De Gymnastiekteugel van Horst Becker

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:25

Suzan_bobar schreef:
Maar dat ze haar hoofd dan alsnog omhoog kan brengen, vraagt de teugel dan dat het hoofd weer naar beneden kan?? Ik probeer me er iets bij voor te stellen, maar lukt nog niet helemaal,.... ook dat het paard in buitenstelling kan lopen, vraagt de teugel dan wel weer aan het paard om binnenstelling, of niet?

Je kunt zelf ook werken met stelling, dmv je longe en je zweep je paard bijsturen. Ja de teugel vertelt wel waar het het fijnst is, maar als het paard in de stress schiet kan het hoofd wel omhoog omdat de teugel overal rondloopt, bovenaan het hoofd en tussen de benen, dus het paard komt niet vast te zitten zoals bij een slof/bijzet/chambon/pessoa noem maar op. Daarbij kun je hem op zoveel manieren bevestigen dat je steeds de voor het paard in de trainingsfase van dat moment fijnste houding kunt uitkiezen. Dus lager en hoger aan de longeersingel zeg maar.

Suzan_bobar

Re: De Gymnastiekteugel van Horst Becker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:26

Aha, bedankt voor de uitleg, ik ga deze zeker in gedachten houden :D

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:45

In de bit staat een artikel Cirkeltraining, daarbij is ook een hulpteugel ingebruik, is dit de zelfde?
@Mindfields, heb je toevallig een filmpje van tijdens gebruik,

Is het alleen via de site te bestellen?

Wat een hoop vragen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:10

aslo schreef:
Min of meer dezelfde werking als de chambon, of zie ik dit nu verkeerd?

Ja, dat zie je verkeerd. Een chambon loopt van de singel (aan de zijkanten) via het kopstuk naar het bit. En de teugel waar dit topic over gaat gaat na het bit nog eens naar de singel tussen de voorbenen, net zoals een gogue. Nadeel van een gogue (en zo te zien ook van deze teugel) ten opzichte van een chambon is dat het paard niet het hoofd omlaag en tegelijkertijd lekker naar voren kan doen, wat je toch wil voor de ontspanning. Doordat de hulpteugel een cirkeltje is moet hij het hoofd wel meer richting zijn borst doen, aangezien hij door het cirkeltje niet de ruimte krijgt voor laag en gestrekt.

Overigens vind ik het opvallend dat alle hulpteugels via of naar het bit lopen. Met een bit hoor je maar hele kleine signalen te geven, en dan ook nog eens signalen die je kan timen en waarvan je de druk kunt voelen (zoals bijvoorbeeld wanneer je longeert met een dubbele longe) Hoe kan een zooitje touwen dat nou vervangen? En al kon dat wel, dan nog bereik je de juiste houding van het paard niet in de eerste plaats door wat je met zijn hoofd doet ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 00:39

Ik zoek ff wat foto's op van gebruik, paard kan de neus dus wel naar voren doen bij deze hulpteugel.

Edit, ik maak morgen even foto's mn mediakaart is gecrasht.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:13

http://www.ac-konkret.de/newsimages/Cha ... ustria.jpg

Dit is een chambon. Het enigste verschil wat ik zie is: bij de chambon loopt de teugel weer naar de riem(en) die tussen de voorbenen loopt/lopen. Bij die van HB lopen die teugels naar de ringen van de longeersingel. Ik heb trouwens nog een iets andere versie van de chambon. Nl 2 riemen aan de onderzijde ipv 1 die tussen de voorbenen loopt. Hierdoor kan het paard alle kanten uit en kun je ook veel fijner stelling vragen. De lengte van de onderste riemen (die dus tussen de oorbenen gaat) is heel ruim verstelbaar. Je kunt deze dus precies per paard afstellen. M.i. exact hetzelfde principe als de teugel van HB. De bedoeling is dat als het paard het hoofd omhoog brengt, druk achter de oren ontstaat, waardoor deze weer gat zakken. Door het 'rond' lopen van de teugels blijft er een constante aanleuning gewaarborgd.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:16

