Enkel gebroken of dubbel gebroken trens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Re: Enkel gebroken of dubbel gebroken trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:30

zolang het bit goed gehanteerd kan je er net zo best mee rijden als met een dubbel gebroken. maar dat is met elk bit zo, het hangt puur van je teugelvoering af.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 17:07

Ben vandaag bij Divoza geweest met mn instructrice. Zij zei dat ik het beste een dubbelgebroken kon doen, omdat ik zeker weet dat hij daar goed op loopt. Die gebruik ik namelijk al een tijdje.. Helaas waren de Harry's Horse bitten uitverkocht bij Divoza en hingen er alleen nog maar dure bitten en africhtingsbitten enzo. Ga van de week nog even bij de paardenwinkel hier om de hoek kijken. Die heeft denk ik ook nog wel wat liggen aan bitten...

Maar bedankt voor julliereacties!

LenL38

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:45

wij rijden (bijna) altijd dubbelgebroken, en dan het liefst argentaan.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:27

itsmi schreef:
Beauty_J schreef:
ik heb een 10x gebroken trensje voor me jonge merrie reageerd er super op!!

10x gebroken trensje? Wat is dat?? 10x gebroken? Nooit van gehoord?

die van mij is alleen maar gebroken. dus allemaal van die gebroken stukjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:06

Oftewel een waterfordtrens?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 09:41

Ik heb gzocht op waterfordtrens, maar die lijkt op een dubbelgebroken trens zeg maa.r Hij is niet 10x gebroken..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:28

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:34

Persoonlijk ben ik fan van een gewoon simpel rubberen of rvs stangetje; niet te dun.
Zowel enkel als dubbelgebroken bitten kunnen rare dingen doen in de mond die je soms van te voren niet kunt overzien.
Over het algemeen lopen paarden die onrustig zijn met hun hoofd/mond erg fijn op een stang.
Je hebt geen kans op geprik in gehemelte of lagen en als je bijvoorbeeld een keer je hand omhoog brengt is dat voor het paard geen heel groot probleem; daarnaast ligt een stang veel stabieler en rustiger in de mond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:38

Wildgirl schreef:
Persoonlijk ben ik fan van een gewoon simpel rubberen of rvs stangetje; niet te dun.
Zowel enkel als dubbelgebroken bitten kunnen rare dingen doen in de mond die je soms van te voren niet kunt overzien.
Over het algemeen lopen paarden die onrustig zijn met hun hoofd/mond erg fijn op een stang.
Je hebt geen kans op geprik in gehemelte of lagen en als je bijvoorbeeld een keer je hand omhoog brengt is dat voor het paard geen heel groot probleem; daarnaast ligt een stang veel stabieler en rustiger in de mond.

Maar een stang heeft wel hefboomwerking en TS zoekt een trens. Daarnaast kun je met een ongebroken mondstuk minder precies links en rechts onafhankelijk inwerken.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 17:43

Ben dus idd op zoek naar trens. Hij loopt goed op trens, heeft geen onrustige hoofd/mond beweging en dus ga ik niet over op een stang. Hij loopt er prima op, alleen was de vraag of ik enkel of dubbel gebroken zou doen. Heb inmiddels iom instructrice besloten dubbelgebroken te doen, omdat we daar de zekerheid van hebben dat hij er goed op loopt. Moet m alleen nog kopen. Vandaag bitje aangeboden gekregen, helaas was het 12.5...

mag trouwens wel een slotje op. Denk dat verdere discussie niet meer nodig is, aangezien ik mijn beslissing genomen heb.

Tenzij jullie graag verder willen discussieren hier? ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:20

hestejente schreef:
Wildgirl schreef:

Maar een stang heeft wel hefboomwerking en TS zoekt een trens. Daarnaast kun je met een ongebroken mondstuk minder precies links en rechts onafhankelijk inwerken.

Zonder kinketting heb je volgens mij geen hefboomwerking en qua inwerken vindt ik juist een recht bitje fijner aangezien je bij een trens bij eenzijdige inwerking tóch een kantelmoment krijgt maargoed, das mijn mening ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:39

Zonder kinketting is de hefboomwerking alleen maar groter omdat het bit kan doorslaan, aangezien het niet wordt begrensd door de kinketting.