bandages, peesbeschermers ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:00

mee eens!! :):)

Ik rijd alleen met springen of buiten rijden met springschoenen en peesbeschermers!

IloveAlfriee

Re: bandages, peesbeschermers ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 18:29

super bedankt voor alle uitleg, heel duidelijk ! :D

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:56

Super. Ik kijk nu al heel anders tegen deze "bescherming" aan. Verder snap ik nog niet wat er bedoeld word met het eskadron effect. Wat voor blessures komen daarvan? Wat voor schade kan dit aanrichten? Zou iemand dat willen uitleggen?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:35

Het eskadron effect betekent dat er een blessure ontstaat op de aanhechting van de pees, die precies begint op het 'omslagpunt' van de peeskap. Het omslagpunt is de onderste rand van de peeskap. Stel je voor, je paard struikelt en de kogel/ondervoet 'buigt' heel ver door, dan komt die onderrand 'klem' te zitten en daarvan zie je relatief vaak pees/aanhechtingsblessures. *Lastig uit te leggen via de computer*

michelle-s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:21

Ik rijd altijd met peesbeschermers, omdat mijn pony erg strijkt met zijn achterbenen en zijn voorbenen aantikt. Voor mij is dit dus puur bescherming en niet voor lol.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 21:55

okee, ik heb er ook niks op tegen ofzo.
ik vind het er leuk uitzien, dat wel !

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:10

Ze zijn er niet voor niets.
Niet ieder paard heeft ze nodig, dus ieder zal wel weer een andere mening hebben, gezien de eigen ervaringen. Mij lijkt dat het niet persee nodig is als je paard goed loopt. Maar als je paard zijn eigen benen aanraakt, zijn beschermers wel fijn.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:43

myn vos loopt zelfs in het land met springschoenen om omdat mevrouw ze anders haar ijzers d'r aftrapt.. :+

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:13

Ik gebruik alleen springschoenen wanneer mijn paard ijzers heeft omdat hij zijn ijzers eraf slaat. Gebruik verder geen bescherming want hij strijkt niet en het maakt de benen alleen maar heel warm. Zie het nut er ook niet van in (mits het nodig is wel natuurlijk)

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:20

Wat een fijne uitleg op de vorige pagina!Heb ik zeker wat aan.

Misschien dat ik binnekort peesbeschermers aanschaf voor mn verzorgpaardje (eigenaar vind het niet nodig, rijd er ook weinig op..) omdat met buitenrijden er veel stenen liggen enz. en de berm niet altijd alleen van gras is.
Dus ben ik bang dat ze een keer iets beschadigd..
verder wil ik ze ook met springen gebruiken omdat ze nog wel eens onvoorspelbaar is. of een balk raakt ;)

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:49

Ik gebruik peesbeschermers. Mijn paard loopt nu alleen voor op ijzers. Maar als ik zie hoeveel krassen etc. op de peesbeschermers zitten weet ik waar ik het voor doe.

Mijn paard schuurt eenmaal veel met zijn hoeven of ze trapt ze dr af.

Donna_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:58

Ik vind zelf pees beschermers fijn omdat ik het dan het gevoel heb dat het helemaal veilig is.. Geen idee waarom

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 18:58

haha okee, :D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:08

wendyke schreef:
wij hebben een best zware bodum in de bak en rijd daarom met bandages hebben ze wat meer steun

Klinkt heel leuk maar is complete onzin :)
Het pijpbeen en de pezen kun je niet ondersteunen met een bandage, helaas :n

Sinds ik heb gezien wat een beenbeschermer / bandage doet met de temperatuur van een paardenbeen, liggen ze bij mij in de kast.
Ik heb een paard met een peesblessure (toen ze 2 jaar was heeft ze in een vlaag van verstandsverbijsteringhaar check ligament beschadigd) en rij nu 1,5 jaar met haar zonder problemen zonder beschermers...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:17

Joolien schreef:
Ja het 'setjesfenomeen'

Precies, slimme fabrikanten marketen die zooi en verdienen er goed aan.