Bedenk me net trouwens dat ik de chambon (die ik dus heb) ook op de HB manier kan bevestigen, vandaar dus dat mijn 1e ingeving was (en dus nog is), dat het eigenlijk hetzelfde principe is. Alleen is de chambon van mij veelzijdiger, omdat ik 'm op diverse manieren kan toepassen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:21

Lieve schat, je weet hopelijk dat dat een GOGUE is en geen chambon he? Een Chambon is korter en anders. En overigens kun je een Gogue ook niet vergelijken met de gymnastiekteugel, snap ook absoluut niet hoe je dat kunt denken. De Gogue zit op een totaal ander punt vast dan de GT, heeft een totaal ander zwaartepunt/drukverdeling en loopt niet vanaf achter de oren naar boven aan de singel maar juist naar beneden tussen de voorbenen. Dus alle druk die op de mond komt, komt van beneden af en trekt het paard dus naar beneden. Bij de GT is dat absoluut niet zo.

aslo schreef:
http://www.ac-konkret.de/newsimages/Cha ... ustria.jpg

Dit is een chambon. Het enigste verschil wat ik zie is: bij de chambon loopt de teugel weer naar de riem(en) die tussen de voorbenen loopt/lopen. Bij die van HB lopen die teugels naar de ringen van de longeersingel. Ik heb trouwens nog een iets andere versie van de chambon. Nl 2 riemen aan de onderzijde ipv 1 die tussen de voorbenen loopt. Hierdoor kan het paard alle kanten uit en kun je ook veel fijner stelling vragen. De lengte van de onderste riemen (die dus tussen de oorbenen gaat) is heel ruim verstelbaar. Je kunt deze dus precies per paard afstellen. M.i. exact hetzelfde principe als de teugel van HB. De bedoeling is dat als het paard het hoofd omhoog brengt, druk achter de oren ontstaat, waardoor deze weer gat zakken. Door het 'rond' lopen van de teugels blijft er een constante aanleuning gewaarborgd.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:25

misschien denk ik nu helemaal verkeerd hoor, correct me if i'm wrong ;)
ik zie op zich het nut wel in de GT, zeker het punt waar de 'druk' op de mondhoek komt te liggen en niet op de lagen, maar wanneer het paard zijn hoofd naar voren doet, komt er toch wél druk op de mond -> lagen te liggen?

en bij een gogue, en eigenlijk bij elke hulpteugel, valt de druk toch ook grotendeels weg wanneer het paard in de houding loopt die met de hulpteugel gestimuleerd wordt?
ik zie bijvoorbeeld niets kwaads in een pessoa. deze werkt imo nog het meest als een ruiter: achter wordt gevraagd, voor wordt opgevangen. wanneer het paard daarop ontspant voelt hij geen druk meer.

ik geloof best dat de GT goed werk doet, en ik vind hem er toch ook wel vriendelijker uitzien dan een gogue, maar wanneer het paard uiteindelijk in 'de houding' loopt, voelt elke hulpteugel toch hetzelfde?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:29

Mindfields schreef:
Lieve schat, je weet hopelijk dat dat een GOGUE is en geen chambon he?

