Wat is dit??? Pee Wee bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:36

Lante schreef:
Ik vind het eruitzien als een rotding voor wanhopige lui die het met de tienduizenden soorten bitten die er al zijn niet af kunnen.

Want???

misschien geeft dat een ander inzicht, ben er nog niet over uit.
Laatst bijgewerkt door lejo op 25-09-09 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:36

Norway_girl schreef:
Bit is 8mm dik. Ik lees net een stukje, dat het maksimaal kontroll geeft aan de ruiter, omdat het stil in de mond ligt. Het zou een vriendelijk bit voor het paard zijn. Het bit valt op stangeffect en hefboom effect te werken, afhankelijk van de teugel voering???? :S

Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Je plaatst een plaatje van een bit wat jij er vreselijk uit vindt zien, maar je weet niet wat de werking is. Kan je engels lezen? Dit bit is juist een vriendelijk alternatief voor allerlei andere (niet vriendelijke) bitten en neusriemen (ook niet vriendelijk).

Wat vind jij eigenlijk een vriendelijk bit?
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 25-09-09 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:37

lejo schreef:
Norway_girl schreef:
Bit is 8mm dik. Ik lees net een stukje, dat het maksimaal kontroll geeft aan de ruiter, omdat het stil in de mond ligt. Het zou een vriendelijk bit voor het paard zijn. Het bit valt op stangeffect en hefboom effect te werken, afhankelijk van de teugel voering???? :S

een hefboom zit er iig niet aan, het zijn gewoon meedraaiende ringen. Je teugels gaan daar aan, niet aan de "pootjes"
als je heel hard trekt kantelt ieder bit wel wat.

Je kunt de teugels wel degelijk ook aan die pootjes vastmaken volgens de site: zie de drie foto's van manieren om te bevestigen. Maar wat het precieze verschil in werking is en WAAROM dus aangeraden bij verschillende disciplines ga ik me later nog even goed in bijlezen.
Laatst bijgewerkt door JKiya op 25-09-09 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:38

Ik denk dat het voordeel hem hier in ligt dat je het bit idd stabieler laat liggen in de mond zonder dat daarvoor de bitringen gebruikt worden. Bij een gewoon bit maak je de kinriem vast aan de bitringen en elke keer als je aan de teugels komt, komt er ook beweging onder de kin door beweging van bitringen of als het paard zijn mond beweegt druk achter de oren want ook de bakstukken zijn hieraan vastgemaakt. Bij dit bit is de riem dus gescheiden van de bitringen om het bit dus op zijn plaats te houden zonder dat het jou als ruiter of het paard stoort. Zoals ik het zie is dit dus gewoon te rijden als stangetje.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:38

Jalenka_Kiya schreef:
Je kunt de teugels wel degelijk ook aan die pootjes vastmaken volgens de site: zie de drie foto's van manieren om te bevestigen.

die heb ik ff gemist, heb tot nu toe de tekst gelezen.

Maar die hefboom hoeft niet per definitie verkeerd te zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:39

lejo schreef:
Lante schreef:
Ik vind het eruitzien als een rotding voor wanhopige lui die het met de tienduizenden soorten bitten die er al zijn niet af kunnen.

Want???

misschien geeft dat een ander inzicht, ben er nog niet over uit.

Het is dun (dus erg scherp), scharniert niet, dus is vrij onvriendelijk op de lagen en de tong en zo te zien belemert het bit het uitkouwen ervan, wat toch nodig is om je ontspannen en nageeflijk te kunnen rijden.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:40

Nee, ik ga er verder ook niet over 'fantaseren' maar de site nog eens goed bekijken en lezen, ik ben nieuwsgierig geworden! Ik was alleen al weer van alles aan het aanklikken dus vandaar dat ik al bij de bevestigingsmethodes was. ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:42

Less is more; als je niet met een gewoon enkel, dubbel of ongebroken trensje of bustrensje kunt rijden (of met een vriendelijke, bitloze optoming voor mijn part), dan doe je toch wat verkeerd in mijn ogen...

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:43

Lante schreef:
Het is dun (dus erg scherp), scharniert niet, dus is vrij onvriendelijk op de lagen en de tong en zo te zien belemert het bit het uitkouwen ervan, wat toch nodig is om je ontspannen en nageeflijk te kunnen rijden.

Net als een ongebroken trensje dus, dat voor veel paarden heel prettig is.
ben nog niet overtuigd dat het echt zo vreselijk is.

(ook nog niet dat het geweldig is hoor ;) )

stabiliteit zonder knellende neusriem, dat netjes gereguleerd wordt, lijkt me een fijn plan.
moet alleen de uitvoering in deze nog eens op mijn gemak bekijken.
Laatst bijgewerkt door lejo op 25-09-09 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:45

Lante schreef:
Less is more; als je niet met een gewoon enkel, dubbel of ongebroken trensje of bustrensje kunt rijden ...

