De lage neusriem....uit de mode?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:58

Mijn paard rijd ik ook al lang op lage neusriem. Een gecombineerde neusriem word ie juist stug en niet fijn, met de lage knabbelt ie veel beter :j .
Ik vind het ook niet heel erg mooi, vind een brede gecombineerde neusriem mooier, maar je went eraan en functionaliteit gaat voorop he :D

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:41

Ik heb een jaar of 2 een hoofdstel met lage neusriem gekocht voor het paard wat ik toen reed, alle gecombineerde trokken scheef bij hem.
Later ben ik die lage ook bij mijn eigen (jonge) paard gaan gebruiken. Ik vind 'm echt heel fijn, ook lekker makkelijk in gebruik, geen gepruts met veel riempjes.

Ik ben pas met paard op weekend geweest en op de foto's zag ik dat hij een vreselijk lomp/lang hoofd heeft met die neusriem. Voor thuis maakt me dat niks uit, maar ik vind het stiekem toch jammer dat iedereen 'm nu heeft gezien als die pony met z'n lange, lelijke hoofd... Maar da's uiteraard niet iets waar ik wakker van ga liggen :D

Heb overigens zo'n HH hoofdstel van 15 euro en voor dat geld vind ik het een heel goed en mooi hoofdstel. Anders zie je ofwel van die hele stugge goedkope neusriemen ofwel betaal je er minstens 50 euro voor (stubben etc.)
Toch jammer dat je er niet zo'n keuze in hebt als de gecombineerde: daar vind je er genoeg én redelijk van prijs én mooi/goede kwaliteit)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:21

Lage neusriemen zijn tegenwoordig niet meer hip. Een jaar of 15 geleden moest je ineens een gecombineerde neusriem hebben en nu is de mexicaan in opkomst. Over een tijdje zullen die ook weer old skool zijn, ben benieuwd wat er daarna komt.
Ik gebruik een lage neusriem. Dat vind ik de meest vriendelijke neusriem, en ik vind het ook veel mooier. Al kan ik me wel voorstellen als je een paard met een lang hoofd hebt dat het er dan door die neusriem nog langer uitziet. Maar dat zie je toch niet wanneer je rijdt :D

Hier is nog een leerzame link voor de geïnteresseerden: http://www.sustainabledressage.net/tack/bridle.php

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:30

Ik rij zelf ook met lage neusriem.

Volgensmij is het (inderdaat) niet meer in, je ziet ook bijna geen mensen er meer mij rijden en in de winkel moet ik echt zoeken om er 1 te vinden.
Maar ik vind het ook niet zo heel erg dat ze uit de mode zijn want ze zijn (over het algemeen) goedkoper dan met hoge neusriem :D

Ik rijd mijn 3,5 jarige haf met lage omdat ze daar beter mee loopt en ze wondjes krijg van een hoge. Ook staat het haar beter :)
Haar mond word zo ook het minste 'dichtgesnoerd' (ik zou makkelijk zonder neusriem kunnen rijden, maar met is toch wat veiliger in mijn geval)

Ook 2 van mijn shetjes lopen met lage, eigenlijk om dezelfde reden.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:32

ik rijd met verschillende hoofdstellen... laag, gecombineerd en een hoge neusriem.. het is net wat ik wil doen en hoe hij is.... Die lage is lelijk maar dat maakt mij niks uit ;)

Retlaw

Re: De lage neusriem....uit de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:36

hoe hoort hij exact te zitten? ik zoek er nog 1, 2e hands, iemand?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:37

shetties schreef:
(ik zou makkelijk zonder neusriem kunnen rijden, maar met is toch wat veiliger in mijn geval)

Mee eens. Mijn neusriem zit er ook niet heel strak omheen, het is meer voor de aankleding en om te voorkomen dat ik tijdens een dispuut het bit door z'n mondje ros. We zijn het in de bak niet altijd eens :Y) Het anti-door-de-mond-trek-beveiligingsidee is ook de reden dat ik voor de bitten waar ik een hoge, of geen neusriem bij heb, een kinriempje (zoals je bij westernhoofdstellen hebt) of een kinketting heb.

