barefoot ervaringen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lord_Ik

Re: barefoot ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:39

Ik heb een barefoot arizona en heb ook al vaak met een cheyenne gereden en ik moet zeggen dat ik de arizona beter vind zitten.
Van alle zadels waar ik tot nu toe lang mee heb gereden (4-5 uur) is de arizona de enige waar ik geen spier- of kontpijn van had. Tegenover de cheyenne zit ik beter rond mijn pony (ik kan werkelijk waar met mijn kuiten of hakken nog nauwelijks aan mijn pony aan met een cheyenne! (ik steek wel met mijn benen een eindje onder de buik uit, dus rij in verhouding op redelijk kleine pony's)) en heb ik meer steun aan de stijgbeugels. Ik moet wel zeggen dat de cheyenne's vaak maat 2 waren en mijn arizona maat 1 is.
Ik leg er altijd een showblanket en grandeurpad met inlages onder en heb nog geen druk/schuurplekken opgemerkt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:17

Pareltje2 schreef:
@ INeke, wat is qua zit dan precies het verschil tussen de Ghost en de barefoot? Ik heb even zitten kijken op een aantal sites en als ik het zo zie, lijkt het alsof de ghost een minimaal zadel is, dus zo min mogelijk zadel zeg maar. Klopt dat en ervaar je dat ook zo tijdens het rijden? Ik zag ook nog iets van het merk freedom staan, dat lijkt dan best weer wat op de Ghost. Daar ook ervaring mee?

ghost is inderdaad een minimaal zadel. In het begin lijkt het net alsof je zonder zadel rijd. Je benen zwaaien alle kanten op en je bent al je steun kwijt. Maar na een paar weken ben je er zo goed aan gewent dat het geweldig zit. Extra dijbeen of knie steunen etc die in normale zadels wel zitten heb je niet meer nodig. Je spieren nemen die functie zelf over. Ik kan nou ook heel stabiel zonder zadel rijden en wordt er niet meer zo snel afgegooid door andere paarden (de mijne werd ik toch al nooit afgegooid één keer per jaar was al veel).

Freedom heb ik ook geprobeerd maar ik ben toch tevredener met de ghost.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:28

ik hield juist mijn benen op de ghost gelijk veel stiller als op de barefoot

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 20:54

@ ineke en biancavos; als ik jullie zo hoor, denk ik dat ik toch een keertje moet vragen aan het bedrijf om bi ons langs te komen en zelf eens te ervaren hoe het is om op zo'n zadel te gaan zitten. Ik word steeds nieuwsgieriger!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:34

je kan via de ghost verkooppunten ook voor een week (of twee als je lief vraagt) een zadel lenen. Ik ben in die week echt heel extreem gaan testen. Naar een cursus gegaan waar meerdere mensen erop reden en dus constant op en af stappen (hij verschoof geen millimeter). En ik ben er mee op dagtocht geweest. Na 7 uur in het zadel waren de zweetplekken nog mooi gelijkmatig ik had absoluut geen zadelpijn (in tegenstelling tot alle keren dat ik op western of engelse zadels dagtochten maakte).

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 12:58

@Ineke; klinkt echt supergoed zeg! Ja, ik wilde eigenlijk eerst eens een bedrif laten langskomen om zadels uit te proberen, zodat ik zeker weet dat het goed ligt etc. Maar dan is het misschien ook wel goed om er een aantal keren de tijd voor te nemen en te kijken of het goed blijft liggen en hoe het in verschillende situaties aanvoelt. Dank je wel voor je uitgebreide informatie, echt prettig om ervaringen van anderen te lezen vind ik!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:52

Het vinden van een juiste boomloze zadel is ook echt niet altijd makkelijk maar als je dan de ideale combinatie hebt gevonden kan je heerlijk met je paard aan het werk. En dan krijg je vanzelf zulk soort plaatjes (sorry kan het niet laten om foto's van mijn supermerrie neer te zetten)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Allemaal heerlijk ontspannen foto's. Het was pas de 3e buitenrit van mijn paard maar het ging o zo lekker. Ik ga zondag nu zelfs in kostuum in het bos rijden. Lekker weer heel veel foto's maken met pijl en boog op je rug etc. De ghost is echt een ideaal zadel. Heerlijk vrij en aan alle omstandigheden aan te passen. Ik ben ook niet bang dat hij tijdens de stunts van zondag gaat schuiven. We gaan onderandere in volle galop door het water en dan schuin hangen etc. Ik rijd altijd al met heel losse teugel en vertrouw volledig op mijn zit. Met de ghost kan ik me alleen nog maar beter concentreren op het paard onder me.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:51

De Ghost is een superfijn zadeltje :j

Het verschil tussen de Ghost en Barefoot is vooral dat de Ghost je beenligging fijner ondersteunt , maar qua zitting heel los is.

