Harnachement uitlenen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:25

Ik zou mijn spullen niet uitlenen en ook mijn paard niet.
Dat jij dat wel deed was jou keuze, dat zij het niet wil kan ik goed begrijpen.
Hoe goed ik iemand ook zou kennen ik zou het ook niet doen als ik er niet bij ben.
En zoals hierboven al word gezegd vind ik ook dat dit beter via pb besproken kan worden.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:21

TE5 schreef:
Als ik degene aan wie je 'm geleend had was geweest had je dat vergoed gekregen.
Vind het erg raar dat dat niet gebeurd is eigenlijk :oo

Vergoeden zou ik zelf ook doen :j Maar ze wilden hem wegbrengen om hem te laten maken en dan niet vertellen dat hij stuk was gegaan (alsof ik het verschil niet zou zien), 'vriendin' praatte haar mond per ongeluk voorbij :+

Had hem ook geleend om naar huis te kunnen rijden, haar eigen hoofdstel was kapot gegaan maar ze reed buiten, maar vervolgens hielden ze hem 3 weken omdat ze geen tijd (zin) hadden om een nieuwe te halen, ik ben niet zo'n moeilijk persoon maar dat ging mij een beetje te ver :=

Plaisir

Re: Harnachement uitlenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:45

Misschien wel een optie om het zadel te verkopen aan de eigenaar van het paard en dat de eigenaar die dus bij de koop van het paard doet bijv? :)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:48

Ik zou de eigenaar ook de optie geven om het zadel over te nemen (eventueel tegen een 'vriendenprijs', vermits jij het paard hebt mogen rijden), dan heeft zij de keuze of ze het zadel wil of toch een ander zadel koopt om het paard te rijden.
Zadel kan makkelijk met paard mee verkocht worden, heeft de volgende eigenaar het makkelijker, omdat hij/zij niet direct op zoek moet naar een zadel...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:48

Hoe duur of goedkoop mijn zadel ook is, ik zou het niet uitlenen.
Vind dat een te groot risico. Stél dat er wat mee gebeurd, dan zit ik zonder!
Hoofdstel eigenlijk precies hetzelfde.
Ik leen helemaal niet graag spullen uit. Ook niet van mezelf :+

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 18:53

In antwoord op het verkopen een quote van mijzelf.

Hilda79 schreef:
*edit*
Het zadel is hoogstwaarschijnlijk heel gemakkelijk aan te passen voor mij voor een eventueel ander paard.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:53

Ik heb toen ik mijn pony kocht het zadel een jaar mogen lenen en kon hem daarna overkopen, maar helaas was ze eruit gegroeid.
weet niet of ik het zelf zou doen, dat ligt helemaal van de situatie/persoon af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:57

Ik zou het niet uitlenen...

Vroeger leende ik ook erg veel uit, aan kennissen, maar ook aan goede vrienden en familie.
En helaas maken mensen er toch soms misbruik van, of ze maken iets kapot en melden dat niet, of de spullen raken ineens "kwijt"...

We hebben zelfs eens onze trailer aan goede vrienden uitgeleend.
Die kwam terug zonder het borgpennetje voor de achterste stang waar het paard tegenaan staat.
Dat werd helaas niet gemeld... En die pennetjes zijn niet zo makkelijk te vinden voor de "oudere" trailers.

Nee, ik leen niets meer uit.
Als mensen iets nodig hebben, dan kopen ze het zelf maar, of ze huren het ergens. :)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:59

Hilda79 schreef:
In antwoord op het verkopen een quote van mijzelf.

Hilda79 schreef:
*edit*
Het zadel is hoogstwaarschijnlijk heel gemakkelijk aan te passen voor mij voor een eventueel ander paard.

Dan zou ik even overdenken op welke termijn jij denkt met een ander paard aan de slag te gaan... Wil je daar snel werk van maken, zou ik eventueel het zadel houden en afwachten of het daarop past (mits het een verzorgpaard zou zijn, wel even met eigenaars overleggen of je je eigen zadel mag gebruiken!) en kan je het alsnog verkopen als dat zo niet is...

