Dressuurzadel voor lange mensen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 09:49

Geen voordelige foto voor het paard haha,
maar hier zie je goed mijn been ligging! super fijn zadel

Afbeelding

Afbeelding

pasdedeux

Re: Dressuurzadel voor lange mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:06

Ik heb het zadel in mijn onderschrift te koop en heb hier met plezier op gereden. Ben zelf 1.87m. Passen is geen probleem.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:57

ik heb een ainsley vanguard. Dit zadel heeft ook langere zweetbladen als gemiddeld. Ik vind het een prima zadel en het zadel heeft een diepe vaste zit. Ik had door mijn lengte ook vaak bij vzh zadels dat ik voorover kiepte. dit heb ik met dit zadel helemaal niet meer.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:34

Het lijkt mij ook belangrijk dat het zadel ook op je bijrijdpaard past. Ik zou een goede zadelpasser laten komen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:18

Onderstaande is voor velen de oplossing voor lange bovenbenen:
Afbeelding
Afbeelding
Edward heeft ook lange bovenbenen en hij rijdt in een dressuurzadel met naar voren gesneden zweetbladen. Hij zit nog steeds in balans met schouder, heup en hak op 1 lijn maar hij heeft gewoon een paar cm extra nodig bij z'n knieën. Als hij in een standaard dressuurzadel zou gaan zitten, komt hij in een soort split te zitten en kan hij niet meer met z'n zithulpen inwerken. en daarbij denk ik dat mannen altijd liever wat meer op de achterkant dan de voorkant zitten :o

Ik weet niet met welk merk hij rijdt, maar de betere merken kunnen een dergelijk zweetblad leveren. De boom en zitting zijn identiek, alleen het zweetblad heeft meer de vorm van een VZ of springzweetblad. Heeft ook geen invloed op de beweging van het paard want de boom ligt nog steeds op dezelfde plaats en de schouder beweegt onder het zweetblad door.
Wanneer het bovenbeen ruimte genoeg krijgt, is een extra lang zweetblad vaak niet eens nodig.

Nadeel is wel dat dit gedeeltelijk maatwerk wordt en dat daar een kostenplaatje aanhangt...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:49

Nooit op gelet bij Gal maar ik vind hem nou persoonlijk oog niet echt een mooie zit hebben (al is dat enorm verbeterd!!). Ik vind hem nog steeds beetje stoelzit hebben.

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:56

Ik ben 1.83, mijn benen alleen zijn 1,15.

18 inch zegt meer over het zitgedeelte als over het gedeelte waar je benen laat. Je kan dus misschien voldoende hebben aan een 17,5 inch zadel maar dan met extra lange zweetbladen. Er zijn verschillende soorten en merken die dat hebben en je hoeft het dus niet speciaal te laten maken bij een zadelmaker. Ik heb zelf een 17,5 inch zadel met dus extra lange zweetbladen, gaat prima. Er komt zoveel kijken bij een goed passend zadel voor je paard. Ik heb mijn zadel via Superhorse gekocht, zij kijken of ze een zadel kunnen vinden wat en goed past op je paard en waar jij goed in kan zitten.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:28

Ik heb dezelfde oplossing als Edward (zie foto's hierboven) en dat bevalt super!

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:45

Hier ook een paar lange stelten. Ik heb een Brandt zadel laten aanmeten. Het is een 17,5 inch geworden met lange zweetbladen. Dat is 3 cm extra. Je kunt ook uit drie soorten kniewrongen kiezen. Het was tijdens het proefrijden ook meteen duidelijk welke van de drie het werden. Daar lagen mijn knieen mooi in, terwijl ik bij andere zadels die ik gepast had ook vaak ervoor zat. Ik ben er hartstikke blij mee... +:)+ Kosten: 1500 voor het standaardzadel + 25 euro voor de verlengde zweetbladen. Ik heb nog een aantal opties erop zitten, dus werd het totaalplaatje iets duurder... :o

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:50

zadel van edward viel me van de week al op
ik heb een fryso en ben zelf 1.85 pas goed

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:29

Ik heb een dressuurzadel, een Kieffer Lusitano Excellent Kur. En ik ben zelf 1.86. En die was erg fijn,voor mijn lange benen. Beetje een type zadel zoals die van E.Gal.

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:42

bij onder andere hulsebos kun je aangeven of je extra lange zweetbladen wilt hebben, maar dit moet dan natuurlijk ook op het paard passen.
misschien even zoeken naar een 2e hands zadel dat zoals bijv hulsebos niet in standaart fabrieksmaten geleverd wordt, er zullen vast wel 2e hands zadels zijn met deze optie.
zelf heb ik er ook 1 van hulsebos met extra lange zweetbladen.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:49

ik heb een jc zadel,
een dress
echt super fijn zadel!
maar is wel geschikt voor wat dunnere mensen,
maar het zadel is ook niet zo super duur!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:04

Lunapoes schreef:
bij onder andere hulsebos kun je aangeven of je extra lange zweetbladen wilt hebben, maar dit moet dan natuurlijk ook op het paard passen.
misschien even zoeken naar een 2e hands zadel dat zoals bijv hulsebos niet in standaart fabrieksmaten geleverd wordt, er zullen vast wel 2e hands zadels zijn met deze optie.
zelf heb ik er ook 1 van hulsebos met extra lange zweetbladen.

:j Daar hebben ze speciale zadels die ze precies afmeten op jou benen(als je dus langere benen hebben)
maar ze kosten al gauw 2000,- misschien inderdaad 2e hands.. ( daar hebben ze er wel veel van)
en het zadel zit verukkelijk!
http://www.hulsebos-zadels.com/