Want als een paard last van zijn mond heeft, is het niet fijn om zo'n stalen ding in je mond te hebben. Het paard kan zich zelf beschermen voor "pijn" dan!
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

weet niet of je dat begrepen had 
duChambre schreef:met zwaarder bedoel ik in dit geval scherper heweet niet of je dat begrepen had
een dubbelgebroken is scherper dan een enkelgebroken.
een dubbelgebroken bitje ligt vaak wel wat fijner in de mond, maar de inwerking is wel scherper.

Vann Arabesk@bokt nattuurlijk!
. en daarnaast, bij een juiste maat bit zou dit helemaal niet gebeuren. de bitten zijn speciaal op paardenmonden ontworpen, dus daar is écht wel over na gedacht.
) duChambre schreef:volgens mij heeft een golfbeweging in de kiezen geen invloed op het bit.
AmazingGirl schreef:hmm, dus dan kan je nog altijd beter een enkelgebroken dan een dubbelgebroken bit pakken.
En zo zul je dus op zoek moeten naar het perfecte bit voor jouw specifieke paard, maar als ik jou was zou ik eerst lichamelijke ongemakken (gebit, nek, rug) uitsluiten. duChambre schreef:aangezien een paard genoeg ruimte in de mond heeft, waardoor er niet meteen in het gehemelte zal worden geprikt. die zou alleen kunnen gebeuren wanneer iemand met een te groot bit de teugels recht naar beneden trekt. bij correct gebruik komt het hoogste punt bij de 'V' die het bit maakt namelijk naar voren, en niet omhoog. en hier heeft een paard aardig nog wat ruimte zitten, anders liepen ze allang allemaal met een bloedende mond rond. en daarnaast, bij een juiste maat bit zou dit helemaal niet gebeuren. de bitten zijn speciaal op paardenmonden ontworpen, dus daar is écht wel over na gedacht.
. Kan zijn dat als je alleen rijdt het dus meer optreedt. Toch maar goed bespreken, want je loopt er toch tegenaan. Of iemand een paar foto's laten maken van je rijden en van de ligging van het bit als je het weer constateert.