@ jannie86: hoe hij hoort te zitten kun je zien in mijn link :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:37

Ik denk dat je gelijk hebt met wat je schrijft. De lage neusriem is minder mooi om te zien, maar heeft wel wat paardvriendelijke voordelen t.o.v. de gecombineerde neusriem zoals jij beschrijft. Wanneer je een gecombineerde neusriem echter niet aansnoerd, is het volgens mij geen probleem. Ik heb een hekel aan die aansnoerneusriemen. Die gebruik ik nooit. Ik gebruik meestal gecombineerde neusriemen, maar doe ze nooit strak. Heb het liever iets losser zitten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:41

Ik gebruik alleen maar een lage neusriem. Ik zie geen voordeel in rijden met gecombineerde neusriem, dus waarom overstappen.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:42

Ik ga binnenkort Z1 starten op mijn lage neusriem :) Vind het gewoon veel fijner rijden, paard is gewoon net wat losser en soepler in de hand. Heb er nooit echt opmerkingen o.i.d. over gekregen. Moet ook zeggen dat er hier in de regio steeds meer mee gereden wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:44

Raggel schreef:
Ik ga binnenkort Z1 starten op mijn lage neusriem :) Vind het gewoon veel fijner rijden, paard is gewoon net wat losser en soepler in de hand. Heb er nooit echt opmerkingen o.i.d. over gekregen. Moet ook zeggen dat er hier in de regio steeds meer mee gereden wordt.

Hulde _/-\o_ Ik weet natuurlijk niet hoe ambitieus jij bent en wat je paard in z'n mars heeft maar mag ik vragen wat je gaat doen tegen de tijd dat je met s&t móét rijden?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:47

Ik rij ook met een lage neusriem. Ooit toevallig zo gekomen omdat m'n paard een vervelend rotwondje had waar m'n oude hoge neusriem precies overheen schuurde. Toen maar een lage gepakt voor tijdelijk en dat beviel zo goed dat ik nu nog steeds die lage neusriem heb. Soms komt er wel eens een opmerking op "oh, is je paard nog jong?". Ik antwoord altijd met een "nee hoor" en dan is het voor mij afgedaan.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:48

Bij ijslanders is een lage neusriem het 'gewoonst'. Daar rij ik dus ook meestal mee. Soms even met gecombineerde, hoge of beugelneusriem. Afhankelijk van het paard en bit.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:49

Ik zie ze op bokt ook steeds weer vaker terugkomen, werd tijd ook :j 2 jaar terug waren ze niet te krijgen!

Ik rijd mijn paard op een hoge neusriem, ook echt niet te vinden. Ik laat er nu een maken omdat het qua bruintuig al helemaal niet te doen is.

In mijn omgeving ben ik ook de enige die ermee rijd, en de rest is voornamelijk hun te laag hangende gecombineerde neusriem lekker dubbel aan te snoeren.. :n Zie hier ook in de omgeving ook geen lage neusriemen, afgezien van de kleine a-b pony's. :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:55

Ik rij ook met een lage neusriem(vorige week gekocht). Tenminste bij de ene merrie, de andere heeft helemaal geen neusriem. Ik vind het makkelijk met het halster onder het hoofdstel te rijden. Dan is een lage of geen neusriem het fijnste!
Het mooiste vind ik de gecombineerde neusriem, tot voor kort reed ik daar altijd mee. Ligt in de kast voor als het fototoestel eens mee gaat...;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:57

Bubsj schreef:
Ik zie ze op bokt ook steeds weer vaker terugkomen, werd tijd ook :j 2 jaar terug waren ze niet te krijgen!