Als je niet direct zou beginnen met een ander paardje, zou ik toch opteren om het zadel te verkopen, tenzij je echt veel van het originele bedrag zou verliezen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:05

Ik leen mijn spullen niet uit. Zadel niet, hoofdstel niet, dekjes niet, peesjes niet, niks niet. Hoogstends een keer n zweep. Wel heb ik 2 bijrijders die alles mogen pakken, en waarvan ik weet dat mocht er iets stuk gaan ik het gewoon te horen krijg.

Mijn paard leen ik dus wel uit.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 04-10-09 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:05

Ik zou voorstellen dat de eigenaresse jouw zadel over kan kopen, persoonlijk zou ik mijn zadel niet uitlenen. Mijn zadel is op maat gemaakt voor mijn paard en het heeft mij een hoop geld gekost.
Ik ben sowieso erg zuinig op mijn spullen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:08

Ik leen niks uit wat dat betreft.
De keren dat ik iets uit heb geleend heb ik alleen maar spijt van gehad. :n
Helemaal mijn zadel niet, dat ding heeft mij genoeg geld gekost.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:24

Nee, ik leen het niet uit.
Ik ben echt gek op mijn vriendinnen, maar als ik zie hoe zijn met hun eigen spul omgaan leen ik hen mijn spul echt niet uit :=
Ik heb wel eens een zweep uitgeleend aan hun, maar die kon ik 3 maand later uit de blubber vissen. Want daar was het beland :+ Dus mijn zadel? nee...

Mijn hoefolie of een keer een halstertouw mogen ze gerust gebruiken! Maar that's it! :)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:46

Ik zou het niet uitlenen waar ik niet bij ben. Het is wel eens voorgekomen dat iemand met mijn western zadel wou rijden om te kijken hoe dat zit. Tsja dat is geen probleem maar ik blijf er wel bij ;)

Verder ben ik niet zo happig op spullen uitlenen. Als er wat mee gebeurt trek je altijd aan het korste eind want het gezeik is altijd dat niemand het gedaan heeft..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:05

@ TS: ik heb in een soortgelijke situatie gezeten: passende zadels gekocht op paarden die niet van mij waren. In mijn geval heb ik de eigenaar van te voren aangegeven dat ALLE tuigage die ik koop voor hun paarden in MIJN eigendom blijven. Uit voorzorg voor eventuele misvattingen over wiens eigendommen het waren de bonnetjes bewaard en het tuig gemarkeerd. Bij vertrek ook aangegeven dat ik mijn spullen weer mee zou nemen, en dat was geen probleem. Wat van mij is is van mij, wat van hun is bleef daar natuurlijk. Ik zou er, ook al zouden ze het me hebben gevraagd, geen spullen langer laten liggen voor hun gebruik. Toen ik stopte kon ik het OF voor lesjes gebruiken, danwel te verkopen. Ik vind dat je in je goed recht staat je zadel zelf te houden. Gezien de relatief onvolwassen manier van reageren (waarschijnlijk omdat ze is gekwetst) zou ik nog minder snel overwegen dan maar te compenseren. Maar uiteindelijk is het gewoon: doe waar je jezelf het prettigst bij voelt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:39

Ik zou mijn zadel niet uitlenen. Al was het maar omdat ik dan niet meer kan rijden, maar inderdaad ook omdat je niet weet hoe een ander met je spullen omgaat. Als ik mijn paard om wat voor reden dan ook zou verkopen zou ik het zadel aan de koper aanbieden en als die het niet wil hebben zou ik het voor een volgend paard gebruiken, het is een erg fijn zadel dat op veel paarden past :)
Op de stal waar ik nu sta zou ik ook niet graag wat anders uitlenen, ik sta er tijdelijk en met de meeste mensen heb ik niks. Een keer een touwtje zou ik nog wel doen maar geen borstels of springschoenen ofzo. Enige uitzondering is 1 heel aardig stalgenootje, ik ken haar nog niet zo lang maar haar vertrouw ik, en wanneer mijn paarse hoofdstel af is en haar paard het ook past (want wordt voor mijn paard op maat gemaakt) mag ze het lenen :j We vinden het namelijk allebei een gaaf kleurtje :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:05