Nou lieverd ;) , ik heb 'm dus destijds als chambon gekocht en dit voorbeeld (de foto) kreeg ik dus ook toen ik zocht op een plaatje van chambon. Alleen heeft die 'van mij' dus tussen de benen 2 (lange) leren leidsels zitten. Ik krijg nu sterk de indruk dat menig winkel/verkoper beiden door elkaar mixen of zit er eigenlijk geen verschil in? Want als ik idd op gogue zoek, krijg ik nagenoeg dezelfde plaatjes te zien. Heb hiervoor een gogue gehad (althans zo gekocht) en die was anders dan de chambon (?) die ik nu heb. Nadeel bij die was het éne vrij korte leren stukje, wat vanaf de singel tussen de voorbenen loopt naar voren toe. Hieraan zaten 2 ringen, waar je de touwtjes dus weer aan vast kon doen. Maw, de touwtjes kwamen vanuit 1 punt en dan weer op 1 punt samen en bar weinig verstel mogelijkheden. Het paste, of het paste niet. Laatste was dus bij ons het geval, voor onze E was die te groot en voor onze KWNP'r te klein. Heb het ding destijds weer door verkocht. Als ik wil, kan ik mijn chambon of gogue (wat het dan ook is) net zo bevestigen als de teugel van HB. E.e.a. zal net iets tekort zijn, maar dat kan zo met een extra stukje verlengd worden. Als ik trouwens mijn Lammert Haanstra touw pak en een los kopstuk met die katrollen eraan, kan ik deze exact zo bevestigen als de teugel van HB, stukken goedkoper, mss een tip ;) Maar ik twijfel dus of ik dat wel wil. Waar ik nl. wel vraagtekens bij heb is de inwerking op de mondhoeken ipv op de tong en lagen. De tong is nl een hele sterke spier en kan indien nodig tegendruk geven, oftewel kan veel hebben (mocht dit nodig zijn wat niet te hopen is). Als het inwerkt op de mondhoeken is er niets wat een te sterke inwerking kan voorkomen bij onjuist gebruik of een plotselinge te sterke reactie van het paard.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:33

Ben erg benieuwd naar deze Gymnastiekteugel. Zijn er al meerder mensen die hem hebben aangeschaft?

Mindfields, is deze teugel dan ook geschikt voor paarden met een onderhals? Longeer nu met dubbele longe van Lammert Haanstra, maar ben erg benieuwd naar de verschillen. Jij hebt er meer ervaring mee neem ik aan?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:48

aslo, een paard ontspant (en buigt) pas op de echte juiste manier vanuit de mondhoek.
de gemiddelde ruiter werkt met een bit naar beneden, dus op de lagen. de druk die dan op de lagen gezet wordt veroorzaakt 'pijn' (een onprettig gevoel. bij groene paarden doet het ook echt pijn, een verder paard heeft daar een laagje 'eelt') en op deze pijn doet het paard zijn hoofd naar beneden. wanneer je toestaat, druk komt dus van de lagen af, en het paard blijft hier lopen, dan pas is het paard echt ontspannen.

een natuurlijke beweging van paarden is natuurlijk kauwen. wanneer een paard kauwt ontspant hij, en kauwen gebeurt (o.a.) in de mondhoek. wanneer de druk dus in de mondhoek komt te liggen, is dit een veel natuurlijkere manier om het paard te laten inbuigen en daarop ontspannen.

hoop dat ik het zo een beetje uit kan leggen, mindfields kan dat misschien nog beter of iets toevoegen?

ik ben wel met je eens dat dat met een zachte hand moet gebeuren.
maar in principe zou tegendruk voor een hulpteugel niet nodig moeten zijn. bij een te sterke inwerking betekend dit eigenlijk dat je de hulpteugel verkeerd bevestigd hebt. een hulpteugel is zo strak of los in te stellen als je zelf wilt. bij juist gebruik is er dus geen te sterke inwerking en ook geen tegendruk nodig.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:40

duChambre schreef:
aslo, een paard ontspant (en buigt) pas op de echte juiste manier vanuit de mondhoek.

Ben wel nieuwsgierig naar meer info hierover.