Dat lees ik wel vaker op bokt. Ik heb er toch echt nooit problemen mee gehad. Even googlen, ook toen, en internet doet de rest :)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:12

hestejente schreef:
Raggel schreef:

Hulde _/-\o_ Ik weet natuurlijk niet hoe ambitieus jij bent en wat je paard in z'n mars heeft maar mag ik vragen wat je gaat doen tegen de tijd dat je met s&t móét rijden?

Haha gelukkig mag je tot en met ZZ zwaar op trensje rijden en dus ook met lage neusriem. Ik heb dus nog even de tijd om te leren hoe je goed met een stang en trens moet omgaan, neem aan dat je dan zo'n mate van africhting hebben bereikt hebt dat dat geen probleem meer zal vormen. Maar voorlopig even niet op de zaken vooruit lopen hè :+

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:25

@ Hestejente: interessante link, ik ga hem later uitgebreid doornemen.

Zelf rijd ik met een gecombineerde neusriem (dat vind ik gewoon mooier), maar deze zit uiterst los en aansnoeren doe ik dus al helemaal niet aan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:33

dit stukje van die site had ik nog niet gevonden, erg leuk, ga het nog eens goed doorlezen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:57

ik rij sinds een week ook met een lage neusriem.. Ik vind het gruwelijk lelijk! Maar gelukkig zie ik dat zelf niet als ik erop zit :D hihi

Ik weet nog niet of ik er ook mee ga starten of dat ik nog een mooiere lage neusriem ga zoeken.

Ik gebruik hem ook omdat het paard nogal moeilijk is in de mond, erg stug, (rij verder met een dubbelgebroken watertrensje hoor ;) ) maar met een lage neusriem is ze wat constanter.

Heeft misschien iemand hier wél een mooiere gevonden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:01

Casca schreef:
Heeft misschien iemand hier wél een mooiere gevonden?

Wat voor een heb je nu, wat zoek je en wat voor maat (centimeters tussen de twee ringetjes) heeft je paard?

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:01

Ik vind deze erg mooi:
Afbeelding

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:10

Ik rij ook met een lage neusriem. Daarmee ligt het bit rustiger en ze loopt er lekkerder mee.

Gecombineerde is mode geloof ik. En is meestal helemaal niet nodig. Als het wel nodig is, neem dan een lage. Als het niet nodig is, vind ik een enkele hoge (Engelse) mooier bij de meeste paarden.
Mexicaanse zijn ook mode aan het worden geloof ik, maar ik vind het lelijke dingen. En zijn scherper dan nodig is bij de meeste paarden die ik ermee zie. Als die ruiters eens zouden leren hun handen stil te houden en mee te geven....

Een lage neusriem staat bij mijn paardje mooier (kort hoofd). Ik kan me voorstellen dat je het bij een paard met een lang hoofd niet mooi vindt, maar hoe het paard ermee loopt vind ik belangrijker.

Ik heb trouwens ook wel eens gezocht naar hoofdstellen met een Engelse neusriem, alleen een hoge dus. Vind ik veel mooier dan een gecombineerde. Maar die heb je alleen bij s&t-hoofdstellen of je moet je sperriem-lusje eraf slopen bij een gecombineerde.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:12

als kind vroeger op de manege hadden alle paarden deze neusriemen ,
ik vond ze altijd fijn .
zal eens op zoek gaan naar zo'n neusriem en kijken hoe de pony van mijn dochter het er op doet.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:35

hestejente schreef:
Wat voor een heb je nu, wat zoek je en wat voor maat (centimeters tussen de twee ringetjes) heeft je paard?

Oeh, dat weet ik zo niet, neusriem werd aangeraden om eens te proberen, echt al een hele oude.. Zal het morgen eens opmeten als ik er aan denk :)

Dat hoofdstel wat Raggel liet zien vind ik ook wel mooier, jammer dat het geen foto is van op een paard!

Misschien hebben meer mensen foto's van hun paardje waarbij de lage neusriem wel mooi staat?? (als iets niet in de mode is, moeten we er maar voor zorgen dat het weer in de mode komt :P :D )