Nee, ik zou mijn zadel nooit uitlenen. Zelfs niet aan een hele goede vriendin of familielid. :n

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 06:37

Ik zou mijn zadel ook niet uitlenen.
Alleen als ik er zelf bij ben, en kan zien wat er mee gedaan wordt. :o
Ik vind het veel te veel geld om uit te lenen. Als er wat mee gebeurd...

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:58

Zelf heb ik welleens een zadel uitgeleend voor een paar dagen maar niet zomaar aan iedereen.

Ook leen ik mijn paard welleens uit maar ook niet zomaar aan iedereen. Als ik er geen goed gevoel bij heb doe ik het niet.

Met andere paarde-spullen ben ik wat makkelijker en vind ik het niet zo'n probleem

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:11

No way dat ik mijn spullen uitleen.
Alleen als ik er zelf bij ben.
Ik heb een keer mijn hoofdstel uitgeleend. Ik had gelijk geen sperriem meer en de bit hanger was verbogen. (sperriem is geen ramp want ik rij toch zonder, maar ik vind het wel jammer.

Ook als ik er zelf zadel ik zelf op en af en ruim ik zelf op.
(er word op mij VZ paarden gereden.)
Als ik het niet zelf doe ligt er een nat dekje onder mijn zadel en dat wil ik niet.

Je kan wel uitleggen hoe jij wil dat er met je spullen wordt omgegaan, maar daar wordt toch niet naar geluisterd omdat het "overdreven" wordt gevonden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:40

Ik leen ook niets uit, en zeker niet mijn zadel.
Hiervoor ben ik veel te zuinig op mijn spullen. *D

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:43

Ik leen niets uit, ook niet aan vrienden, de mensen die mij kennen weten dat ze veel aan mij kunnen vragen qua hulp enzo,
maar spullen lenen, dat doe ik niet. Mijn paarden hebben alletwee hun eigen spullen en deze zijn dan ook enkel en alleen voor hen.

Mijn zadel van mijn haf is op maat gemaakt en heeft veel geld gekost, dus no way dat ik dit aan iemand anders geef om te gebruiken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:48

Ik leen geen spullen uit. Risico dat iets wat gebruikt wordt beschadigd kan raken. Hoe dan verder.....
Ik zou voorstellen aan de eigenaar dat hij het zadel kan kopen voor een taxatiewaarde van een winkel, alleen op voorwaarde dat jij het zadel kwijt wilt.
Denk het niet gezien je reactie dat het weer makkelijk aan te passen is.
Een zadel is niet niks, het is een duur product wat intensief gebruikt wordt. Je krijgt er dan wel extra gebruikerssporen op.
Plus dat het altijd maar afwachten is hoe een ander ergens mee omgaat.
Weet nog op een pensionstal dat een van de verzorgsters nooit spullen opruimde, zadel niet en hoofdstellen ook niet. Lag soms gewoon in de regen over een hek heen...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:50

ik heb nu een (goedpassend) zadel te leen van een vriendin van me. van mn boomloze zadel krijg ik nl onwijs last van mn rug. nu probeer ik een tijdje haar 'gewone'veelzijdigheidszadel om te kijken of dit beter gaat. als ik nu geen last van mn rug meer krijg ga ik zelf opzoek naar een goedpassend veelzijdigheidszadel.
ik heb hier al 4 zadels liggen waar ik niks mee kan dus vandaar dat ik eerst even wil testen.
ik ben trouwens erg zuinig op mn eigen harnachement en nog zuiniger op dat van en ander...

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:54

Ik leen niets uit meer dan ook helemaal niets. Moet hard werken om spullen te kopen. Ik kan de ts ook goed bergijpen als ze haar zadel niet wil uitlenen, ze zijn duur genoeg.