Goed aanpasbaar zadel voor jong paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienH

Re: Goed aanpasbaar zadel voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:25

Wintec, bates of WoW. Wintec is de meest betaalbare optie, WoW is belachelijk duur, vind ik persoonlijk.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:46

Volgende week komt iemand langs en kan ik verschillende wintect zadels proberen. Hoeplijk komt nog een andere zadelmaker en kan ik verschillende WOW zadels proberen. Wil zelf ook weten hoe alles rijdt, hoe goed mijn paardje erop reageert en of het evrschil in rpijs het echt waard is. Boomloos is niet echt een optie voor mij, omdat ik te veel verhalen over drukpunten onder de beugelophang gehoord heb en bij lange afstanden in de endurance dit voor mij geen optie is. Indien jullie nog meerdere tips hebt, graag.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:02

eefjuh112 schreef:
Wintec, bates of WoW. Wintec is de meest betaalbare optie, WoW is belachelijk duur, vind ik persoonlijk.

Bates ken ik niet, maar ik heb een Wintec een paar keer op m'n paard uitgeprobeerd maar daar had ze telkens een drukking van direct achter de schoft. Nog een andere boom geprobeerd, maar de vorm van de kussens paste gewoon niet goed.
Ik ben heel blij met m'n WoW, zeker nu hij weer aangepast is aan mijn paard d'r bespiering (en daar is best veel bijgekomen). Nu heb ik wel mazzel gehad dat ik 'm voordelig én met passende extra onderdelen tweedehands kon overnemen.
Edit: ook een tweedehands WoW blijft individueel maatwerk.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:47

Zou een semi boomloos zadel wat voor je zijn?
Wintec (en dus ook bates) past niet op elk paard. wow zou ik niet precies weten, maar die zijn wel reteduur en je bent steeds afhankelijk van de zadelmaker om het weer aan te passen (wat natuurlijk ook niet gratis is).

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:35

Wintec past wel op heel veel paarden, zolang ze maar geen extreem hoge schoft hebben. Anders moet je een keer een zadelmaker langs laten komen met wat zadels.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 15:44

Volgende week komen 2 zadelmakers langs met verschillende zadels, van Wintec tot Wow en ik ga gewoon het een en ander uitproberen plus daz we meteen kunnen zien wat mijn arabier het beste past. Bedankt voor de tips

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:09

laura1986 schreef:
Wintec (en dus ook bates) past niet op elk paard. wow zou ik niet precies weten, maar die zijn wel reteduur en je bent steeds afhankelijk van de zadelmaker om het weer aan te passen (wat natuurlijk ook niet gratis is).

Geldt voor ieder zadel hoor, dat je steeds afhankelijk bent van de zadelmaker om het weer aan te passen - als je het goed wilt doen tenminste.
Alleen heb je bij wolzadels niet veel meer mogelijkheden dan misschien de boom een maatje groter, of de kussens iets voller of leger laten doen. Als die beperkte mogelijkheden dan geen oplossing bieden laten veel mensen het erbij, omdat je anders een heel nieuw zadel moet laten aanmeten, en dan zit je toch weer in de hoge kosten.
Vaak worden wolzadels, ongezien de ligging op het paard, gewoon bijgevuld. Dat is wel lekker goedkoop (voor 25-50 euro), maar eigenlijk hoort daar ook gewoon een deskundige zadelpasser of zadelmaker bij te komen om zeker te weten dat het na het vullen weer goed ligt.
Zo heb ik wel eens, op verzoek van een bekende, een zadel weggebracht waarvan de achterkussen opgevuld moesten worden. Dat was dus exact wat er was gedaan, echter in het midden van beide kussens zat een grote kuil! Heb dat zadel maar achtergelaten zodat ze de kussens gelijkmatig konden bijvullen. Maar er zijn genoeg mensen die gewoon zo'n zadel op hun paard leggen en ermee durven te gaan rijden...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:11

Het eerste waar ik aan denk is een Ghost.
Voordelen voor jou&je paard:
- Boomloos, past dus veel sneller
- Veel positieve reacties over gelezen
- Je wordt in een goede houding gedwongen
Nadeel kán zijn dat hij niet heel mooi is. :=

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:28

jwoltmanelp schreef:
Volgende week komen 2 zadelmakers langs met verschillende zadels, van Wintec tot Wow en ik ga gewoon het een en ander uitproberen plus daz we meteen kunnen zien wat mijn arabier het beste past. Bedankt voor de tips
"
[blijft Wow promoten] Ik weet niet of ze al leverbaar zijn, maar van wow zijn er nu ook endurancefenders. Omdat je zoveel disciplines wilt doen kun je 1 basiszadel aanschaffen met de zitting en kussens die voor jou en je paard geschikt zijn, en verschillende sets zweetbladen erbij. Fluitje van een cent om ze even te verwisselen.

Wie komen bij je passen met de zadels (mag via pb)?

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:40

Kan me aansluiten bij eerdere vermeldingen: Esther Groen heeft verstand van zadels en endurance. Wellicht een optie om haar ook een te vragen.
WOW inderdaad ook fijn maar mijn vriendin heeft onbekende lek in de kussens en laten bijvullen kost ook steeds geld. Maar goed dit is natuurlijk een geval. Overal zullen er wel verhalen zijn wat goed of minder goed is bevallen.
Zelf heb ik een aangepast zadel van Jeremy Rudge. Ook redelijk makkelijk aan te passen op kussens en voorboom. Te vinden via horsesandmore. Ook flink aan de prijs net als WOW.
Succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:38

De discussie over wel of niet boomloos is er een die de TS zelf moet maken, maar dan is het wel belangrijk dat er goede informatie over boomloos gegeven wordt ;)
MysticTinker schreef:
De nieuwe barefoots hebben een VPS-systeem waardoor ze de druk beter verdelen dan andere boomloze zadels,

Het VPS van BF is 'uitgevonden' om de druk van de BF beter te maken. NIET omdat dit bij andere boomloze zadels dus net zo slecht was.
Er zijn genoeg boomloze merken (zoals de Freeform, Ansur, Heather Moffet) die een uitstekende drukverdeling hebben doordat ze net iets steviger zijn als de BareFoot.

Overigens is kostentechnisch de Wintec met zijn verwisselbare voorboom een heel goede optie.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:58

Ben je er al over uit wat voor zadel je neemt?

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 11:25

Het wordt een WOW zadel, ebn helemaal overtuigd van het systeem en heb afgelopen zondag een en ander kunnen uitproberen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:22

jwoltmanelp schreef:
Het wordt een WOW zadel, ebn helemaal overtuigd van het systeem en heb afgelopen zondag een en ander kunnen uitproberen.

Goede keus :D :D :D