Wanneer je paard bescherming nodig heeft denk ik: zou het niet slimmer zijn geweest als je een paard met een wat correctere beenstanden had uitgezocht? :7 De enige reden die ik voor beenbescherming kan bedenken is in een springparcours of cross, pijpkousen/peesbeschermertjes en springschoenen lijken me dan geen overbodige luxe. Verder rijd ik momenteel buiten ook met springschoenen, paard is nogal kijkerig (moet ineens alleen door verkeer, allemaal spannend natuurlijk als je dat niet kent) en loopt er dan bij als een houten kameel, waardoor hij vangt in draf. Maakt niet uit hoe ik drijf, hij blijft gespannen. Dus buiten krijgt hij voor springschoentjes voorlopig om. Tegen de tijd dat hij relaxter op pad kan kan gaan die dingen weer van zijn voeten af.

Maar ja, over het algemeen wordt beenbescherming aangeschaft door van die setjesfiguren die er bij willen horen, en zich niet al te zeer verdiepen in het nut, of eigenlijk de nadelen, zoals oververhitting, van de troep die ze om de benen van hun paard knopen.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:58

Vera schreef:
wendyke schreef:
wij hebben een best zware bodum in de bak en rijd daarom met bandages hebben ze wat meer steun

Klinkt heel leuk maar is complete onzin :)
Het pijpbeen en de pezen kun je niet ondersteunen met een bandage, helaas :n

Sinds ik heb gezien wat een beenbeschermer / bandage doet met de temperatuur van een paardenbeen, liggen ze bij mij in de kast.
Ik heb een paard met een peesblessure (toen ze 2 jaar was heeft ze in een vlaag van verstandsverbijsteringhaar check ligament beschadigd) en rij nu 1,5 jaar met haar zonder problemen zonder beschermers...

Nou eerst reed ik haar zonder iets wel was dat been steeds dik en nu rijd ik haar al meer dan ee half jaar met bandages en is er niks meer aan de hand

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:14

Duhh. Als je er een bandage omheen wikkelt kan het been toch ook niet dik worden. Je kunt toch ook niet fijn uitbuiken met een strakke riem om je middel.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:22

hestejente schreef:
Duhh. Als je er een bandage omheen wikkelt kan het been toch ook niet dik worden. Je kunt toch ook niet fijn uitbuiken met een strakke riem om je middel.

Jaa duhhhh ik heb het er ook over als het paard een nacht op stal heeft gestaan dat die dan niet meer dik wordt en eerst wel

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:26

ik rij sindskort met bandages, dit omdat wij deze ook om moeten doen bij ons examen en ik het fijn vind als ik het alvast in mijn routine krijg.
Ik heb zelf niet het idee dat het kwaad kan zolang je paard ze niet de hele dag om heeft maar alleen met de training.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:27

Ik reed eerst nooit met bandages/peesbeschermers, maar sinds een paar weken gebruik ik achter wel kogelbeschermers. Ze had namelijk wondjes op haar kogel achter en die trapte ze iedere keer open met rijden. Maar dat is voor mij ook wel gelijk een teken dat ze zichzelf dus aanraakt/strijkt achter. Wat ik mij alleen afvraag is of dat dan altijd zo is geweest en het mij nooit is opgevallen, of kan dat dan ook komen als ze wat ouder worden? Ze is nu 16.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:29

wendyke schreef:
hestejente schreef:

Jaa duhhhh ik heb het er ook over als het paard een nacht op stal heeft gestaan dat die dan niet meer dik wordt en eerst wel

Goh. En net had je het nog over rijden met die krengen.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:34

ja inderdaad maar als je het goed leest kun je er wel in opmaken dat het nu niet meer dik is omdat ik nu met bandages rijd en bij werkt het wel en jij vind het niks kan prima

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:47

Misschien was het handig geweest om er even bij te zetten dat het arme dier met bandages op stal moet. Waar had ik dat uit op moeten maken dan, dat dat het geval is?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:39

wendyke schreef:
Nou eerst reed ik haar zonder iets wel was dat been steeds dik en nu rijd ik haar al meer dan ee half jaar met bandages en is er niks meer aan de hand

Dat heeft niks met ondersteuning te maken met met stuwing en de afvoer van vocht.
Daar heeft je paard dus een probleem maar dat is heel wat anders dan bandageren ter ondersteuning in een mulle bak. :)

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:40

hestejente schreef:
Misschien was het handig geweest om er even bij te zetten dat het arme dier met bandages op stal moet. Waar had ik dat uit op moeten maken dan, dat dat het geval is?

Om te beginnen is het geen arm dier en er staat duidelijk dat ik ze met bandages rijd en niet op stal(LEZEN) :D