Dat zijn juist niet erg paardvriendelijke bitten!
Met uitzondering van een ongebroken trensje, maar het probleem daarmee is dat het erg paardvriedelijk is en dat paarden de neiging hebben er dwars door heen te denderen :D

Lante

Re: Wat is dit??? Pee Wee bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:46

Moeilijk hé, lezen... Pfff. Quote de hele post even en lees het dan ook even. Sorry hoor.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:47

Ik vind dit bit trouwens niet dun? Hoe dik denk je dat een standaard trensje is?
Weet je trouwens hoe onvriendelijk een dikke bustrens is voor een paard met een kleine mond of een met een dikke tong?

Een standaard (paardvriendelijk) bit waar ieder paard goed mee loopt, bestaat niet!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:49

lejo schreef:
Lante schreef:

stabiliteit zonder knellende neusriem, dat netjes gereguleerd wordt, lijkt me een fijn plan.

Als je een stille hand hebt, dan heb je geen neusriem nodig en ook geen andere rommel die er kunstmatig voor moet zorgen dat het bit 'stabiel' oftewel stil in de mond ligt. Het bit gaat alleen bewegen als je de bakstukken te los hebt of omdat er iemand aan de teugels trekt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:51

Wranglerbutt schreef:
Ik vind dit bit trouwens niet dun? Hoe dik denk je dat een standaard trensje is?
Weet je trouwens hoe onvriendelijk een dikke bustrens is voor een paard met een kleine mond of een met een dikke tong?

Een standaard (paardvriendelijk) bit waar ieder paard goed mee loopt, bestaat niet!

Ik vind het wel te dun als je een ijzerwinkel aan het bit nodig hebt om het 'stabiel' in de mond te houden.

En te dikke bitten heb ik het nooit over gehad, gaat het topic ook niet over, zinloos om aan te halen dus.
Laatst bijgewerkt door Lante op 25-09-09 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:51

Maar een echt stille hand dat hebben niet veel mensen....
een steuntje in de rug (hand) is dan niet verkeerd, daar zal een paardje maar wat blij mee zijn dan toch :P
en of dat nou een berg leerwerk om de neus is, of een riempje aan pootjes er onder, maakt me dan ook niet uit

(mits het echt zo werkt)
Laatst bijgewerkt door lejo op 25-09-09 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:52

Vind ik onzin, er zijn zat mensen die de teugels zo vast houden dat het bit netjes stil blijft liggen in de mond van het paard zonder toeters en bellen. :)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:53

Lante schreef:
Vind ik onzin, er zijn zat mensen die de teugels zo vast houden dat het bit netjes stil blijft liggen in de mond van het paard zonder toeters en bellen. :)

maar al die andere mensen die het niet kunnen; kunnen dan profiteren van een hulpmiddel, zodat die paarden ook lol hebben :P

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:54

.[/quote]

Als je een stille hand hebt, dan heb je geen neusriem nodig en ook geen andere rommel die er kunstmatig voor moet zorgen dat het bit 'stabiel' oftewel stil in de mond ligt. Het bit gaat alleen bewegen als je de bakstukken te los hebt of omdat er iemand aan de teugels trekt.[/quote]

even heel off topic :o ..

niet mee eens ... :o .. ik hoef er nog geen eens op te zitten en ik hoef al helemaal niks te doen .. of mn bit beweegt heel erg .. dit van mij is er namelijk continue mee bezig bijten etc .. maakt niet uit welk bit het is heel knap :D ..

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:55

misschien wel voor zonder hoofdstel

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:58

Mensen die de handen niet stil kunnen houden, die mogen van mij de teugels alleen vasthouden als waslijntjes en krijgen desnoods een beugelriem om de hals om hun evenwicht te bewaren. Pas als ze in balans zitten mogen ze de teugels op maat nemen. ;)

Waarom mag een paard niet kauwen op het bit? Als je aanleuning hebt (is wat anders dan een valse knik), dan ligt het paard stil in de mond.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:59

en als je naast je paard staat heb je geen aanleuning; waarom mag het paard dan niet kauwen op het bit?? Kan echt geen goeie reden bedenken. :?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:00

mag wel kauwen .. maar die van doet beetje extreem .. dus ligt het niet stil ;) .. (trekt het naar achter en legt het tussen der kiezen)

bedoel er mee te zeggen dat ie dan toch niet stil ligt ...

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:01

laat maar :+ .. gaat topic niet over ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:03

Daar hoef je dit bit echt niet voor dus. ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:12

lejo schreef:
Lante schreef:

Een normale ongebroken trens belemmerd niet het uitkouwen van het bit, want het wordt niet vast gezet zoals het bit in de beginpost.

(las ik nu pas, maar ik reageer er toch nog even op)