijden

De overgooi-tassen kan je gebruiken om je jonge paarden lekker mee te nemen met boodschappen halen. Dat is onbelast beleren :)*
Ik doe er twee 2l. flessen frisdrank aan beide kanten, paar pakken bloem etc. in en een pak toiletpapier bovenop. Bijvoorbeeld.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 10:32

AngeliqueB schreef:
Op haar ligt een zuid Amerikaans gangenpaardenzadel, mij is het verkocht geworden als een Braziliaans type, maar ik heb al verschillende namen gelezen op internet. Oorspronkelijk zitten er 6 cm brede beugelriemen aan, met westernbeugels.

Volgens mij is dat een type zadel wat terug gaat op begin 20ste eeuwse Duitse cavalerie modellen.
http://www.coro-handels.ch/fotos/sattel.jpg
De link tussen Brazillië en Duitsland lijkt me ook snel gemaakt.

Ze worden alleszins nog steeds geproduceerd, als 'wanderreitsattel'. Deze is bv. Duits, van Prestige

http://www.reitsport-gerber.ch/reitspor ... rr_big.jpg

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:39

Huertecilla schreef:
caj2008 schreef:
mijn paardjes zijn nog te jong om te rijden

De overgooi-tassen kan je gebruiken om je jonge paarden lekker mee te nemen met boodschappen halen. Dat is onbelast beleren :)*
Ik doe er twee 2l. flessen frisdrank aan beide kanten, paar pakken bloem etc. in en een pak toiletpapier bovenop. Bijvoorbeeld.

hoe wil je dat hebben boodschappen doen met je paard je paard voor bij de winkel vast zetten net zo als een fiets en dan met 15min weerterug komen lijkt me geen goed idee hou graag een beetje toe zicht :P

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:00

Ik weet niet of de australische stock zadel hier bij hoort.
Maar daar heb ik wel eens op gezeten. Nu denk ik er over om een kunstoffen te kopen. Waarschijnlijk Norton, om te kijken of het een beetje ligt op mijn paardje. Waarschijnlijk kan ik ergens dit zadel huren voor een week. Ik hoop zo dat hij past.

http://www.horseshopinternational.nl/im ... kzadel.jpg

groetjes
danielle

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:37

caj2008 schreef:
hoe wil je dat hebben boodschappen doen met je paard je paard voor bij de winkel vast zetten net zo als een fiets

Ja.
Vastzetten werkt prima, al laten wij het paard meestal gewoon staan. Hier bij de venta in ons buurtschap zijn op mijn verzoek buiten weer ringen in de muur gezet daarvoor.
Zie niet waarom dat geen goed idee zou zijn.
Als dat in NL moet zet je het aan een parkeermeter vast en mik je er een muntje in.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:40

Ja maar ben bang dat als bijv. schrikt zich zelf lelijk kan bezeren en voel ik me schuldig en mischien ook wel hoge dierenarts kosten met wandel en zo ben ik wel bezig maar dat durf ik niet aan :P

Maaike83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:01

Even een vraag.
Ik ben zelf vrij stevig en ik vind een spaans of portugees zadel wel erg mooi. Maar pas je daar gewoon in als je dikkere benen hebt?

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:07

bij een doma vaquera kan je ook met een stevige kont en benen in bij portugees denk ik niet

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 14:08

Moeilijk om zo te beantwoorden Maaike.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:19

Ik heb op dit moment, naast mijn gewone boomloze allround dingetje, ook een een vaguera zadel met flexibele boom, al is het geen originele Spaanse. Hij ligt dan ook op een Tinker, en de originele zijn daar mijns inziens ook niet geschikt voor. Het is nu even een soort goedkope tussenstap, ik hou me sinds kort bezig met reenactment en de bedoeling is om uiteindelijk een replica van een 14e eeuws joustingzadel (een sfeer impressie: http://www.livesteelarmor.com/essay/image/yes.gif ) te laten maken. :D

Ik moet trouwens wel bekennen dat ik best veel moeite had (en heb) om mijn rijstijl aan te passen op dit zadel, ik heb tot nu toe altijd Engels gereden en de manier van zitten is toch wel echt heel anders. :o Ook hier is het wel weer een goede tussenstap, want het joustingzadel lijkt me nog een tandje extremer, vooral omdat je daarin ongeveer zero bewegingsvrijheid hebt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:42

rider schreef:
Ik moet trouwens wel bekennen dat ik best veel moeite had (en heb) om mijn rijstijl aan te passen op dit zadel,

Dat is inderdaad een fundamentele stap en niet zo makkelijk als het menigeen lijkt.
Eigenlijk kan je die alleen echt goed maken via zitles, zonder teugels en -beugels in een dergelijk zadel.
Het kost gewoon veel tijd om het muntje zélf te laten vallen, áls het al valt. Je moet eigenlijk ontleren rijden want je hebt met ´engels´ een totaal tegengestelde manier van rijden aangeleerd.
Omdat dit aanleren vergelijkbaar is met de harde programmering in je neuronennetwerk als met fietsen kan je het vergelijken met ontleren fietsen. Succes.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-10-09 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 15:03

Huertecilla schreef:
Het kost gewoon veel tijd om het muntje zélf te laten vallen, áls het al valt. Je moet eigenlijk ontleren rijden want je hebt met ´engels´ een totaal tegengestelde manier van rijden aangeleerd.

Ik kan getuigen dat dat inderdaad zo is.. :Y) Alles loslaten, letterlijk, en opnieuw beginnen. Niet gemakkelijk (maar ben wel dik tevreden nu).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:29

Bandida schreef:
(maar ben wel dik tevreden nu).

Dat mág ook wel.
Daar heb je genoeg tijd en moeite in geïnvesteerd. Vooral de wíl verdient +:)+
Hier rij je optomingsloos ´in stijl´ op het sabanero-zadel.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZSF6AHYV.jpg

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:50

Huertecilla schreef:
Eigenlijk kan je die alleen echt goed maken via zitles, zonder teugels en -beugels in een dergelijk zadel.
Omdat dit aanleren vergelijkbaar is met de harde programmering in je neuronennetwerk als met fietsen kan je het vergelijken met ontleren fietsen. Succes.

De 'methode' die ik nu gebruik is om simpele buitenritjes te maken, zonder beugels aan het zadel, en zoveel mogelijk zonder teugelhulpen. Mijn paard is zowel gewend aan een Engelse teugelvoering als aan een westernbosal, dus met minimale teugelhulpen. Tijdens de buitenritten met het nieuwe zadel gebruik ik dus de bosal, zodat ik mezelf niet druk hoef te maken om mijn handen. Paard kent de weg toch wel, soms denk ik dat de bosal eigenlijk ook een overbodig hulpmiddel is, maar zoals jij, zonder optoming rijden, durf ik zelf toch nog niet aan. :D

Tot nu toe gaat het best redelijk, al heeft het nogal wat spierpijn tot gevolg en voel ik me de helft van de tijd alsof ik voor het eerst op een paard zit. ;)

edit: wow, wat een toffe foto. Als ik er nou zelf niet uit kom met het vaguera zadel, kan ik dan niet bij jou komen lessen, HC? O:)