Heb e.e.a. nog eens rustig bestudeerd en 2 dingen vallen me op vwb de hulpteugel die ik nu meestal gebruik en die van HB:
bij die van mij wordt de druk verdeeld over 4 punten: tong, lagen, mondhoeken en achter de oren.
Bij die van HB: mondhoeken en achter de oren.
Ik denk dan, des te meer verdeling (dus des te drukpunten), des te beter.
Hoe reageren paarden die graag bovenin lopen en/of zichzelf graag wat opkrullen (dus wat achter de teugel kruipen)?
Kan me zo voorstellen dat deze op 'mijn' teugel eerder zakken (worden hierdoor uitgenodigd vanwege dan extra druk achter de oren) en dan de hals laten vallen en op die van HB toch bovenin blijven lopen cq achter de teugel kruipen, dit omdat ze door de zijlangse bevestiging wat hoger ingesteld zijn en daar dus ook kunnen blijven lopen.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:13

meer drukpunten zijn niet meteen altijd beter. het ligt er maar net aan om welke drukpunten het gaat natuurlijk.
horst is natuurlijk klassiek ruiter, en een klassiek ruiter gaat er in principe van uit het paard in te buigen en ontspanning op te zoeken vanuit de mondhoek. het gaat er dan (in het begin) ook niet meteen om dat een paard aan de teugel loopt, maar veel belangrijker is de buiging en soepelheid in het lijf.
basis is om heel veel buigoefeningen te maken. zeker ook bij een jong paard kun je niet snel genoeg beginnen met het binnen achterbeen onder te laten treden (bijvoorbeeld met sb op de volte). hierbij natuurlijk letten op een correcte buiging in het paard, dus ook de hals netjes ingebogen en buiging in het lichaam. hierdoor wordt het paard soepel en ontspant in de mond.
van daaruit zal het paard vanzelf helemaal ontspannen, en zijn hoofd naar beneden brengen. en vanaf dat punt ga je dan werken aan nageeflijkheid.

ik heb zo'n 2 jaar terug een clinic van horst meegereden, en hij heeft mij toen uitgelegd dat een paard vanuit de mondhoek ontspant, en daarom stimuleert hij dus het rijden vanuit de mondhoek, en niet vanuit de druk op de lagen (niet helemaal lekker uitgelegd, maar weet even niet hoe ik die zin het best kan formuleren :P hoop dat je me snapt :o). ik denk dat dat dan ook het idee achter deze hulpteugel is.

ook met deze reden kun je dus zo'n zelfde methode gebruiken onder het zadel. om het paard fijner in te laten buigen breng je je hand/arm naar voren en omhoog, en van daaruit kun je spelen met de mondhoek.
ikzelf kan dan niet eens té veel druk geven, want met een gestrekte arm kan ik toch geen echte kracht uitoefenen :P

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:29

Ik zal die manier van bijzetten eerdaags eens proberen, heb er nog een los kopstuk liggen en een Haanstra touw, lijkt me dat het materiaal geen verschil maakt. Eens kijken hoe de paarden reageren. Heb denk ik wel zo'n beetje alle soorten hulpteugels hier liggen (cq gehad) vwb longeren, heb een 2 daagse cursus bij Lammert gevolgd etc. Kom toch steeds weer terug op de dubbel longe en de teugel die ik nu dus heb. De laatste is het fijnst voor onze merrie (loopt daar echt super op) en de dubbellonge voor onze E. Maar sta altijd open voor iets nieuws, ben benieuwd of ik verschil zie vwb acceptatie, ontspanning, inwerking etc.
Dat van die arm omhoog en naar voren passen wij dus ook wel eens toe, weliswaar zeg maar onbewust, maar mn onze E (die soms wat moeilijk inbuigt, heeft ook met bouw te maken) reageert daar goed op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:49

En deze teugel is heel gemakkelijk zelf na te maken: men neme een petje en een stuk touw.
En dan ben je er al. Bij een gogue heb je normaal nog een soort martingaal waar je de touwtjes inklikt zodat je maar 1 verbindingspunt met de singel hebt, en dat is tussen de benen.
Maar met een los touwtje kun je dus met 2 verbindingspunten gaan werken.
Zorg evt. nog even voor een katrolletje tussen de benen voor het nog soepeler glijden en huppa, klaar is deze teugel.
Ik heb met het petje en een simpel touwtje ook al zo gelongeerd.