Help, bit zit altijd zo raar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Help, bit zit altijd zo raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:21

Dat kan idd! :))
Want als een paard last van zijn mond heeft, is het niet fijn om zo'n stalen ding in je mond te hebben. Het paard kan zich zelf beschermen voor "pijn" dan! ;)

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 13:33

Laatst nog naar de tandarts geweest, wat scherpe randjes weggevijld. Niet echt iets bijzonders dus.
Ze zei wel dat zn kiezen niet op een mooie rij stond, maar in een soort van golfbeweging.
Kan dit ermee te maken hebben denken jkullie?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:38

volgens mij heeft een golfbeweging in de kiezen geen invloed op het bit. paard zou hier hooguit last mee hebben met het kauwen van voedsel oid.

heb je al met je instructrice overlegd? wat zegt die ervan?
vraag haar je te helpen ;)

anders is misschien een idee: die rubberen ringen aan het bit. die voorkomen dat het bit heen en weer beweegt. of een kleiner bit. maar ik zou wel bij hetzelfde bit blijven als ze daar goed op loopt. wanneer je nu met een enkel gebroken rijd, moet je niet zomaar een zwaarder bit erin leggen 'omdat dat beter ligt'. laat je daar goed over adviseren mocht je een ander bit willen!

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 13:39

is een dubbelgebroken zwaarder dan een enkelgebroken dan?
Dat is toch niet zo?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:40

Kan het ook zijn dat het bit te groot is?

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 13:42

Dat is niet het geval volgens mij. Hij heeft een 13,5. Als het bit "normaal" in de mond ligt zit het mijns inziens prima.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:56

met zwaarder bedoel ik in dit geval scherper he ;) weet niet of je dat begrepen had :o
een dubbelgebroken is scherper dan een enkelgebroken.
een dubbelgebroken bitje ligt vaak wel wat fijner in de mond, maar de inwerking is wel scherper.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:10

duChambre schreef:
met zwaarder bedoel ik in dit geval scherper he ;) weet niet of je dat begrepen had :o
een dubbelgebroken is scherper dan een enkelgebroken.
een dubbelgebroken bitje ligt vaak wel wat fijner in de mond, maar de inwerking is wel scherper.

Vind je?

Afbeelding
de twee breekpunten liggen precies op de lagen -> tandvlees raakt bekneld en geirriteerd door de ringetjes

Afbeelding
waarbij de lagen dus 'gekraakt' worden en bovendien in het verhemelte wordt geprikt bij het aannemen van de teugels.

;)
het minst erg is nog een ongebroken trens, ten onrechte 'stang' genoemd door velen.

Niet mijn tekst hoor! :P Vann Arabesk@bokt nattuurlijk! :j

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:28

Die van mij heeft daar ook wel is last van. Dan probeert hij zijn tong over het bit te gooien en gaat hij heel debiel doen :+
Als het dan niet lukt, zit zijn hele bit zo ongeveer ondersteboven }:0

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 15:28

hmm, dus dan kan je nog altijd beter een enkelgebroken dan een dubbelgebroken bit pakken.

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 15:29

wat doe jij daaraan Janientje?

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:34

AmazingGirl schreef:
wat doe jij daaraan Janientje?

Weer recht in zijn mond doen en verder rijden. Hij doet het alleen tijdens het halthouden en als ik te lang blijf staan volgens meneertje }>

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:20

Giolli, ja ik vind nog steeds dat een dubbel gebroken scherper inwerkt na het zien van jouw plaatjes.
een bit werkt nou eenmaal als volgt: je legt druk op de lagen, waardoor het paard dus 'pijn'* heeft aan de mond, en hierop beweegt hij het hoofd. bij elk bit, ook bij de 'blanke kandarre' (of stang, of ongebroken trens, hoe je het wilt noemen. al is een ongebroken trens weer totaaaaaaaal iets anders met een andere inwerking dan een stang, maar dat is weer een ander verhaal) ligt het aan de hand van de ruiter hoeveel druk hiermee uitgeoefend kan worden.

je eigen tekst die bij jouw foto's staat:
"de twee breekpunten liggen precies op de lagen -> tandvlees raakt bekneld en geirriteerd door de ringetjes", dit is pijnlijker dan "waarbij de lagen dus 'gekraakt' worden en bovendien in het verhemelte wordt geprikt bij het aannemen van de teugels"
aangezien een paard genoeg ruimte in de mond heeft, waardoor er niet meteen in het gehemelte zal worden geprikt. die zou alleen kunnen gebeuren wanneer iemand met een te groot bit de teugels recht naar beneden trekt. bij correct gebruik komt het hoogste punt bij de 'V' die het bit maakt namelijk naar voren, en niet omhoog. en hier heeft een paard aardig nog wat ruimte zitten, anders liepen ze allang allemaal met een bloedende mond rond ;). en daarnaast, bij een juiste maat bit zou dit helemaal niet gebeuren. de bitten zijn speciaal op paardenmonden ontworpen, dus daar is écht wel over na gedacht.

maargoed, aangezien jouw tekst van arabesk komt, is hier niet veel discussie over mogelijk (niet persoonlijk tegen jou bedoeld!)
arabesk weet haar mening dusdanig op te dringen dat niemand er meer tussen komt. naar mijn mening maak je jezelf dan alleen maar ongeloofwaardiger, maarja niet mijn probleem.
ze heeft zeker héle goeie punten, maar bij haar ontbreekt het respect voor de mening van andere mensen...

paardrijden zou eigenlijk niet door iedereen gedaan mogen worden, totdat ze een volwaardige opleiding achter de rug hebben. maar paardrijden is commercieel, en daar lijden de paarden dikwijls onder. is helaas niks aan te doen (niet door mij iig ;))

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:08

Sommige paarden zijn ook scheef bij een paard bij ons op stal zit het ene bitstuk ook een gaatje lager

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:33

misschien licht het aan zijn kiezen, kontroleer die ook eens

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:39

wat als je bitringen gebruikt? verder zou ik het niet weten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:13

duChambre schreef:
volgens mij heeft een golfbeweging in de kiezen geen invloed op het bit.