En de Barefoot heeft juist weer een "vaste" zit door de pommel en cantle die je een beetje omsluiten , maar heeft niet de fijne dijwrongetjes die de Ghost heeft.

Wel zijn er voor de Barefoot wrong-seatavers te krijgen waardoor je daarbij dan zowel die fijne dij-wrongetjes hebt die meer houvast geven voor je benen , als die veilige omsloten zit.

Bij een Ghost is het dan weer fijn dat je wat kunt spelen met de positie van beugelriemen en singel.

En de korte zijkantjes van de Ghost zijn natuurlijk opvallend.
Dat kun je fijn vinden omdat je dan meer contact hebt met je paard / smaller zit door het ontbreken van dikke zweetbladen , maar je kunt het ook als vervelend ervaren doordat je paard er iebelig van wordt of je steeds de vacht door je broek voelt prikken , of dat je het vervelend vind dat de singelstoten zo "bloot" over de ribben van je paard lopen. Maar daarvoor kun je er natuurlijk weer een wat ruimere pad onder doen :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:16

Even tussendoor: ik heb onder mijn glijdende zadel een anti-slip pad gelegd, en het glijd niet meer! Geen enkel probleem, kan zelf opstappen. Geniale uitvinding.
Ook zit er een andere singel op, misschien dat dat ook wat uitmaakt.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:39

@ Pluttersput; top dat die amntislippad zo goed werkt zeg!

@ pmarena; dank je wel voor je uitgebreide uitleg, erg fijn om te lezen. Ik heb nog eens verder zitten kijken op deze lfde site als waar ik de Ghost en freeform heb zien staan, en als ik dan wat wil gaan proberen, denk ik dat ik de trekker toch ook eens ga "proef-voelen". Iemand daar ervaringen mee? Zo te zien zit je daar meer "omgort" dan de freeform of de ghost.

@ InekeH87; wat een heerlijk foto's zeg, jullie hebben samen echt plezier zo te zien!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:41

Ik heb mijn keus laten vallen op de Barefoot London. Ik heb gekozen voor het dressuurzadel omdat ik misschien straks wedstrijden wil rijden. Alleen twijfel ik nog over de maat, maat 1 is voor broekmaat 38/40?

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:44

@ Mayflower, ja maat 1 is de kleinste maat, maar ik weet niet met welke broekmaat dat correspondeert. Misschien kan je bellen met een leverancier in je regio? Als je een boomloos dressuurzadel zoekt, ik vind de startrekk dressuur ook erg mooi!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:55

Pareltje2 schreef:
@ Mayflower, ja maat 1 is de kleinste maat, maar ik weet niet met welke broekmaat dat correspondeert. Misschien kan je bellen met een leverancier in je regio? Als je een boomloos dressuurzadel zoekt, ik vind de startrekk dressuur ook erg mooi!

Je hebt ook maat 0 in zowat alle modellen en dan de kinderzadeltjes ... :D
maat 1 is idd 36-40 ofzo geloof ik.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:58

Ik heb een arizona gehad en ben helemaal niet overtuigt van de drukverdeling,..... Had dikke plekken op de rug van mijn paard. Wel moet ik zeggen dat het door barefoot (pmarena) goed opgelost werd hoor! Daar kunnen veel leveranciers een puntje aan zuigen! Het zal zeker wel werken voor de lichtere ruiters ;)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:07

Suzan_bobar schreef:
Ik heb een arizona gehad en ben helemaal niet overtuigt van de drukverdeling,..... Had dikke plekken op de rug van mijn paard. Wel moet ik zeggen dat het door barefoot (pmarena) goed opgelost werd hoor! Daar kunnen veel leveranciers een puntje aan zuigen! Het zal zeker wel werken voor de lichtere ruiters ;)

Bij mijn weten is de drukverdeling bij een boomloos zadel sowiesow niet optimaal? :P Dat is bij mijn weten net waarom de meesten met een boomzadel rijden :P. Wat ik het belangrijkst vind is de schokdemping en ruggengraadvrijheid igg, verder heeft mijn verzorgfjordje altijd twee mooie gelijkmatige zweetplekken en geen drukplekken ervan (wat ze nochtans heel snel heeft, mr het duurt natuurlijk wel een tijdje voor ze erdoor komen. (van zonder zadel te rijden heeft mijn kont er al in gestaan, mijn wintec heeft er al in gestaan ... :P)