Maar de neusriem heeft wel invloed op de kiezen. Wat voor neusriem heb je TS?

AmazingGirl schreef:
hmm, dus dan kan je nog altijd beter een enkelgebroken dan een dubbelgebroken bit pakken.

Nee joh. Het ligt helemaal aan het paard wat voor mondstuk hij het prettigst vindt. Ik ken een paard dat het gewiebel van een dubbelgebroken trens te onrustig vindt en liever een enkelgebroken model heeft. Mijn eigen paard heeft dan weer niks aan een enkelgebroken bit, dus voor hem heb ik een ongebroken en een dubbelgebroken bitje, beide met tongvrijheid, op de ongebroken loopt hij net wat fijner. Maar de oplossing bij hem was geen gedoe op zijn tong ;) En zo zul je dus op zoek moeten naar het perfecte bit voor jouw specifieke paard, maar als ik jou was zou ik eerst lichamelijke ongemakken (gebit, nek, rug) uitsluiten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:19

Het tandvlees komt toch niet in de knel? er zit nog een tong tussen hoor! en als je aan de enkelgebroken komt prikt de scharnier in het verhemelte. een bit is zo scherp als de hand die m bedient.
ik denk dat of je bit te groot is of je bent je niet bewust van je ongelijke teugelvoering.
misschien kunje eens zo een trens proberen met knevels,die schijnen te helpen om het bit stiller in de mond te laten liggen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:03

Bij 9 van de 10 paarden steekt het bit aan 1 kant verder uit dan aan de andere. Waarschijnlijk zelfs bij meer, ik let er niet meer zo op.
Het bit is precies zo scherp als de ruiterhand, en welk bit het prettigste is, verschilt per paard. Dat is een kwestie van uitproberen. Alleen dat bij een dubbelgebroken bit het tandvlees bekneld raakt??? Volgens mij zit er nog een tong tussen de ringetjes en de lagen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:13

Het komt inderdaad veel voor. Meestal omdat het paard aan 1 kant zijn tong wat tussen het bit en de lagen plaatst als een soort buffer. Vaak zie je het al als je nog gewoon naast het paard staat dus zonder dat de teugels zijn aangenomen.( til de lip maar eens op aan die kant dan zie je te tong meer uitsteken aan die kant ) Het kan soms helpen een ander bit te nemen wat meer comfortabel is voor het paard. Een bit moet net als een zadel gewoon goed passen. Bij sommige paarden is het een helaas een uitdaging om een goed passend bit te vinden. Omdat ze een heel dikke tong hebben of bijvoorbeel een erg korte mondspleet.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:05

duChambre schreef:
aangezien een paard genoeg ruimte in de mond heeft, waardoor er niet meteen in het gehemelte zal worden geprikt. die zou alleen kunnen gebeuren wanneer iemand met een te groot bit de teugels recht naar beneden trekt. bij correct gebruik komt het hoogste punt bij de 'V' die het bit maakt namelijk naar voren, en niet omhoog. en hier heeft een paard aardig nog wat ruimte zitten, anders liepen ze allang allemaal met een bloedende mond rond ;). en daarnaast, bij een juiste maat bit zou dit helemaal niet gebeuren. de bitten zijn speciaal op paardenmonden ontworpen, dus daar is écht wel over na gedacht.

mijn ervaring met een enkelgebroken bit is dat als je je handen te laag houd dat het bit wel degelijk in het gehemelte prikt. dit is een houding die veel op maneges wordt toegepast omdat het paard dan lekker makkelijk laag gaat lopen, want op het moment dat hij zijn hoofd weer omlaag doet kantelt het bit weer naar beneden. daar hoef je dus niet de teugels recht naar beneden voor te trekken.
als je juiste houding en teugelvoering hebt dan zou je in princiepe met elk bit (scherp of niet scherp) op je paard kunnen rijden zonder dat hij daar hinder aan onder vind. mits het bit dus goed past.
TS, als jij kant uitsluiten dat dit verkeerd dragen door medische oorzaken komt, zou ik er nog eens goed met je instructrice over praten of zij een oorzaak kan bedenken en anders kan je altijd een anders bitje proberen, ongebroken of een dubbelgebroken, je merkt vanzelf of hij het anders gaat dragen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:13

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat als je les hebt het niet of veel minder voorkomt (daar je met begeleiding rijdt en dan toch meestal beter alles voor elkaar hebt), en dan zegt je instrukteur er dus niets van want er valt dan niets te zeggen :-). Kan zijn dat als je alleen rijdt het dus meer optreedt. Toch maar goed bespreken, want je loopt er toch tegenaan. Of iemand een paar foto's laten maken van je rijden en van de ligging van het bit als je het weer constateert.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:05

Zijn je bakstukken op gelijke lengte? Heb jij je teugels even lang/kort vast?